LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door chrisd1 »

16again schreef:En dat is waarom werkgevers crimineel gedrag verweten werd.
Met alle respect; maar de ene werkgever is toch werkelijk niet de andere; niet, dat iets dergelijks niet zou gelden voor werknemers.
Iig ging het in de uitzending over sommige werkgevers.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En komt de arbo- of bedrijfsarts op voor mijn belangen of die van mijn werkgever?
Wat een suggestieve vraag. Als het goed is voor geen van beiden en is deze gewoon neutraal. De beslissing wordt gemaakt op de vastgestelde problemen, niet omdat men a of b vertegenwoordigt. En natuurlijk kan dit wel eens misbruikt worden, maar ik verwacht dat dit in meer dan 99% van de gevallen niet zo is.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Nijogeth schreef:
En komt de arbo- of bedrijfsarts op voor mijn belangen of die van mijn werkgever?
Wat een suggestieve vraag. Als het goed is voor geen van beiden en is deze gewoon neutraal.
En anders?? dus als het niet goed is??

Charlie030
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 feb 2018 17:32

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Charlie030 »

Het item gisteren over de rol van de werkgever tijdens ziekte is zeer herkenbaar voor mij. Ik ben bij einde dienstverband, tijdens een ziekteperiode, zonder tussenkomst van de bedrijfsarts beter gemeld en heb WW aangevraagd. Zelf niet wetende dat dit niet de juiste route was. Ik heb nu achteraf om een herstel betermelding verzocht bij mijn vorige werkgever. Dit blijkt allemaal heel moeilijk te zijn . wat ik herken in het verhaal is dat je dubbel zo goed als mogelijk voor jezelf moet opkomen, terwijl je hier vanwege je ziekte niet toe in staat bent. Dit kost heel veel energie die je niet hebt.

We konden persoonlijke ervaringen melden bij het ministerie. Dit zou ik wel willen doen omdat mijn vorige werkgever het ministerie van Veiligheid en Justitie is.
Wie o wie weer waar en hoe dit kan.

Groet, Charlie
Laatst gewijzigd door Radar op 27 feb 2018 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht door Moderator verplaatst naar bestaande topic.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door crazyme »

chrisd1 schreef:
Nijogeth schreef:
En komt de arbo- of bedrijfsarts op voor mijn belangen of die van mijn werkgever?
Wat een suggestieve vraag. Als het goed is voor geen van beiden en is deze gewoon neutraal.
En anders?? dus als het niet goed is??
Je kunt overal vraagtekens bij stellen.
In de eerste plaats moet je je afvragen of waarom iemand een arts wordt.

Is dat omdat hij zijn medemens op medisch vlak wil helpen of om zijn werkgever zoveel mogelijk winst te laten maken.

Iedereen weet hoeveel tijd, energie en doorzettingsvermogen het kost om arts te worden. Ik ben er van overtuigd dat deze mensen eerbaar hun werk doen.

Wanneer er rotte appels tussen zitten moet je die hard aanpakken, maar vraagtekens zetten bij een hele beroepsgroep is te schandalig voor woorden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Iedereen weet hoeveel tijd, energie en doorzettingsvermogen het kost om arts te worden. Ik ben er van overtuigd dat deze mensen eerbaar hun werk doen.

Wanneer er rotte appels tussen zitten moet je die hard aanpakken, maar vraagtekens zetten bij een hele beroepsgroep is te schandalig voor woorden.
Je suggereert dat in uitzending getoonde misstanden op initiatief van de bedrijfsarts gebeurt. Terwijl het juist andersom is. De bedrijfsarts wordt door werkgever onder druk gezet , om bevindingen van die bedrijfsarts in voordeel werkgever te beinvloeden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door chrisd1 »

crazyme schreef:Iedereen weet hoeveel tijd, energie en doorzettingsvermogen het kost om arts te worden. Ik ben er van overtuigd dat deze mensen eerbaar hun werk doen.
M.i. zijn iig de studie- en de werk-situatie niet te vergelijken; in laatstgenoemde situatie kan b.v. een kwaadwillende werkgever iig proberen de arts, die iig vaak in een te krap tijdschema zit, te manipuleren.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door 16again »

Als de bevindingen van de bedrijfsarts onvoldoende in het straatje van de werkgever passen, dan zoekt de werkgever een andere arts. En dit plaats de arts voor een dilemma: Of een lege agenda , of gekleurde medische rapporten opstellen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door chrisd1 »

En waarom zou een rancuneuze werkgever geen claim kunnen indienen tegen een bedrijfsarts?? zie je het voor je??

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door crazyme »

chrisd1 schreef:En waarom zou een rancuneuze werkgever geen claim kunnen indienen tegen een bedrijfsarts?? zie je het voor je??
En andersom kan dat niet ?

Je ziet wat je wil zien.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door chrisd1 »

crazyme schreef:
chrisd1 schreef:En waarom zou een rancuneuze werkgever geen claim kunnen indienen tegen een bedrijfsarts?? zie je het voor je??
En andersom kan dat niet ?....
Nee; althans ik zie het niet voor me.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door crazyme »

chrisd1 schreef:
crazyme schreef:
chrisd1 schreef:En waarom zou een rancuneuze werkgever geen claim kunnen indienen tegen een bedrijfsarts?? zie je het voor je??
En andersom kan dat niet ?....
Nee; althans ik zie het niet voor me.
Nee, dat snap ik.

Marslupas
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mar 2018 16:35

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Marslupas »

De bedrijfsarts is een marionet van zijn broodheren. Casemanagers zijn gewoon de opdrachtgever aan bedrijfsarts.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Moneyman »

Marslupas schreef:De bedrijfsarts is een marionet van zijn broodheren. Casemanagers zijn gewoon de opdrachtgever aan bedrijfsarts.
Nee, dit voegt echt iets toe. Goed onderbouwd, lekker genuanceerd. Bedankt voor deze bijdrage!

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:
Marslupas schreef:De bedrijfsarts is een marionet van zijn broodheren. Casemanagers zijn gewoon de opdrachtgever aan bedrijfsarts.
Nee, dit voegt echt iets toe. Goed onderbouwd, lekker genuanceerd. Bedankt voor deze bijdrage!
Alsof dit iets toe zou voegen.

Nola39
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2019 22:25

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door Nola39 »

En niet te vergeten dat de contactpersonen bij de arbodiensten ook ver buiten hun boekje gaan. Zij intimideren de zieke medewerker zonder pardon en wijzen continue met hun vingertje. Het is echt wie betaald, bepaald. Ik begrijp best dat het een werkgever geld kost, maar blijf gewoon respectvol met je werknemer om gaan. Deze kiest er niet voor om arbeidsongeschikt te zijn. Ik denk wel dat hier een eerlijkere en gelijkwaardigere constructie voor moet worden bedacht. Want vaak komen werkgever en werknemer onnodig lijnrecht tegen over elkaar te staan. Ook de communicatie laat vaak de wensen over. Na een langere tijd ziek zijn groeit het onbegrip bij werkgevers en collega’s. En dit heeft alles te maken met communicatie. Als de werkgever niets deelt op de werkvloer zullen collega’s gaan klagen. De werkgever merkt dit en wil van de situatie af. Schakelt gewoon zijn arbodienst in en zegt dat de druk opgevoerd moet worden. Zo gezegd, zo gedaan. Een mediation traject er tegenaan...en weer van een zieke medewerker verlost. Die zieke medewerker is tenslotte van al deze druk zo moe geworden dat deze het niet meer aankan en de VSO in de mediation snel ondertekend. Als je gezond bent is alles top, maar o wee als je wat krijgt...dan ben je ineens niets meer waard voor het bedrijf.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Onvrede over werkgever bij langdurig ziek zijn

Ongelezen bericht door renewouters »

chrisd1 schreef:
27 feb 2018 08:59
Lady1234 schreef:Waarom wordt er niet gesproken met ARBO artsen en werkgevers?
Die zijn van de sterkste partij? waarom zouden die hun kaarten op tafel leggen?
Ik denk eerder dat het voor Radar niet interessant is als het genuanceerd wordt.... Daar scoor je minder mee.

Gesloten