LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] assurantiebelasting anwb

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
clauw
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2012 10:38

assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door clauw »

hallo
ik heb de nieuwe rekening van mijn anwb lidmaatschap binnen, daar zit een brief bij met de mededeling dat ze alvast de nieuwe assurantiebelasting hebben berekend.
mag dit????
hij gaat in op 31 december 2012, ik moet voor 31 december 2012 betalen maar wel met het assurantiebelastingtarief voor 2013.
naar mijn mening is dit niet correct, ik betaal dit jaar nog.
na bellen en via mail een klacht te hebben ingediend kom ik niet verder met het antwoord dat "ik daar dan de minister maar voormoet bellen"...
heb ik het bij het juiste eind?

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door riddert »

clauw schreef:hallo
ik heb de nieuwe rekening van mijn anwb lidmaatschap binnen, daar zit een brief bij met de mededeling dat ze alvast de nieuwe assurantiebelasting hebben berekend.
mag dit????
hij gaat in op 31 december 2012, ik moet voor 31 december 2012 betalen maar wel met het assurantiebelastingtarief voor 2013.
naar mijn mening is dit niet correct, ik betaal dit jaar nog.
na bellen en via mail een klacht te hebben ingediend kom ik niet verder met het antwoord dat "ik daar dan de minister maar voormoet bellen"...
heb ik het bij het juiste eind?
Ik mag er toch vanuit gaan dat alvorens u een klacht indiend, u zichzelf er van hebt verzekerd dat u in uw recht staat. Dan hoeft u hier toch geen vraag meer over te stellen?

clauw
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2012 10:38

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door clauw »

na geinformeerd te hebben bij consuwijzer, juridisch loket, belastingdienst, administratie assurantiebelasing amsterdam en de rijksoverheid ben ik daar dus tot op heden toe niet uit, maar bedankt voor het meedenken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door berndv »

weet niet of dit voor de assurantiebelasting net zo is als voor de btw, maar met de afgelopen btw verhoging was het zo dat als de zaken na 1 oktober geleverd worden, u ook 21% btw betaald, ook al is het voor 1 oktober gefactureerd en betaald.

clauw
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2012 10:38

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door clauw »

vanaf 1 januari 2013 zou hij in moeten gaan bij "schadeverzekeringen' blijkbaar is pchhulp ook een schadeverzekering, ook kan er naheffing berekend worden mocht je het niet betalen, dat is waar ik tot nu toe achter ben gekomen, en wat mij ook verteld is door de anwb zelf.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Het nu betalen van de premie en daarmee proberen de belastingverhoging te voorkomen zal worden onderzocht heeft de staatssecretaris gezegd. Dus als er hiermee massaal belasting word ontdoken, dan gaat men hier werk van maken qua bij laten betalen en een boete opleggen aan zowel de maatschappij als de consument.

Het zou ook niet fair zijn, gezien je betaald voor een 'dienst' die word geleverd in 2013. Zelfde geld voor hypotheken. Als je definitief koopcontract hebt getekend, oftewel je kan niet onder levering uit - dan mag je wel met de regels uit 2012 werken. Maar bij verzekeringen word de dienst feitelijk pas geleverd in de periode waarvoor je nu betaald.

martin13051958
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2012 18:20

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door martin13051958 »

Ik ben al bezig met het vragen van media aandacht. De ANWB is hier zwaar in overtreding.
Volgens de wet dient er bij een verzekering een polis te worden afgegeven. Ik heb nog nooit een polis gezien. Ik met nu naar 30 jaar dat ik een verzekering heb. Hoe is dit mogelijk!
Te tweede een verzekering kan ik elke maand opzeggen! Dus ook hier zit de ANWB fout!

Het is of een verzekering. Dan moet er polis komen en kan ik ook een andere hulpverlener inschakelen ze moeten dan immers geld uitkeren. Verder kan ik elke maand de polis opzeggen etc. betaal ik ook ass bel.

Of het is een lidmaatschap geen ass bel!

ben benieuwd hoe de media dit gaat oppakken!

Verder de wet is duidelijk, maar soms weten ze in Den-Haag niet een hoe de wet werkt!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door nevermind »

martin13051958 schreef:Ik ben al bezig met het vragen van media aandacht. De ANWB is hier zwaar in overtreding.
Volgens de wet dient er bij een verzekering een polis te worden afgegeven. Ik heb nog nooit een polis gezien. Ik met nu naar 30 jaar dat ik een verzekering heb. Hoe is dit mogelijk!
Te tweede een verzekering kan ik elke maand opzeggen! Dus ook hier zit de ANWB fout!

Het is of een verzekering. Dan moet er polis komen en kan ik ook een andere hulpverlener inschakelen ze moeten dan immers geld uitkeren. Verder kan ik elke maand de polis opzeggen etc. betaal ik ook ass bel.

Of het is een lidmaatschap geen ass bel!

ben benieuwd hoe de media dit gaat oppakken!

Verder de wet is duidelijk, maar soms weten ze in Den-Haag niet een hoe de wet werkt!

@martijn
Hint, ga via zoekfunctie, dan kan je alles lezen over het wel en niet zijn van een verzekering van de ANWB.
jouw vragen zijn er al tig keren langs geweest.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Je betaald toch over het jaar 1-1-2013 tot 31-12-2013...
Dus gaat per 1 jan in....niks oplichting...gewoon normaal je betaald nu en je lidmaatschappij gaat 1 jan in.
E ja heb de accept ook gehad

clauw
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2012 10:38

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door clauw »

er wordt niets ontdoken en zeker niet bewust, de rekening moet zelfs voor 31 december 2012 betaald zijn zoals alle andere jaren.
dus de volgende rekening die wel in november 2013 komt betaal ik met alle liefde gewoon de assurantiebelasting.

martin13051958
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2012 18:20

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door martin13051958 »

Betaal maar gewoon aan de ANWB BV ze hebben niet een een vergunning om verzekeringen te verkopen hoe kan dit! ze staan alleen als bemiddelaar ingeschreven.
Er klopt helemaal niets van!
Dus kunnen ze geen assurantie belasting in rekening brengen!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door nevermind »

martin13051958 schreef:Betaal maar gewoon aan de ANWB BV ze hebben niet een een vergunning om verzekeringen te verkopen hoe kan dit! ze staan alleen als bemiddelaar ingeschreven.
Er klopt helemaal niets van!
Dus kunnen ze geen assurantie belasting in rekening brengen!
Waar heb je dit gelezen?
Misschien kan je dit nader toelichten.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Martin, had je al eens de voorwaarden gelezen?

ANWB verzorgt de reis- en wegenwacht services vanuit Reis- en Rechtshulp N.V., 's-Gravenhage. Deze staat gewoon als verzekeraar in het register van de AFM. De constructie is simpel: R&R NV bied de verzekering aan, ANWB bemiddeld / verkoopt de diensten.

Daarnaast kan je o.a. in dit artikel lezen dat er zeer waarschijnlijk maatregelen komen tegen 'ontwijking' van de verhoogde belasting: http://www.nu.nl/geldzaken/2952095/ontw ... tiger.html

martin13051958
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2012 18:20

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door martin13051958 »

Nee fout.
ANWB BV verzorgt voor Nederland de service zie de voorwaarden.
Zelfs de AFM zit er mee want daar heb ikal contact mee gehad.
Zie ook de voorwaarden vand e ANWB.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door kweenie »

martin13051958 schreef:Ik ben al bezig met het vragen van media aandacht. De ANWB is hier zwaar in overtreding.
Volgens de wet dient er bij een verzekering een polis te worden afgegeven. Ik heb nog nooit een polis gezien. Ik met nu naar 30 jaar dat ik een verzekering heb. Hoe is dit mogelijk!
martin13051958 schreef:Nee fout.
ANWB BV verzorgt voor Nederland de service zie de voorwaarden.
Wat is het nou, heb je de voorwaarden in 30 jaar nog niet gezien, maar je verwijst er wel naar? Toen ik nog niet heel lang geleden lid was van de anwb, kreeg ik ieder jaar een nieuw pasje met de voorwaarden. Ik neem aan dat jij dat ook hebt ontvangen. Lijkt mij dus geen overtreding.
martin13051958 schreef: Te tweede een verzekering kan ik elke maand opzeggen! Dus ook hier zit de ANWB fout!
Dat is iets wat in principe geldt voor de gedragscode. Punt is dat het niet alleen een verzekering is, maar ook het lidmaatschap van een vereniging. Als je bv lid bent van een voetbalvereniging, dan is zul je via dat lidmaatschap ook een sportverzekering hebben, die zul je ook niet tussentijds kunnen opzeggen.
martin13051958 schreef: Het is of een verzekering. Dan moet er polis komen en kan ik ook een andere hulpverlener inschakelen ze moeten dan immers geld uitkeren.
Wat een onzin, een verzekeraar hoeft helemaal geen geld uit te keren. Is helemaal geen criterium voor een verzekering.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Hier zijn de voorwaarden:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/wegenwa ... n-2011.pdf

Waarin netjes staat aangegeven dat als je Wegenwacht afsluit, je de lidmaatschap er bij krijgt. Tevens staat er dat je de premie(!) (dus geen contributie) + assurantiebelasting moet betalen om dekking te verkrijgen.

Daarnaast bestaat er geen 'polisplicht' zoals jij het schrijft. Ze sturen netjes een nota met daarin de verwijzing naar de voorwaarden die online te vinden zijn. Zo werken internet-verzekeringen ook, alleen krijg je daarbij geeneens een factuur meer per post - die sturen gewoon een email dat binnenkort de verzekering afloopt en dat 'ie per automatische incasso weer doorloopt tenzij jij actie onderneemt.

Als laatste nog even hun inschrijvingsgegevens, zoals die in hun voorwaarden staan. Ik wil je hier ook op wijzen dat jou bewering 'ze mogen niet verkopen, alleen bemiddelen' nergens op slaat. Hier een quote van de AFM:
Alle werkzaamheden die zijn gericht op het als tussenpersoon tot stand brengen van een verzekering tussen een cliënt en een verzekeraar, gelden als bemiddelen.
Registratie bij de AFM
ANWB B.V. is geregistreerd bij de Autoriteit
Financiële Markten (AFM) in de hoedanigheid van bemiddelaar in schadeverzekeringen, onder vergunningnummer: 12013649.
Reis- en Rechtshulp N.V. is geregistreerd bij
de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in
de hoedanigheid van aanbieder van schadeverzekeringen, onder vergunningnummer:
12000578.

CaptainSlow
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 mei 2010 12:59

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door CaptainSlow »

Ik vind de hele ANWB een beetje dubbelzinnig, enerzijds kun je de wegenwacht niet per maand opzeggen want je bent lid van een vereniging, althans zo iets heb ik geloof ik eerder op het forum gelezen, anderzijds wordt er wel vrolijk assurantiebelasting geheven.
Een assurantie is een verzekering en die moet je per maand op kunnen zeggen, dus ook het WW lidmaatschap.
Het nieuwe jaar lidmaatschap begint op 1 januari, dus de verhoging zullen ze gewoon door moeten berekenen, maar de starre houding met die rare afwijkende opzegtermijn zullen ze m.i. toch eens moeten laten varen.

Deze discussie zal nog wel even duren.

martin13051958
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2012 18:20

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door martin13051958 »

Daar zit nu net het probleem. Voor nederland voert de ANWB B.V. De service uit en die is alleen bemiddelaar! Die heeft geen vergunning van DNB! De AFM is het ook al aan het uitzoeken!
Er kloppen bepaalde zaken niet. Want als het een verzekering is zoals jij aangeeft mag je er maandelijk vanaf volgens de wet!

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door witte angora »

*Zucht* De ANWB bestaat al een dikke honderd jaar. In de tussentijd zijn letterlijk miljoenen lid geweest. En al jarenlang wordt er met de huidige constructie gewerkt, een constructie die al die tijd door iedereen, ook door de politiek, geaccepteerd wordt.

En wat gebeurt er nu? Nu het ineens extra centen kost wordt er moeilijk gedaan en wordt er van alles bij gehaald wat niet van toepassing is om maar aan te tonen dat het betalen van die extra centen niet terecht is. Ineens denken sommigen na al die jaren het licht te zien, dat er bij de ANWB iets niet zou kloppen!

Nederland, land van dominee's, schoolmeesters, en andere moeilijke figuren.

martin13051958
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2012 18:20

Re: assurantiebelasting anwb

Ongelezen bericht door martin13051958 »

Nee, het gaat erom dat iedereen zich aan de wet dient te houden.
De overheid de burgers en de bedrijven.
Maar sommige partijen denk boven de wet te kunnen leven.
Als ik te hard rijd moet ik een een bon betalen.
Als ik me vergunningen niet heb kan ik mijn bedrijf sluiten.
Deze regels gelden dus ook voor de ANWB!

Gesloten