LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
albertheddergott
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2018 20:40
Contacteer:

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door albertheddergott »

We moeten inderdaad van het gas af. Het is alleen jammer dat er.e.a. niet klopt in de intro. Over gas gebruik. Gas is namelijk een schone vorm van verbranding anders zouden we tijdens het koken omvallen van de CO2 gassen. Het opwekken van energie is namelijk vervuilend denk aan b.v. kolen centrales. Daarnaast ben ik wel benieuwd wat de gootprint is van een zonnepaneel.

Richardklarenberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2018 21:13

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door Richardklarenberg »

Waarom wordt er niet gekeken naar het Duitse systeem betreffende het salderings systeem. De Duitsers krijgen hetzelfde terug als wat zij mieten vetalen per kWh.

IngriddB
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2018 21:13

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door IngriddB »

Allemaal leuk, maar wij wonen in een oud huis van rond 1850. Geen spouwmuren, dus ook geen geïsoleerde muren. Het eikenhouten dak kan niet worden geïsoleerd en er is geen kruipruimte. Zonnepanelen mogen niet vanwege beschermd dorpsgezicht en een warmtepomp zou een probleem voor de buren zijn. Wat moeten wij dan met al die mooie verhalen? Ons huis platbranden? Voorlopig blijven wij nog aan het gas en komt er dit jaar nog een nieuwe CV ketel. En nee, een investering van €35000 verdienen we niet in 15 jaar terug, want we betalen nog geen €125 per maand aan energiekosten.

Richardklarenberg
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2018 21:13

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door Richardklarenberg »

Waarom wordt er niet gekeken naar het Duitse systeem berreffende saldering.De Duitsers krijgen net zoveel terug als sat zij moten betalen per kWh.

grafenstein
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2017 12:30

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door grafenstein »

Boeiende documentaire.
Zelf inmiddels daken, wanden en een deel van de vloer geïsoleerd en zonnepanelen geplaatst.
Aanbiedingen ontvangen voor een warmtepomp. Uitgezocht wat je dan krijgt en me rot geschrokken van de hoeveelheid geluid die dat apparaat produceert. Werd ook aangegeven in de documentaire. Als we dat grootschalig gaan uitrollen kan ik mijn nachtrust wel vergeten. Moet dit niet eerst worden opgelost?

Angie152
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2018 21:24

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door Angie152 »

Hoe kan je investeren in zonne-energie als je op een flat woont. Is elektrische vloerverwarming aan te raden onder een tegelvloer.

evsmedia
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2018 21:29

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door evsmedia »

OVERHEID LOOPT ALLERLEI BELASTINGEN MIS, DUS ........ NIEUWE BELASTINGEN VOOR ENERGIE VRIJ WONEN.
Er is heel iets belangrijk wat overgeslagen is en dat is de overheid belastingen als energiebelasting, de btw. Ik vertrouw de overheid voor geen cent. Als iedereen energie vrij is, denk man dan werkelijk dat de overheid niet ingrijpt. Ze lopen heel veel belasting geld mis. Dus er zal weer een nieuwe belasting omen om dit te compenseren. Het is altijd al zo gegaan. De overheid zal dit niet pikken en we gaan weer hiervoor betalen

gerardmu
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2018 21:25
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door gerardmu »

Ik blijf toch liever koken op gas dat is de natuurlijkste manier van koken, ik moet er niet aan denken om inductie te koken het is toch een eng iedee dat de plaat niet opwarmt maar het water wel! Met het op vuur koken verwarm je het water op een natuurlijke manier. Voetsel is meer dan een opsomming van voedings middelingen het is ook energie. De mensheid heeft zich ontwikkeld door voeding de koken op vuur Wat betekend dit voor de gezondheid?. youtu.be/uJYkcuxgZm4

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door angel1978 »

gerardmu schreef:Ik blijf toch liever koken op gas dat is de natuurlijkste manier van koken, ik moet er niet aan denken om inductie te koken het is toch een eng iedee dat de plaat niet opwarmt maar het water wel! Met het op vuur koken verwarm je het water op een natuurlijke manier. Voetsel is meer dan een opsomming van voedings middelingen het is ook energie. De mensheid heeft zich ontwikkeld door voeding de koken op vuur Wat betekend dit voor de gezondheid?. youtu.be/uJYkcuxgZm4
ze kookten vroeger in de oudheid ook op gas?
Wat is er 'natuurlijk' aan koken op gas.. koken op hout, dat zou ik nog begrijpen..
Heb je er overigens ook al over nagedacht hoe dat water dan opgewarmd wordt? En wat is dan het verschil met gas? Of gooi je het water letterlijk in je gasvlam, dat deze het water zelf opwarmt?
voetsel? voedingsmiddelingen?

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Het wordt volgens mij een groot fiasco om helemaal van gas af te komen en volledig duurzaam te gaan.
  • * Ten eerste is ons land veel te dichtbevolkt om de energietransitie in goede banen te leiden;
    * Ten tweede worden burgers (vooral de lagere inkomens, waaronder veel huurders) op hoge kosten gejaagd. Zeker wanneer de economie in een nieuwe recessie belandt. Verder hebben woningcorporaties met bepaalde belastingmaatregelen uit het regeerakkoord te maken, waardoor zij minder middelen hebben om hun bestaande woningvoorraad te verduurzamen;
    * Ten derde loopt de leveringszekerheid ook nog eens groot gevaar bij windstil en bewolkt weer.
Dat milieu- en klimaatgedoe boeit mij niet zo, het gaat mij veel meer om voor de veiligheid van Noord-Oost Groningen en dat wij voor onze gas niet afhankelijk moeten wezen van Rusland en het Midden-Oosten.
Laatst gewijzigd door misterzuinig op 21 mei 2018 22:05, 3 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door kweenie »

albertheddergott schreef:. Gas is namelijk een schone vorm van verbranding anders zouden we tijdens het koken omvallen van de CO2 gassen.
Dat gebeurt dan ook als je een goed luchtdichte woning hebt en in een afgesloten keuken kookt... Gelukkig zijn de meeste woningen niet 100,% luchtdicht en zul je in principe weinig gevaar lopen. (Dat wordt trouwens wel anders als je een goed geïsoleerde woning hebt en de mechanische ventilatie uit zet en de luchtroosters sluit.)

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door angel1978 »

wat heeft dichtbevolkt hiermee te maken?
Burgers worden ook op kosten gejaagd als het gas op is en we naar een alternatief moeten gaan.. Tevens worden we op kosten gejaagd als we alle dijken flink moeten verhogen om de stijging van de zeespiegel tegen te gaan... Wat er ook gebeurt, we zullen het moeten betalen.. Kies ik liever voor een variant die wat duurzamer is.
Ten derde? Je wil zeggen dat het globaal overal windstil en bewolkt zal zijn? En we zullen nooit in staat zijn om voor een bepaalde tijd op te slaan om deze periodes te overbruggen?

https://www.eneco.nl/crowdnett/
https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden ... e-energie/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door kweenie »

gerardmu schreef: ik moet er niet aan denken om inductie te koken het is toch een eng iedee dat de plaat niet opwarmt maar het water wel! Met het op vuur koken verwarm je het water op een natuurlijke manier.
Met inductie wordt het water op precies de zelfde manier verwarmd als met gas. Namelijk met de hitte van de pan waarin het water zit.

Het enige verschil is dat de pan niet door gas wordt verwarmd maar door inductiegolven. Maar dat heeft dus totaal geen invloed op wat er in het pannetje zit.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Vergeet ook niet dat warmtepompen veel lawaai kunnen maken, vooral de goedkopere merken. Dit was laatst een onderwerp bij Kassa. "Miljoenen Nederlanders krijgen last van geluid warmtepomp"

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door angel1978 »

misterzuinig schreef:Vergeet ook niet dat warmtepompen veel lawaai kunnen maken, vooral de goedkopere merken. Dit was laatst een onderwerp bij Kassa. "Miljoenen Nederlanders krijgen last van geluid warmtepomp"

Nu is het weer geluid. Wat is nu eigenlijk echt het probleem?

De oplossing is er overigens al:

http://vakbladwarmtepompen.nl/oplossing ... mtepompen/

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat milieu- en klimaatgedoe boeit mij niet zo, het gaat mij veel meer om voor de veiligheid van Noord-Oost Groningen en dat wij voor onze gas niet afhankelijk moeten wezen van Rusland en het Midden-Oosten
Gelukkig voor toekomstige generaties interesseert heel veel andere mensen dat wel!

rene Tollebeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2018 22:39

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door rene Tollebeek »

heel mooi allemaal die energietransitie, iedereen aan de zonnepanelen. wat ik gemist heb in dit hele verhaal is iets over de CO2 footprint van zonnepanelen, deze is nl zo groot dat een zonnepaneel de hoeveelheid CO2 benodigd voor het maken van een paneel nooit zal "terug verdienen" gedurende zijn werkzame leven. dit geldt ook voor de Tesla trouwens. ook het recyclen van zonnepanelen is een aanslag op het milieu, dit gaat gepaard met heel veel chemicalien. een windmolen daarentegen heeft zijn CO2 footprint binnen een jaar weggewerkt. ook na zijn werkzame leven, met gemak 20 jaar, is deze voor ruim 90% te recyclen. wat ik ook mis, is de gevolgen voor ons electriciteitsnet als er straks 4 miljoen hele kleine electriciteits leveranciers zijn die alleen stroom leveren tussen pakweg 9 en 6 uur, en dan ook nog heel onvoorspelbaar.

korheiden
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2011 13:05

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door korheiden »

Een voorspelbare tweede uitzending van Radar. Nog altijd lijkt het me een uiterst kostbare zaak om van het gas af te moeten. Weer vertelde Marianne Minnesma met droge ogen dat een gemiddeld gezin de kosten van 35000 euro in 15 jaar heeft terugverdiend. Terwijl een gemiddeld gezin ca 150 euro per maand betaalt (bron : Milieucentraal). Een lening (2,3%) kost de eerste jaren ook ca 700 euro, de omvormer na 10 jaar nog eens 800 en de warmtepomp moet na 15 jaar worden vervangen. Die 15 jaar worden er minstens 25. Een simpele oplossing zou zijn : verlaag de stroomprijs drastisch. Stroom heeft een kostprijs van vaak maar 7 cent (soms nog minder), de rest is belasting.

lemaco
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2017 12:18

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door lemaco »

kan iemand mij vertellen waarom zonodig een jaar of 2 3 terug de import van uit China afkomstige zonnepanelen verboden moest worden door de EU..
me dunkt dat, zelfs als er wel eens een mislukt exemplaar tussen zou zitten, deze panelen beduidend goedkoper zijn en men als particulier dus sneller geneigd zal zijn een aantal panelen te kopen teneinde daarmee sneller van het gas af te kunnen.
Wat weegt dan zwaarder: Europese fabrikanten beschermen of zo snel mogelijk voor iedereen betaalbaar naar een gasloze optie??

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Radar Extra over de duurzame energietransitie: Van gas los

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou zou ik toch wel eens willen eten hoe mensen het 60 jaar geleden deden, zonder gas en elektriciteit of auto's of wat dan ook.

Gesloten