LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete onverzekerde brommer

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
ellyhoek
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:54

Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door ellyhoek »

Begin november kon mijn dochter eindelijk een nieuwe scooter kopen. Haar oude tomosje had inmiddels zijn laatste adem uitgeblazen. De verzekering hebben we omgezet en een bedrag bijbetaald omdat de verzekering voor deze scooter duurder was. De kapotte scooter heeft nog wel wat bruikbare onderdelen, dus zijn we op zoek naar een eventuele koper. 29 december 2008 ineens een brief van het RDW dat we in overtreding zijn conform artikel 30, jucto artikel 2 WAM. Ik dacht in eerste instantie "dit is een grap"maar nee en zo toch geen leuke en een heel dure. We hadden het oude ding gewoon moeten verzekeren. Zonder waarschuwing van RDW of wie dan ook krijgen we een bekeuring van € 260,00. Bijna 3x zoveel als dat het scootertje ooit gekost heeft. Ik kan het nog steeds niet geloven en vraag me af of er mensen zijn dit zoiets dergelijks hebben meegemaakt. Zo ja dan hoor ik het graag. Alvast bedankt. groetjes Elly

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door pbarendse »

Strikt genomen hoeft de RDW hier niet voor te waarschuwen. Dit is een direct voorvloeisel uit het feit dat brommers nu (eindelijk!) kentekenplichtig zijn. Er is een koppeling tussen het kentekenregister en de verzekeringsmaatschappijen en alle niet verzekerde voertuigen die wel een geldig kenteken hebben en niet geschorst zijn krijgen automatisch een boete. Het is niet de plicht van de RDW om mensen daar voor te waarschuwen. Het is gewoon in de wet vastgelegd, en iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen. Bovendien is hierover bij het invoeren van de bromfietskentekens ook de nodige aandacht voor geweest.

De boete staat weliswaar in geen verhouding met de kosten van de brommer, en is in dit geval erg zuur, maar het komt (te) vaak voor dat mensen met een niet-verzekerd voertuig een ongeluk veroorzaken. Uiteindelijk draaien we hier allemaal voor op omdat de premies van mensen die wel netjes hun voertuig verzekeren hierdoor omhoog gaat om deze verliezen te dekken. Dat in dit geval de brommer/scooter niet meer bruikbaar was kan de RDW aan het kenteken niet zien.

Een handigere en goedkopere manier had wellicht geweest het kenteken te schorsen. Dan bent u voor dit voertuig ook niet meer verzekeringsplichtig. Schorsen is relatief goedkoop.

ferdinand145673
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2009 21:05

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door ferdinand145673 »

Hallo ik was vergeten me scooter verzekering op te schorten. Ik kreeg een boete van 260 euro. Die heb ik betaald, alleen 3 dagen te laat.

Het komt nu waarschijnlijk voor de rechter. Maar weet iemand hoe duur dat grapje wordt ongeveer?

rickycapri
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2009 00:14

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door rickycapri »

ja ik zit met t zelfde mn verzekering was verlopen en krijg zonder waarschuwing bam ineens die boete van 260.- binne maar dat worden er 2 omdat ik nog zo'n brommer heb staan.. ja hoe moet je dat weten dat je zo'n ding moet schorsen ik weet zeker dat dit probleem vaak voorkomt.. maar heb haast geen geld hoe meot ik dit gaan betalen en wat gebeurt er als ik niet betaal

harmstavast
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2009 17:13

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door harmstavast »

vanmorgen lag er bij mij een boete op de mat. Ik dacht in eerste instantie voor snelheid, maar tot mn verbazing van onze scooter die al een half jaar niet meer in gebruik is, omdat deze niet is verzekerd!! Wat een geldklopperij!!!!ik weet zeker dat een hoop mensen hier niet van op de hoogte zijn en er op deze manier een hoop geld in de staatskas terechtkomt!!260 euro p.p tikt natuurlijk lekker aan. Je kunt beter door rood licht rijden en dat is juist echt levensgevaarlijk!!!Als je onverzekerd rond rijdt snap ik dat je moet dokken als je wordt betrapt, maar dit is onzin!!en als je wilt opschorten zitten er ook weer kosten aan verbonden dus hoe dan ook, het kost geld.

plotiemoos
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2006 18:22

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door plotiemoos »

Lijkt me toch ligisch.... net als bij een auto, niet gebruiken is opschorten van verzekering en belasting.... Denk ik nu zo simpel?

plotiemoos
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2006 18:22

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door plotiemoos »

Al moet ik wel zeggen dat €260 euro veel is...
en iets te laat en gelijk voorkomen, neem aan dat je nog meerdere herrineringen hebt gehad? Lijkt mij wel in ieder geval...

harmstavast
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 feb 2009 17:13

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door harmstavast »

....net als bij auto's? Als een auto op prive terrein staat, hoeft ie niet verzekerd te zijn. en ja daar betaal je dan alsnog wegenbel. voor, dus dat is logisch dat je dat opschort.Een brommer MOET verzekerd zijn ongeacht gebruik of niet! Die wet is sinds juli 2008 van kracht en zo n (eenmalige)waarschuwing is waarschijnlijk naar het vorig adres verstuurd. Voor een boete weten ze je uiteraard wel te vinden.

Mach81
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2009 13:06

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Mach81 »

Ja, net als bij auto's. Zolang een auto of ander motorvoertuig op naam staat, moet deze verzekerd zijn. Ongeacht of deze op de weg komt of niet. Hoe je dat moest weten? Je hebt toch je rijbewijs gehaald...daar heb je geleerd dat je verzekerd MOET zijn.

Voor brommers geldt dit pas sinds kort, omdat er nu een kenteken op het voertuig zit. Voorheen kreeg je een plaatje bij verzekering. Door deze wijziging zijn ze op een andere manier gaan controleren.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door pbarendse »

@Mach21: Voor brommers geldt dit ook al heel lang. Het was alleen nooit te controleren. Nu de kentekenplicht bestaat kunnen ze ook dezelfde koppeling maken als bij motorvoertuigen, en dus gewoon kenteken en verzekering koppelen.

rickycapri
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2009 00:14

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door rickycapri »

Nou ik heb anders geen waarscuwing gehad en ik woon hier al 18 jaar!!
ik vind het allemaal onzin dat ze niet gewoon een waarschuwing geven mn brommer staat gewoon stil omdat ik een ongeluk heb gehad met dat ding, en later zei de politie toen ik aangehouden was dat ik er niet meer op mag rijden omdat mn balhoofdlagers eruit lagen...
dus ik heb m in de tuin gezet en laten staan tot een paar weken geleden ben ik m helemaal uit elkaar aan t halen en toen kreeg ik die boete binnen...

STELLETJE GELDKLOPPERS!!!

P.S.
eerst ging je voor je certificaat op kost €30,- was verandert since 1 okt 2006 ik was jarig op 30 september en ging de eerst volgende X op je moest €30,- betalen en daarna je rijbewijs ophale!! voor €45,- ofzo totaalplaatje van €75,- en nu wordt t weer verandert door €300,- en verplicht praktijk!!

rickycapri
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 feb 2009 00:14

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door rickycapri »

To: harmstavast
Als je hem schorst hoef je ook geen wegenbelasting te betalen hoor ik heb mn eigen auto het afgelopen jaar geschorst en geen verzekering en geen belasting betaald

waarom wegenbelasting betalen als hij geschorst is om niet op de weg te rijden

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door kiz »

Ja, net als bij auto's. Zolang een auto of ander motorvoertuig op naam staat, moet deze verzekerd zijn. Ongeacht of deze op de weg komt of niet. Hoe je dat moest weten? Je hebt toch je rijbewijs gehaald...daar heb je geleerd dat je verzekerd MOET zijn.
Als je autoverzekering niet bij de RDW is aangemeld (gaat nog weleens fout bij de verzekeraars die dat moeten verzorgen) dan krijg je van de RDW een waarschuwing dat je auto als onverzekerd geregistreerd staat. Dat vind ik nog wel even wat anders dan direct een boete van € 260. Staat weliswaar los van het feit dat je verzekerd moet zijn, maar een waarschuwing voorafgaande aan de boete lijkt me toch niet te veel gevraagd? Overigens ik heb geen brommer, ook nooit gehad, het gaat me hier om het principe, zeker als de vergelijking met een autoverzekering wordt aangehaald.

Mach81
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 feb 2009 13:06

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Mach81 »

Als je niet gewaarschuwd bent, kun je daar volgens mij ook over klagen.
Het RDW heeft altijd aangegeven dat ze wél zullen waarschuwen.
http://www.rdw.nl/nl/overrdw/informatie ... 080321.htm[/url]

sanderbouwhuis
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 apr 2009 15:33

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door sanderbouwhuis »

Het is me overkomen, ik ben de schrorsing vergeten.
Het aat om 3 brommers waar van ik er voor 2 een boete heb gekregen.
Dat is dus in totaal 520 euro en wordt waarschijnlijk 780 euro!!!!
Ik heb de brommers na de invoer netjes op kenteken gezet en elke keer geschorst maar nu ben ik het vergeten. Ik had aan het eind van dit jaar en scheiding waar min dochtertje ook in is betrokken, verder ben ik student en werk ik nu knetter hard om mijn school te halen en mijn dochter 2,5 dag zonder fin. steun op te voeden.
Mijn brommers staan in onderdelen in de schuur omdat ik er geen geld en tijd voor heb om ze op te knappen.
M'n bakbrommer heeft niet gelopen sinds begin jaren 80
M'n Puch MV heeft niet gelopen sinds 1997
En de Zündapp Combinette van mijn vader heeft niet meer gelopen sinds de begin jaren 70.

Nu moet ik 520 euro betalen en waarchijnlijk 780. DIT IS EEN RAMP
Ik heb het niet heb geen rijke ouders of familie ik leef heel zuinig maar stabiel maar DIT. Ik zat echt te jankentoenik de brief las.
WAT WAS DAN MIJN MISDAAD!!! geen 2e waarschuwing, alleen een brief in een voor mij moeilijke periode, ik weet echt niet wat ik moet doen ik heb niks van waarde kan niet stoppen met school anders heb ik een enorme studieschuld, wil niet m'n dochter opzij schuiven.

Ik zal hier zeer waarschijnlijk voor moeten gaan zitten, maar dat wil ik ook niet, ben ver... een goede vader en doe zo m'n best.
Omdat ik zo misdadig was om m'n brommers in onderdelen vergat te verzekeren!

HELP iemand Aljeblieft!!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, eerlijk is eerlijk, da's toch wel een beetje je eigen schuld...? Ik weet wel een oplossing, namelijk je brommers verkopen. Levert je geld op en je loopt niet meer het risico dat je de schorsing vergeet.... Maar daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten.

sanderbouwhuis
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 apr 2009 15:33

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door sanderbouwhuis »

denk nou is na waar gaat het om, ..!!! die dingen rijden niet, ik heb een menselijke vergissing gemaakt, wat betreft het opnieuw schorsen. rij niet onverzekerd rond kan het aan tonen. De sanctie's van de auto's zijn gewoon door getrokken naar de brommer waarbij de verhouding ver te zoeken is want lomp weg gezegd met een brommer kun je onverzekerd niet net zulke schade berokkenen alsmet een auto!!

Maar het gaat er om om te voorkomen dat mensen onvezekerd rond gaan rijden, je kunt ver.... geeneens in beroep gaan om een sanctie na inkomen te vragen. Ik zit mandelijks met 10tjes te emmeren dit gaat om 780EURO!!!

En die brommers verkopen!!! de Zündapp is uit 59 de eerste van mijn vader, zoiets doe je niet weg, de tweede puch MV is mijn tienerbrommer en de bakbrommer heb ik straks nodig voor mijn werk omdat ik mijn auto rees heb verkocht en moet schipperen tussen 2 werkplaatsen in utrecht voor mijn afstuderen!

EERLIJK IS EERLIJK!!! Kun je ook nog NIET burocratisch denken en de werkelijke beweegrede van deze wet begrijpen, want dan zie je dat dit totaal scheef staat en dit meer een uitmelk potje is voor de overheid.

Vriendelijke groet Sander.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Byob »

geen 2e waarschuwing
U heeft dus een eerste waarschuwing gehad, en niets mee gedaan, en nu wordt er een boete opgelegd?? Tenminste zo lees ik het.

De bedragen zijn inderdaad erg hoog, volgens mij hetzelfde als bij een auto kenteken.

Nu weet ik niet de exacte regels ten tijde van het invoeren van de kentekens voor een brommer, maar waarom heeft u ze laten keuren als u er toch niet op rijdt?

Had u dat niet beter kunnen uitstellen tot het moment dat u er gebruik van zou willen maken?

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Dat je niet in beroep kunt gaan is natuurlijk lariekoek. Tegen elke actie is een beroep mogelijk. Je kunt zowiezo al bezwaar laten aantekenen en de situatie schetsen. Als er dan nog geen respons komt dan ga je naar de rechtbank om daar je zaak voor te leggen. Alleen moet je dan wel op tijd beroep aantekenen anders ben je daar te laat mee en dan is het echt einde verhaal. Je zegt dat je kunt bewijzen dat de brommers niet gereden hebben (vraag me dan wel af hoe je dat wil gaan doen maar goed) dus dan heb je een sterk verhaal.

En als je alles maar op zijn beloop laat en geen actie onderneemt zodra je de boete krijgt en dan ook nog eens geen actie onderneemt na de aanmaning(en) tja dan kun je hier wel op van alles en iedereen gaan lopen afgeven maar eigenlijk is er dan maar 1 persoon naar wie je moet wijzen.

suc6.

sanderbouwhuis
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 apr 2009 15:33

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door sanderbouwhuis »

Ik heb reeds een brief geschreven aan de RDW en ik ben er me bezig. En dan bedoel ik ook echt oplossingen zoeken.

Deze reaktie heb ik echt wat aan, want bij het juridisch loket hadden ze het over wel of niet fout zijn en niet over een sanctie naar draagkracht.

Ik ga maandag direkt mijn advocaat bellen om een officieel verweerschrift op te stellen, kost me toch geen drol want ik heb recht op rechtbijstand door mijn financiele situatie.

Is de staat dan toch rechtvaardig en genadig? Ben benieuwdt, maar als het zo is, hebben ze het knap lastig gemaakt, ... en dat is dan weer typisch nederlands, ... dus ikgeloof er wel in.

Gesloten