LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
janthomas0
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2018 20:19

FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door janthomas0 »

FBTO ( zorgverzekering ) is overgegaan om het eigen risicodeel automatisch af te schrijven. In het verleden had ik de afspraak dat de premie automatisch ging en het eigen risico per acceptgiro. Vrij kort na het ingaan van het nieuwe verzekeringsjaar ( 2018 ) werd dit systeem veranderd. Middels DigiD kan je na voor aankondiging per mail inzage krijgen wat je moet betalen, terwijl in het verleden bij de acceptgiro gelijk een overzicht was. Het is allemaal omslachtig en je hebt eigenlijk niets meer over je eigen geld te zeggen, want FBTO schrijft het wel voor je af. In januari heb ik gelijk mijn beklag gedaan en verzocht de oude regeling weer te herstellen, dat is me per mail toegezegd , maar er is vertraging en dat betekend dat het nog niet in behandeling genomen kan / is geworden. Nu kreeg ik zojuist weer een rekening met voor aankondiging automatische incasso. m.a.w. het gaat gewoon door en je hebt het nakijken. Is dit eigen allemaal wel redelijk wat hier gebeurt, dat is mijn vraag.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Of het redelijk is of niet is niet relevant. Alles wordt langzamerhand geautomatiseerd. Hert versturen van overzichten, het maken van acceptgiro’s en het volgen van een betaling kost simpelweg te veel geld.
U kunt het van 2 kanten zien. Het voordeel nu is dat u op elk gewenst moment een overzicht kan zien van de kosten. U hoeft dus niet meer te wachten op de postbode.
Een automatische incasso is veiliger dan een handmatige betaling. U betaald altijd op tijd en kunt geen fouten maken met het invoeren. Voordeel is ook weer dat als FBTO een fout maakt dat u kunt storneren.
Ik zie alleen maar voordelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus in plaats van een acceptgiro te sturen die je binnen een x-aantal dagen moet betalen is gekozen voor automatische incasso na een x-aantal aantal dagen. Tsja, geen heel schokkende verandering lijkt mij. Maar als je graag alles met acceptgiro wilt behalen, dan had je wellicht van tevoren kunnen kiezen voor een maatschappij die het nog op de ouderwetse manier doet. Maar die zal de kosten daarvan (en van andere kostenverhogende zaken) uiteindelijk ook uit de premies betaald moeten zien en dus duurder zijn geweest dan FBTO.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door witte angora »

Leuk of niet, maar het eigen risico moet hoe dan ook betaald worden. Op het moment dat de FBTO de nota stuurt, gaat er een betalingstermijn lopen, en binnen die termijn moet er betaald worden, of het nu automatisch is of per acceptgiro. Wat je wel kunt doen op het moment dat je de nota krijgt, en je kunt dat bedrag niet ineens ophoesten, is een betalingsregeling treffen. Bij de FBTO kan dat prima. Maar ook treffen van een betalingsregeling staat los van het betalen per acceptgiro of automatisch.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kunt u dan niet kiezen voor zelf digitaal betalen zodra u een melding krijgt dat er een nota van u open staat bij uw zorgverzekeraar?

janthomas0
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2018 20:19

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door janthomas0 »

Nee dat laatste kan niet. Het gaat er moj meer om dat ik graag wil bepalen wanneer er iets betaald moet worden en niet door een organisatie o.i.d. Daarbij is de inzage nogal omslachtig via Digid. Bij andere semi overheids organisaties krijg je een keurige mail met de welbekende betaalknop met specificatie er bij. Dat is overzichtelijk en net zo gemakkelijk. Voor beide partijen.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

ik krijg netjes een week of 2 van te voren een mail met wanneer ze wat gaan afschrijven

janthomas0
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2018 20:19

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door janthomas0 »

Dat klopt, maar dan wil ik het alsnog zelf overschrijven. Ik mis ook de specificatie dan.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door witte angora »

janthomas0 schreef:Dat klopt, maar dan wil ik het alsnog zelf overschrijven. Ik mis ook de specificatie dan.
Als je dat zo graag wilt, dan zal de FBTO die gelegenheid moeten geven, en als ze dat niet doen, dan weet je wat je voor 31 december 2018 te doen staat. :wink: Alhoewel je dan waarschijnlijk bij een duurdere verzekeraar uit gaat komen.

janthomas0
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2018 20:19

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door janthomas0 »

Juist, nu zijn we er. Ik heb dat aangevraagd het is toegezegd maar er gebeurt niets. Ja automatisch afschrijven. Daar reclameer je tegen en begint alles weer opnieuw.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door Student90 »

janthomas0 schreef:Dat klopt, maar dan wil ik het alsnog zelf overschrijven. Ik mis ook de specificatie dan.
Wellicht dat bij FBTO tot recentelijk naast de op acceptgiro ook nog specificaties werden verstuurd. Maar bij de meeste instellingen worden specificaties al jaren niet meer per post verzonden. Daarvoor zijn online platforms in het leven geroepen, vaak "Mijn..." genoemd.

janthomas0
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mar 2018 20:19

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door janthomas0 »

Dank, dat is nieuw voor mij. Wat ik overigens wel raar vind. Je moet toch iets kunnen controleren voor wat je betaald? Ik zie de gezondheidszorg niets anders dan onderhoud en reparatie aan het lichaam gedaan door mensenwerk. En daar gebeuren wel eens fouten.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door Student90 »

janthomas0 schreef:Dank, dat is nieuw voor mij. Wat ik overigens wel raar vind. Je moet toch iets kunnen controleren voor wat je betaald? Ik zie de gezondheidszorg niets anders dan onderhoud en reparatie aan het lichaam gedaan door mensenwerk. En daar gebeuren wel eens fouten.
U kunt zich online aanmelden voor "MijnFBTO", als u dat nog niet gedaan heeft.

Over het algemeen is de specificatie beschikbaar, voordat het bedrag wordt geïncasseerd.

Daarnaast worden de specificaties voor langere tijd bewaard (volgens mij kunt u ze dan tot 3 jaar terug inzien).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door kweenie »

janthomas0 schreef:Ik zie de gezondheidszorg niets anders dan onderhoud en reparatie aan het lichaam gedaan door mensenwerk. En daar gebeuren wel eens fouten.
Natuurlijk gebeuren daar wel eens fouten. Net als bij de postbezorging... Mede daarom willen de verzekeraars zo min mogelijk gevoelige informatie over de post versturen.

Je zou niet de eerste zijn bij wie de post bij de buurman belandt waarbij hij blind, nietsvermoedend, 'zijn' post opent. Om nog maar te zwijgen over bepaalde 'gevoelige' zaken die een dochter wellicht liever voor haar ouders verborgen houdt. Maar die de ouders wellicht toch zien als ze nietsvermoedend de saaie 'zakelijke' post van de verzekeraar openen.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door Gegrand »

Vreemd verhaal , ik ben sinds dit jaar bij FBTO verzekerd.
Kreeg 7 febr. een eigen risicorekening van 45 euro met een iDeal link om te betalen voor 28 febr.

Bij mij dus niets van een automatische incasso.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door Jesa H »

janthomas0 schreef:FBTO ( zorgverzekering ) is overgegaan om het eigen risicodeel automatisch af te schrijven. In het verleden had ik de afspraak dat de premie automatisch ging en het eigen risico per acceptgiro. Vrij kort na het ingaan van het nieuwe verzekeringsjaar ( 2018 ) werd dit systeem veranderd. Middels DigiD kan je na voor aankondiging per mail inzage krijgen wat je moet betalen, terwijl in het verleden bij de acceptgiro gelijk een overzicht was. Het is allemaal omslachtig en je hebt eigenlijk niets meer over je eigen geld te zeggen, want FBTO schrijft het wel voor je af. In januari heb ik gelijk mijn beklag gedaan en verzocht de oude regeling weer te herstellen, dat is me per mail toegezegd , maar er is vertraging en dat betekend dat het nog niet in behandeling genomen kan / is geworden. Nu kreeg ik zojuist weer een rekening met voor aankondiging automatische incasso. m.a.w. het gaat gewoon door en je hebt het nakijken. Is dit eigen allemaal wel redelijk wat hier gebeurt, dat is mijn vraag.
Je kan het in mijnFBTO inzien en eventueel gewoon aanpassen.
Ik krijg overigens ook gewoon mail voordat ze afschijven.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door renewouters »

janthomas0 schreef:Nee dat laatste kan niet. Het gaat er moj meer om dat ik graag wil bepalen wanneer er iets betaald moet worden en niet door een organisatie o.i.d.
Geef eens 1 voorbeeld van een rekening waarbij je zelf kunt bepalen wanneer die betaalt moet worden? Iedereen hanteert toch een betalingstermijn. Of zou je het ook prima vinden als jouw werkgever zelf bepaald wanneer hij zin heeft om jouw salaris te betalen?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan in ieder geval altijd de machtiging tot automatische betaling intrekken. Voor een machtiging tot automatische toestemming heeft men een handtekening nodig of een digitale toestemming, die via de bank verloopt. Als er geen geldige machtiging is dan kun je bedragen altijd terug boeken via een MOI melding.

lentewind
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 nov 2006 21:48

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door lentewind »

Bij mij is het net tegengesteld.
Ik had automatische afschrijvingen vorig jaar. Dit jaar wel een melding gehad, maar het werd niet afgeschreven.
Op de dag dat het afgeschreven had moeten worden kreeg ik een betalingsherinnering om alsnog te betalen.
Misschien andere software in gebruik??

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: FBTO schrijft eigen risico automatisch af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Student90 schreef:
janthomas0 schreef:Dat klopt, maar dan wil ik het alsnog zelf overschrijven. Ik mis ook de specificatie dan.
Wellicht dat bij FBTO tot recentelijk naast de op acceptgiro ook nog specificaties werden verstuurd. Maar bij de meeste instellingen worden specificaties al jaren niet meer per post verzonden. Daarvoor zijn online platforms in het leven geroepen, vaak "Mijn..." genoemd.
Met het oog op artikel 3:37 lid 3 BW is het nog maar de vraag of dat voldoende is.

Gesloten