Fietsverzekering ENRA: dekking bij diefstal

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
hnbuddingh
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2022 16:43

Fietsverzekering ENRA: dekking bij diefstal

Ongelezen bericht door hnbuddingh »

Geachte lezer,
Ik heb mijn elektrische fiets bij aanschaf op 19-03-2019 verzekert tegen diefstal bij ENRA. De verzekeringsmaatschappij heeft nu tussentijds bij aanschaf van een nieuwe fiets gewijzigd.
In 2019 was alleen de gehele fiets tegen nieuwwaarde verzekert voor diefstal, nu kent de verzekering verzekering fiets inclusief onderdelen.

Op 22 december 2021 is bij mij de fiets accu en display in de NS stations rijwielstalling gestolen, gevolg een behoorlijke schade post. Dit wordt niet gedekt.

Bij verzekeren is niet mogelijk, oversluiten is wel mogelijk. Doch de waarde van de fiets moet dan opnieuw ingeschat worden en dat is 1985€ bij een aanschafwaarde van 2995€.

De verzekeringsmaatschappij dupeert mij hierbij maar ook vele anderen omdat bij diefstal van onderdelen of gehele fiets slechts de taxatie waarde wordt uitgekeerd 1985€ of de waarde van de gestolen onderdelen. Ik vind dat zeer treurig.

Vertrouwende u juist te hebben geïnformeerd,

Met een vriendelijke groet,
Henk Buddingh'
[privégegevens TS verwijderd door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 12 jan 2022 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd voor duidelijkheid

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Fietsverzekering ENRA: dekking bij diefstal

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Sommige inboedel verzekeringen (niet alle) vergoeden ook diefstal op straat (of station).

Op www.enra.nl/verzekeringen/enra-fietsverzekering/ staat duidelijk dat de waarde van de accu minder wordt.

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies. Hopelijk kunnen hun jou verder helpen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fietsverzekering ENRA: dekking bij diefstal

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt in het verleden een verzekering tegen bepaalde voorwaarden afgenomen en daar zat en bepaalde premie aan. Daar ben je mee akkoord gegaan. Dat mensen die nu een verzekering afsluiten en andere dekking krijgen, met mogelijk ook een daarom veranderde premiestelling, betekent niet dat alle in het verleden afgesloten contracten ineens veranderd zouden moeten worden.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fietsverzekering ENRA: dekking bij diefstal

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zijn veel soorten verzekeringen. Maar het enige dat van belang is is wat voor verzekering u heeft en welke voorwaarden daar aan hangen. Hebt u in het verleden een een verzekering afgesloten enkel tegen diefstal van de hele fiets, dan bent u dus niet verzekerd voor enkel de onderdelen.

Uw fiets is nu niet nieuw meer, een nieuwe verzekering tegen nieuwwaarde gaat ‘m dus niet worden. Dat zou ook niet eerlijk zijn dat u de laatste jaren geen premie betaald heeft voor de onderdelen, maar wel wilt incasseren. Als u nu de fiets opnieuw gaat verzekeren gaat dat tegen de werkelijke waarde. En dat is nu niet meer de nieuwprijs.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fietsverzekering ENRA: dekking bij diefstal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wordt dus niet gedupeerd. U had geen dekking voor onderdelen, dus logisch dat die diefstal niet vergoed wordt.

En ja, als u de verzekering gaat wijzigen, zijn de nieuwe voorwaarden van toepassing.

In de bestaande polis moet ook staan of bij totale diefstal de dagwaarde of nieuwwaarde vergoed wordt.

Gesloten