LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
verhoem
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2013 13:13

Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door verhoem »

Vorig weekend is de stalling waarin ik mijn caravan gestald had afgebrand, helaas is hierbij mijn caravan ook in rook opgegaan. Het was een wat oudere caravan (dagwaarde +/- 2000 euro) die ik niet verzekerd had tegen brand. De caravanstalling beroept zich op een clausule in de stallingvoorwaarden. Ik vraag me echter af of de schade toch niet verhaalbaar zou (kunnen) zijn bv. op de WA verzekering van het voertuig wat de brand veroorzaakt heeft / inboedelverzekering caravanstalling. Mijn redenatie in deze, stel dat de caravan van de buurman op de camping afbrandt en deze vervolgens ook mijn caravan doet afbranden, dan lijkt me dat ook de WA verzekering van de buurman deze schade zou moeten dekken ?

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door 16again »

De caravanstalling beroept zich op een clausule in de stallingvoorwaarden
Ik zou toch nagaan of stalling toch wettelijk aansprakelijk gesteld kan worden. De wet gaat immers boven de kleine lettertjes in de voorwaarden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door nevermind »

verhoem schreef:Vorig weekend is de stalling waarin ik mijn caravan gestald had afgebrand, helaas is hierbij mijn caravan ook in rook opgegaan. Het was een wat oudere caravan (dagwaarde +/- 2000 euro) die ik niet verzekerd had tegen brand. De caravanstalling beroept zich op een clausule in de stallingvoorwaarden. Ik vraag me echter af of de schade toch niet verhaalbaar zou (kunnen) zijn bv. op de WA verzekering van het voertuig wat de brand veroorzaakt heeft / inboedelverzekering caravanstalling. Mijn redenatie in deze, stel dat de caravan van de buurman op de camping afbrandt en deze vervolgens ook mijn caravan doet afbranden, dan lijkt me dat ook de WA verzekering van de buurman deze schade zou moeten dekken ?
Ga met de de voorwaarden van de stalling naar het juridisch loket in jouw stad en laat je gratis voorlichten.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door Frantic2 »

maar dat had je beter kunnen doen voordat je je caravan ging stallen zonder enige verzekering.

Nu zal je iig schuld bij de veroorzaker moeten bewijzen..... Hoe wilde je dat aanpakken?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door nevermind »

Frantic2 schreef:maar dat had je beter kunnen doen voordat je je caravan ging stallen zonder enige verzekering.

Nu zal je iig schuld bij de veroorzaker moeten bewijzen..... Hoe wilde je dat aanpakken?

Als de hele stalling afgebrand is , wordt toch zeker de veroorzaker vastgesteld.

Trouwens wordt bij de meeste stallingen in de voorwaarden gesteld, dat je zelf de caravan tegen schade moet verzekeren.
Of dit mag, vraag het bij het van mij eerder vermeld juridisch loket.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door ArneLH »

De stalling is verplicht om binnen redelijke grenzen goed op de caravan te passen:
art. 7:602 BW schreef: De bewaarnemer moet bij de bewaring de zorg van een goed bewaarder in acht nemen.
Bovendien is een algemene voorwaarde die aansprakelijkheid van de professionele gebruiker jegens een particuliere wederpartij uitsluit (een exoneratiebeding) vermoedelijk onredelijk bezwarend (art. 6:237 sub f BW).

verhoem
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2013 13:13

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door verhoem »

Dank eenieder voor de reakties, kennelijk is door brandweer / onderzoek vast komen te staan dat er geen sprake is van brandstichting, 1 van de gestalde caravan's of de stroom van de stalling zal dus de brand veroorzaakt hebben, bewijs lijkt me lastig maar indien aantoonbaar zou toch de WA van deze partij aansprakelijk zijn, zodra ik meer weet laat ik dit natuurlijk horen , stel dat mijn auto in een parkeergarage staat die afbrandt moet zou ik toch ook de schade moeten kunnen verhalen ?

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door dirkib »


ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door ArneLH »

verhoem schreef:(...) indien aantoonbaar zou toch de WA van deze partij aansprakelijk zijn, zodra ik meer weet laat ik dit natuurlijk horen , stel dat mijn auto in een parkeergarage staat die afbrandt moet zou ik toch ook de schade moeten kunnen verhalen ?
Nee, de eigenaar van de andere caravan is in principe niet tot vergoeding van enige schade gehouden, tenzij er bijvoorbeeld sprake zou zijn van een onrechtmatige daad ex art. 6:162 BW. In tegenstelling tot wat velen kennelijk denken, betekent het toebrengen van schade aan eigendommen van andere niet per se schadevergoedingsplicht. Daarentegen kan er wel sprake zijn van tekortkoming in de nakoming door de eigenaar van de stalling ex art. 7:602 BW, zoals ik aangaf.

verhoem
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2013 13:13

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door verhoem »

Aan de reakties inschatten zijn een aantal zaken van belang

A. Is door onderzoek vast te stellen wie/wat de brand heeft veroorzaakt ?
B. Zijn de voorwaarden met mij gecommuniceerd ?
C. Zijn voorwaarden juridisch houdbaar ?

Ik heb binnenkort afspraak bij de stalling zal bovenstaand zeker meenemen in gesprek

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door nevermind »

verhoem schreef:Aan de reakties inschatten zijn een aantal zaken van belang

A. Is door onderzoek vast te stellen wie/wat de brand heeft veroorzaakt ?
B. Zijn de voorwaarden met mij gecommuniceerd ?
C. Zijn voorwaarden juridisch houdbaar ?

Ik heb binnenkort afspraak bij de stalling zal bovenstaand zeker meenemen in gesprek
Heb je bij het sluiten van het contract de voorwaarden niet ingezien, of zelf zwart op wit gekregen?

verhoem
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2013 13:13

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door verhoem »

Heb mijn administratie nog eens nagezocht maar kan de voorwaarden niet terugvinden, stal mijn caravan natuurlijk al zo'n 6 jaar bij deze stalling dus of ik ze niet gekregen / gezien heb is niet 100% zeker

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door nevermind »

verhoem schreef:Heb mijn administratie nog eens nagezocht maar kan de voorwaarden niet terugvinden, stal mijn caravan natuurlijk al zo'n 6 jaar bij deze stalling dus of ik ze niet gekregen / gezien heb is niet 100% zeker

Misschien kan je een nieuw exemplaar krijgen als je vraagt, tenminste als de stalling deze ook heeft.

Is dit een officiële stalling, of alleen die een ruimte verhuurd, zoals het boeren doen met lege stallen?

verhoem
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2013 13:13

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door verhoem »

Wat is een officiële stalling ? Is geen boerenbedrijf meer maar de oude stallen worden gebruikt voor stalling caravans.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door ArneLH »

verhoem schreef:Wat is een officiële stalling ? Is geen boerenbedrijf meer maar de oude stallen worden gebruikt voor stalling caravans.
Ik denk dat nevermind bedoelde of er bedrijfsmatig stalling wordt aangeboden en het niet gaat om een vriendendienst voor kennis of iets dergelijks.

verhoem
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2013 13:13

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door verhoem »

Geen vriendendienst maar gewoon elk jaar een rekening.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Caravanstalling brand schade verhaalbaar

Ongelezen bericht door nevermind »

verhoem schreef:Geen vriendendienst maar gewoon elk jaar een rekening.

Ook een contract getekend?

Intussen nieuwe voorwaarden gevraagd?

Gesloten