ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Een kennis heeft onlangs problemen gehad met de aankoop van een auto bij een BOVAG garage. Door de garage is geen BOVAG garantie aangeboden en dus ook niet afgesloten. ARAG rechtsbijstand geeft geen dekking voor deze kwestie. Daarop zelf maar de voorwaarden van ARAG bekeken en tot mijn verrassing klopt dit ook nog.

Het blijkt dat ARAG de aankoop van auto's uitsluit als deze is gekocht zonder BOVAG-garantie of zonder garantie van een erkende dealer. Dit staat in de algemene voorwaarden van ARAG rechtsbijstand (module Consument & Wonen)
3.
Waarvoor krijgt u geen juridische hulp?
In de algemene regels leest u bij hoofdstuk 11 wanneer u geen juridische hulp krijgt. Daarnaast heeft u ook in de volgende gevallen geen recht op juridische hulp.
a. Als u een conflict heeft over een andere woning dan hierboven bij 2c staat, of over andere gebouwen of grond.
b. Als u een conflict heeft over iets wat u verhuurt.
c. Als u een conflict heeft over een tweedehands auto of een ander tweedehands motorrijtuig. En u heeft deze gekocht zonder BOVAG-garantie of een schriftelijke garantie van een erkende dealer.

Punt c bepaald dus dat u een auto moet kopen bij een BOVAG garage, met BOVAG garantie (eventueel apart te betalen) of de auto kopen bij een dealer met garantie.
Kopen bij een BOVAG garage geeft geen zekerheid dat de verkoper de voorwaarden van de BOVAG hanteert, daar is deze vrij in.
Het kan dus zijn dat een garage die niet aangesloten is bij de BOVAG betrouwbaarder kan zijn dan een garage die wel is aangesloten bij de BOVAG.

Ik hoop dat dit voor iedereen een goede weet is die overweegt een auto te kopen en een rechtsbijstandverzekering heeft bij ARAG. Als de koper van plan is om niet te kopen bij een BOVAG garage of geen BOVAG garantie wil en niet koopt bij een dealer, eerst moet nadenken of deze dan de verzekering bij ARAG wil voortzetten. Mocht er iets met de auto zijn staat de koper, wat ARAG betreft, met lege handen. Wellicht is het dan zinvoller om de verzekering bij ARAG op te zeggen en ergens anders een nieuwe verzekering af te sluiten.
Ik heb dit ook voorgelegd aan de ANWB en zelfs zij kijken op van de eis van een BOVAG garantie. Zij geven aan dat de BOVAG garantie sinds 2018 deel uitmaakt van de onderhandelingen en wordt niet meer standaard aangeboden bij een koopprijs vanaf € 4.300. BOVAG-garantie moet dan worden bijgekocht, tenzij verkoper dit gratis aanbiedt.

Doorgaans is het advies om bij kwesties de rechtsbijstand in te schakelen. Nu blijkt dat het heel veel uitmaakt waar de rechtsbijstandverzekering is ondergebracht.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door kuklos »

Weet je wat nog zinvoller is? Gewoon de voorwaarden lezen. Vooraf de voorwaarden lezen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
21 mei 2021 16:59
Ik hoop dat dit voor iedereen een goede weet is die overweegt een auto te kopen en een rechtsbijstandverzekering heeft bij ARAG.
[...]
Doorgaans is het advies om bij kwesties de rechtsbijstand in te schakelen. Nu blijkt dat het heel veel uitmaakt waar de rechtsbijstandverzekering is ondergebracht.
Volgens mij is dat inmiddels een vrij algemene bepaling bij de verschillende verzekeraars. Vervelend als je er achteraf achter komt dat je niet goed genoeg hebt gecheckt of je wel de gewenste dekking hebt.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

kuklos schreef:
21 mei 2021 17:03
Weet je wat nog zinvoller is? Gewoon de voorwaarden lezen. Vooraf de voorwaarden lezen.
Daarom zet ik dat hier ook neer, zodat iedereen bewust wordt van de voorwaarden.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik_weet_niet_alles schreef:
21 mei 2021 17:09
kuklos schreef:
21 mei 2021 17:03
Weet je wat nog zinvoller is? Gewoon de voorwaarden lezen. Vooraf de voorwaarden lezen.
Daarom zet ik dat hier ook neer, zodat iedereen bewust wordt van de voorwaarden.
Daarom zetten zoveel “slachtoffers” van dropshitters hun waarschuwing hier ook neer, omdat het echt helpt. En daarom waarschuwen zovele ook om niet te kopen bij ticketdoorverkoopsites, dat helpt ook.

Je kan voor alles gaan waarschuwen, maar daar is dit forum niet voor bedoeld. En de waarschuwingen die er staan worden pas gelezen als iemand anders hetzelfde is overkomen.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik_weet_niet_alles schreef:
21 mei 2021 17:09
kuklos schreef:
21 mei 2021 17:03
Weet je wat nog zinvoller is? Gewoon de voorwaarden lezen. Vooraf de voorwaarden lezen.
Daarom zet ik dat hier ook neer, zodat iedereen bewust wordt van de voorwaarden.
Waarom staat er dan nergens in jouw post het advies om vooraf de voorwaarden te lezen?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik heb even gekeken bij de DAS rechtsbijstand en de rechtsbijstand van de ANWB. Beiden hanteren dezelfde uitsluitingen.

Dat wordt voortaan dus een auto kopen bij een BOVAG lid, FOCWA lid of dealer.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of koop gewoon bij een betrouwbare verkoper, dan heb je geen rechtsbijstandsverzekering nodig. Of koop een nieuwe auto.

Ik denk niet dat er andere verzekeraars zijn die andere/betere voorwaarden hebben tav een tweedehands auto.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
21 mei 2021 17:43
Of koop gewoon bij een betrouwbare verkoper, dan heb je geen rechtsbijstandsverzekering nodig. Of koop een nieuwe auto.

Ik denk niet dat er andere verzekeraars zijn die andere/betere voorwaarden hebben tav een tweedehands auto.
Het gaat erom dat kopers in feite verplicht moeten kopen bij een BOVAG garage, FOCWA garage of merkdealer om dekking te hebben en ook nog eens apart moeten betalen voor de garantie. Dat zorgt voor oneerlijke concurrentie met garagehouders die geen lid zijn van de BOVAG of FOCWA maar toch garantie geven. Deze garantie heeft voor de rechtsbijstandverzekering geen enkele waarden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door scontra »

Hoewel het overgrote deel van de autokopers van mening is dat zij zelf wel voldoende kennis in huis hebben om te kunnen beoordelen of een gebruikte auto een goede en betrouwbare auto zou kunnen zijn, is het toch zeer aan te raden om de koop niet te sluiten alvorens de auto aan een technische (aankoop) keuring te laten onderwerpen.

Ook bij een gekeurde auto heb je zeker geen 100% garantie dat er niets mis kan zijn, maar het risico om met 'het wrak van de weg' thuis te komen wordt er wel heel aanzienlijk minder door.
Laatst gewijzigd door scontra op 21 mei 2021 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

kuklos schreef:
21 mei 2021 17:26
Ik_weet_niet_alles schreef:
21 mei 2021 17:09
kuklos schreef:
21 mei 2021 17:03
Weet je wat nog zinvoller is? Gewoon de voorwaarden lezen. Vooraf de voorwaarden lezen.
Daarom zet ik dat hier ook neer, zodat iedereen bewust wordt van de voorwaarden.
Waarom staat er dan nergens in jouw post het advies om vooraf de voorwaarden te lezen?
Ik neem aan dat u altijd alle voorwaarden doorgeleest en deze kennis altijd paraat hebt als u in de winkel of iets dergelijks staat.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
21 mei 2021 17:57
kuklos schreef:
21 mei 2021 17:26
Ik_weet_niet_alles schreef:
21 mei 2021 17:09


Daarom zet ik dat hier ook neer, zodat iedereen bewust wordt van de voorwaarden.
Waarom staat er dan nergens in jouw post het advies om vooraf de voorwaarden te lezen?
Ik neem aan dat u altijd alle voorwaarden doorgeleest en deze kennis altijd paraat hebt als u in de winkel of iets dergelijks staat.

Ik wel. :lol: :lol:

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
21 mei 2021 17:55
Lady1234 schreef:
21 mei 2021 17:43
Of koop gewoon bij een betrouwbare verkoper, dan heb je geen rechtsbijstandsverzekering nodig. Of koop een nieuwe auto.

Ik denk niet dat er andere verzekeraars zijn die andere/betere voorwaarden hebben tav een tweedehands auto.
Het gaat erom dat kopers in feite verplicht moeten kopen bij een BOVAG garage, FOCWA garage of merkdealer om dekking te hebben en ook nog eens apart moeten betalen voor de garantie. Dat zorgt voor oneerlijke concurrentie met garagehouders die geen lid zijn van de BOVAG of FOCWA maar toch garantie geven. Deze garantie heeft voor de rechtsbijstandverzekering geen enkele waarden.

Maar de garantie moet waarde hebben voor de koper, niet voor de verzekeraar.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik_weet_niet_alles schreef:
21 mei 2021 17:57
kuklos schreef:
21 mei 2021 17:26
Ik_weet_niet_alles schreef:
21 mei 2021 17:09


Daarom zet ik dat hier ook neer, zodat iedereen bewust wordt van de voorwaarden.
Waarom staat er dan nergens in jouw post het advies om vooraf de voorwaarden te lezen?
Ik neem aan dat u altijd alle voorwaarden doorgeleest en deze kennis altijd paraat hebt als u in de winkel of iets dergelijks staat.
Ik zal je de vraag nog een keer stellen. Als jouw advies is dat mensen altijd vooraf de voorwaarden moeten doorlezen, waarom staat dit dan nergens in jouw post?

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Laten we wat liever zijn tegen TS.

Volgens mij hebben alle (in ieder geval de meeste) deze algemene voorwaarden.

Je kunt naar KIFID toe, maar ik denk dat het geen nut heeft.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk heeft dat geen nut. Een verzekeraar maakt zelf uit wat hun voorwaarden zijn.

Maar apart dat u niet naar de rechtsbijstand verwijst. Dat doet u haast bij elk topic, hoewel de meeste mensen zo’n verzekering niet zullen hebben.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Of een geschillencommissie, die is er vast wel toch, seinhuis?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door thecure »

Volgens mij hebben alle RBV deze voorwaarde.
Logisch ook, anders kun je het meest goedkope brik bij jetcars kopen, en bij problemen mag de RBV ermee redden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik_weet_niet_alles schreef:
21 mei 2021 17:55
Het gaat erom dat kopers in feite verplicht moeten kopen bij een BOVAG garage, FOCWA garage of merkdealer om dekking te hebben en ook nog eens apart moeten betalen voor de garantie.
Maar is dat niet sowieso logisch? Voor de rechtsbijstandverzekering moet er een grond zijn waarop je bij de garage zou kunnen aankloppen. Als je een 'garantie tot de voordeur' auto koopt, dan is er vaak weinig grond om bij de garage te gaan klagen. Daar kan de rechtsbijstandverzekering weinig verschil in brengen, dus zou het tijdverspilling zijn om daar je juristen tijd aan te laten besteden.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ARAG geeft geen dekking bij aankoop auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus je kunt het overgrote deel van de poppenkast voorkomen door een aankoopkeuring te laten doen. Maar ja, dat kost geld.

Gesloten