LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANW hiaat verzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Cisca4801
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2015 14:12

ANW hiaat verzekering

Ongelezen bericht door Cisca4801 »

Enige tijd geleden is mijn man overleden. In het verleden heeft mijn man een ANW hiaat verzekering afgesloten om mijn inkomen tot mijn pensioen aan te vullen indien hij zou komen te overlijden. (Dit om een inkomensgat te dichten)

Nu ben ik zelf nog geen 65 en bij het aanvragen van de uitkering van de verzekering kreeg ik te horen dat ik hier geen recht op heb, aangezien mijn man de leeftijd van 65 jaar reeds gepasseerd was. Volgens de 'regels' zou ik recht op deze uitkering hebben aangezien ik voor 80-100% in de WAO zit.

Ik vind het dus erg vreemd dat we de afgelopen jaren erg veel geld betaald hebben aan een verzekering die een inkomensgat moet dichten maar welke dus blijkbaar stopt met uitkeren op het moment dat de verzekernemer 65 wordt.

Heeft iemand advies?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: ANW hiaat verzekering

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Ciska4801, ik denk dat u zich de afwijzing nog eens goed op papier moet laten uitleggen.
Zo is er lastig iets van te zeggen omdat de polisvoorwaarden per verzekeraar verschillen natuurlijk.
Ik ben geen expert op dit gebied maar ik begrijp dat het hiaat het verschil is in inkomen tussen het maximaal wettelijke bedrag ANW en het bedrag dat u daadwerkelijk uitgekeerd krijgt. In 2015 is dat maandelijks € 1.154,66 Wellicht is de oorzaak het feit dat uw WAO uitkering (+ eventuele andere inkomsten) maandelijks hoger is dan dit bedrag?
Overigens: vermoedelijk ontvangt u geen ANW want u bent toch na 1-1-1950 geboren? Ontvangt u wel partnerpensioen naast uw AOW uitkering?
Nogmaals, vraag nog eens om uitleg wat exact de oorzaak is.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: ANW hiaat verzekering

Ongelezen bericht door Lisare »

Een ANW Hiaat verzekering is een aanvulling op de ANW uitkering. De Anw is een basisuitkering van de overheid. Elke inwoner van Nederland is hiervoor automatisch verzekerd. De Anw staat los van het nabestaandenpensioen waar je recht op kan hebben via de werkgever van je partner. Verder duurt de Anw-uitkering niet tot je eigen overlijden, zoals de AOW, maar hij duurt tot je de AOW-leeftijd hebt bereikt.

In uw geval zijn er twee mogelijkheden:

1 U ontvangt momenteel zelf een AOW uitkering. In dat geval is er geen recht meer op een ANW uitkering.
2 Uw man was bij zijn overlijden ouder dan 65 en de verzekering is beëindigd op het moment dat hij een AOW uitkering ontving. In dat geval was er dus geen lopende verzekering meer.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ANW hiaat verzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Een ANW verzekering is een verzekering met zg risico dekking. Ieder jaar dat je premie betaalt, betaal je voor het risico dat je in dat jaar gebruik van de verzekering moet maken je bouwt dus geen kapitaal op. Als de premiebetaling stopt, houdt dus ook de dekking op.

Vaak kun je een ANW verzekering via de pensioenregeling of het pensioenfonds regelen. Dat is relatief goedkoop en, omdat zij al je loongegevens hebben, blijft de dekking ook goed op je salaris afgestemd. Maar... die dekking loopt alleen tijdens de periode dat er ook premie voor het pensioen wordt betaald. (een pensioenfonds mag de verzekering namelijk niet aan anderen bieden, zelfs niet aan ex-deelnemers die met pensioen zijn gegaan.) In de periode tussen het stoppen van de pensioenopbouw (bv bij het pensioneren) en het ingaan van de aow van de partner, is er dus een 'gat'.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: ANW hiaat verzekering

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Waarschijnlijk zijn er diverse soorten ANW verzekeringen.
Ik zelf heb er toen de ANW verviel voor mensen die na 1 januari 1950 geboren zijn, dus geen recht op ANW van het rijk, deze verzekering via mijn pensioenfonds afgesloten. Deze keert na mijn overlijden een maandelijks bedrag aan mijn echtgenote totdat zij de AOW leeftijd heeft bereikt. Dit is een vast bedrag. Er wordt verder geen rekening gehouden met nabestaande pensioen of ander inkomen. Hiervoor moet ik bij leven premie betalen tot echtgenote AOW leeftijd heeft bereikt.

Gesloten