LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slacht + rust

Koeien, varkens of ander vee kan je hier bespreken
roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

slacht + rust

Ongelezen bericht door roko72 »

Ik kom regelmatig langs slachthuis Nijmegen.
Het schijnt zo te zijn, dat varkens die aankomen op een slachthuis, daar 2 uur rust krijgen alvorens zij de "laatste wandeling" maken.

Nu valt het mij regelmatig op, dat bij slachthuis Nijmegen tussen 16.30 en 17.00 nog vrachtauto's met varkens gelost worden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze daar 's avonds tegen 19.00 uur pas hun einde naderen.
Ik heb eerder de indruk dat de dieren gelost worden, en linea recta naar hun eindbestemming worden gebracht.

Áls dat zo is, vind ik dat een kwalijke zaak, en zou er iets aan gedaan moeten worden.
De dieren hebben het al niet best, en dan het laatste stukje stressvol eindigen vind ik "ongepast".

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: slacht + rust

Ongelezen bericht door witte angora »

roko72 schreef:Ik kom regelmatig langs slachthuis Nijmegen.
Het schijnt zo te zijn, dat varkens die aankomen op een slachthuis, daar 2 uur rust krijgen alvorens zij de "laatste wandeling" maken.

Nu valt het mij regelmatig op, dat bij slachthuis Nijmegen tussen 16.30 en 17.00 nog vrachtauto's met varkens gelost worden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze daar 's avonds tegen 19.00 uur pas een einde naderen.
Ik heb eerder de indruk dat de dieren gelost worden, en linea recta naar hun eindbestemming worden gebracht.

Áls dat zo is, vind ik dat een kwalijke zaak, en zou er iets aan gedaan moeten worden.
De dieren hebben het al niet best, en dan het laatste stukje stressvol eindigen vind ik "ongepast".
Ik kan je gerust stellen: Ooit heb ik een tijdje als schoonmaker bij de Friki fabriek in Wezep gewerkt. Schoonmaaktijden waren van 22.00 uur 's avonds tot 8.00 uur 's ochtends, behoudens als na inspectie er ook maar één spatje bloed of vlees was blijven liggen, dan kon alles opnieuw.

De overige uren, van 8.00 uur tot 22.00 uur dus, werd er vrolijk geslacht. Als je een beetje vroeg was, en er was een 'grote partij', hingen de kippen nog aan de (lopende) transportband.

Dat zou in Nijmegen dus ook het geval kunnen zijn. Dan beginnen ze inderdaad ná 19.00 uur aan hun laatste 'wandeling'. Wat je zou kunnen doen, in plaats van hier meteen aan de bel te trekken, is gewoon een keertje naar binnen lopen en vragen hoe een en ander zit. Dan heb je het enige juiste verhaal uit de eerste hand. En weet je of er al dan niet iets aan gedaan moet worden. :wink:

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: slacht + rust

Ongelezen bericht door roko72 »

Slachthuizen zijn over het algemeen niet echt enthousiast met nieuwschierige mensen.
Ik weet dus ook niet of dat wel zo'n goed idee is, even naar "binnen" lopen en vragen over het hoe of wat.

Het viel me gewoon op, en ik zou niet weten waar ik het anders kwijt kan.
Ik ga niet gelijk naar een aivd of dierenbescherming, dat is zeker de insteek niet.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: slacht + rust

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Het kan ook zijn dat deze varkens pas de volgende dag worden geslacht.
Vaak beginnen de slachterijen erg vroeg 06.00 of 07.00 uur en is de eerste "lading" al de vorige dag gebracht.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: slacht + rust

Ongelezen bericht door Soraya »

Je kan wel heel leuk hier informeren, maar dan is het nog steeds giswerk.
En als je gewoon uitlegt dat je informatie erover wilt hoe het nou precies in elkaar steekt, is er weinig aan de hand hoor. Ik denk zelfs dat ze je netjes te woord staan.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: slacht + rust

Ongelezen bericht door witte angora »

Slachthuizen zijn over het algemeen niet echt enthousiast met nieuwschierige mensen.
Ik weet dus ook niet of dat wel zo'n goed idee is, even naar "binnen" lopen en vragen over het hoe of wat.
Hoe kom je aan deze informatie? Of is dat een zelfverzonnen aanname? Vergeet niet: "de mens heeft het meest te lijden van het lijden dat hij vreest."

Gewoon naar binnen lopen, grote kans dat ze vriendelijk antwoord geven, en als ze een grote bek geven is het pech gehad, ik neem aan dat de wereld dan niet vergaat, of wel dan.

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: slacht + rust

Ongelezen bericht door roko72 »

ik zal er eens heen gaan..................you neve know natuurlijk.
ik laat hier het vervolg weten.

bedankt vast

groetjes

roko

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: slacht + rust

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
De dieren hebben het al niet best, en dan het laatste stukje stressvol eindigen vind ik "ongepast".
Het is niet goed voor je nachtrust om dan een keer binnen te gaan kijken... :mrgreen:

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: slacht + rust

Ongelezen bericht door roko72 »

och, ik ben wel wat gewend hoor..................
ik ben machinist bij de NS, en daar komen ook wel eens mensen aan hun "einde".

ik weet niet wat "slechter" is voor de nachtrust :mrgreen:

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: slacht + rust

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Hoi Roko,

Dat weet ik wel. Jij kunt met gerust hart gaan kijken ... :roll:

linda67
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:16

Re: slacht + rust

Ongelezen bericht door linda67 »

roko72 schreef:Ik kom regelmatig langs slachthuis Nijmegen.
Het schijnt zo te zijn, dat varkens die aankomen op een slachthuis, daar 2 uur rust krijgen alvorens zij de "laatste wandeling" maken.

Nu valt het mij regelmatig op, dat bij slachthuis Nijmegen tussen 16.30 en 17.00 nog vrachtauto's met varkens gelost worden.
Ik kan me niet voorstellen dat ze daar 's avonds tegen 19.00 uur pas hun einde naderen.
Ik heb eerder de indruk dat de dieren gelost worden, en linea recta naar hun eindbestemming worden gebracht.

Áls dat zo is, vind ik dat een kwalijke zaak, en zou er iets aan gedaan moeten worden.
De dieren hebben het al niet best, en dan het laatste stukje stressvol eindigen vind ik "ongepast".

Ik ken iemand heel goed die daar werkt en dus die varkens lost, maar die worden pas de volgende dag geslacht.
Dat ze s,avonds pas om19:00 aan hun einde komen klopt niet wat je zegt, die blijven dan liggen tot de volgende dag.
Alles wat na 16:30 gelost word blijven gewoon liggen :wink:

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: slacht + rust

Ongelezen bericht door roko72 »

dank voor je reactie.

Hoe dubbel ook, ben blij voor de dieren dat het zo is!!

Gesloten