Dubbel betaalde autopremies door fout makelaar

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
HeideS
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2022 11:53

Dubbel betaalde autopremies door fout makelaar

Ongelezen bericht door HeideS »

Hoi allemaal, eind 2019 was ik overgestapt naar een nieuwe makelaar, en gingen zij mijn lopende polissen overnemen en stopzetten bij mijn vorige. Een paar maanden geleden viel het me op dat ik per jaar zoveel betaalde aan verzekeringen, die per domiciliëring maandelijks van mijn rekening gaan. Het viel me toen plots op dat ik twee autopolissen betaalde, van Baloise en DVV. DVV was mijn nieuwe makelaar. Ik bracht hen op de hoogte, zij gaven toe dat zij de fout gemaakt hadden in 2019, en vergeten waren de oude autopolis stop te zetten. Ze stelden voor om hun DVV polis meteen stop te zetten, wat ik niet wou, want de oude (nog een omnium ), moest nu eindelijk dringend worden stopgezet. Ze zegden dat ze hun premies zouden terugbetalen (van dus DVV, een halve omnium).
Ik ga daarmee niet akkoord want ik wil niet opdraaien voor hun fouten. DVV beweert dat de langstlopende polis moet blijven, dat die voorrang heeft. Een langstlopende kan misschien voorrang hebben in andere gevallen, maar toch zeker niet hier? Ik heb een auto van bijna 11 jaar, en heb nog een omnium én halve omnium!
Ik heb een advocate gesproken en die geeft mij gelijk, maar ik wil er niet meteen een rechtszaak van maken. Het verschil tussen beide polissen is een 900 euro over die periode dat ik ten onrechte dubbel heb betaald.
Wat is jullie mening? Moet DVV niet opdraaien voor hun fouten?
Ik hoor heel graag van jullie.
Mijn dank op voorhand voor jullie tijd en hulp.
Heide

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dubbel betaalde autopremies door fout makelaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit zijn Belgische verzekeringen. Is er geen klachteninstituutin Belgie?

Mijns inziens moet die makelaar opdraaien voor de ten onrechte betaalde premie voor die oude verzekering.

Maar u hebt ook wel wat steken laten vallen door niet veel eerder een en ander te controleren.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dubbel betaalde autopremies door fout makelaar

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, gewoon uitvoering geven aan de overeenkomst en de schade vergoeden.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Dubbel betaalde autopremies door fout makelaar

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U hebt een advocaat gesproken en vervolgens gaat u hier vragen of het klopt.

Ik heb geen verstand van Vlaamse recht. U kunt deze vraag vragen aan Ombudsman van de Verzekeringen (www.vlaanderen.be/organisaties/ombudsma ... zekeringen), daarna met Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (www.fsma.be/nl/verzekeringen).

Controleer in de toekomst vaker uw uitgaves.


Nogmaals, ik heb geen verstand van het Belgische recht, maar ik kan mij voorstellen dat de rechter u verwijt dat u 3 jaar niet of onvolledig heb gecontroleerd.

HeideS
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2022 11:53

Re: Dubbel betaalde autopremies door fout makelaar

Ongelezen bericht door HeideS »

De nieuwe makelaar heeft zijn fout toegegeven, en schrijft dat ze idd de oude polis hadden moeten opzeggen eind 2019. Ik had daar destijds verschillende documenten moeten ondertekenen voor de overzetting van de oude polissen naar hen. De premies gingen van beide polissen maandelijks van mijn rekening, en van 1 was het niet heel duidelijk dat het om een autopolis ging. De nieuwe makelaar wil zijn premies terugbetalen, en wou die nieuwe polis meteen opzeggen, maar de oude niet. Ik heb een tijd geleden al een paar keer geschreven naar de Ombudsdienst van verzekeringen, maar ik heb na een goeie maand nog geen antwoord. Dat kan tot 3 maanden duren zegden ze, maar inmiddels blijven de premies maandelijks van mijn rekening gaan. Ik had ook gesproken met een juriste van Testaankoop, en zij gaf me ook gelijk, maar omdat ik via de Ombudsdienst klacht heb ingediend, kan de nieuwe makelaar intussen niks doen beweren ze, en maw de oude polis niet stopzetten.. en ze beweren ook dat de langstlopende polis bij dubbele dekking voorrang heeft. Maar dat blijkt niet te kloppen. Er bestaat wel een soortgelijke regel, waarbij bv in geval waar iemand 2 x verzekerd is bij hospitalisatie, en daar kan dan uiteraard maar 1 verzekeraar uitbetalen, en da’s dan de langstlopende polis. Maar in mijn geval gaat het niet om dubbele verzekering bij een schadegeval, maar om een fout van mijn nieuwe makelaar, die hun fout toegeeft, maar geen zin heeft om ervoor op te draaien…

Plaats reactie