LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] buitengewoon hoge premieverhoging

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
RVeenink
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2018 13:29

buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door RVeenink »

Ik heb een autoverzekering bij Klik & Go via Independer. Ik heb onlangs voor een bedrag van €803,02 schade veroorzaakt bij een aanrijding. De verzekeraar stelt mij voor de keuze om dit bedrag zelf te betalen of om het bedrag door de verzekeraar uit te laten keren en een premieverhoging (ivm. minus 5 schadevrije jaren) te accepteren waarbij ik de komende drie jaar €1345,- meer betaal. Ik vraag mij af of een verzekeraar zo'n premieverhoging mag doorvoeren, want wat is dan het nut van verzekeren? Ik begrijp uit het beginsel van verzekeren niet waarom ik €542,- extra bovenop de schade moet betalen: ik betaal toch al verzekeringspremie om een schadebedrag op te kunnen vangen? Kortom, mijn vraag is: mag een verzekeraar wel een premieverhoging toepassen die op zichzelf (ruim) hoger is dan het schadebedrag?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, u komt door schades op een andere bonus/malus trede uit. Zie bijvoorbeeld hier
https://www.geld.nl/autoverzekering/ser ... lus-ladder
Het gaat om het aantal schades en niet de hoogte. U zou kunnen overwegen om de schade zelf te betalen als de premiestijging voor u de komende jaren te gortig wordt.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u schade veroorzaakt die de verzekeraar moet vergoeden, kost u dat vijf schadevrije jaren en dat kan inderdaad tot een flinke verhoging van de premie leiden.

Ik heb de indruk dat u nog maar heel weinig schadevrije jaren had, en dan loopt de premie flink op.

Wilt u dat niet, dan zelf dokken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door renewouters »

Wees dan consequent en vraag of een verzekeraar de premie mag verlagen als je geen schade hebt gereden. Is immers ook niet helemaal in lijn met het idee achter verzekeren (de individuele klanten betalen met z'n allen voor het collectief, ongeacht hoeveel schade men zelf heeft).

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Theotrucker »

U begrijpt niet wat bonus malus in verzekeringen betekent.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Door het bonus malus systeem is het verstandig kleine schades, zoals die van u, niet te claimen. Anders betaalt u het toch terug bij prolongaties van uw verzekering.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door 16again »

RVeenink schreef:
01 dec 2018 13:32
Ik heb onlangs voor een bedrag van €803,02 schade veroorzaakt bij een aanrijding. De verzekeraar stelt mij voor de keuze om dit bedrag zelf te betalen of om het bedrag door de verzekeraar uit te laten keren en een premieverhoging (ivm. minus 5 schadevrije jaren) te accepteren waarbij ik de komende drie jaar €1345,- meer betaal. Ik vraag mij af of een verzekeraar zo'n premieverhoging mag doorvoeren, want wat is dan het nut van verzekeren?

De schade had ook een ton kunnen zijn, dan had je de komende 3 jaar ook 1345,- meer betaald. Dat is waar je je voor verzekert.

Moneyman
Berichten: 30062
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
02 dec 2018 07:40
De verzekeraar pas geen premieverhoging toe maar verlaagt de no-claim korting die op de basispremie van toepassing was en dat mag.
Belangrijke nuancering inderdaad.

Rosa218
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2018 16:30

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Rosa218 »

Ik stel voor in een dergelijke situatie, indien van toepassing, de autoverzekering bij een ander gezinslid dus een andere verzekeringsnemer met lager svj / hogere no-claim onder te brengen. Of ga ik nu m'n boekje te buiten?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus je stelt voor te gaan frauderen?

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door 16again »

Verzekeren op naam van de partner die op hetzelfde adres woont is geen fraude.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U dient wel op te geven wie de regelmatige bestuurder is. Ook dient u dan aan de verzekeraar door te geven dat de verzekerde niet de eigenaar is. En niet elke verzekeraar geeft dan een verzekering af.

En deze persoon bouwt dan niet opnieuw zelf schadevrije jaren op.

Dus waar is de winst?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
16 dec 2018 22:04
Verzekeren op naam van de partner die op hetzelfde adres woont is geen fraude.
Dan moet het kentekenbewijs ook op naam van de partner staan.

Men kan vaak dezelfde no-claimkorting krijgen bij een verzekeraar als de partner, maar er wordt wel gevraagd naar het schadeverleden.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
16 dec 2018 22:08
16again schreef:
16 dec 2018 22:04
Verzekeren op naam van de partner die op hetzelfde adres woont is geen fraude.
Dan moet het kentekenbewijs ook op naam van de partner staan.
Is dat zo?
https://www.geld.nl/autoverzekering/ser ... ndere-naam

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het kenteken ewijs moet in principe op naam van de verzekerde staan.

Of beter gezegd, de kentekenhouder moet een verzekering afsluiten.

Vaak krijgt in een gezin, als pa en moe allebei een auto hebben en bij dezelfde verzekeraar verzekerd zijn, beide leden dezelfde hoogste no-claimkorting. .

Rosa218
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2018 16:30

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Rosa218 »

Dit is allemaal mooi en aardig maar stel nu dat Pa de brokkenpiloot van het gezin is en dat Ma al jaaaaren schadevrij rijdt. is het dan eerlijk dat ook Ma-lief wordt gekort in svj-en? Ik dacht van niet....!! Het is dus daarom dat ik voorstel dat Ma de verzekeringsnemer wordt en begint met een x aantal SVJ en een y percentage No-claimkorting. Lees ; schone lei.
Kan dit of kan dit niet en als dit kan dient dan de auto op Ma te worden overgeschreven bij de RDW.........

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
16 dec 2018 22:56
Het kenteken ewijs moet in principe op naam van de verzekerde staan.

Of beter gezegd, de kentekenhouder moet een verzekering afsluiten.

Vaak krijgt in een gezin, als pa en moe allebei een auto hebben en bij dezelfde verzekeraar verzekerd zijn, beide leden dezelfde hoogste no-claimkorting. .
Wat een onzin. Je kunt ook een WA-verzekering afsluiten voor een auto die niet op jouw naam staat, maar waarvan je wel de regelmatige bestuurder bent.

All-risk verzekeren zal misschien lastiger worden, omdat je dan voor casco dekking niet zelf de belanghebbende bent.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ivo.w schreef:
17 dec 2018 00:08
Lady1234 schreef:
16 dec 2018 22:56
Het kenteken ewijs moet in principe op naam van de verzekerde staan.

Of beter gezegd, de kentekenhouder moet een verzekering afsluiten.

Vaak krijgt in een gezin, als pa en moe allebei een auto hebben en bij dezelfde verzekeraar verzekerd zijn, beide leden dezelfde hoogste no-claimkorting. .
Wat een onzin. Je kunt ook een WA-verzekering afsluiten voor een auto die niet op jouw naam staat, maar waarvan je wel de regelmatige bestuurder bent.

All-risk verzekeren zal misschien lastiger worden, omdat je dan voor casco dekking niet zelf de belanghebbende bent.
Tja, onzin. Bel uw verzekeraar. En u weet het. De kentekenhouder moet een verzekering afsluiten en doorgeven dat een ander de regelmatige bestuurder is,

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Rosa218 schreef:
16 dec 2018 23:39
Dit is allemaal mooi en aardig maar stel nu dat Pa de brokkenpiloot van het gezin is en dat Ma al jaaaaren schadevrij rijdt. is het dan eerlijk dat ook Ma-lief wordt gekort in svj-en? Ik dacht van niet....!! Het is dus daarom dat ik voorstel dat Ma de verzekeringsnemer wordt en begint met een x aantal SVJ en een y percentage No-claimkorting. Lees ; schone lei.
Kan dit of kan dit niet en als dit kan dient dan de auto op Ma te worden overgeschreven bij de RDW.........
Nee, dat kan niet. Iedereen bouwt zelf schadevrije jaren op. Een verzekeraar strijkt hooguir de hand over het hart als de verzekeringnemer komt te overlijden en zijn of haar partner de verzekering op eigen naam voortzet. Dan worden vaak de oude schadevrije jaren overgeheveld. Maar dat is zeker geen verplichting.

Rosa218
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 dec 2018 16:30

Re: buitengewoon hoge premieverhoging

Ongelezen bericht door Rosa218 »

oke, dank voor uw reaktie

Gesloten