LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aanrijding en verzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
nikita22
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2008 12:47

aanrijding en verzekering

Ongelezen bericht door nikita22 »

Hallo,

Kan iemand mij helpen bij het volgende:
Ik sta achter iemand stil op in een straat er komt van achteren iemand aangereden met ong. 30 km p/u en botst tegen de achterkant van mijn auto aan, ik schuif door en bots tegen de auto voor mij.
Op wie wordt de schade nu verhaald?
Op degene achter mij die niet op lette of ook op mij omdat ik toch op bots tegen degene voor mij?

Alvast bedankt.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: aanrijding en verzekering

Ongelezen bericht door vladja »

In eerste instantie zal de schade aan uw voorganger op u verhaald worden, omdat uw auto tegen die auto gebotst is.

Uw verzekeringsmaatschappij zal daarna deze schade verhalen op uw achterop rijder daar deze de totale aanrijding veroorzaakt heeft. Mogelijk dat de verzekeringsmaatshappijen onderling al afspreken om de schade veroorzaakt aan uw voorganger gelijk direct op de achterligger te verhalen.

Hoe bent u verzekerd? Alleen WA, WA-plus/WA-BAC of ALl Risk?

Vladja

nikita22
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jun 2008 12:47

Re: aanrijding en verzekering

Ongelezen bericht door nikita22 »

Bedankt,

Ik ben al risk verzekerd.

Maar wat ik dan denk is zou het niet makkelijker zijn als degene achter mij een schadeformulier invuld voor degene voor mij?
Dan hoeft er maar 1 verzekeraar uit te keren aan beide partijen?

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: aanrijding en verzekering

Ongelezen bericht door vladja »

Dat regelen de maatschapppijen onderling. Als het zeer duidelijk is, dan neemt de achterste verzekeraar gelijk alle schade voor zijn rekening.

Vladja

BR
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mei 2006 14:57

Re: aanrijding en verzekering

Ongelezen bericht door BR »

en wat als er toevallig maar 1 en dezelfde verzekeraar is?
UIt eigen ervaring: een botsing door mijn schuld met daardoor 3 partijen die alledrie dezelfde verzekeraar hebben.

Komt dit juist ten goed van de gedupeerde of juist niet?

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: aanrijding en verzekering

Ongelezen bericht door bromtol »

Het maakt niet uit of er drie verschillende verzekeraars zijn of niet.

De verzekeraars kennen onderling de Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling (OVS). Als alle verzekeraar van de betrokken automobilisten daarbij zijn aangesloten dan wordt de schade verdeeld volgens die regeling. De verzekerden merken echter niets van die verdeling. Als er maar één schuld heeft (de achterste) en heeft doorgedrukt, dan moet die achterste verzekeraar de eigen risico's etc van de voorgangers betalen en is de achterste het haasje voor zijn schadevrije jaren.

Zijn de betrokken verzekeraars niet bij de OVS aangesloten (bijvoorbeeld een buitenlander bij betrokken is) dan gaan ze ook voor de onderlinge schade uitzoeken hoe de schuldvraag zit.

Gesloten