LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autoverzekering opzeggen met trucje?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
chefk
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2021 10:08

Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door chefk »

Hallo,
Graag zou ik m'n autoverzekering opzeggen en bij een andere verzekeraar onderbrengen. Nu zit ik alleen nog een tijd contractueel vast. Weten jullie of het mogelijk en geoorloofd is om m'n auto op papier te verkopen aan een bekende, de verzekering opzeggen en vervolgens terugkopen en bij nieuwe verzekeraar onder te brengen?
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Radar op 04 mar 2021 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door kuklos »

Het simpele antwoord is ja en nee.
Jij mag de auto verkopen. Die vriend moet dan de auto verzekeren en registreren. Jij kan daarna de auto kopen en moet dezen dan registreren en verzekeren. In de tijd dat de auto niet verzekerd is mag er niet in gereden worden.
Als jij in de auto rijdt op het moment dat die op naam van die vriend staat en je krijgt een ongeluk dan kunnen en zullen ze dat opvatten als verzekeringsfraude.

Dus ja, jouw truc kan misschien lukken. Maar alle alarmbellen zullen gaan rinkelen. En als het misgaat kan je op de zwarte lijst terechtkomen en heb je een groot probleem. Krijg je nergens meer een verzekering, nergens meer een bankrekening etc.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door Revoked »

Misschien met een heftruckje?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

In principe kan het maar zorg wel dat alle details kloppen (verzekeringsmaatschappijen hebben alle trucs al een keer gezien). Dus verzekering door vrienden direct na overschrijving. Jij mag gedurende de tijd dat de auto op naam van vriend staat niet met de auto rijden. Maak de periode niet te kort, dat valt op. Denk aan een paar maanden dat de auto eigendom is van je vriend. En als je het echt helemaal goed wilt doen verkoop je de auto ook "echt", d.w.z. vriend maakt geld naar jou over (een bedrag dat overeenkomt met de waarde van de auto), en jij koopt de auto later terug voor een iets lager bedrag (het verschil regel je buiten de bankrekeningen om).

En dan kan je je afvragen: is dit het allemaal waard om een paar euro op een verzekering te besparen? Je kunt ook gewoon wachten tot een normaal moment om over te stappen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door scontra »

chefk schreef:
04 mar 2021 10:12
Hallo,
Graag zou ik m'n autoverzekering opzeggen en bij een andere verzekeraar onderbrengen. Nu zit ik alleen nog een tijd contractueel vast. Weten jullie of het mogelijk en geoorloofd is om m'n auto op papier te verkopen aan een bekende, de verzekering opzeggen en vervolgens terugkopen en bij nieuwe verzekeraar onder te brengen?
Alvast bedankt
De verzekering loopt voor 12 maanden en na het eerste jaar kan je zondermeer het lopende contract stoppen, meestal met een opzegtermijn van een maand. Dus wat is het probleem.

De nieuwe eigenaar moet het kenteken op naam zetten en de auto direct verzekeren en wegenbelasting gaan betalen.
Ook om de RDW en de belastingdienst kunt u met dit 'trucje' niet heen en de verzekeraars hebben al dit soort trucjes al tot in den treure meegemaakt.

Als u in het eerste verzekeringsjaar zit dan tweemaanden voor vervaldatum opzeggen en dan bent u er na dat jaar vanaf.

sake1987

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ook krijgt de auto in korte tijd 3 nieuwe eigenaren geregistreerd bij RDW ovi

chefk
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2021 10:08

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door chefk »

Dank voor jullie antwoorden.
En als mijn vriend de auto voor bijvoorbeeld een maand schorst en niemand hem verder gebruikt en ik hem vervolgens terugkoop. Dan lijkt me dit wel mogelijk toch? of is dit echt verboden..?
Het gaat mij overigens niet om het geld maar om de voorwaarden.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door kuklos »

@chefk, ook jou is toch wel duidelijk dat bij de verzekeraars alle alarmbellen zullen afgaan?

Als je wil weten of het mogelijk is: bel een verzekeraar op. Vraag ze hoe ze daarop zullen reageren.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens de RDW gaat schorsen per jaar, dus per 12 maanden. Voor een maand kan dus niet. Het gaat ook nog eens flink geld kosten. Lees maar eens: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... gen#kosten

Ook zal je nog eens poliskosten zult moeten betalen bij de nieuwe verzekering.

Waarvoor al die moeite doen? Om een paar euro uit te sparen? Als het daar om gaat vraag ik me af of je wel auto, in ieder geval deze auto, moet rijden, sorry hoor.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door riddert »

Schorsen kan zelfs voor een paar dagen, weken of maanden. Je betaald echter het volledige tarief.
Word veel met campers gedaan. Gebruik je hem een paar maanden niet, dan schors je hem. Dat is goedkoper dan mrb betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Welk voordeel wilt u er uit halen? Zoals al vermeld loopt een contract maximaal 12 maanden. Alles wat u gaat verzinnen kost geld. Twee keer overschrijven kost geld, schorsen kost geld, contract afkopen kost geld, enz. Geen idee wat uw reden is, maar een financieel voordeel zal u er niet uithalen. Tenzij u van de duurste all in verzekering naar de goedkoopste kale verzekering zou gaan.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
04 mar 2021 12:47
Geen idee wat uw reden is, maar een financieel voordeel zal u er niet uithalen.
Iets beter lezen dan maar.
chefk schreef:
04 mar 2021 12:07
Het gaat mij overigens niet om het geld maar om de voorwaarden.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door kuklos »

Moneyman schreef:
04 mar 2021 12:49
NeoDutchio schreef:
04 mar 2021 12:47
Geen idee wat uw reden is, maar een financieel voordeel zal u er niet uithalen.
Iets beter lezen dan maar.
chefk schreef:
04 mar 2021 12:07
Het gaat mij overigens niet om het geld maar om de voorwaarden.
Leuk dat je aanslaat als NeoDutchio die vraag stelt, maar witte angora stelde dezelfde vraag:
witte angora schreef:
04 mar 2021 12:31
Waarvoor al die moeite doen? Om een paar euro uit te sparen? Als het daar om gaat vraag ik me af of je wel auto, in ieder geval deze auto, moet rijden, sorry hoor.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, dan mag WA ook beter lezen :lol:

Ik reageer gewoon op het laatste bericht in het topic. Lijkt me weinig mis mee, tenzij je er meer in wenst te zien.

chefk
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2021 10:08

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door chefk »

Haha. geen ruzie maken.
voor de goede orde: de nieuwe verzekering is duurder, het gaat me om specifieke voorwaarden. Aanleiding is even niet relevant, vroeg me alleen af of het mogelijk is zonder de wet te overtreden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De wet zal je er niet zomaar mee overtreden, zolang je de auto maar daadwerkelijk verkoopt, overdraagt en terugkoopt. Strikt juridisch maakt het niet uit met welke intentie je overeenkomsten sluit, tenzij het evident misbruik van recht is. Die grens is niet hard, maar in mijn inschatting ga je er overheen.

Je hebt willens en wetens een contract gesloten. Prima dat je daar vanaf wilt, maar wees dan een grote meid en accepteer de bijkomende gevolgen. Dit soort zaken hebben een juridische, maar zeker ook een morele kant. Vergeet dat ook niet.

En mocht je het tóch doen, wees dan ook bereid de eventuele al genoemde negatieve gevolgen te dragen...

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Dat kan en dat mag, en je overtreedt absoluut geen wetten. Of het netjes is, tja. Maar de verzekeringsmaatschappijen zijn ook niet netjes, dus ik zou geen morele bezwaren krijgen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Arizonakid schreef:
04 mar 2021 13:28
Dat kan en dat mag, en je overtreedt absoluut geen wetten.
Dat is veel te stellig. Lees je hier eens in :wink:
Arizonakid schreef:
04 mar 2021 13:28
Of het netjes is, tja. Maar de verzekeringsmaatschappijen zijn ook niet netjes, dus ik zou geen morele bezwaren krijgen.
Zo... een behoorlijk dubieuze moraal laat je hier zien...

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als je auto schots, dan mag je niet op de openbare weg geparkeerd staan. Je zal dus in een garage moeten parkeren, of op eigen terrein.

Als je je auto verkoopt (en terug koopt) dan heeft je auto niet meer de status nieuw, maar 2de hands, 3de hands enz. enz. waardoor de waarde minder is. Dit heeft gevolgen bij inwisselen of verkoop, en bij schade afhandelingen.

Wat als je vriend de auto niet aan jou wil verkopen, schade mee rijdt, auto in beslag wordt genomen door een deurwaarder? Tevens kan je voor verzekering fraude aangemerkt worden. https://www.geennee.nl/verzekeringsfraude/straf/

Mijn advies, neem je verlies om een paar euro per maand meer te betalen. Je moet gewoon je contact van 12 maanden uitzinnen. Voorkom problemen in de toekomst, wat je veel meer geld gaat kosten.

Wel kan je na 11 maanden opzeggen, plus een termijn van 1 maand

Voorbeeld:

Je verzekering is op 1 mei 2020 ingegaan. Zeg je verzekering uiteindelijk 1 april 2021 op, dan stopt je verzekering op 1 mei 2021.

Verzorg dan wel dat je een nieuwe autoverzekering hebt gevonden.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Autoverzekering opzeggen met trucje?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als u uw auto "terugkoopt" en een nieuwe verzekering wil afsluiten, kan die tweede verzekeraar zien dat u kortgeleden ook al een verzekering had op dit kenteken, en vanaf welke datum. Dat geeft allicht aanleiding tot enkele kritische vragen. Als de antwoorden niet bevallen, wordt u de verzekering misschien geweigerd; er is immers geen acceptatieplicht. Die weigering moet u bij een andere aanvraag (bij de derde verzekeraar) vrijwel zeker melden; het is een standaardvraag bij het afsluiten.

U wilt vanwege "specifieke voorwaarden" heel snel van uw huidige verzekering af, om een duurdere verzekering te kunnen afsluiten. De aanleiding is volgens u "even niet relevant". Ik hoop dat de verzekeraars er ook zo overdenken. Als u een rood kruisje achter uw naam krijgt, kunt u alleen nog bij de Vereende terecht, tegen een aanzienlijk hogere premie.

Gesloten