LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door Radar »

In een nieuw Radar Extra-tweeluik licht Antoinette Hertsenberg een stukje op van het rookgordijn dat om de tabaksindustrie heen hangt. Hoe kan het dat we al meer dan twintig jaar weten dat fabrikanten de metingen voor het teer- en nicotinegehalte van sigaretten manipuleren, maar daar niets aan doen?

Lees meer over de documentaire en bekijk de trailer op 'Radar Extra: waar rook is: de macht van de tabaksindustrie'

Rook jij of heb je ooit gerookt? Ben jij succesvol gestopt? Praat in dit topic mee over het Radar Extra-tweeluik over de macht van de rookindustrie.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door renewouters »

Zullen we de tabaksindustrie eens een hak zetten? Als iedereen nu eens een maand (of 2 maanden, of gewoon helemaal stoppen) geen tabaksproducten koopt, dan is het gedaan met de macht van de industrie. De macht van de consument is veel groter! Daar hoef je helemaal geen TV uitzending aan te besteden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:Als iedereen nu eens een maand (of 2 maanden, of gewoon helemaal stoppen) geen tabaksproducten koopt.....
Als.
Hoeveel procent van de rokers denk je mee te krijgen? Met ingangsdatum 1 januari heb je de "goede voornemens" groep alautomatisch mee. Al haken die weer snel af...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door scontra »

renewouters schreef:Zullen we de tabaksindustrie eens een hak zetten? Als iedereen nu eens een maand (of 2 maanden, of gewoon helemaal stoppen) geen tabaksproducten koopt, dan is het gedaan met de macht van de industrie. De macht van de consument is veel groter! Daar hoef je helemaal geen TV uitzending aan te besteden.

In dit geval zit u er, met alle respect, volkomen naast naar mijn idee.
De macht van een dealer is vele malen groter dan die van zijn Junks, die verzwelgen in hun onmacht.
Zij die hun onmacht hebben overwonnen zijn te prijzen, maar blijven een kwetsbare groep.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door renewouters »

scontra schreef:
renewouters schreef:Zullen we de tabaksindustrie eens een hak zetten? Als iedereen nu eens een maand (of 2 maanden, of gewoon helemaal stoppen) geen tabaksproducten koopt, dan is het gedaan met de macht van de industrie. De macht van de consument is veel groter! Daar hoef je helemaal geen TV uitzending aan te besteden.

In dit geval zit u er, met alle respect, volkomen naast naar mijn idee.
De macht van een dealer is vele malen groter dan die van zijn Junks, die verzwelgen in hun onmacht.
Zij die hun onmacht hebben overwonnen zijn te prijzen, maar blijven een kwetsbare groep.
Maar het is wel de enige oplossing. Van een uitzending van Radar hierover ligt de tabaksindustrie echt niet wakker. Het is vooral verspilling van publiek geld. 1 of 2 maanden omzetverlies raakt ze wel.

Maar je hebt gelijk dat rokers junks zijn. Aanpakken van de industrie via regelgeving zal dan vooral meer criminaliteit met zich meebrengen (als het verboden wordt komen de junks wel op een andere manier aan hun spul). Lichtere (of minder kankerverwekkende tabak) gaat ook niet werken. De junks hebben hun dagelijkse dosis nodig om te kunnen functioneren. Dus ook dan zal er aanvoer via andere circuits moeten komen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door renewouters »

scontra schreef:
renewouters schreef:Zullen we de tabaksindustrie eens een hak zetten? Als iedereen nu eens een maand (of 2 maanden, of gewoon helemaal stoppen) geen tabaksproducten koopt, dan is het gedaan met de macht van de industrie. De macht van de consument is veel groter! Daar hoef je helemaal geen TV uitzending aan te besteden.

In dit geval zit u er, met alle respect, volkomen naast naar mijn idee.
De macht van een dealer is vele malen groter dan die van zijn Junks, die verzwelgen in hun onmacht.
Zij die hun onmacht hebben overwonnen zijn te prijzen, maar blijven een kwetsbare groep.
Maar het is wel de enige oplossing. Van een uitzending van Radar hierover ligt de tabaksindustrie echt niet wakker. Het is vooral verspilling van publiek geld. 1 of 2 maanden omzetverlies raakt ze wel.

Maar je hebt gelijk dat rokers junks zijn. Aanpakken van de industrie via regelgeving zal dan vooral meer criminaliteit met zich meebrengen (als het verboden wordt komen de junks wel op een andere manier aan hun spul). Lichtere (of minder kankerverwekkende tabak) gaat ook niet werken. De junks hebben hun dagelijkse dosis nodig om te kunnen functioneren. Dus ook dan zal er aanvoer via andere circuits moeten komen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het gaat om een aantal zaken.

De sigaret wordt door allerlei onnodige toevoegingen extra verslavend gemaakt.
De sigaret is veel vervuilender en veel schadelijk voor zowel rokers als meerokers dan de wet toestaat.
Het toezicht, de controle en de meetmethoden valen

Dit is wel een consumenten zaak want die wordt belazerd. Dus een onderwerp voor Radar.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:De sigaret is veel vervuilender en veel schadelijk voor zowel rokers als meerokers dan de wet toestaat.
Welke wet?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door scontra »

renewouters schreef: Maar het is wel de enige oplossing.

Er bestaat 'geen' oplossing voor dit en alle overige verslavingsproblemen.
Ook een algemeen verbod van de handel in en de verkoop van verslavingsartikelen zal geen oplossing bieden. maar alleen maar het illegale circuit in de kaart spelen.
Als voorbeeld maar het gehannes m.b.t. bijv. het gebruik van 'soft drugs'.
Om het gebruik nog enigszins te kunnen reguleren wordt het telen en het gebruik ervan maar gelegaliseerd, omdat een verbod niet werkt.
Een andere route bestaat er niet en de dealer, in dit geval de tabaksindustrie, speelt daar prachtig op in.
De tabakslobby is oppermachtig, zelfs machtiger dan onze (ondemocratisch) gekozen regering, maar dat is weer een ander onderwerp.

groffen
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2017 13:38

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door groffen »

Zeer goede actie tegen het roken van tabak? . Maar waarom geen actie tegen het roken van Cannabis wat toch veel schadelijker is

tuinhobbyist59
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2014 22:45

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door tuinhobbyist59 »

ik ben het wel met je eens, maar vergeet je ook de regering niet, wat dacht je van de accijns die de kamer mis loopt als het roken helemaal verboden wordt(krijgen ze nooit voor elkaar), wordt de burger wel weer ergens anders de betaler van dit gemis.
Ja, waar blijf onze vrijheid, gaan ze ons rokers allemaal in hokjes stoppen?
Iemand hier noemt rokers Junkies?
ben ik het niet mee eens, Junkies zijn verdovende middelen rokers, spuiter, snuivers.
Hierna is de drank aan de beurt, daarna weet ik veel wat.
Laat de mensen die roken ook eens in hun waarde

PeWiHs
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2017 14:58

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door PeWiHs »

EINDELIJK!

Ik hoorde net een bericht m.b.t. de uitzending van vanavond: De tabaksindustrie wordt aangeklaagd voor moord.

En hopelijk ook alle bedrijven, instellingen, maatschappijen en overheid die hier, willens en wetens, geld aan verdienen.

Ik ben zelf ook een ex-roker.
Toen ik jaren geleden hoorde dat het niet de tabak maar de toevoegingen van de fabrikant zijn, die ons verslaafd maken en houden en kanker veroorzaken, ben ik gestopt. En dat vind ik nog steeds (af en toe) moeilijk.
Ik heb al eerder gezegd dat dit eigenlijk moord met voorbedachte rade is.
De fabrikant voegt er stoffen aan toe die ons extra verslavend maken en o.a. de overheid verdient dus bakken met geld ten koste van onze gezondheid.

tonenricky
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2017 14:56

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door tonenricky »

Hallo.
Ik lees dat een groot aantal van u de plank mis slaat. Er wordt een grote verantwoordelijkheid neergelegd bij de tabak industrie. Ik vind dat de overheid allereerst verantwoordelijk moet worden gesteld. Een (enkel) voorbeeld:
U stapt nu op de brommer dan dient U voor uw veiligheid een helm op te zetten. Opgelegd door de overheid. Hoe in hemelsnaam kan een regering dan de verantwoording niet nemen dat een tabaksindustrie miljoenen mensen de dood in jaagt. Als ik dan lees dat sommige van u beweert dat dit deels te accepteren is vanwege maatschappelijk belang ivm de financiële heffingen, dan hebben we toch al geleerd dat dit niet staaft. Want bij een staatstekort word er wel een andere heffing bedacht en opgelegd. Ikzelf heb nu te kampen dat ik als 16 jarige jonge knaap in 1971 onder toeziend oog van de overheid wolken asbest ben ingestuurd terwijl de overheid al wist sinds 1955 dat dit in de toekomst veel kankerslachtoffers zou gaan veroorzaken. Welnu het is zover. Vandaag drie jaar geleden mijn beste vriend begraven en ik zal met de hoogste waarschijnlijkheid snel volgen. Naar mijn idee zullen er altijd goede en slechte artikelen, mensen, gewoontes, etc. blijven bestaan. Maar als kiesgerechtigden en gekozen te hebben mag je er toch van uitgaan dat de bedoelingen van de overheid conform de verwachtingen zijn. Soort gelijke artikels staan beschreven in diverse wetten over verwachtingen kweken. (denk aan de helm) Ik stel voor de overheid meer en harder tot verantwoording te roepen om preventief beschermend te waken over zijn kiezers.

Richje
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 dec 2017 12:51

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door Richje »

Weet je wel hoeveel accijns er op een pakje sigaretten zit?? Straks wordt de tabak weer duurder waarvan het merendeel accijns is, als dat weg zou vallen gaan alle belastingen drastisch omhoog en gaat de burger weer klagen, want ja het moet ergens vandaan komen.
Daarbij hebben ze het wel steeds over sigaretten met misleidende filters, maar hoe zit het met shag, sigaren en pijptabak, die hebben geen misleidend filter. Nu kun je de tabaksindustrie wel de schuld geven dat ze de mensen bewust verslavend maken/houden, maar hoe zit dat met auto's??
Ik heb geen rijbewijs maar heb enorm veel last van de uitlaatgassen om me heen temeer omdat ik buiten werk, autorijden dan ook maar verbieden??
Begrijp best dat rokers (waaronder ikzelf) ziek worden, maar dat wordt ik ook van de uitlaatgassen dagelijks.

fredgebhard
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 dec 2005 14:04

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door fredgebhard »

Ik ben 74 jaar. Stopte op mijn 21 ste jaar met roken. Weet nu al ruim 50 jaar dat roken dodelijk is, want toen al op zwart wit TV werd door de regering gewaarschuwd dat roken dodelijk was. Gewoon verbieden dat er buiten op markten, terrassen en in rijen voor theaters wordt gerookt. Lekker binnen in huis roken

ouweduiker
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2013 11:02

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door ouweduiker »

Voor sommigen is het leven te zwaar en zoeken troost in drank, drugs seks, religie, computerspul, muziek of medicijnen, materiële groei ,een hemel of roken .
Zelfs in de aardigste democratie gebeurd dit .
We knokken ergens voor of we verdoven ons zelf .
Je kunt aan alles geestelijk en/of lichamelijk aan verslaafd raken.
Maar dat iemand hier opzettelijk misbruik van maakt vinden we verwerpelijk.
Misschien hebben de fabrikanten van al die rotzooi minachting voor het volkje dat brood en spelen als het belangrijkste ervaart en lachen in hun vuistje .

Weetjewat
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2017 18:42

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door Weetjewat »

Heerlijk, wat we ons allemaal laten aanpraten. Allemaal economisch belang. En de fabrieken gaan maar door met kwalijke stoffen uitkomsten en lozen op het oppervlakte water. Dit is weer zo'n heerlijk radar dingetje. Een kant overdreven belichten. Op straat lopen is sowieso schadelijk.
Wat dacht je wat alcohol ons kost aan ziekte kosten of Mcdonalds. Allemaal aanklagen

Louisvolavsek
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2017 20:55

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door Louisvolavsek »

Als iemand op latere leeftijd longkanker krijgt en dan de tabaksindustrie gaat aanklagen is niet goed bezig . Op de tabaks waren staat al vele jaren dat het niet gezond is maar toch gaan ze verder met roken , dan moet je niet gaan klagen achteraf . Mijn vader rookte ook als een schoorsteen en ik zag dat en heb mijn hele leven nog geen sigaret in mijn mond gehad. En ik vind ook dat de regering hier een steek laat vallen want zij hadden het kunnen verbieden . Maar nee eerst hebben zij veel geld via belastingen binnen geharkt . Nu hoor je steeds maar weer tegenwerking van tabakswaren en nu hoor je die boeven van de regering niet.

zwammers
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2017 21:04

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door zwammers »

grotendeels nep deze aflevering. Leg de verantwoording bij de gebruiker. Huilen met krokodillen tranen als men na jaren - zwaar- roken- tot de ontdekking komt, wat al voorspelt was, jou ook overkomt : de levensbedreigende gevolgen van roken. En dan WEL beroep doen op de ziekte kosten verzekering waar mensen die nooit gerookt hebben en dus de inherente risico's proberen te vermijden, continu voor het volle pond aan moeten bijdragen.
Voor mij uitzending die weinig geloofwaardig is en geen kracht en motivatie aangeeft om het lot zelf in handen te nemen dan wel te houden

Hermanvanalphen
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2017 21:03

Re: Radar Extra: De macht van de tabaksindustrie

Ongelezen bericht door Hermanvanalphen »

Wat geweldig dat Radar aandacht besteedt aan roken onder jongeren. Ik werk bij een hogeschool en probeer deze rookvrij te krijgen. Het is niet meer van deze tijd om toe te kijken hoe jongeren hun gezondheid verwoesten. En het is echt tijd dat de sigarettenindustrie eindelijk als misdadig wordt gezien. Helaas is de macht van de tabaksfabrikanten erg groot en hun lobby gigantisch. Maar, er gloort hoop.
Frederique Ficq en de longartsen (Wanda de Kanter en Pauline Dekker) zijn helden. Jullie gelijk zal blijken en achteraf komt er zeker roem! Is een kwestie van geduld.
En, Antoinette: grote klasse dat Radar een podium biedt aan mensen met gezond verstand en een missie!

Gesloten