LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkopen lijfrentepolis?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Wat ik mij nu afvraag.....
We kunnen onze lijfrentepolissen én de spaarzorgcombinaties van de kinderen afkopen bij de RVS.
Het gaat hier om enkele duizenden euro's.
Als ik die laat uitkeren, wat gaat de belastingdienst dan doen?
Weet iemand hoe dat nou zit?
Is het verstandiger om ze in een nieuwe lijfrente te stoppen?
Alvast bedankt voor je reactie.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Afkoop van lijfrente polissen is belast tegen het speciale tarief van, ik meen, 40%.

Deze polissen zijn niet voor de korte termijn maar voor de lange termijn. Het beste advies is daarom gewoon laten lopen die polis.

wmotten
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2006 18:33

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door wmotten »

Hangt af van hoelang de polis al loopt. Langer dan 15 jaar kan interessant zijn om af te kopen. Korter niet omdat je dan alle premies plus aangroei plus 20% revisierentre hierover dient te betalen. Dan hou je zeer weinig over. Kijk dat maar eens na.
Groet martinus
http://members.chello.nl/w.otten9/

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Hmmm nee, de langste polis loopt nu ruim 4 jaar.
De reden van afkoping was omdat we niets liever willen dan van de RVS afkomen.
Het is dus verstandiger om dat geld in een nieuwe polis te stoppen of betaal ik dan nog steeds zoveel?

hansjouwe
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2006 10:24

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door hansjouwe »

lijfrente afkopen betekent belastingvoordeel terug betalen.
plus idd een revisieboete. dus advies is niet afkopen. kost teveel.
als je echt weg wil zou je hem premievrij kunnen maken. alleen dan zullen ze wel de kosten doorbereken. wat ik hier zeg/schrijf/tik geldt overigens alleen voor de lijfrente.

dennisbro
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2006 21:49

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door dennisbro »

een lijfrente afkopen is niet zo zinvol, in het ergste geval betaal je 72% belastingdus premie vrij maken is beter. de kinder kapitaal polissen kan je wel afkopen , je zal er wel rekening mee moeten houden dat je weining zal terug krijgen de rvs heeft je namelijk flink genaaid er zitten in die polissen extreem veel kosten in de eerste vijf jaar. De vriendelijke huisvader adviseur van de rvs weet je daar vast wel wat meer over te vertellen.als de (kinderspaar)polissen vijf jaar lopen zit je daar mee in het nieuwe belasting stelsel dus zal je daar met de belasting geen problemen mee krijgen. succes er mee!

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door peewee »

Nicole1971,

Of je nu door de kat of door de hond gebeten wordt.... het maakt niet uit.
Afkopen van een lijfrenteverzekering om van de RVS af te komen en dan over te stappen naar een andere (vaak even slechte) verzekeraar, is vrijwel nooit zinvol. Vermogen opbouwen doe je beter in zelf via eigen beleggingen of een beleggingsfonds, zonder een betrokken verzekeraar.

justice man 007
Berichten: 1484
Lid geworden op: 21 mar 2004 20:41

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door justice man 007 »

Zet de polis premievrij en ga vanaf volgende maand ergens anders "sparen". RVS is zeer duur!

m.v.g. justice man

wmotten
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2006 18:33

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door wmotten »

Nicole1971
Stuur mij eens de gegevens van het maand of jaarbedrag en indien je dit weet het premiedeel wat daadwerkelijk wordt belegd (ik schat in zo'n 70%) en de kosten (dus 30%).
Dan zal ik je voorrekenen wat je zult besparen indien de looptijd 15 jaar is.
ZELF SPAREN is altijd voordeliger.Groet martinus ([email protected])

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door ad »

Zelf beleggen om zodoende vermogen op te bouwen is voor de meeste mensen niet weggelegd om de doodeenvoudige reden, dat men er geen verstand van heeft.
Stel dat je besluit te gaan sparen voor wat extra pensioen of een bedrag om eerder te kunnen stoppen met werken.
Bij al die verzekeraars heb je aan het eind van de rit geen enkel rendement of vaak zelfs minder. dat heeft dus geen enkele zin. Bovendien zit bij veel producten, denk aan de Levensloopregeling of een lijfrentepolis, dat geld vast. Toch helemaal belachelijk; je kunt niet meer bij je eigen geld.

Zie hier de oplossing:

Om de zaak van je reguliere spaarrekening te scheiden, open je bij een andere bank een (internet)spaarrekening.
Je zet er elke maand bv. 100 euro op.
Met de calculator ( zie website bank ) bereken je wat dit na bv 15 jaar opbrengt. En dat valt door rente op rente echt mee. Is best een mooi bedrag.

Voordelen: - je eigen geld is op elk moment beschikbaar.
- hoewel bescheiden maar toch een rendement
- geen risico

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Een internetspaarrekening is aanwezig, daar wordt echter tot nu toe weinig mee gedaan.
We hebben de eerste spaarpolis 6 1/2 jaar geleden in laten gaan toen onze oudste dochter werd geboren.
We wilden gaan sparen zodat ze later kan gaan studeren.
Met een inleg van 50 gulden per maand (nu 25 euro) zou ze op haar 15e verjaardag iets van 15000 euro gespaard hebben, incl.rente.
Volgens de RVS dan he?
De andere spaarpolis loopt deze maand 4 jaar, afgesloten met dezelfde voorwaarden en uitkomst.
Maar als ik voorgaande verhalen zo lees dan is het dus verstandiger om zelf te gaan sparen.
Van beleggen heb ik geen verstand.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Nicole, dat werd mij dus in 1987 ook voorgespiegeld. Na 15 jaar bleek het voorsgespiegelde bedrag van rond de 15000 euro slechts 5700 euro te zijn. Ze wilden het in eerste instantie niet eens uitkeren, want het kon nog meer groeien.

Heb er echter voor gekozen het uit te keren bedrag op een gewone spaarrekening te zetten, die weliswaar niet zo heel veel rente geeft, maar wel vrij beschikbaar is.

Ik betaalde ook 15 jaar lang omgerekend 25 euro. De winstprognoses werden jaar na jaar bijgesteld........

Naar beneden, uiteraard.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Sjezus....dan heb je echt wel het gevoel dat je genaaid wordt :x
Denk je het goed te doen voor je kinderen en dan dit....

wallybally
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2006 07:59

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door wallybally »

De genoemde percentages houdt de verz mij in.
De afkoopwaarde dien je in je aangifte te verwerken.
Hierover wordt dan belasting ingehouden.
Tevens betaal je rivisierente, maar deze al in jouw geval bij lange na niet die 20% zijn. Art 30I-3AWR.

Als alles in de aangifte is verwerkt, dan krijg je de belasting en revisierente van de verz mij weer uit betaald.

wmotten
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2006 18:33

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door wmotten »

Nicole

Hierbij mijn analyse:
Als 25 euro pm wordt ingelegd dan groeit deze na 180 maanden alleen uit tot 15000 euro als het rendement 14,7% is (dus astronomisch hoog) en ook nog eens bij een kostenpost van 0%. Kun je wiskundig berekenen Je vindt mijn rekentools op http://members.chello.nl/w.otten9/
Bij een realistisch rendement van 5% en een kostenpost van 25% (ook realistisch) is de waardeontwikkeling 4989, dus wat bodejosm43 zegt klopt aardig. Bij hem was de kostenpost waarschijnlijk 20% en het rendement 6% in betere tijden zodat hij 5700 euro kreeg).

Ik zou zeggen maak de polis premievrij.
De waarde schat ik in (kun je opvragen!) zal dan zijn uitgaande van 25% kosten en een rendement van 5% circa 1724 euro. (Je investering is momenteel 78 maanden*25=1950 euro, dus meer!).De 1724 euro laat je staan zodat het nog 102 maanden verder kan renderen bij 5% tot 2600 euro

Vanaf nu ga je zelf de volle 25 euro per maand storten op een rekening waar je een spaarmix kiest van relatief veilige obligaties en rentedepositos
Deze 25 euro groeit bij 5% na 102 maanden uit tot 3167 euro

Samen kun je dan toegemoetzien 2600+3167=5767

Had je nooit een verzekering afgesloten maar zelf gespaard dan was de 25euro gedurende bij 5 % rendement na180 maanden uit gegroeid tot 6648 euro.
ZELF sparen/beleggen (veilige obligaties, wereldwijd verspreid!) levert u vrijwel altijd meer op. Je maakt wellicht minder rendement dan een verzekeraar maar het levert uiteindelijk meer op doordat van je ingelegde euro niet ca. 25% verdwijnt in de verzekeraar zijn portemonnee.
Hopelijk is dit voor jou duidelijk. Zoniet dan hoor ik het wel.

Carlos2
Berichten: 70
Lid geworden op: 20 okt 2006 16:26

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Carlos2 »

Nicole

Hierbij mijn analyse:
Als 25 euro pm wordt ingelegd dan groeit deze na 180 maanden alleen uit tot 15000 euro als het rendement 14,7% is (dus astronomisch hoog) en ook nog eens bij een kostenpost van 0%. Kun je wiskundig berekenen Je vindt mijn rekentools op http://members.chello.nl/w.otten9/
Bij een realistisch rendement van 5% en een kostenpost van 25% (ook realistisch) is de waardeontwikkeling 4989, dus wat bodejosm43 zegt klopt aardig. Bij hem was de kostenpost waarschijnlijk 20% en het rendement 6% in betere tijden zodat hij 5700 euro kreeg).

Ik zou zeggen maak de polis premievrij.
De waarde schat ik in (kun je opvragen!) zal dan zijn uitgaande van 25% kosten en een rendement van 5% circa 1724 euro. (Je investering is momenteel 78 maanden*25=1950 euro, dus meer!).De 1724 euro laat je staan zodat het nog 102 maanden verder kan renderen bij 5% tot 2600 euro

Vanaf nu ga je zelf de volle 25 euro per maand storten op een rekening waar je een spaarmix kiest van relatief veilige obligaties en rentedepositos
Deze 25 euro groeit bij 5% na 102 maanden uit tot 3167 euro

Samen kun je dan toegemoetzien 2600+3167=5767

Had je nooit een verzekering afgesloten maar zelf gespaard dan was de 25euro gedurende bij 5 % rendement na180 maanden uit gegroeid tot 6648 euro.
ZELF sparen/beleggen (veilige obligaties, wereldwijd verspreid!) levert u vrijwel altijd meer op. Je maakt wellicht minder rendement dan een verzekeraar maar het levert uiteindelijk meer op doordat van je ingelegde euro niet ca. 25% verdwijnt in de verzekeraar zijn portemonnee.
Hopelijk is dit voor jou duidelijk. Zoniet dan hoor ik het wel.
En de vermogensrendemnetsheffing elk jaar dan?

wmotten
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 nov 2006 18:33

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door wmotten »

De vrijstelling voor VRH is 20014 euro per persoon of 40028 per echtpaar +2674 euro voor ieder minderjarig kind.
Pas daarna ga je 1,2% betalen. Stel je bent gehuwd en na 10 jaar is je spaartegoed 50000 euro. dan betaal je 1,2% van (50000-40028)=120
Ten opzicht van het bedrag van 50000 is dit slechts 0,24%.
Wil je helemaal geen VRH betalen overweeg dan om een deel om te zetten in groencertificaten. Dit zijn geen beleggingen maar gegarandeerde uitkeringen met een relatief laag rentpercentage, zo rond de 2% maar dus vrij van 1,2% VHR. Als extra krijg je 1,3% bonus van het rijk over het bedrag
Je kunt ook overwegen om groen- en/of maatschappelijk- en/of culturele beleggingen aan te schaffen. Al deze 3 categorieen zijn vrijgesteld tot € 52.579 (2006) per persoon.

Er zijn dus vele creatieve mogelijkheden.

Zolang verzekeraars met hun polissen ca 30 % aan allerlei kosten inhouden leidt zelf sparen/beleggen (veilige obligaties, wereldwijd verspreid!) u vrijwel altijd meer op.

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Pfff ik zie door de bomen het bos niet meer :cry:
Oke...ik wil die polissen dus afkopen, ik heb de formulieren al ingevuld.
Nu staat er echter bij de lijfrenteformulieren dat ik een vrijwaringsbewijs van een andere maatschappij moet meesturen.
Betekent dit nu dat ik verplicht ben om een lijfrentepolis bij een ander af te sluiten?

Ik heb alle papieren doorgelezen maar ik snap er echt niks van...er wordt gegoocheld met procenten en die heerlijke onbegrijpelijke nederlanse taal :?
Ik heb ook al op het internet gezocht maar daar word ik ook al niet wijzer van.
Kan iemand me aub in Jip en Janneke taal uitleggen hoe dat nou zit?

Laurent
Berichten: 1039
Lid geworden op: 31 mar 2006 20:45

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Laurent »

Beste Nicole,

Waarom niet even naar jouw eigen verzekeringsagent gegaan, hij-zij kennen jouw polis(sen) en kunnen zeker jouw vragen beantwoorden, uiteindelijk kom je toch dar terrecht. succes :)

Nicole1971
Berichten: 376
Lid geworden op: 07 feb 2006 09:13

Re: afkopen lijfrentepolis?

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

Onze verzekeringsagent is de reden waarom wij daar zsm weg willen Laurent, hij is een onbeschofte man die het leuk vind om bij de ene client te roddelen over andere clienten :evil:
Hij weet dat hij hier niet meer aan hoeft te bellen, dan heeft ie een probleem ;)
Daarbij is hij zo iemand die het verzuimt heeft om polissen aan te passen waardoor ik financiele problemen kreeg terwijl hij wist wat de situatie was.
En nee...ik krijg geen andere verzekeringsagent, daar heb ik allang om gevraagd.

Gesloten