LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Koeien, varkens of ander vee kan je hier bespreken
mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door mr T. »

Boer zijn betekend een bedrijf runnen en winst maken, beesten worden zo economisch gemast en geslacht, lijkt mij allemaal vrij logisch.
Dat is nou net het probleem met grote delen van de agrarische sector in de EU. Grote delen zijn helemaal niet rendabel en wordt om politieke redenen in stand gehouden. Het lijkt er op dat voor de agrarische sector andere economische uitgangspunten lijken te gelden dan voor andere sectoren.
Ook over dit onderwerp sla je de plank volledig mis en denk je niet erg na ,vermoedelijk komt dit voort uit je jeugdige leeftijd.
Graag een onderbouwing. Anders gezegd: wat klopt er niet?
Het is toch bezopen te noemen dat Thieme en haar ::vrouwtjes :: in Nederland zetels voor de 2*kamer kunnen bemachtigen, het buitenland ligt krom van het lachen over deze dieren stupiditeit.
Dat is niet belachelijk, maar heet democratie. Daar kan menig buitenland nog wat van leren

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Henri42 »

Graag een onderbouwing. Anders gezegd: wat klopt er niet?
Dat is niet belachelijk, maar heet democratie. Daar kan menig buitenland nog wat van leren
:shock:

T zullen wij dit maar aan de democratische landen om ons heen overlaten?. de meeste landen hebben een 5 % kiesstelsel, dit zou in Nederland niet misstaan, dan was het G vrouwtje Thieme nog aan het studeren voor dierenarts of iets anders zinvols. :?

Ik ga verder shoppen en uiteraard voldoende vlees inslaan, moet wel van gecastreerde beesten zijn, daar zijn die beesten voor. :lol:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Chanmaster »

:) Niet te hard schoppen hoor :) Laat ook Mr.T. in zijn waarde. Mr.T. is conservatief en beslist niet democratisch. Laat de man in zijn waarde, hij heeft genoeg aan zichzelf.

Ontevredenklant
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 nov 2006 18:10

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Ontevredenklant »

Zozo Chan, je gaat lekker met het afzeiken van mensen op het hele forum. Zeker niets te doen of is het gewoon jaloezie omdat u er met uw Mavo-verstand niet bij kan?
Laat het a.u.b. over de inhoud gaan en respecteer eens een mening...

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door antonh »

Chanmaster kom je overal tegen.
Waar gaat het nu nog over??
Over verdoven of politieke besluiten???

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik denk beide. De worst wordt er duur van :)

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door rintina »

mr T, armoede kies je niet hoor, zo zijn we er zeker niet aan begonnen.
Verstand heeft u er zeker niet van.
- antibiotica krijgen alleen varkens die het nodig hebben, en mogen de
eerste tijd niet naar de slachterij.
- subsidie per varken??? Wie krijgt dat???? De varkensboer niet!
- wie de "onrendabele" varkensbedrijven in stand houden? U weet niet eens wat een varkensboer voor een kilo vlees krijgt......
Tsja, en wat die ziektes betreft, die zijn er altijd al geweest, men weet nu gewoon meer, je hoort er gewoon niet veel over omdat het niet dramatisch genoeg is. En wat zal u gezond zijn, u wordt vast veel ouder dan de mensen die vlees eten!

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door mr T. »

antibiotica krijgen alleen varkens die het nodig hebben, en mogen de
eerste tijd niet naar de slachterij.
Dat is niet opmerkelijk want een belangrijk deel van de antiobiotica wordt gebruikt als groeibevorderaar. Daarbij krijgen varkens in Nederland ongeveer het viervoudige aan antibiotica toegediend dan Deense varkens. Daarbij stijgt jaarlijks het gebruik van de hoeveelheid antiobiotica volgens het Landbouw Economisch Instituut (LEI) jaarlijks met zo'n 10%. Daarnaast bestaat er uiteraard ook nog het gebruik ter bestrijding van ziekten.
wie de "onrendabele" varkensbedrijven in stand houden? U weet niet eens wat een varkensboer voor een kilo vlees krijgt......
Is gewoon hier te raadplegen: http://www.boerderij.nl/brd/brd.portal/enc/
_nfpb/true/_pageLabel/br_varkenshouderij_marketprizen_page/
index.html
Tsja, en wat die ziektes betreft, die zijn er altijd al geweest, men weet nu gewoon meer, je hoort er gewoon niet veel over omdat het niet dramatisch genoeg is.
Vandaar dat er ziekenhuizen zijn waar varkenshouders en de directe familieleden van varkenshouders op een gesloten afdeling in quarantaine moeten worden verpleegd en verzorgd. Vreemd is dat niet wanneer 40-50% van deze groep drager is van de MRSA bacterie. Dit lijkt het neveneffect te zijn van het op grote schaal toepassen van antibiotica bij varkens.

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door rintina »

Wat er verder in dat voer gepropt word zijn wij niet verantwoordelijk voor. Wij geven alleen antibiotia als dat nodig is.
En wat die prijs betreft: Wie verdiend het meeste aan varkens? Wij niet!
Trouwens, wij zijn bezig te stoppen, maar moeten eerst nog uitvinden wat de beste oplossing is, misschien weet u iets? En wat die bacterie betreft: Die heb ik misschien ook wel bij mij, maar ik kijk wel uit, ik laat me niet onderzoeken, straks kan ik ook niet meer werken.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Henri42 »

Rintina, gewoon doorgaan met het de boerderij en alles wat daar bijhoort.

Ik zag op het Belgisch journaal enkele moslims slachters aan de gang met schapen, dood maken met het mes moet volgens de moslima, dit zal G- miep Thieme wel aanspreken vanuit haar vakantie adres op de Antillen met haar vrouwelijke aanhang. :P :shock:

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door mr T. »

Wat er verder in dat voer gepropt word zijn wij niet verantwoordelijk voor.
Wie koopt het voer dan aan op uw bedrijf? Wellicht maakt u gebruik van de wel meer gehanteerde constructie dat u optreedt als 'onderaannemer' van een slachterij en zelf geen zorg draagt voor de aankoop, maar anders bent u wel degelijk verantwoordelijk voor het voer van de varkens.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Henri42 »

Ergert u niet, : maar verwondert u slechts.

rintina
Berichten: 45
Lid geworden op: 07 nov 2006 00:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door rintina »

oeps, mr T, even aan mijn man gevraagd wat dat voer betreft, want wij mesten de varkens dus niet op contract. Vijf jaar geleden hebben wij een proef gedaan met antibiotica vrij voer. Dit hebben wij dus gehanteerd, want wat bleek? De varkens deden het er net zo goed op als met antibiotica! (pluspuntje toch, of ik mag dat natuurlijk niet zeggen, want u vind het nog altijd zielig dat ze naar de slachterij gaan) Castreren doen we dus ook niet (baconvlees), dus die spuit antibiotica die daar achteraan kwam is ook niet meer nodig. De tanden mogen onze biggen ook houden, en staarten couperen is ook niet nodig bij ons. Ook hebben wij eigen dekberen, ( geen k.i. )Dus het begint er al op te lijken toch? Maar natuurlijk spreek ik alleen voor ons bedrijf, want dat is overal verschillend,en ik denk ook dat dit alleen hanteerbaar is op kleinere bedrijven, anders komt er veel te veel werk bij kijken.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Henri42 »

Beste Rintina,

T staat nu in een ander daglicht, hij is getrouwd met een rijke buitenlandse vrouw , door hen Nederland ingehaald, vandaar zijn anti vlees houding. :lol:

Varkens castreren is niets mis mee, hoeveel mannen gaan er niet mee naar het ziekenhuis, zelfs T ?. :D

Voorkom Dierenleed
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2007 10:18

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Voorkom Dierenleed »

LOL. Ik begrijp nu ineens waar het begrip "Domme Boeren" vandaan komt, Rintina.

Geweldig dat je het zo bevestigd.

Voorkom Dierenleed
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2007 10:18

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Voorkom Dierenleed »

Op zich is het mesten van varkens uitstervende, door de toename van de islam zullen er in de toekomst alleen nog kippen op deze manier mishandeld worden. Zij eten immers geen varkens/rundvlees.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door KPN »

Geplaatst op 05 Mei 2007 09:22 door Voorkom Dierenleed
Op zich is het mesten van varkens uitstervende, door de toename van de islam zullen er in de toekomst alleen nog kippen op deze manier mishandeld worden. Zij eten immers geen varkens/rundvlees.

Sinds wanneer eten de moslims geen rundvlees meer als ik vragen mag?

Er zijn zelfs McDonaldssen die halal rundvleeshamburgers verkopen.

En er blijven echt nog genoeg Nederlanders en buitenlanders die geen moslim zijn over, die wel een stukje varkensvlees willen eten in de toekomst.

Jij bent zeker zo'n hoogbegaafd stadsmens?
Geplaatst op 05 Mei 2007 09:20 door Voorkom Dierenleed
LOL. Ik begrijp nu ineens waar het begrip "Domme Boeren" vandaan komt, Rintina.

Geweldig dat je het zo bevestigd.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Immo »

Heb deze discussie in grote lijnen gevolgd, zoals ik deze discussie in het verleden ook met warme belangstelling gevolgd heb en er aan mee gedaan heb.
Als ex-landbouwer uit de intensieve veehouderij word ik altijd weer getroffen door de agressieve toon die tegenstanders van de landbouw in al zij facetten bezigen en altijd weer de schuld schuiven op de primaire beroepsgroep, de boer.

Mensen zoals mr. T. en anderen converseren vanuit een comfortabele en afstandelijke positie, het zijn in 99 % van de gevallen stedelingen die figuren als mevrouw Thieme hardop nablaten.
Ze hebben geen benul hoe hard de sector moet knokken om het hoofd boven water te houden en heb geen enkel besef hoe de tegenwoordige landbouw ontstaan en door de eeuwen heen geworden is wat het nu is.


Veel gehoorde argumenten zijn dat de landbouw grootschalig gesubsideerd wordt, nu, in de 25 jaar dat ik werkzaam was in de primaire sector heb ik weinig subsidies op mijn bankrekening bijgeschreven gezien.
De subsidies die in de beginjaren van de EG en overheden werden verstrekt waren er primair op gericht om het voedsel voor de burger goedkoop te houden en secundair er op gericht de landbouwproductie te laten groeien, dit was na de oorlogsjaren hard nodig.

Tevens moet men beseffen dat de meeste boeren tot aan de jaren tachtig van de vorige eeuw tot het klein en middenbedrijf behoorden en dat men niet zo veel keuze had om de productie eventueel over een andere boeg te gooien.
Bovendien wordt de prijs nog altijd grotendeels door de markt bepaald, in Nederland schreeuwt men moord en brand als door een slechte oogst de groenteprijzen sterk stijgen. Daar komt nog bij dat in in Nederland, vergeleken met de rest van de westerse wereld percentueel het minst van het gemiddelde inkomen aan voedsel wordt uitgegeven, ook een reden dat de boer hier goedkoop moet produceren en daardoor op zijn product een zeer kleine marge vangt. Hij of zij moet dus om een boterham te verdienen in massa's produceren.

Het is een gotspe dat er altijd weer mensen staan te roepen dat dieren in de intensieve veehouderij mishandeld worden. De Nederlandse landbouw opereert voor 100% binnen de wettelijke kaders en behoort tot de meest gezonde en diervriendelijkste van het westelijk halfrond.
In het buitenland kijkt men met bewondering naar de landbouw hier, alleen in Nederland worden de boeren als tweederangs burgers beschouwd door het linkse rapalje.

Een argument dat ook vaak boven komt drijven is de vervuiling die de landbouw met zich meebrengt en zou beter zijn dat de mensheid volledig over ging op plantaardig voedsel.
Dit voedsel moet dan wel wereldwijd getransporteerd worden, dit brengt ook vervuiling met zich mee door de gigantische transportbewegingen. Ieder land moet zelfvoorzienend kunnen zijn in zijn eigen voedselproductie.
En wat gaat er gebeuren bij misoogsten ? Nog meer honger in de wereld ? En die misoogsten zullen er steeds meer komen, o.a. door watergebrek als gevolg van de alsmaar toenemende wereldbevolking en doordat het zelfde soort mensen die tegen de veehouderij zijn ook tegen het gebruik van bestrijdingsmiddelen zijn.

Tevens hebben tegenstanders van de intensieve landbouw mij nog nooit uit kunnen leggen wat er moet gebeuren met die miljoenen tonnen afval van de plantaardige voedselproductie die er jaarlijks niet alleen in Nederland maar in de hele wereld op de markt komen. Deze afvalproducten zijn niet geschikt voor mensenlijke consumptie en worden tot nu toe verwerkt in veevoeders. Dieren zetten deze om in hoogwaardige eiwitten

Het moge inmiddels wel duidelijk zijn wat voor soort mensen bij Wakker Dier en dergelijke clubs aangesloten zijn. Men leze het boek "Eco Nostra" van Peter Siebelt, waarin haarfijn uitgelegd wordt wat de connecties zijn tussen de kraakbeweging, antiglobalisten, dierenachtivisten, en dergelijke. Inmiddels is bekend hoe gevaarlijk de krochten zijn waaruit figuren als Volkert van der Graaf gekropen zijn.

Ook ondergetekende is in het verleden door toen nog Actiegroep Lekker Dier met de dood bedreigd, toen hij netjes in een lokaal dagblad discussieerde over de intensieve veehouderij.
Laatst gewijzigd door Immo op 17 mei 2007 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

KPN
Berichten: 508
Lid geworden op: 17 sep 2006 01:47

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door KPN »

@Immo

Ik woon in de stad, maar ik ben wel heel blij met jullie boeren.

Zonder jullie hadden wij hier inderdaad geen (betaalbaar) eten.

Echt respect voor boeren. :D

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Immo »

Beste KPN,

Ben blij dat er mensen zijn die wel begrip op kunnen brengen voor de perikelen van een hardwerkende beroepsgroep. Hoewel ik niet meer in de primaire landbouw werkzaam ben, ben ik nog steeds (zijdelings) betrokken en gaat de sector me aan het hart.
Waar ik me het meest aan stoor is leugenachtige bewering dat de beroepsgroep massaal de regels overtreedt, mag ik diegenen die dat rondbazuinen uit de droom helpen. Er zijn in Nederland ruim 90 instanties die onder andere de primaire landbouw controleren. Er is in Nederland geen enkele bevolkingsgroep aan te wijzen die zo in de gaten wordt gehouden dan de agrariers.
Ik heb in het verleden vaak meerdere instanties over de vloer gehad op de meest onmogelijke tijden, alle controles namen veel tijd in beslag. Sommige dienstkloppers van onder andere de A.I.D. hielden je wel eens meer dan een halve dag van je werk. En bij al die controles heeft men nooit enige overtreding van belang kunnen constateren omdat wij de zaken goed in orde hadden, toch kwam men steeds weer de zelfde dingen controleren, als veehouder ben je blijkbaar al bij voorbaat verdacht.
Als wij alle in alle columns, beweringen , stukken in de media, etc. betreffende de landbouw het woord boer zouden vervangen door allochtoon, turk of marokkaan zou de hel losbreken en zou er direct van discriminatie gesproken worden.

Er is een periode geweest, zo ongeveer begin jaren tachtig tot begin deze eeuw dat de politiek zelfs de rechten van de agrariers in mijn opzicht, juridisch gezien, niet respecteerde. Productiequota werden zonder vergoeding afgenomen, er werden mogelijkheden geschapen voor zogenaamde "belanghebbenden" (actiegroepen, milieubewegingen), om tegen alle vergunningen die een agrarier ten behoeve van zijn bedrijf aanvroeg, bezwaar te maken. Dit met het doel de bedrijfsvoering van de individuele boer zoveel mogelijk te dwarsbomen.
Tevens kreeg een gedeelte van de agrarische sector te maken met loslaten van dieren, bedreigingen en zelfs brandstichtingen door de zogenaamde dierenliefhebbers. Door het toen heersende politieke klimaat werden de aanstichters van al dit fraais geen strobreed in de weg gelegd.

Gesloten