LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Koeien, varkens of ander vee kan je hier bespreken
kim.woltman
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2020 15:30

Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door kim.woltman »

Ik heb eind 2018 begin 2019 een kippenhok gekocht voor 310 euro. Onbehandeld werd hij geleverd, beits etc verkopen ze niet dus die moet je elders halen. Dit heb ik gedaan. Een dure kwaliteit beits gekocht en hem helemaal behandeld met vele lagen.

Nu zijn we anderhalf jaar verder en is hij helemaal rot :( Heb het bedrijf gebeld en hun geven aan dat het aan de beits ligt.. heb het bedrijf van de beits gebeld en hun zeggen nee het is een goede kwaliteit beits kan niet aan de beits liggen..

Eigenlijk heb je 2 jaar garantie op het kippenhok maar omdat hun zeggen nee ligt aan de beits niet aan het hok vegen hun handen 'schoon' heb ik geen hok en geen poot om op te staan


Help! Wat kan ik nog doen of regelen?
Laatst gewijzigd door Radar op 07 okt 2020 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Van welk hout was dat hok gemaakt?

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door riddert »

Wat vervelend dat het kippenhok rotte plekken in het houtwerk heeft.

Het beste kunt u die rotte delen vervangen voor nieuwe delen. Het geheel kunt u dan weer beitsen, waardoor het weer een prima hok is.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

riddert schreef:
07 okt 2020 16:40
Wat vervelend dat het kippenhok rotte plekken in het houtwerk heeft.

Het beste kunt u die rotte delen vervangen voor nieuwe delen. Het geheel kunt u dan weer beitsen, waardoor het weer een prima hok is.
Hij is helemaal rot, volgens zeggen.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door riddert »

Lijkt me sterk.

Maar mocht het hok helemaal verrot zijn, dan moet er een nieuw komen. Is niet anders.

Misschien dat een foto duidelijkheid kan brengen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Blijkbaar is er ook niets gedaan qua behandeling tot het moment dat het hok "helemaal rot" is. Dan heb je ook niet schadebeperkend gehandeld.

Sowieso kan je vrijwel onmogelijk bewijzen dat het hok non-conform zou zijn. De kosten van reparatie/ vervanging zul je zelf moeten betalen, vrees ik.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als het hout volledig in de beits staat zou er geen rot kunnen ontstaan. Als alleen maar de buitenkant gedaan is, of de kopse kanten (die erg zuigen) niet voldoende gedaan is, dan kan daar vocht bij komen. Hout en vocht gaat niet samen.
Ik zie geen reden waarin de verkoper aansprakelijk zou zijn. Het hout is rotvrij geleverd en het rot is later ontstaan.

Het hok is nu 2 jaar oud, staat het hok op de zonkant waardoor beits sneller slijt? Of staat het op een natte plek waardoor het hout niet kan drogen?

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
07 okt 2020 17:34
Hout en vocht gaat niet samen.
Hout en kippenuitwerpselen gaan helemaal niet samen. Al geldt dat in mindere mate voor eieren.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

kim.woltman schreef:
07 okt 2020 15:39
Nu zijn we anderhalf jaar verder en is hij helemaal rot :(
Help! Wat kan ik nog doen of regelen?
Ik speculeer even dat dat hok op de grond stond en het "helemaal rot" vooral daar zit.
Hout wat aan de grond zit rot het snelst. Hout moet snel weer droog kunnen waaien. Het rot niet snel van een regenbui, maar vooral door voortdurend contact met vocht uit de grond en aangrenzend groen.

Wat je kan doen is de rotte delen vervangen en een fundatie maken, bv van trottoirbandjes, zodat het hout vrij van de grond blijft.
Je moet een waterdichte laag (bv lood, PVC, EPDM) tussen de fundatie en hout maken, anders rot het zo weer.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door juliomariner »

Precies zoals Geip Suusje zegt welk fundament en welke dakbedekking is er gebruikt?.
Ook gebeitst hout rechtstreeks op zand of gras zal snel rotten.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Revoked »

kim.woltman schreef:Help! Wat kan ik nog doen of regelen?
Elke ochtend op zoek naar vrije uitloop eitjes uit eigen tuin. Voor je kippen ook prettiger, denk ik.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Voor 310 euro kop je geen hok van fatsoenlijk hout, dat is zachthout wat je echt heel goed moet behandelen, en liefst ieder jaar.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Sira »

U hebt waarschijnlijk een kippenhok gekocht van ongeïmpregneerd hout.
Staat het hok (de liggers) rechtstreeks op de grond of hebt u de plaats betegeld?
Hout dat onbehandeld is, behandel ik liever met meerdere lagen grondverf en daarna indien nodig met een goede buitenverf schilderen. Voor behandeld hout gebruik ik beits.

Begin dit jaar heb ik mijn kippenhok + ren afgebroken, omdat mijn kippen waren gestolen. Dit kippenhok is in 1992 door mijn vader gebouwd, gewoon van multiplex. Binnenzijde met kalk behandeld en de buitenzijde met uitsluitend meerdere lagen witte grondverf. Is dus heel lang meegegaan.

Begin 2017 heb ik een hok voor mijn 2 grote geiten gekocht, dit werd een geïmpregneerd houten kinderspeelhuisje op palen, De prijs bedroeg € 299,-. Het werd compleet geleverd, maar Je moest het zelf in elkaar zetten. Eigenlijk een belachelijke prijs, want als ik al dat hout los had moeten kopen, was ik waarschijnlijk het 2 à 3-voudige kwijt geweest. Ik kwam er, aan de hand van de bouwtekening, achter dat het uit Polen kwam, vandaar waarschijnlijk de prijs. Ik heb het hok verder helemaal niet behandeld en er is op nog geen enkele plaats een plekje houtrot te vinden. Het dak heeft aan alle zijden wel een overstek. De palen (gehalveerd) staan wel in paalhouders.

tuinhobbyist59
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2014 22:45

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door tuinhobbyist59 »

Ik weet niet wat voor hout er gebruikt is voor dat kippenhok, maat hout wat binnen 2 jaar volledig verrot is ben ik nog nergens tegen gekomen, zelfs niet in de lijst van duurzaam, waar dus alle houtsoorten in staan.
Multiplex, dus geen triplex rot bijna niet.
Hout moet ademen zodat het vocht eruit kan.
Beitsen is altijd goed, kan ook nooit de boosdoener zijn van houtrot.
Ik zou als ik U was vragen wat voor hout er gebruikt is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door berndv »

zo te zien is de klacht, inclusief foto, ook hier te lezen:
https://www.facebook.com/dametje1988/po ... 8153950020
Dan weet je meteen waar het hok gekocht is en hoe het verrotte deel er uit ziet. En eerlijk gezegd, als ik zo kijk, vraag ik me af of echt alles goed in de beits staat.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door juliomariner »

Lijkt wel triplex.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door omega19 »

berndv schreef:
12 okt 2020 14:03
zo te zien is de klacht, inclusief foto, ook hier te lezen:
https://www.facebook.com/dametje1988/po ... 8153950020
Dan weet je meteen waar het hok gekocht is en hoe het verrotte deel er uit ziet. En eerlijk gezegd, als ik zo kijk, vraag ik me af of echt alles goed in de beits staat.
Als je de kopse kanten niet behandeld kan je net zo goed niks doen. Zonde van de dure beits

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dit is triplex en wel van het soort dat helemaal niet ingezet moet worden voor buitengebruik (kern zwelt als het vochtig word en dan krijg je het resultaat dat op de foto te zien is). Overigens krijg je dit zelf met de beste beits/verf niet weerbestedig en zeker niet met de constructie op de foto waar je nooit bij de kopse kant van het plaatwerk komt. In de showroow zal het gekochte hok nog wel voldoen maar voor de rest is het gewoon troep en rijp voor de vuilstort.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kippenhok is gaan rotten, bedrijf geeft niet thuis

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad interieur triplex is niet weersbestendig te krijgen. Daarvoor is het veel duurdere exterieur tri of multiplex. Ook bij exterieur multiplex moeten de zaagsnedes worden behandeld met een randsealer anders trekt alsnog het vocht in de plaat.
Gezien de prijs van het kippenhok lijkt het me dan ook heel sterk dat ze exterieur plaat hebbdn gebruikt en kun je er van alles opstrijken, weerbestendig krijg je het niet.

Gesloten