LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Koeien, varkens of ander vee kan je hier bespreken
emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door rintina »

Emma, dat regels worden overtreden is echt minimaal, als je de A.I.D. op bezoek krijgt en je hebt de boel niet voor elkaar staan daar grote boetes op. Dat geldt ook voor het vervoer van varkens en biggen. Zeker na de uitbraak van MKZ en de varkenspest zijn die regels alleen maar aangescherpt. Ik heb trouwens 7 poezen, een hond, 3 pony's, kippen, konijnen en natuurlijk een heleboel varkens en biggetjes en veel schapen. Ik zou mijn hond, de katten en pony's niet willen eten, daar heb ik ook een band mee. Maar met zoveel varkens kun je nu eenmaal geen band krijgen. Biggetje dat ik in huis verzorgd heb is dood gegaan, en misschien had ik hem idd wel als huisdier gehouden, vond het wel leuk, dat geldt ook voor een lammetje dat ik met de hand heb groot gebracht, die gaat niet voor de slacht. Maar verder ben ik gewoon nuchter, je kan nou eenmaal niet de hele wereld op je nek meedragen, geldt ook voor een heleboel andere beroepen, denk aan de gezondheidzorg. Dat boeren hard zijn, ik vindt het wel meevallen, de dieren moeten goed verzorgd worden, anders heeft de boer het ook niet goed. Natuurlijk zijn er bij die keihard zijn, alleen die beelden worden vaak getoond op televisie, veel te eenzijdig dus.

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Laurent »

Emma leeft in een dromenwereld , kijk eens naar haar talloze bijdragen over pillen.

Beesten hebben een doel als eindbestemming: voedsel voor de mensheid, onze voorvaderen doodden de beesten echt niet met een roestmiddel ervoor te geven.

emma61
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2005 13:31

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door emma61 »

..
Laatst gewijzigd door emma61 op 20 nov 2007 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door mr T. »

Emma, dat regels worden overtreden is echt minimaal, als je de A.I.D. op bezoek krijgt en je hebt de boel niet voor elkaar staan daar grote boetes op. Dat geldt ook voor het vervoer van varkens en biggen.
Vergeet er dan niet bij te vertellen dat op de meeste bedrijven de Algemene Inpectiedienst hooguit eenmaal per 5 jaar een uurtje een beetje rond komt kijken. Veel meer dan dat stelt een dergelijke controle niet voor. Kortom: de regels worden daardoor wel degelijk massaal overtreden. Dat zeker ook wanneer er wordt gekeken naar de sancties die er op de meeste overtredingen staan.
Ik zou mijn hond, de katten en pony's niet willen eten, daar heb ik ook een band mee. Maar met zoveel varkens kun je nu eenmaal geen band krijgen. Biggetje dat ik in huis verzorgd heb is dood gegaan, en misschien had ik hem idd wel als huisdier gehouden, vond het wel leuk, dat geldt ook voor een lammetje dat ik met de hand heb groot gebracht, die gaat niet voor de slacht.
Dus als ze aaibaar zijn, zijn ze ineens het niet waard om geslacht te worden?
Maar verder ben ik gewoon nuchter, je kan nou eenmaal niet de hele wereld op je nek meedragen, geldt ook voor een heleboel andere beroepen, denk aan de gezondheidzorg
Vlees laten staan is iets anders dan 'de hele wereld op de nek meedragen'. Sterker zelfs: het is maar een kleine ingreep in de inkooppraktijk van alledag.
Dat boeren hard zijn, ik vindt het wel meevallen, de dieren moeten goed verzorgd worden, anders heeft de boer het ook niet goed.
Dat wil zeggen: de dieren moeten op die manier goed worden verzorgd dat de boer het goed uitkomt? Of dat diervriendelijk is is blijkbaar geen criterium, boervriendelijkheid wel.

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door rintina »

Nou mr T, ik zal u uit de droomwereld helpen. De boeren zouden wel anders willen, maar de overheid niet! Denk aan de jaren 80, waar boeren balen subsidies kregen om maar uit te breiden, door de overheid gestimuleerd. Boeren zitten bijna meer achter de keukentafel om de administratieve rompslomp op de rail te houden, dan dat ze boer zijn. Stoppen dan zou u zeggen. Ook dat is onmogelijk, bedrijven zijn bijna niet meer te verkopen, en door hoge investeringen die de overheid oplegd hou je geen cent over als je stopt. (zo is het in iedergeval in de varkenshouderij) Dus dan maar doorgaan, overigens wel met hart en ziel, maar het mooie is er echt wel af. Ook wij zouden liever veel kleinschaliger willen zijn, terwijl we niet eens een megabedrijf hebben.
En wat betreft van onze aaibare dieren wel of niet slachten. Nee, een dier blijft een dier, maar met een dier waar je een band mee hebt slacht je niet, huisdieren zijn er niet voor de slacht. Met slachten mishandel je dieren niet, het zou een zooitje worden als alle dieren bleven leven. Zo is er nu eenmaal onderscheid tussen mensen en dieren. Een mug sla ik ook dood, en een muis geef ik gif als tie in huis loopt.
En wat de A.I.D betreft, ze komen inderdaad niet vaak, wij hebben in iedergeval niks te verbergen, een uurtje is dan lang genoeg, misschien niet voor de megabedrijven, maar dat zijn juist vaak ook degene die het voor de rest verpesten.
Laatst gewijzigd door rintina op 21 dec 2006 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Henri42 »

Het laatste nieuws van Minister Veerman is :

Varkens mogen gecastreerd worden zonder een pijnlije verdovingsspuit eea vloeit voort uit een onderzoek doorde Universiteit Wageningen.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Fiore »

ik heb ander laatst nieuws, nl. dat er een motie is aangenomen voor een verbod op het (onverdoofd) castreren van varkens

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik wil nog even mijn deelname betuigen aan wat rintina

schreef. Klopt percies. Men heeft overigens in die tijd vroegtijdig signalen afgegeven voor overbemesting e.d. maar de tweede kamer was horende doof.
Nu zit de boer met de brokken.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Nu zit de boer met de brokken.
Ja hoho! Dat is makkelijk. We schuiven het weer allemaal op de overheid. Veel boeren in Nederland wilden ook niet zien dat de natuur naar de knoppen ging/gaat. Het draaide ook bij hun om het geld. Waarom denk je dat ze zo graag groter wilden worden? Omdat ze dan meer konden verdienen. Maar als er dan een noodsignaal wordt afgegeven voor het milieu, dan is de boer ineens slachtoffer?
Vissers net zo. "Nee, die zee is nog lang niet leeg". Nee, nog niet nee.
Jagers net zo. Die trekken ook liever met een enorme berg munitie de bossen in. Hoppa, alles platmaaien. Maar waarom gebeurt dat niet?
Omdat de overheid daar regels aan heeft verbonden.

Straks is Shell ook nog een slachtoffer van de overheid. Want zij moeten de uitstoot van raffinaderijen verminderen. De binnenvaartschippers, want zijn moeten de uitstoot van hun schepen verminderen.

Als die regels er niet waren, dan zou ieder mens een Euro teken voor ogen hebben en lak aan de natuur.

En voor de inkoppers: ik heb geen GL, SP of PvdD gestemd :wink:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Foutje tjoektjoek, de boeren moesten uitbreiden en werden zwaar gesubsidiëerd. Er werd indertijd vaak gewaarschuwd voor de rijzende problematiek maar er geen gehoor aan gegeven binnen het kabinet.
Dat ligt dus niet aan de boer.

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door rintina »

Het draaide de varkensboeren er vooral om om hun hoofd boven water te kunnen houden.
Dan moet je in veel dingen wel mee. Minimaal zoveel varkens afleveren, anders is het voor de varkenshandelaar niet meer rendabel, en hoe meer voer er afgenomen word, hoe goedkoper. Natuurlijk draait het ook om geld, we hebben tijden gekend of de bank nog wel geld wilde geven. (niet zo leuk hoor als je dan met een kar boodschappen staat , en de vraag is of je pinpas "het nog doet.")
Het is nu wel wat beter, maar ook meer niet om het hoofd boven te houden, terwijl mijn man en ik ook een baan buiten de deur hebben, en vier kinderen op te voeden hebben. Nee, ik klaag verder niet, we hebben het prima met elkaar, maar de illusie dat varkensboeren alleen maar eurotekens zien, is echt niet waar. Wij zijn trouwens niet de enige, we zijn lid van de varkensfokverening, en ook daar is sprake geweest van echte armoede onder de varkensboeren, terwijl je daar niemand over hoordde.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Ik kan me zeker nog herinneren dat er tegen mestwetten werd geprotesteerd. Het zou niet nodig zijn en vele boeren de kop kosten. Nou, het was wel nodig, want de natuur ging in rap tempo onderuit. Dat de overheid daar niet meteen open voor stond, neemt niet weg dat boeren daar ook absoluut niet warm of koud van werden. Misschien is ons land wel te klein voor grootschalige landbouw en veehouderij en moeten we ons richten op kleinschalige landbouw en veehouderij, maar kwalitatief hoogwaardige producten?

Begrijp me niet verkeerd hoor. Boeren hebben ontzettend veel voor Nederland betekend en betekenen nog steeds veel voor ons landje, maar we hebben nu eenmaal niet de ruimte zoals veel andere landen.
Alleen ga ik nu wel voorbij aan het onderwerp geloof ik. Sorry :oops:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Je mag best aan een onderwerp voorbij gaan, mooi omschreven trouwens, en je hebt helemaal gelijk. De boeren werden in de jaren 60.70 voorzien van subsidies om maar meer mestvarkens te kunnen houden in het belang van de EU. Een goed initiatief om de weg ebbende textiel in die tijd te compenseren dacht men maar het is zoals u reeds aangeeft, Nederland is daar veel te klein voor en ook te klein om voor de massa mensen die hier wonen en moeten werken te voorzien in werk zodat de economie nooit kan worden wat ze zou moeten zijn.

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door rintina »

De meeste boeren die nu boer zijn weten niet meer beter, en kunnen goed leven met de mestregels die er nu zijn. Het beroerde is echter dat die regels om de haverklap veranderen, denk je het door te hebben, is er weer een heleboel veranderd. Hier in het noorden hebben we geen mestoverschot, akkerbouwers en melkveeboeren genoeg die mest willen hebben.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Helemaal correct rintina, zo is het. En het kost de boeren steeds maar weer geld.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Henri42 »

De landbouwers en veeboeren kennen de regels heel goed, gemiddeld genoemen gaan ze redelijk met de slacht beesten om.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Biggencastratie gaat zonder verdoving verboden worden. Men weet alleen niet hoe het t controleren.
Het is niet controleerbaar.

Maar vissen hebben volgens de menigte geen gevoel. Waarom niet? Omdat wij er niets van voelen zeker? Dat is wel controleerbaar maar men doet er niets tegen.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door mr T. »

Wij zijn trouwens niet de enige, we zijn lid van de varkensfokverening, en ook daar is sprake geweest van echte armoede onder de varkensboeren, terwijl je daar niemand over hoordde.
Wel: die armoede was uiteraard een keuze. Men had ook wat lucratievers kunnen gaan doen dan varkens fokken. Maar geen boer die je daar dan vervolgens over hoort. Integendeel: gewoon doorgaan met ' the way of life' van de varkensboer. Ondertussen gaat zoiets ten koste van het dierwelzijn en loopt de bevolking gezondheidsrisico's vanwege de wijze waarop varkens worden gehouden. Dit bijvoorbeeld in ze zin van resistente bacterien (MRSA) die het klimaat in ziekenhuizen onleefbaar en onwerkbaar maken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de gevolgen van het royale gebruik van antibiotica in de varkenshouderij (met alle gevolgen van de gezondheid van dien). Helaas hoor je daar ook maar heel erg weinig over. Blijkbaar is dat de prijs die de samenleving moet betalen om een paar onrendabele varkensfokkers door te laten gaan. En dan te bedenken dat de overproduktie van varkensvlees al zeer groot is en dat ieder varken in de EU dagelijks wordt gesubsidieerd voor gemiddeld € 3,-.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Henri42 »

T. mr klinkt nogal aanmatigend !!!!!!!.

Ook over dit onderwerp sla je de plank volledig mis en denk je niet erg na ,vermoedelijk komt dit voort uit je jeugdige leeftijd.

Het is toch bezopen te noemen dat Thieme en haar ::vrouwtjes :: in Nederland zetels voor de 2*kamer kunnen bemachtigen, het buitenland ligt krom van het lachen over deze dieren stupiditeit.

Beesten worden gefokt en geslacht zolang de mensheid bestaat, dartelende beesten moet men maar als huisdier nemen.

Boer zijn betekend een bedrijf runnen en winst maken, beesten worden zo economisch gemast en geslacht, lijkt mij allemaal vrij logisch.

Gesloten