LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door bprosman »

De eerdere quote was overigens uit de conclusie van het rapport, en bevat naar je mag verwachten dus de essentie
Die (nogmaals, en dat zegt de TU zelf ook) onder normale omstandigheden niet voorkomen.
Maar .... als die mensen uit het filmpje bij Radar zo overtuigd zijn van hun gelijk , dan vragen ze toch een ijking aan. Die is onafhankelijk en kost niets als ze gelijk hebben, en hebben ze gelijk wordt meteen de meter vervangen.

sandokanfirst
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2017 21:08

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door sandokanfirst »

bprosman schreef:
Wat mij verbaast is dat er in de Radar-uitzending geen gewag wordt gemaakt van situaties waarin er vanaf het begin een slimme meter geïnstalleerd is in een huis. Stel dat er geconstateerd wordt dat bij gebruikers die van een analoge op een slimme meter overstappen het geregistreerde stroomverbruik toeneemt. Dan voel je je als gebruiker die vanaf het begin zo'n slimme meter heeft toch ook niet bepaald gerustgesteld dat de metingen kloppen?
Als er in situaties waar vanaf het begin een slimme meter is geplaatst GEEN probleem is, en je gaat van analoog naar digitaal en "het verbruik stijgt" , dan zou het niet zo kunnen zijn dat de analoge meter structureel te weinig aangaf ? Of is dat onmogelijk denk je ?
h
Je leest niet goed. Als er vanaf het begin een slimme meter is geplaatst, is er dus ook geen sprake van overstappen van analoog op digitaal. (Ja, die analoge meter was er wel in het vorige huis, maar ik ga ervan uit dat het stroomverbruik in mijn nieuwe huis sowieso anders is dan in het oude. Vanwege verlichting, verschil tussen gasoven vs. elektrische oven, etcetera).

Ik sluit overigens helemaal niet uit dat analoge meters te weinig doorgeven. Maar als je zo gaat redeneren kun je toch net zo goed stellen dat die misschien ook al te veel aangaven? Verstand heb ik niet van elektra, dus ik ga uit van wat anderen hierover mededelen. Ik begrijp dat netbeheerders en leveranciers van slimme meters ervan uitgaan dat meetfouten zich maar zelden voor zullen doen. Maar wat is zelden? Met getallen komen ze niet. Het enige punt dat ik hier zou willen maken is dat als in de praktijk blijkt dat zich significante meetfouten voordoen de oproep om verontrustende verschillen te melden niet alle gevallen aan het licht zal brengen. Iedereen moet van een betrouwbare meter uit kunnen gaan.

Misschien is het inderdaad een storm in een glas water. Maar ik sta aan de kant van Radar, want of je nu een alarmistische toon aanslaat of niet, bedrijven hebben altijd de neiging om te zeggen dat het allemaal wel meevalt. Dan wordt het wel heel gemakkelijk voor ze. Het geeft al te denken dat de netbeheerders niet zelf met deze informatie op de proppen zijn gekomen. Ook al treden meetfouten alleen in extreme condities op, je zult maar een klant zijn met die extreme condities en vele malen te veel gebruik meten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door bprosman »

Met getallen komen ze niet.
Tja, dat kun je ook omdraaien. Hoeveel van de 500 "klachten" die bij Radar binnengekomen zijn zijn aantoonbaar terecht ?
Zoals ik hierboven al zei, als je zeker weet dat je gelijk hebt, vraag een herijking aan , die is onafhankelijk en je netbeheerder betaald die terug als je gelijk hebt, bovendien krijg je dan meteen een nieuwe meter.

stofzuigertje

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De eerste slimme meters wat eigenlijk digitale meters zijn zijn ontwikkeld in de Spaarlamp tijden.

Nu met geen LCD maar LED tv en ook Led lampen is het stroomgebruik anders, de kleine piekjes die als grote genoteerd worden.
Wel moeten we nu nader onderzoek afwachten, want het lijkt dat een simpele condensator, goedkoop en makkelijk te plaatsen voldoende is.

Deze zal de pieken opvangen en afvlakken en er zou zelfs in plaats van vele malen hoger juist een te laag verbruik uit kunnen komen.
Maar onderzoek op TU Delft loopt al maar zolang ze geen bewijs hebben en nog niet met meerdere apparatuur meten voor zekerheid want 1 meter is geen meter, je moet altijd controleren of de gebruikte controle meters wel goed zijn en niet toevallig afwijken.

Verder zijn de 12 Volt Led lampen geen probleem, maar bepaalde 230 volt wel, maar er zitten goede en matige tussen en dat is voor ons niet zichtbaar helaas.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door 16again »

stofzuigertje schreef:Wel moeten we nu nader onderzoek afwachten, want het lijkt dat een simpele condensator, goedkoop en makkelijk te plaatsen voldoende is.
Zonder onderzoek te doen kan ik al verklappen, dat de oplossing niet zo simpel zal zijn als "ergens een condensator plaatsen."

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door bprosman »

Filmpje nog eens bekeken de "Elektricien" heeft wel wat uit te leggen. Ik zie zn hoofdzekeringen open en bloot liggen. Zelfs al heb je zegelrecht is het niet handig voor iemand die zn hand in de meterkast steekt.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door 16again »

Dat zal wel openliggen om met zijn stroomtang voor de meter te kunnen meten.

Lijkt me overigens weinig mis mee.
Met open motorkap moet je ook niet rondrijden.....maar in de garage doen ze hem toch open.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door bprosman »

Met open motorkap moet je ook niet rondrijden.....maar in de garage doen ze hem toch open.
Ik weet niet hoe het met jouw motorkap zit maar die zit bij mij niet verzegeld. De hoofdzekering wel.

Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

Hoi,
ook hier gaat Liander slimme meters plaatsen.
Ik heb gevraagd naar een Veiligheidsrapport, maar niet gekregen, alleen een keurmerk en stempel dat het "veilig is" . ( o.a. linkje naar https://www.privacy-audit-proof.nl/ ).
Maar veiligheid kost geld, dus meestal wordt alleen gekozen voor basisveiligheid, en bescherming voor Liander, dat klanten niet met de meter kunnen knoeien, maar weinig tot niets om de klant te beschermen, en ook niet voor in de toekomst.

Ik heb Liander nu 3x gevraagd om het veiligheid en assessment rapport, en ik krijg steeds erom-heendraaiende beleidsstukken waarin halve zinnen staan, de voorloper van de AVG genoemd wordt, ipv de AVG zelf. Als ik een paar fouten uit dat stuk pluk, en terugmail reageren ze:
"Het is niet de bedoeling om met dit document harde eisen te stellen aan implementaties. Bij security wijzigingen zou dit document dan aangepast moeten worden. Dat is niet het doel van dit document. Eisen zijn opgenomen in de requirements van de meter als onderdeel van de specificatie."

En ze zeggen:

"> - Encryptie vindt met AES-128 plaats."
Maar, hoe is de AES-128 key beveiligd? wat is bv de lifecycle van de key, wie genereert het, wat beschermt het etc.

(oftewel: ze zeggen: we leveren een deur met een goed slot. Maar ik wil weten of daar ook trekbeveiliging en een anti-inbraakstrip bij zit).

Daarnaast, er staan geen eisen is, geen consequenties bij lekken, alleen dat je je als consument richting ombudsman kan wenden als er iets misgaat.

Grote blunder van Liander.

En, ik kreeg vandaag een brief over de datum van plaatsen: ondanks onze communicatie, hebben ze een plaatsingsafspraak ingepland volgende week, "what could possibly go wrong" ... vraag je je af..

ironisch feitje: ze sluiten elke mail af met
"Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veel gestelde vragen."


bronnen:

https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... 7d3eda.pdf

https://www.netbeheernederland.nl/_uplo ... e0b9cc2.pd




voorbeelden:

Wie geven jullie toegang tot deze data?


dan nog wat slordigheden (heb ik wel de juiste versie van het document ontvangen?)

7.5.1:

Netbeheerder draagt bij verwerking van persoonsgegevens buiten de
EU zorg voor een overeenkomst, gebruik makende van de standaard
EU modelcontracten en dient een aanvraag voor een vergunning in
bij het College Bescherming Persoonsgegevens.
Verder geldt dat de netbeheerder jaarlijks vaststelt of nog aan de
voorschriften van de vergunning wordt voldaan. >> is er iets misgegaan met het opstellen van deze zin?

7.5.7: jullie volgen de voorganger van de AVG? Niet de AVG? Die ging in in mei 2018. of is dit het verouderde bestand?

1.6.1 onleesbaar vanwege lay-out fout, omdat de tabel kleiner is dan de tekst in het tekst-vak.

8.2.0

8.2.1

8.2.3: hoe beschermen jullie de master-key

etc

etc

etc

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door BreejKC »

Uw diepgaande verzoek om veiligheid is een schijn-argument dat u uzelf m.i. aandoet. Laat u niet angstig maken voor een stukje vernieuwing, ook in uw woning, met allerlei kul-argumenten waar u het fijne toch niet van komt te weten. Vroeg of laat, als steeds meer van die oude meters worden afgekeurd omdat ze niet veilig meer zijn, zullen ze allemaal worden vervangen door die nieuwe meters. Zolang die oude, misschien inmiddels ook wel onveilige, meters er nog hangen hoor je daarover ook niemand 'piepen'.

De beste test van veiligheid is de dagelijkse praktijk. Inmiddels zijn er vele tienduizenden, misschien wel honderdduizenden slimme meters in huishoudens geplaatst. Misschien zit ik zelfs met die honderdduizenden nog aan de krappe kant. Van hoeveel woningen heeft u gehoord dat ze zijn ontploft of tot de grond toe zijn afgebrand vanwege een onveilige slimme meter? Ik nog van geen één.

Zelfs toen er een fors aantal slimme meters met een te korte schroefdraad waren opgehangen, die terecht vanwege een veiligheidsrisico werden afgekeurd, zijn er geen woningen door ontploft of afgebrand. Met die veiligheid van de slimme meters valt het dus echt wel 100% mee.

Dan dat privacy-argument. Ook één die al volledig is uitgekauwd. Maar de afdeling 'bangmakerij' spint er garen bij en daar staat ook dit kul-argument bovenaan het lijstje. En als je voor bangmakerij gevoelig bent, dan laat je gauw je oren naar dit soort kul-argumenten hangen. Netbeheerders en energiebedrjven moeten aan zeer strenge privacyregels voldoen en doen dat ook. Van een hack van persoonlijke energiegegevens heb ik ook nog nooit gehoord. Speur omtrent die privacy-regels het internet maar eens na en u zult tot de conclusie komen dat ook die privacy meer dan voldoende gewaarborgd is.

Als u echt zo op uw privacy gesteld bent dan zou ik maar niet meer op straat komen of met uw auto rijden, want dan geeft u meer van uw privacy weg, als met de meterstanden van uw energieverbruik. En als u al diverse electronica in huis heeft, dat zo makkelijk met wifi werkt, of met een ander draadloos signaal wordt ingesteld, vraagt u zich dan maar eens of dat allemaal wel zo goed beveiligd is met ondoordringbare wachtwoorden. Zo niet, dan ligt, als u een beetje pech heeft, heel uw privacy met de gegevens op uw electronische gegevensdragers voor de hele wereld misschien wel te grabbel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is zoiets als een nieuwe wasmachine kopen met digitaal display en "intelligent smart washing technology", terwijl je twintig jaar oude wasmachine zonder display het nog uitstekend doet en de was er blinkend schoon uitkomt. Maar ja, je "moet mee" met "de moderne tijd", het "nieuwe leven", een "stukje vernieuwing". De buren hebben er ook al een. Dus neem je toch maar die nieuwe wasmachine.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door bprosman »

@Sandra,

Je wil een "Veiligheidsrapport", ALS je dat al gaat krijgen is dat een rapport waarin aangegeven wordt dat het apparaat veilig is om te gebruiken, je er niet aan blijft plakken, etc. Je hebt het over certificaten , dat is niet zozeer de veiligheid maar beveiliging. Weet je zelf wel wat je wil hebben of is het toch klok-klepel ? Ook de AVG die je er bij haalt gaat over welke gegevens de netbeheerder van je opslaat , zegt absoluut niets over de beveiliging.
maar weinig tot niets om de klant te beschermen, en ook niet voor in de toekomst.
Omdat je verkeerd zoekt.

Qua beveiliging mezelf nog maar eens quoten uit een bericht wat je hier op het forum had kunnen vinden :


Als we het over "Slimme meters" hebben ga ik er van uit dat we het hier hebben over een "DLMS" meter met daarop de Nederlandse spec. geimplementeerd (DSMR spec). Die specs zijn gewoon beschikbaar , Google maar eens op DLMS en DSMR. Het DLMS protocol is géén gesloten protocol, maar de specs moet je wel voor betalen.

De DLMS spec ondersteund verschillende security levels. Bijvoorbeeld het aanmelden op de meter kan al met een "plain text password" (wordt in NL niet gebruikt) tot 2-way handshake authentication zonder wachtwoorden maar met 128 bit keys.

De communicatie zelf is EN encrypted met AES voor confidentiality EN authenticated om te garanderen dat er niet getampert is met data (replay attacks), en dat de data komt van wie we het ook verwachten (authenticity) met AES-GCM.

Elke meter heeft zijn Eigen unieke keys en er kan zelfs gewerkt worden met session keys die vervallen na iedere communicatie sessie (zoals bij SSL bijvoorbeeld). Als er een key lekt kan via een master key (die bij de fabrikant in de kluis ligt en nooit over het net gaat) een nieuwe unieke key in de meter ingesteld worden. Deze sleutels worden zowiezo al regelmatig vervangen. Mocht het toch iemand lukken om een sleutel uit een meter te krijgen (waar je fysiek toegang tot de meter zelf nodig hebt), dan heb je slechts controle over 1 meter.

Stel dat AES gekraakt zal worden (wat in de toekomst wel ooit zal gbeuren) dan is de slimme meter je minste zorg als je weet wat er allemaal AES versleuteld wordt. De meters kunnen de meters vanop afstand een firmware upgrade krijgen (over het zelfde beveiligde kanaal), dus als de spec niet meer voldoet qua beveiliging kan er een update komen.


Dan dat privacy-argument. Ook één die al volledig is uitgekauwd.
Inderdaad, standaard word er iedere 3 maanden je meterstand uitgelezen, wil je dat vaker , (bijvoorbeeld icm een Toon oid dan is dat je eigen keuze). En iemand die uit een verdicht sample van 3 maanden (dus alleen eindstanden) kan destilleren wanneer jij met 1 of meerdere personen onder de elektrische deken geslapen hebt of wanneer je thuis of op vakantie bent geweest in die 3 maanden is een echte held.
Zelfs toen er een fors aantal slimme meters met een te korte schroefdraad waren opgehangen, die terecht vanwege een veiligheidsrisico werden afgekeurd, zijn er geen woningen door ontploft of afgebrand. Met die veiligheid van de slimme meters valt het dus echt wel 100% mee.
Dat was overigens gas en geen elektriciteit. Gasmeter worden vaak gekoppeld aan de elektriciteitsmeter en via die weg uitgelezen. Als je de P1 poort van je elektriciteitsmeter uitleest krijg je ook het gasverbruik (mits er voor gas ook een slimme meter geplaatst is natuurlijk).

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Er zijn inmiddels afgelopen dagen meerdere topics gestart over slimme meters. Waarin de voors en tegens duidelijk genoemd worden.. als je tussen de berichten van de pessimisten en de optimisten door leest zou je zelf de beslissing kunnen maken.
Slimme meter is voor mij niet slim, omdat deze duurder is, zeker voor mensen met zonnepanelen. Deze meter zorgt ervoor dat de prijs voor aankoop en verkoop van vermogen gemeten word en geregistreerd wordt tav de draaischijf die bij levering gewoon terug draait, dus automatisch het verschil verrekend tegen dezelfde prijs. Dit omdat bij de draaischijf niet apart gemeten wordt wat levering en consumeren is.
Bij de “slimme” meter wordt uiteindelijk per kWh €0,25 betaald voor elk gekochte kWh. Echter bij levering van kWh wordt na +/- 2022 €0,05 terugbetaald. Dus een slimme meter tav een draaischijf geeft de zonnestroom leverancier een negatief verschil van €0,20 per kWh.
Ik weet welke keuze ik maak ( en heb gemaakt..) liandon gemeld dat er geen toestemming is om de slimme meter te plaatsen. Bij het dreigscenario dat vanuit liandon toen kwam (betalen als ik hem toch wou) verteld dat indien er een nieuwe meter geplaatst zou moeten worden dit allen zou moeten als de huidige stuk is. En er dan niet betaald gaat worden omdat het hun meter is..
Dus bij mij alleen vervangen als de huidige meter stuk is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door BreejKC »

Maar al die vorige topics over de slimme meter heeft u onvoldoende doorgelezen. In een aantal daarvan heb ik gereageerd m.n. op @thecure die min of meer over het behoud van de ferrarismeter hetzelfde als u verklaarde. Daarop heb ik gereageerd dat dit op dit moment inderdaad zo is, maar als een nieuwe regeling wordt ingevoerd er geregeld zal worden dat de teruggedraaide meterstanden van ferrarismeters waarschijnlijk voor teruglevering van energie niet meer geaccepteerd worden. Alleen de keiharde cijfers die een slime meter noteert en doorgeeft zullen dan geaccepteerd worden voor een vergoeding van de teruglevering van energie. Voor de uitgebreidere uitleg dus nogmaals in die oude topics duiken.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door Michel-mol »

BreejKC schreef:
19 jan 2019 19:41
Maar al die vorige topics over de slimme meter heeft u onvoldoende doorgelezen. In een aantal daarvan heb ik gereageerd m.n. op @thecure die min of meer over het behoud van de ferrarismeter hetzelfde als u verklaarde. Daarop heb ik gereageerd dat dit op dit moment inderdaad zo is, maar als een nieuwe regeling wordt ingevoerd er geregeld zal worden dat de teruggedraaide meterstanden van ferrarismeters waarschijnlijk voor teruglevering van energie niet meer geaccepteerd worden. Alleen de keiharde cijfers die een slime meter noteert en doorgeeft zullen dan geaccepteerd worden voor een vergoeding van de teruglevering van energie. Voor de uitgebreidere uitleg dus nogmaals in die oude topics duiken.
Klopt, u zit aan de andere kant van de “gelofte” van de slimme meter.
(Mijn achtergrond is overigens electrisch.. en weet genoeg van levering, middels mijn werk, en de natuurkundige achtergrond middels mijn opleiding)
maar nogmaals de draaischijf draait gewoon terug.. dus vergoeding voor teruglevering is niet aan de hand. Ik betaal gewoon minder doordat deze meter maar 1stand heeft. Daar kan niemand wat aan doen.
De gelofte van u dat alles met regelgeving en dergelijke geblokt wordt zie ik vanzelf wel, als ik dan over moet is er dan vroeg genoeg(zonder kosten).

Dus ja ik heb uw commentaar en aanvullingen gelezen.. en ik geef mijn bevindingen en expertise.. aan de lezer van de topics om daar mee te doen wat ze moeten doen..

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar tegen de tijd dat de huidige saldering niet meer van toepassing wordt verklaard, zullen ongetwijfeld alle ferrarismeters afgekeurd worden.

Dus om die reden nu de nieuwe meter weigeren is onzin.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door thecure »

BreejKC schreef:
19 jan 2019 19:41
Maar al die vorige topics over de slimme meter heeft u onvoldoende doorgelezen. In een aantal daarvan heb ik gereageerd m.n. op @thecure die min of meer over het behoud van de ferrarismeter hetzelfde als u verklaarde. Daarop heb ik gereageerd dat dit op dit moment inderdaad zo is, maar als een nieuwe regeling wordt ingevoerd er geregeld zal worden dat de teruggedraaide meterstanden van ferrarismeters waarschijnlijk voor teruglevering van energie niet meer geaccepteerd worden.
Wat ik je toen ook al verteld heb, en waar je in het andere topic ook niet op reageerde: hoe gaan ze dat in de praktijk doen?

De stand is de stand die je opgeeft als de jaarrekening wordt opgemaakt.
Dus geeft deze maar 200 kWh hoger aan, zullen ze dat moeten accepteren.
Of denk je dat ze 3000 kWh uit hun duim gaan zuigen?

Het scenario van lady is waarschijnlijker. Maar ik vraag me wel af hoe dat in de praktijk eruit gaat zien. Stel je weigert hem en je geeft ze geen toegang, nu niet, nooit niet. Welke dwangmiddelen krijgen ze dan?
Gaan ze je afsluiten? Vervanging onder politie begeleiding? Ik ben benieuwd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door bprosman »

Stel je weigert hem en je geeft ze geen toegang, nu niet, nooit niet. Welke dwangmiddelen krijgen ze dan?
De meter en de aansluiting tot en MET de meter zijn eigendom van je netbeheerder, daarom zit deze ook verzegeld. Dus je zult wel toegang moeten verlenen. Staat ook op websites van netbeheerders :
Uw netbeheerder is verplicht om minstens eenmaal om de 4 jaar de meterstanden eigenhandig op te nemen. U bent dan ook verplicht om uw netbeheerder toegang te verschaffen tot de meters.
Doe je dat niet kunnen ze inderdaad met politie en/of slotenmaker binnenkomen om eea af te sluiten.
Denk dat @Moneyman daar wel ervaring mee heeft met wanbetalers en/of fraude.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door BreejKC »

thecure schreef:
19 jan 2019 20:33
BreejKC schreef:
19 jan 2019 19:41
Maar al die vorige topics over de slimme meter heeft u onvoldoende doorgelezen. In een aantal daarvan heb ik gereageerd m.n. op @thecure die min of meer over het behoud van de ferrarismeter hetzelfde als u verklaarde. Daarop heb ik gereageerd dat dit op dit moment inderdaad zo is, maar als een nieuwe regeling wordt ingevoerd er geregeld zal worden dat de teruggedraaide meterstanden van ferrarismeters waarschijnlijk voor teruglevering van energie niet meer geaccepteerd worden.
Wat ik je toen ook al verteld heb, en waar je in het andere topic ook niet op reageerde: hoe gaan ze dat in de praktijk doen?

De stand is de stand die je opgeeft als de jaarrekening wordt opgemaakt.
Dus geeft deze maar 200 kWh hoger aan, zullen ze dat moeten accepteren.
Of denk je dat ze 3000 kWh uit hun duim gaan zuigen?

Het scenario van lady is waarschijnlijker. Maar ik vraag me wel af hoe dat in de praktijk eruit gaat zien. Stel je weigert hem en je geeft ze geen toegang, nu niet, nooit niet. Welke dwangmiddelen krijgen ze dan?
Gaan ze je afsluiten? Vervanging onder politie begeleiding? Ik ben benieuwd.
Hoe ze dat in de praktijk gaan doen? Simpelweg met wet- en regelgeving. Die zijn ze nu aan het maken. In Den Haag weten ze echt wel hoe die oude ferrarismeters werken bij teruglevering.

Om in een nieuwe situatie de ongelijkheid tussen de teruggedraaide ferrarismeters, waardoor in principe dezelfde vergoeding als het verbruik, en mogelijk een lagere vergoeding bij meterstanden van teruglevering te ondervangen, regelt men dan dat teruggedraaide meterstanden van een ferrarismeter helemaal niet meer geaccepteerd zullen worden. Dan krijg je voor je teruglevering dus helemaal niets, nada, noppes. Reken maar dat ze zoiets in die nieuwe wet-en regelgeving dan helemaal dichttimmeren. (Ik hoop niet dat ze vanuit Den Haag hier meelezen, anders heb ik ze misschien op een idee gebracht).

Als men dan die slimme meter weigert en men wil die oude meter handhaven, ondanks het terugleveren en die meterstand is teruggedraaid, dan betaal je niets voor elektriciteit, omdat je een negatief verbruik hebt. Maar voor dat stukje negatief krijgt men dan niets, wat je bij een meterstand voor teruggeleverde stroom straks wel krijgt, al zal het waarschijnlijk minder zijn als bij de huidige salderingsregeling. En er piept dan niemand dat je die meter niet wilt verwisselen, eerder een 'dank je voor de gratis teruglevering', al zal je dat bedankje nooit krijgen. Die oude meter blijft dan gewoon hangen, daar komt geen politieagent aan te pas.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Slimme meter: van het meterkastje naar de muur

Ongelezen bericht door joep873 »

BreejKC schreef:
20 jan 2019 14:24
Als men dan die slimme meter weigert en men wil die oude meter handhaven, ondanks het terugleveren en die meterstand is teruggedraaid, dan betaal je niets voor elektriciteit, omdat je een negatief verbruik hebt. Maar voor dat stukje negatief krijgt men dan niets, wat je bij een meterstand voor teruggeleverde stroom straks wel krijgt, al zal het waarschijnlijk minder zijn als bij de huidige salderingsregeling. En er piept dan niemand dat je die meter niet wilt verwisselen, eerder een 'dank je voor de gratis teruglevering', al zal je dat bedankje nooit krijgen. Die oude meter blijft dan gewoon hangen, daar komt geen politieagent aan te pas.
Er hoeft niemand te piepen. Als t.z.t. met Ferrarismeters niet meer gemeten kan worden wat er nodig is om correct te kunnen factureren dan wordt het hele type afgekeurd. De netbeheerder weet van elke aansluiting precies welke meter er hangt en weet daarmee waar de meters hangen van types die ze moeten terughalen. Of er op de aansluiting openlijk, stiekem of helemaal niet wordt teruggeleverd doet er daarbij niet meer toe.

Gesloten