LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorkom dat je door een foutje je pensioen kwijtraakt

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5504
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Voorkom dat je door een foutje je pensioen kwijtraakt

Ongelezen bericht door Radar »

Je pensioen is ingewikkelde materie. En als je er dan een keer induikt, is de informatie die je vindt ook niet altijd even makkelijk te begrijpen. Want wat gebeurt er bijvoorbeeld met het pensioen dat je hebt opgebouwd als je gaat scheiden? Of mag je ervan uitgaan dat je partner een nabestaandenpensioen krijgt als je overlijdt?

In Radar voorbeelden van hoe het fout kan gaan, ook al denk je dat je alles goed geregeld hebt. En waar moet je dan op letten om te voorkomen dat het fout gaat?

Maandag 5 februari 2018 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Laatst gewijzigd door Radar op 05 feb 2018 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast aan die van het uitzend-item

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Voorkom dat je door een foutje je pensioen kwijtraakt

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

In de UPO staat een berg extra info en als je het echt niet weet kan je nog altijd mailen.
En het wel of niet op risico basis is wat betreft het NP, dat staat ook in de info.

Ingeborgmarlon
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2018 21:27

Re: Voorkom dat je door een foutje je pensioen kwijtraakt

Ongelezen bericht door Ingeborgmarlon »

Na het overlijden van mijn vader (zelfstandig zonder pensioen) heeft mijn moeder meer dan 20 jaar samen gewoond met mijn stiefvader. Voor het pensioenfonds hebben zij een samenlevingscontract laten opmaken, mijn stiefvader was toen nog niet met pensioen. Zowel mijn stiefvader als ik hebben het pensioenfonds (bouw) gebeld en wij beiden kregen te horen dat alles goed vermeld stond. Ik weet zeker dat ik toentertijd wel duidelijk heb aangegeven dat zij waren gaan samen wonen na overlijden van zijn vrouw en dat zij een samenlevingscontract hadden afgesloten. Zowel ik als mijn stiefvader hebben te horen gekregen dat hij verder niets meer hoefde te regelen. Na overlijden van mijn stiefvader bleek zijn eerder overleden vrouw nog geregistreerd te zijn. Zij gaven aan dat zij de telefoontjes niet konden achterhalen en het samenlevingscontract niet afdoende was. Ik heb nog brief gezonden en werd wederom afgewezen. Het betreft maar een klein nabestaande pensioen van plm. 100 euro p.m., echter heeft mijn moeder alleen AOW dus dan is het best veel geld. Nu hoorde ik bij Radar de opmerking dat het pensioenfonds doorkrijgt als er een samenlevingscontract wordt opgemaakt dat zou betekenen dat het pensioenfonds wel degelijk hun administratie beter hadden moeten bijhouden. Of wellicht hadden zij toen wel de juiste gegevens, zoals zij telefonisch tegen mij hebben gezegd. Ik vraag mij af of mijn moeder hier nog iets aan kan doen.
met vr groet
Inge

Marion T.
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2018 21:33

Re: Voorkom dat je door een foutje je pensioen kwijtraakt

Ongelezen bericht door Marion T. »

Helaas wordt er niets vermeld over de periode van vóór 1995, toen er een.nieuwe wet werd aangenomen.

Ik ben in 1985 gescheiden en toen kon er niets geregeld worden helaas. Mijn ex weigert iedere medewerking, ook niet nadat hij brieven van mijn advocaat had gekregen.
Het is niet tot een rechtszaak gekomen toen omdat ik dat niet kon betalen.

Inmiddels heeft mijn ex al sinds mei 2011 pensioen.

Bastiaan Starink had het over recht op pensioen van 30 jaar geleden. Dat is leuk, maar daar schiet ik niets mee op nu.

Hoe zit dat dan?

Het ABP weigert mij informatie te geven. Wel krijg ik info van hen over mijn nabestaandenpensioen. Maar dat is niet te vergelijken.

Wat kan ik nog doen? Een civiele zaak aanspannen? Wat gaat dat kosten dan?

Ik zou normaal gesproken met 65 jaar AOW en pensioen krijgen, maar dat wordt nu door de regering ingepikt tot mei 2019.
Ik heb nu WAO, van UWV en ABP, en had een IP aanvulling, die nu met 65 jaar ineens gestopt wordt.

Ik zou zo'n 300 euro erop vooruit gaan als ik mijn AOW en pensioen krijg. Ze pikken dus aardig wat geld van mij voorlopig..
Bovendien heb ik maar een klein inkomen nu. Ik vind dat heel erg onrechtvaardig.
Ook heb ik nooit alimentatie ontvangen, dus het was geen vetpot al die jaren.

Monzon
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2018 21:34

Re: Voorkom dat je door een foutje je pensioen kwijtraakt

Ongelezen bericht door Monzon »

Zojuist bij Radar gesprek gehoord over pensioen na scheiding. Ik miste een zeer belangrijk onderdeel: Als je jarenlang een samenlevingscontract hebt gehad dan heb je niet dezelfde rechten als bij huwelijk of geregistreerd partnerschap. Het was voorheen ook niet gebruikelijk om in een samenlevingscontract iets over pensioenverdeling op te nemen. Toen ik in 1991 met mijn partner een contract opstelde werd dit dus niet geregeld, er werd alleen gemeld dat we beiden gelijke rechten hadden (op alle punten relatie) alsof we gehuwd waren. Wettelijk zou het geen verschil maken. In 1998 is er geregistreerd partnerschap gekomen, ter vervanging van het samenlevingscontract (min of meer). Geen enkele instantie heeft ons hierover geïnformeerd, laat staan over dat een samenlevingscontract wettelijk weinig basis meer kende.
Wij hebben, ondanks dat we hier niet toe verplicht waren, toen we uit elkaar gingen een convenant opgesteld waarin mijn rechten t.a.v. zijn pensioen geregeld zijn. We wilden ook graag regelen dat het t.z.t. aan elk van ons apart uitbetaald werd echter hier werken pensioenverzekeraars dus niet aan mee. Ondanks dat wij een wettelijk getekend convenant hebben en we ruim binnen de 2 jaar een en ander in werking hebben gezet weigerden ze de verevening officieel vast te willen leggen. Ze waren wettelijk niet verplicht om mee te werken dus vonden het teveel werk. Ik heb via het convenant mijn recht maar ben dus in de toekomst wel afhankelijk van betaling door mijn ex-partner, een regeling waar we geen van beiden blij mee zijn.
Nu heb ik wel begrepen dat we t.z.t. alsnog een machtiging kunnen tekenen waarbij mijn ex-partner de pensioenverzekeraar machtigt om het bedrag rechtstreeks naar mij over te maken. Hopelijk is er tegen die tijd medewerking van zijn kant.
Ik hoor en zie nooit dat dit punt, de uitwerking van een samenlevingscontract op pensioenaanspraken aandacht krijgt terwijl er toch een grote groep mensen is die in de jaren 80 en 90 een contract zijn aangegaan i.p.v. te trouwen (toen enige alternatief als je niet wilde trouwen). Ik zie om mij heen de laatste jaren wel dat een aantal mensen alsnog trouwen (na bv 20 jaar samenleving) maar ook hier zit een vette valkuil: bij scheiding tellen alleen de jaren pensioenopbouw TIJDENS de huwelijkse periode, je kan dus knap bedrogen uitkomen als je alsnog gaat scheiden. Zeker als dit niet op vriendschappelijke basis gaat.
Als er toch aandacht voor is geef dit dan ook aandacht. Er als Pieter Omzigt een en ander beter in de wet gaat regelen laat hier dan ook aandacht voor zijn. Ik denk dat voor een behoorlijke groep mensen die de komende 10 jaar met pensioen gaat dit een aardig probleem kan zijn als het samenlevingscontract verbroken wordt of een van de partners in samenleving overlijdt. Hoeveel mensen weten dat je bij samenlevingscontract als partner formeel geregistreerd moet staan bij de pensioenmaatschappij om überhaupt ergens recht op te hebben als je samenleeft i.p.v. huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Graag aandacht hiervoor dus.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Voorkom dat je door een foutje je pensioen kwijtraakt

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je in gemeenschap van goederen getrouwd was, dan kun je alsnog aanspraak erop maken. Het gaat dan om een 'overgeslagen goed'. Maar het zal dan wel via de juridische weg moeten. En dat is bovendien iets wat tussen jou en je ex speelt. Het pensioenfonds staat daar buiten, ook omdat de scheiding al meer dan twee jaar geleden was.

adjotje
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 feb 2018 21:35

Re: Voorkom dat je door een foutje je pensioen kwijtraakt

Ongelezen bericht door adjotje »

Graag zou ik willen weten of ik nog recht heb op het pensioen van mijn ex man ik ben 09-10-1985 gescheiden en er is mij toen nooit iets verteld bij de scheiding dat je dit zelf moest regelen, heb altijd gedacht daar heb ik geen recht meer op totdat ik de uitzending heb gezien van radar.
Heb in 2008 heb ik een keer contact opgenomen met beide pensioenen ABP en P.M.E en daar kreeg ik eigenlijk te horen dat ik dat met mijn ex moest regelen nou dat gaat op geen enkele manier lukken hij zal dat zeker niet doen.
7-01-2011 kreeg ik van het ABP een brief wat ik kon verwachten na het overlijden van mijn x-partner eerder weigerde ze mij te vertellen wat de opbouw van het pensioen was.
Ook van P.M.E kreeg ik in mei 2015 een brief met wat ik zou ontvangen wanneer mijn x-partner zou overlijden, daarna nog een brief over het pensioen augustus 2015
Nu heb ik bij alle info van radar ergens gelezen als je bent gescheiden tussen 27 november 1981 en 30 april 1995 dat dan de regel Boon van Loon-arrest geldt, en dat ik dan nog een goede kans zou maken op mijn pensioen recht.
Het is voor mij allemaal zeer onduidelijk en misschien is het nu ook wel te laat om nog dit nog te kunnen regelen of het kan helemaal niet.
Hoop dat ik hier een antwoordt op krijg of dat ik nu nog iets kan ondernemen ???
Ben dus gescheiden 09-10-1985

!bonny!
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2018 01:47

Re: Voorkom dat je door een foutje je pensioen kwijtraakt

Ongelezen bericht door !bonny! »

Met de uitzending van 5 februari is er aardig wat losgemaakt bij vele gescheiden (voornamelijk) vrouwen, ook bij mij. Ook bij mij rijst de vraag of ik na mijn scheiding 25 jaar geleden nog recht heb op een deel van het ouderdomspensioen, dat opgebouwd is tijdens de huwelijkse periode. Immers, ik ben er ook nooit op gewezen dat ik de zaken binnen 2 jaar moest regelen. Internet hadden we toen nog niet, dus informatie zoeken was bijna niet mogelijk.
Maar hoe nu verder? Zoals gezegd heeft Tros Radar aardig wat losgemaakt. Gaan jullie mij/ons nu ook behulpzaam zijn in 'hoe nu verder te handelen'? Komt er bijv. een voorbeeldbrief die wij kunnen gebruiken richting pensioenfondsen? Of moeten wij naar een advocaat toestappen? (Wat kost dit wel niet!) Of kunnen wij ons ergens aanmelden zodat onze zaken collectief behandeld worden? Of zijn er nog andere ideeën?
Zelf weet ik niet wat ik nu het beste kan doen. Actie: ja, maar hoe? Afwachten lost niets op.

Gesloten