Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

Nu massaal ageren tegen de Kabinetsplannen, maar straks één voor één naar de slachtbank gebracht worden en dan bezien of dat collectief van nu nog overeind zal staan.
De geldschieters zullen vanaf nu wel heel erg op hun tellen passen om boeren in de krimpgebieden nog leningen te verstrekken.
Maar die leningen, buiten de leningen die er al lopen vanwege investeringen die er gedaan zijn, hebben de boeren wel nodig om sowieso de neus boven water te kunnen houden,
Mocht het tot gedwongen beëindigingen komen, wie gaat al deze leningen dan inlossen bij de banken.
Heb het idee dat de sanering uiteindelijk eerder vanwege een ontstane financiële situatie zal plaatsvinden, dan dat dat onder dwang van de Overheid zal plaatsvinden.

scharrelschipper
Berichten: 1808
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
27 jun 2022 21:45
Het laatste lijkt mij.
Zou goed kunnen.
Of de vrachtwagen te duur,wat dan weer gunstig is voor mijn concurentiepositie :wink:

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nijogeth schreef:
28 jun 2022 18:09
JozJan schreef:
28 jun 2022 09:43
Dat kun je vast zelf wel invullen
D66, GroenLinks,Bij1, PVV, FVD en BBB. Dat zijn er 6.
Volgens mij vergeet u de fractie Haga, functie elders en die mevrouw van voormalig Volt

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In mijn ogen zijn we sowieso helemaal verkeerd bezig. Europa stelt doelen, die wij op moeten volgen. Laten we dat nu eens niet doen en eerst eens om tafel gaan zitten. Wat kunnen we doen en wat is haalbaar? Wat daar uit komt, dat is ons doel. Van de stikstofuitstoot trekken we direct de 30% van het buitenland af, want daar zijn andere landen voor verantwoordelijk.

Oftewel, we gaan kijken naar onze eigen uitstoot. Dan gaan we kijken wat er te winnen is bij boeren met emissiearme stallen, gaan we kijken hoeveel we daarmee kunnen winnen (kunnen we mooi een groter deel van de beloofde pot voor gebruiken dan de 5% die nu voor innovatie is uitgetrokken). En ja, dat bekijken we per boerderij. We betrekken de boeren er heel duidelijk in.

Blijkt dan dat we niet genoeg winst hebben, dan gaan we voor dat laatste beetje wat we nog nodig hebben een uitkoopregeling regelen. En nee, niet een bepaald bedrag per dier of gebaseerd op omzet, maar met een blik op de toekomst. Wat is er nodig om die boer een toekomst te geven, wil ie misschien een ander bedrijf beginnen, een vakantiepark opstarten? Daar steunen we ze dan in, met kennis en geld. Wil iemand misschien tijd overbruggen tot een pensioen, dan moeten we ervoor zorgen dat dat kan.

Als het daadwerkelijk miljoenenbedrijven zijn, zoals iedereen hier zegt, dan zal geen enkele boer er om huilen dat ie na verkoop en terugbetaling van schulden nog miljoenen over heeft. Helaas denk ik dat dat heel erg tegenvalt met de uitkoopregeling die men in gedachten heeft.

En als 1 Europa, gaan ook alle landen deze stappen nemen. Waarom doelen per land? Wij zijn 1 Europa, dan krijgt iedereen dezelfde maatregelen of iedereen doet zijn eigen ding en Europa is er niet mee gemoeid.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
28 jun 2022 18:45
(...)
En als 1 Europa, gaan ook alle landen deze stappen nemen. Waarom doelen per land? Wij zijn 1 Europa, dan krijgt iedereen dezelfde maatregelen of iedereen doet zijn eigen ding (...)
Dat zou ook zeker mijn wens zijn, maar dat zal wel een utopie blijven.
Iemand haalde al de nertsenfokkerij aan, ze gaan idd elders in Europa gewoon door met hun verfoeilijke fokmethoden.

Ik las vandaag dat een " gewone " weidekoe wel zo.n 20 jaar kan worden
Een melkkoe wordt gemiddeld slechts 6 jaar , dan is ie ' voor de slacht ' :( .

Wij zijn al jaren geleden overgestapt op bijna geheel vegetarisch eten , maar willen we toch een klein stukje vlees, dan koop ik alleen biologisch geproduceerd vlees.

En wat deze boerenprotesten bij mij doen? Ik verlies mijn sympathie voor deze acties.
Ze gaan keer op keer en steeds heftiger de grenzen over van wat acceptabel is.
Met vernielzucht, vandalisme en intimidatie kweken ze zeker géén goodwill voor hun zaak.

En ze worden niet beboet , de politie kan deze overmacht en intimidatie niet aan , naar eigen zeggen.
Dit soort protesten gaat alle perken te buiten en veroorzaken gevaarlijke situaties
Je kunt nog zo boos zijn , er is een grens en er is een moreel kompas ( toch? 🤔🤔).
Laatst gewijzigd door moederslink op 28 jun 2022 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het is een melkkoe geen mestkoe.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

juliomariner schreef:
28 jun 2022 19:53
Het is een melkkoe geen mestkoe.
Haha...je hebt gelijk , ik ging te rap .... :D .Heb het aangepast :wink: .

scharrelschipper
Berichten: 1808
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

moederslink schreef:
28 jun 2022 10:51
Ik begrijp de frustratie en de boosheid bij de boeren enerzijds best, anderzijds, wat ze nu doen, snelwegen blokkeren, bij bewindslieden op de stoep staan en hooibalen in de fik steken, kan gewoon niet.
Dit werkt averechts, de sympathie voor hun protesten verdwijnt wel op deze manier.
Het kan toch niet anders dan dat ze moeten en kunnen snappen dat hun intensieve en op grote schaal boeren niet langer kan?
80 % is voor de export bestemd, dus hun verhaal dat er hier voedselschaarste gaat ontstaan klopt gewoon niet.
Ze kunnen op landbouw overstappen en die megastallen moeten écht weg wat mij betreft.
Het is dierenmishandeling en het gaat om de knikkers, de dollars $$$$.
Honderdduizenden kippen , geiten opgehokt in die stallen.😡
Ziekte uitbraken , branden , vreselijk toch?
Er zijn zat boeren die anders zijn gaan boeren, het roer hebben omgegooid, mét succes!

Er wordt heus wel naar ze geluisterd, ze krijgen gewoon diverse platforms en de oplossing zal uit een gezamenlijke koker en overleg moeten komen.
Deze protesten , op deze schaal? Het kan écht niet.
Ben het met je eens over die mega stallen,dat mag wel wat minder.
Maar er wordt dus niet naar de boeren geluisterd,in tegendeel,de signalen vanuit de regering zijn "we hebben besloten dat we het zo gaan doen en er valt niet meer over te praten".
En "jullie protesten zijn niet toegestaan want je brengt schade toe aan de maatschappij"
En is dus GEEN overleg platform.
Ook hier spreek ik weer uit ervaring;je krijgt alleen overleg als je eerst druk zet.
En nu wordt ik even grof;moeten we onze hoop stellen op dat incompetente zooitje wat nu onze regering is om die problemen op te lossen?
Als men zo doorgaat vanuit Den Haag voorzie ik nog heel wat problemen,hopelijk blijft het bij wat burgerlijke ongehoorzaamheid,en wordt het niet een soort burgeroorlog.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door reggie2 »

Leef jij daarvan dan?

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je een tractor hebt wel. Met een grasmaaier lukt het blokkeren niet echt.

scharrelschipper
Berichten: 1808
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

moederslink schreef:
28 jun 2022 11:09
Nederlanders zijn inventief en ondernemend.
Ook veel boeren zijn anders gaan boeren , mét succes.
Ja er zullen banen verdwijnen, maar er zullen nieuwe, andersoortige banen gecreëerd worden.
Ook de visserij heeft grote klappen gehad , zij hebben het roer ook moeten omgooien , mét succes!

We moeten aan de toekomst denken, dit overvolle Nederland zal men op termijn anders moeten gaan inrichten waarbij er letterlijk ruimte gecreëerd zal moeten worden voor andere takken van ondernemen , financiële steun krijgen ze wel.
Ja,de visserij.
Die zijn voor een deel op de binnenvaart terecht gekomen.
Daar zijn zij en ook wij niet uitgesproken blij mee.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus dan moeten de sluiswachters en brugwachters maar de boel open zetten, of juist dicht, al naar gelang wat ze bedienen, als ze hun zin niet krijgen van de overheid. Beetje burgerlijke ongehoorzaamheid moet toch kunnen?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Als men zo doorgaat vanuit Den Haag voorzie ik nog heel wat problemen,hopelijk blijft het bij wat burgerlijke ongehoorzaamheid,en wordt het niet een soort burgeroorlog.
Waar heb ik dit eerder gehoord :roll:

scharrelschipper
Berichten: 1808
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
28 jun 2022 16:27
juliomariner schreef:
28 jun 2022 16:21
Moneyman schreef:
28 jun 2022 16:12

En ja, ik ben het met je eens dat sommige sectoren niet hard genoeg gepakt worden. En dan kijk ik met name naar de luchtvaart. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat de agrarische sector de grootste vervuiler is.
De vervuiler betaald, daar kan ik mij best in vinden. Dat de agrarische sector er voor moet betalen ook prima maar dan moeten ze het wel terug kunnen verdienen dus moet de voedselindustrie, supermarkten en uiteindelijk ook de consument een eerlijke prijs voor de producten betalen, en zo is het cirkeltje weer rond want we willen allemaal zo goedkoop mogelijk voedsel. Sommige consumenten willen niet perse zo goedkoop mogelijk voedesel maar kunnen eenvoudig weg niet meer betalen.
Dit impliceert dat het een doel op zich is dat al die boeren blijven bestaan. Dat is wat mij betreft niet zo - ook het boerenleven heeft te maken met marktwerking en de wetten van vraag en aanbod. Waarom zou dat bij een boer anders zijn dan bij al die andere beroepen die bij gebrek aan de juiste combinatie van vraag en aanbod uitgestorven zijn?

Het is niet dat een boer iets bijzonders is ofzo.
juliomariner schreef:
28 jun 2022 16:21
De luchtvaart mag blijkbaar niet aangepakt worden. Dat een retourtje Parijs maar ongeveer 50 euro kost is toch compleet belachelijk. Deze prijs moet toch ergens vandaan komen want hier verdienen ze echt nog wel aan anders doen ze het niet. Wie betaald dan de prijs van zo'n idiote ticketprijs: 1. het personeel dat zwaar onderbetaald wordt en 2. het milieu door de belastingvrije kerosine.
Volledig eens!
Het zal wel te sentimenteel zijn,maar MM,zie jij de overeenkomst tussen beroep en roeping?
Of zoals ik het liever noem; manier van leven.

scharrelschipper
Berichten: 1808
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
28 jun 2022 20:28
Dus dan moeten de sluiswachters en brugwachters maar de boel open zetten, of juist dicht, al naar gelang wat ze bedienen, als ze hun zin niet krijgen van de overheid. Beetje burgerlijke ongehoorzaamheid moet toch kunnen?
Dat zijn rijks ambtenaren,die mogen niet staken.

scharrelschipper
Berichten: 1808
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

angel1978 schreef:
28 jun 2022 20:36
Als men zo doorgaat vanuit Den Haag voorzie ik nog heel wat problemen,hopelijk blijft het bij wat burgerlijke ongehoorzaamheid,en wordt het niet een soort burgeroorlog.
Waar heb ik dit eerder gehoord :roll:
Vertel,waar?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

scharrelschipper schreef:
28 jun 2022 21:04
Lady1234 schreef:
28 jun 2022 20:28
Dus dan moeten de sluiswachters en brugwachters maar de boel open zetten, of juist dicht, al naar gelang wat ze bedienen, als ze hun zin niet krijgen van de overheid. Beetje burgerlijke ongehoorzaamheid moet toch kunnen?
Dat zijn rijks ambtenaren,die mogen niet staken.

Precies, eenbeetje burgerlijke ongehoorzaamheid dan maar.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die boeren mogen dus de heleboel platleggen? En hoeven geen rekening te houden met anderen, die naar hun werk, naar school, hun zieke ouders of bijvoorbeeld het ziekenhuis moeten?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leuk, krijg ik nou nooit.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
28 jun 2022 21:18
Die boeren mogen dus de heleboel platleggen? En hoeven geen rekening te houden met anderen, die naar hun werk, naar school, hun zieke ouders of bijvoorbeeld het ziekenhuis moeten?
Theoretisch, als die boeren het hele verkeer plat leggen, scheelt dat verschrikkelijk veel stikstofuitstoot. Nou, hebben ze in Den Haag al deels hun zin.

Plaats reactie