Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor de consument van vlees geeft de winkelprijs de doorslag. Zowel de kippen- als de varkensindustrie produceert jaarlijks een krankzinnige hoeveelheid drek die in de volksmond beter bekend staat als "stront". Mensen die in de regio's wonen waar deze boerenbedrijven staan, kunnen dat bevestigen. Zij zitten letterlijk in de stank.

Die stront is het resultaat van het omzetten van gentech soja uit o.a. Zuid-Amerika in vlees. Voor die soja die naar ons land wordt gehaald, wordt regenwoud gekapt. Regenwoud dat nooit meer terugkomt.

Zou je een kostenfactor toekennen aan a) het verpesten van het milieu in Nederland b) het verpesten van het milieu in de voerproducerende landen, dan zou vlees in de supermarkt fors duurder zijn.

Maar dat mag niet gebeuren om de boerensector en vleesindustrie te beschermen. Er zijn genoeg partijen zoals Rabobank en CDA die zich daar blijvend voor inzetten. De kreet "duurzaam" is een farce. Kan het slechter dan in Nederland? Absoluut. Maar de negatieve bovengenoemde feiten spreken voor zich. CBS cijfers zeggen niets over de schade die wordt berokkend aan het milieu in het buitenland. Lees je voor de aardigheid eens in over bedrijven als Monsanto (Bayer) en Cargill. Interessant leesvoer.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

juliomariner schreef:
22 jul 2020 23:15
Nee dat is logisch economisch nadenken
Evt meelevende boeren hebben in ieder geval de grootste lol

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Minder Vliegen riep een dierenliefhebber..... heb er al vele doodgeslagen!

Minder koeien, er is veel meer dan 10 kg groen voer nodig voor 1 Kg vlees.

Een Varken geeft meer rendement en je groene bak + bakken van buren bleven leeg, kringloop varkentje voor gehele buurt!

Kippen? Naast teveel Eieren die ik moeiteloos uitdeelde is dat met nog minder voer het meest rendabele vlees.
Halal voor Marokkaanse en Turkse buren.... en meneer de Haan, even rust graag.....

Voor elke boer met 20 Ha kun je ook 200 vrijstaande huizen neer zetten met stadslandbouw, kippen en fruit bomen en een hoekje voor je eigen groente + overschot dumpen bij je familie en buren...

We hebben als de boeren stoppen genoeg werk voor huizen verbouwen en ze mogen ons vertellen wat we fout doen...
Van 1 boer naar 199 nieuwe buren die denken dat Kippen en Aardappels makkelijk is.... leerzaam en leuk...en we exporteren gelijk minder.... en de Diesel uitstoot van $charrelschipper is ook in Frankrijk opgelost.... maak er maar een woonboot van...

Een Cruise voor Forum leden voorin en daar B&B maken, Boot & Business dus......

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is het hartstikke leuk om je eigen groenten te verbouwen. Hoeft niet eens een grote moestuin te zijn; ik had gisteren een maaltje pluksla. Gewoon drie emmertjes zonder bodem ingegraven, pluksla gezaaid, en er zit zeker wel één keer in de week een maaltje aan, misschien nog wel meer ook.

Ik heb één courgetteplant staan, inmiddels zitten er drie minicourgettes aan, en een paar bloemen. Dat levert ook al aardig wat op. Gisteren de tuinbonen geoogst; het was precies genoeg voor één maaltje. Volgende week zijn de gele sperziebonen aan de beurt. En binnenkort eens kijken of de munt al oogstbaar is. Dat staat ook in een ingegraven emmertje zonder bodem. De peterselie is al oogstbaar, de bieslook nog niet.

Het mag allemaal niet zo spectaculair zijn, maar het is gewoon leuk om dit uit je eigen achtertuin te halen. Het zal me ook niet zo superveel geld schelen; je bent gewoon lekker bezig, en eerlijk is eerlijk, alles wat je uit eigen tuin haalt hoeft niet uit Israël of Spanje gehaald te worden.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
23 jul 2020 09:41
Toch is het hartstikke leuk om je eigen groenten te verbouwen. Hoeft niet eens een grote moestuin te zijn; ik had gisteren een maaltje pluksla. Gewoon drie emmertjes zonder bodem ingegraven, pluksla gezaaid, en er zit zeker wel één keer in de week een maaltje aan, misschien nog wel meer ook.

Ik heb één courgetteplant staan, inmiddels zitten er drie minicourgettes aan, en een paar bloemen. Dat levert ook al aardig wat op. Gisteren de tuinbonen geoogst; het was precies genoeg voor één maaltje. Volgende week zijn de gele sperziebonen aan de beurt. En binnenkort eens kijken of de munt al oogstbaar is. Dat staat ook in een ingegraven emmertje zonder bodem. De peterselie is al oogstbaar, de bieslook nog niet.

Het mag allemaal niet zo spectaculair zijn, maar het is gewoon leuk om dit uit je eigen achtertuin te halen. Het zal me ook niet zo superveel geld schelen; je bent gewoon lekker bezig, en eerlijk is eerlijk, alles wat je uit eigen tuin haalt hoeft niet uit Israël of Spanje gehaald te worden.
Tip om de munt in een afgesloten bak of emmer MET bodem te zetten.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik snap niet dat we ons altijd focussen op het verminderen van de CO2 uitstoot. Wij zijn verantwoordelijk voor 6% van de wereldwijde uitstoot en de rest komt uit de natuur (vulkanen zijn de grootste boosdoeners daar). We kunnen dus hooguit verlagen naar 94% van het niveau van nu. Is het dan niet logischer dat we ons gaan focussen op het verhogen van de opname? Dus extra bomen en planten, meer algen etc..

Maar ja, dat is natuurlijk niet goed voor het verdienmodel wat achter de klimaatactivisten zit.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Nijogeth schreef:
23 jul 2020 11:40
Ik snap niet dat we ons altijd focussen op het verminderen van de CO2 uitstoot. Wij zijn verantwoordelijk voor 6% van de wereldwijde uitstoot en de rest komt uit de natuur (vulkanen zijn de grootste boosdoeners daar). We kunnen dus hooguit verlagen naar 94% van het niveau van nu. Is het dan niet logischer dat we ons gaan focussen op het verhogen van de opname? Dus extra bomen en planten, meer algen etc..

Maar ja, dat is natuurlijk niet goed voor het verdienmodel wat achter de klimaatactivisten zit.
Helaas, die stelling is al vaker weerlegd.
Bv in
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/01/04/nr ... s-a3127856

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik kan het artikel niet lezen, maar het staat wel vast dat de oceanen ongeveer 320 gigaton aan CO2 uitwisselen ieder jaar en de verbranding vaan aardgas en aardolie door de mens op ongeveer 30 gigaton per jaar uitkomt. En hoe dat CO2 in de oceanen komt, dat is waarschijnlijk grotendeels door vulkanen, maar laat ze dat nu net niet hebben meegenomen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
23 jul 2020 11:40
Ik snap niet dat we ons altijd focussen op het verminderen van de CO2 uitstoot. Wij zijn verantwoordelijk voor 6% van de wereldwijde uitstoot en de rest komt uit de natuur (vulkanen zijn de grootste boosdoeners daar). We kunnen dus hooguit verlagen naar 94% van het niveau van nu. Is het dan niet logischer dat we ons gaan focussen op het verhogen van de opname? Dus extra bomen en planten, meer algen etc..

Maar ja, dat is natuurlijk niet goed voor het verdienmodel wat achter de klimaatactivisten zit.
Het kan wel miljoenen druppels kostten om een emmer te vullen, maar de belangrijkste is de laatste ,die de boel doet overlopen.. :wink:

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat als je de emmer nu groter kan maken?

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Die 94% ( als die al klopt ) is buiten onze invloed en er was een compleet evenwicht. Met die 6% erbij is het behoorlijk uit balans. Die 6% is wel binnen onze invloed, dus lijkt me dat we daar dan iets mee moeten doen.

De emmer groter maken? De aarde wordt niet groter en met de overpopulatie van mensen zal de ruimte die de natuur krijgt alleen maar afnemen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Groente uit een Emmer?

Ik weet dat na een jaar of 10 de meeste kapot zullen zijn, waarom geen volle grond?

Plastic noem ik ook vaak plas stuk.... oud en breekbaar.....

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door D34M0N »

angel1978 schreef:
23 jul 2020 12:52
De aarde wordt niet groter en met de overpopulatie van mensen zal de ruimte die de natuur krijgt alleen maar afnemen.
En dat is dus ook de oorzaak: er zijn teveel mensen.

De oplossing is simpel: minder mensen, minder problemen.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat Is geen oplossing maar enkel een oneliner..

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is net zoiets als: 'alle varkensboeren naar China'.

Maar goed, dit is nu eenmaal de huiskamer, dé plek voor uw borrelpraat.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat is net zoals met de discussie over de boeren, iedereen heeft er een mening over maar niemand weet de enige beste oplossing.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Tuurlijk is er een enige beste oplossing. Laat iedereen stoppen met werken, dan heb je geen files meer, geen varkenshouders met hun uitstoot, noem maar op. Laat de overheid, waar niemand meer werkt, iedereen 1000 euro per maand gratis geven om eten te kopen. In de supermarkten waar niemand werkt overigens. Iedereen kan de hele dag op de bank hangen om Netflix te kijken, en degenen die wat sportiever zijn kunnen de hele dag naar de sportschool of met hun sportfietsje de snelwegen onveilig maken. Auto's zijn er immers niet meer.

Iedereen blij en gelukkig.

Dan zijn toch ook alle problemen opgelost?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kijk zo simpel kan het zijn. Iedereen slaakt maar wat loze kreten, WA komt tenmiste met een uitgewerkt voorstel.
Jablan, zet jij het bovenaan de sleeplijst? Dan maak ik daar een rapport van op A3-formaat; kan het ook niet onder in een bureaula terechtkomen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax, een rapport maken valt onder werken, en dat zouden we niet meer doen.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Miljaar, je hebt gelijk! Dan doe ik gewoon niks, daar ben ik heel goed in. :D

Plaats reactie