LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AOV leeftijd

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
PK60
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2019 03:03

AOV leeftijd

Ongelezen bericht door PK60 »

😩
Mijn AOV bij de Amersfoortse loopt tot mijn 60ste !! Ben nu 59, op de vraag of ik hem kon verlengen, kon/kan dat niet omdat ik een kleine horecaondernemer ben , nog NOOIT iets geclaimd en ben gezond. Dit is toch leeftijdsdiscriminatie 😤. Ik moet" helaas" nog doorwerken maar wil verzekerd blijven. Hoe nu verder.

taxikemperman
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Dan heb je nog mazzel.
Die van mij loopt op mijn 55ste al af

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Snel ziek worden en laten uitbetalen... helaas kan dat niet.

Maar omdat boven de 60 de premie erg duur word is werknemer worden elders het enige wat je kunt doen.
In Horeca zoeken vele ervaren personeel en die zijn als groep wel verzekerbaar.

Je huidige bedrijf ter overname aanbieden inclusief personeel en je bent tot 68 jaren verzekerd.....

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk is dat geen leeftijdsdisciminatie. U bent een risico post. Die premie zou onbetaalbaar zijn als u zich al kon verzekeren.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door 16again »

Maar verdienmodel. Als de mensen echt wat gaan mankeren, vervalt de dekking. Iets zegt me , dat dit vroeger allemaal beter geregeld was.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat valt wel tegen. Maar de Ts had die hogere leeftijd kunnenkiezen toe hij de verzekering startte.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
10 mar 2019 17:27
Maar verdienmodel. Als de mensen echt wat gaan mankeren, vervalt de dekking. Iets zegt me , dat dit vroeger allemaal beter geregeld was.
Waarom zou dat vroegah beter geregeld zijn geweest?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Vroeger is die verzekering afgesloten. Hebben ze dat nu veranderd of toch vroeger verkeerd geregeld .?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door kweenie »

Op een zo hoge leeftijd is de kans op (blijvende) arbeidsongeschiktheid zo hoog dat je een zeer hoge premie zou moeten betalen voor een uitkering die relatief kort duurt. Ook al zouden ze nog een AOV aanbieden voor 60+, dan nog zou het waarschijnlijk een veel betere keus zijn geweest om de premie in een spaarpot te stoppen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door berndv »

Lady1234 schreef:
10 mar 2019 16:44
Natuurlijk is dat geen leeftijdsdisciminatie.
In feite wel, maar leeftijdsdiscriminatie is niet altijd verboden. Sterker nog, er zijn vele gevallen van toegestane leeftijdsdiscriminatie. Ik mag bijvoorbeeld ook niet in een 55+ flat wonen, ben ik te jong voor. Om bepaalde horecagelegenheden binnen te komen, moet je minimaal 18 zijn. Leeftijdsdiscriminatie is niets meer en niets minder dan onderscheid maken op basis van leeftijd, iets wat in het verzekeringswezen niet heel erg ongewoon is, en ook nog eens gewoon toegestaan. En voor verzekeraars geldt dat ze kijken naar de kans dat zij een risico lopen en hoe groot dit risico is. En waarschijnlijk is de kans op arbeidsongeschiktheid bij iemand die op leeftijd is, hoger dan bij een jong iemand.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door renewouters »

Even terug om de situatie beter te begrijpen: toen je de verzekering afsloot, was het toen mogelijk om je tot een hogere leeftijd te verzekeren? Bijvoorbeeld de AOW leeftijd, of 65 jaar?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

berndv schreef:
10 mar 2019 20:20
Lady1234 schreef:
10 mar 2019 16:44
Natuurlijk is dat geen leeftijdsdisciminatie.
In feite wel, maar leeftijdsdiscriminatie is niet altijd verboden. Sterker nog, er zijn vele gevallen van toegestane leeftijdsdiscriminatie. Ik mag bijvoorbeeld ook niet in een 55+ flat wonen, ben ik te jong voor. Om bepaalde horecagelegenheden binnen te komen, moet je minimaal 18 zijn. Leeftijdsdiscriminatie is niets meer en niets minder dan onderscheid maken op basis van leeftijd, iets wat in het verzekeringswezen niet heel erg ongewoon is, en ook nog eens gewoon toegestaan. En voor verzekeraars geldt dat ze kijken naar de kans dat zij een risico lopen en hoe groot dit risico is. En waarschijnlijk is de kans op arbeidsongeschiktheid bij iemand die op leeftijd is, hoger dan bij een jong iemand.
Discriminatie is een onderscheid maken zonder gerechtvaardigde reden. Hier heeft de Ts ZELF een AOV afgesloten met een dekking en premiebetaling tot 60 jaar. Als hij dat toentertijd tot 65 jaar had gedaan, was hij na zijn 60 ste ook verzekerd geweest. Maar ongetwijfeld vond hij daarvoor de premie te hoog.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
10 mar 2019 19:03
16again schreef:
10 mar 2019 17:27
Maar verdienmodel. Als de mensen echt wat gaan mankeren, vervalt de dekking. Iets zegt me , dat dit vroeger allemaal beter geregeld was.
Waarom zou dat vroegah beter geregeld zijn geweest?
Allereerst de WAO was een goede collectieve regeling.
En er waren veel minder zelfstandigen, tegenwoordig zijn vele beroepsgroepen min of meer verplicht ZZP-er.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar een horeca ondernemer was altijd al een zelfstandige.

En net wat u zegt, de WAO was een goede regeling voor werknemers, maar is nu aardig uitgekleed.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Lady1234 schreef:
10 mar 2019 20:40
Maar ongetwijfeld vond hij daarvoor de premie te hoog.
Dat is een aanname.

Wat ook nogal eens het geval is dat mensen in een ver verleden een AOW datum van 65 aan de horizon zagen af zelf op basis van het toenmalige 'klimaat' inschatten rond hun 60e te kunnen stoppen met werken.
Inmiddels is die horizon verder weggeraakt en is het te laat om nog aanpassingen te doen.
Ik weet niet of dit bij PK60 ook geval is natuurlijk maar het is een mogelijkheid.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Sluit u aan bij een broodfonds.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

PK60
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2019 03:03

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door PK60 »

Beste René.
Moet/zal dat even checken. In mijn beleving liep hij tot 65 echter is dat later aangepast.(zat eerst bij generali , echter niet naar aanpassing leeftijd gekeken 😐)
Zal het even nakijken.
Maar het blijft gek dat ik gezond ben en hem niet kan verlengen. Als mij dus wat overkomt moet ik het dus maar uitzoeken.....

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat u iets overkomt, is op een 60-jarige leeftijd waarschijnlijker dan dat dat niet het geval zou zijn.

En dat risico wil de verzekeraar niet lopen.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Lady1234 schreef:
11 mar 2019 12:39
En dat u iets overkomt, is op een 60-jarige leeftijd waarschijnlijker dan dat dat niet het geval zou zijn.

En dat risico wil de verzekeraar niet lopen.
En dat maakt een verzekering betaalbaar.

witteflits
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 dec 2017 14:55

Re: AOV leeftijd

Ongelezen bericht door witteflits »

Mijn tussenpersoon adviseur heeft me geadviseerd om de verzekering om te laten zetten tot 67 jaar. Ook Amersfoortse. Ik weet dat ik 30 jaar geleden de keuze had om te kiezen tot 60 of 65 jaar. Dat scheelde toen behoorlijk in premie. Ik heb dus de duurdere variant gekozen tot 65 jaar.

Gesloten