Autoverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door john18 »

Ik heb ook eens lang gelden een dagwaarde van de auto gehad. Maar ik mocht de auto zelf houden. En die heb ik toen verkocht aan een schadehandelaar. De bedragen bij elkaar opgeteld kon ik een vergelijkbare auto van terug kopen. Misschien even informeren wat er dan met de auto gebeurd en wat een schadehandelaar oor jouw auto geeft.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
08 mei 2021 07:24
De dagwaarde is iets anders als waar je zelf een auto voor koopt. Doorgaans is het inderdaad een stuk lager. Je kunt er wel voor kiezen het 'wrak' te houden, misschien dat het bij de sloop nog wat opbrengt. Je kunt er ook voor kiezen, indien technisch mogelijk, de auto rijdbaar te maken, eventueel met onderdelen van de sloop. Bij mijn weten ben je niet verplicht afstand te doen van de auto.

Je wordt er hoe dan ook niet beter van.
Onjuist. De dagwaarde is de prijs waarvoor je een vergelijkbare auto in dezelfde staat, met vergelijkbare kilometerstand, staat van onderhoud etc voor kunt terugkopen. Immers die prijs, is de waarde van de auto vandaag de dag.

Helaas proberen verzekeringsmaatschappijen al jaren de consument ernstig te misleiden met allerlei tabellen en formules waar een aanzienlijk lagere waarde uit zou moeten blijken. Maar die tabellen zijn rijp voor de prullenbak wanneer je schade hebt die door een tegenpartij vergoed moet worden. De wetgever is namelijk heel duidelijk: diegene die aansprakelijk is voor de veroorzaakte schade, dient alle schade volledig te vergoeden. Een vergoeding die niet hoog genoeg is om weer eenzelfde schadevrije auto terug te kopen, is geen vergoeding die alle schade dekt.

Bij zo'n laag aanbod van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij is er één passende reactie:
"Hartelijk dank van uw voorstel voor schadevergoeding. Mijns inziens is deze te laag, maar ik ga niet aan uw expertise twijfelen. Ik verzoek u aan mij binnen 48 uur ten minste drie adressen te verstrekken waar ik binnen mijn regio terecht kan om een vervangende auto van vergelijkbaar model, bouwjaar, uitvoering en uitrustingsniveau aan te schaffen voor het door u voorgestelde schadebedrag. Zelfs heb ik immers zo'n adres niet kunnen vinden.

Indien u niet binnen 48 uur mij kunt wijzen op adressen waar ik voor het door u voorgestelde bedrag aan schadevergoeding een auto kan kopen waarmee ik volledig schadeloos gesteld ben, kan ik helaas niet akkoord gaan met uw voorstel. Zoals u weet bent u immers wettelijk verplicht om mij volledig schadeloos te stellen, en mijns inziens is het door u voorgestelde bedrag daar te laag voor. Zoals u tevens weet, heb ik het wettelijk recht om, geheel voor uw rekening, een contra expertise uit te laten voeren door een schade-taxateur van mijn keuze. Ik hoef daarvoor uw goedkeuring niet te ontvangen, noch ben ik daarbij gebonden aan een maximum tarief. Uiteraard zal ik van deze mogelijkheid die de wet mij biedt gebruik maken, indien u niet binnen 48 uur kunt aantonen dat uw huidige voorstel afdoende is en u tevens niet uit eigen beweging uw voorstel zodanig aanpast dat dit voldoet aan de geldende wetgeving. Door uw wettelijke taak correct uit te voeren, kunt u extra kosten van een tweede en eventueel derde taxateur voorkomen.

Hoogachtend,
"

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

PeterPeters1966 schreef:
08 mei 2021 13:11
De waarde van een auto is sowieso anders dan de aankoopprijs. De waarde is waarvoor je een auto kunt verkopen. Dus als je die dagwaarde krijgt is je vermogen voor en na het ongeval even groot. Als je de aankoopprijs voor een vergelijkbare auto krijgt groeit het vermogen, en dat is niet de bedoeling van een verzekering.
De eventuele verkoopprijs van de auto vlak voor het ongeval speelt geen rol bij het bepalen van de schade.

Immers, de eigenaar van de auto had op het moment dat de schade werd veroorzaakt een auto, en niet de eventuele verkoopprijs op zak. Bij de wettelijke schadeloosstelling geldt dat de schadevergoeding voldoende moet zijn voor de ontvanger van deze vergoeding, om weer hetzelfde uit te komen als vlak voor de schade-gebeurtenis. En dat is dus een situatie waarbij men een schadevrije auto in bezit had. Dus moet de vergoeding voldoende zijn om de beschadigde auto te herstellen óf om een vergelijkbare auto weer opnieuw aan te kunnen schaffen.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
08 mei 2021 12:38
In mijn ogen zou de dagwaarde hetzelfde moeten zijn als de goedkoopste auto van hetzelfde merk en type in vergelijkbare staat die men op internet in Nederland kan vinden.
Als heel Nederland als zoekgebied gaat gelden, tel je er dan ook nog even taxi-kosten bij op om die auto aan de andere kant van het land te gaan bekijken, proefrijden en kopen? En de uren die dat kost?
Want de huidige auto is beschadigd en kan niet meer worden gebruikt.

De reiskosten zijn in zo'n geval indirecte schade die ook vergoed dient te worden. En dan wordt een auto aan de andere kant van het land al snel onaantrekkelijk in de prijsklasse 'total-loss door blikschade'.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dan ga je dus moeilijk doen over een paar tientjes.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Beste Smokey.. waar haal jij de wijsheid vandaan dat een beperkt casco dekking ook het verhalen van een schade dekt?

Deze TS heeft misschien wat aan een Rechtsbijstand of motorrijtuigen RB, maar niets aan een diefstal etc. dekking in deze situatie.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Frantic2 schreef:
11 mei 2021 07:31
Beste Smokey.. waar haal jij de wijsheid vandaan dat een beperkt casco dekking ook het verhalen van een schade dekt?

Deze TS heeft misschien wat aan een Rechtsbijstand of motorrijtuigen RB, maar niets aan een diefstal etc. dekking in deze situatie.
Diverse verzekeringen bieden deze service aan vanaf beperkt casco, anderen pas vanaf volledig casco.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door JozJan »

Ivo.w schreef:
10 mei 2021 14:59
witte angora schreef:
08 mei 2021 07:24
De dagwaarde is iets anders als waar je zelf een auto voor koopt. Doorgaans is het inderdaad een stuk lager. Je kunt er wel voor kiezen het 'wrak' te houden, misschien dat het bij de sloop nog wat opbrengt. Je kunt er ook voor kiezen, indien technisch mogelijk, de auto rijdbaar te maken, eventueel met onderdelen van de sloop. Bij mijn weten ben je niet verplicht afstand te doen van de auto.

Je wordt er hoe dan ook niet beter van.
Onjuist. De dagwaarde is de prijs waarvoor je een vergelijkbare auto in dezelfde staat, met vergelijkbare kilometerstand, staat van onderhoud etc voor kunt terugkopen. Immers die prijs, is de waarde van de auto vandaag de dag.
Goed punt. Dit is volgens mij exact de kern waar het om draait. Het bedrag dat nodig is om een vergelijkbare auto terug te kopen is immers de schade voor TS. Niet het bedrag dat hij bij verkoop van zijn auto zou krijgen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Smokey20 schreef:
11 mei 2021 11:15
Frantic2 schreef:
11 mei 2021 07:31
Beste Smokey.. waar haal jij de wijsheid vandaan dat een beperkt casco dekking ook het verhalen van een schade dekt?

Deze TS heeft misschien wat aan een Rechtsbijstand of motorrijtuigen RB, maar niets aan een diefstal etc. dekking in deze situatie.
Diverse verzekeringen bieden deze service aan vanaf beperkt casco, anderen pas vanaf volledig casco.
Ik zou niet weten welke beperkt casco verzekering die service aanbiedt.

Eigenlijk is het bij een casco verzekering ook nog maar een service en geen recht, om het eventuele eigen risico te verhalen. Ze nemen dat vaak meteen mee in het verhalen van de door hen uitgekeerde schade.

Witzwart
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2022 09:35

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Witzwart »

Er zijn meerdere dagwaarden
Er worden meerdere prijzen aangegeven.
Verkoop, inkoop, BOVAG bedrijf, dealer.

Maar je zou er niet op achteruit moeten gaan en een vergelijkbare auto met dezelfde kilometers, uitvoering etc voor dat geld moeten kunnen terugkopen bij een bedrijf wat ook betrouwbaar is als voor de schade.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@witzwart

Hebt u wel naar de datum van dit topic gekeken?

Plaats reactie