LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
nickytt
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2020 10:16

Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door nickytt »

Allereerst zal ik de situatie even uitleggen. Mijn broertje(25 jaar oud) is in 2017 gepakt toen hij vanuit het stadscentrum naar huis reed met een borrel op. Hij is daarvoor aangehouden en heeft daarvoor een rijontzegging ontvangen van een half jaar.

Nu heeft mijn vader ( mijn broertje woont nog in bij mijn vader) vorige week een nieuwe auto gekocht en uiteraard wilt hij meteen de auto verzekeren. Na een telefoontje van de verzekeraar kreeg mijn vader te horen dat ze hem niet wouden verzekeren omdat hij geregistreerd stond als alcoholmobilist. Mijn vader, die echt letterlijk geen druppel drinkt was met stomheid geslagen. Na wat heen en weer bellen bleek dat ze bij de verzekeraar de gegevens van mijn broertje aan mijn vader koppelde. Dat kan gebeuren, geen enkel probleem, foutje opgelost zou je denken. Nu is er alleen het volgende:

De verzekeraar weigert de auto van mijn vader op mijn vaders naam te verzekeren ómdat mijn broertje is gepakt met drankrijden. Dit lijkt me niet een geldige reden om iemand te weigeren voor een verzekering? Immers, mijn vader heeft toch niets misdaan? Bij de verzekeraar vertelden ze dat ze mijn vader niet willen verzekeren gedurende de periode dat mijn broertje geregistreerd staat (8 jaar) of mijn broertje moet verhuizen zodat ze niet meer op hetzelfde adres wonen.

Dit is toch totaal ridicuul? Hoe kun je nou iemand weigeren vanwege 'guilt by association'?

Is er iemand die dit eerder heeft meegemaakt? Misschien enig idee of hier de privacy van mijn broertje ernstig wordt geschonden dat dit soort gegevens worden gedeeld met mij vader? En is dit juridisch haalbaar, een verzekering afdwingen omdat je niets verkeerd hebt gedaan?

Ik zou graag wat reacties van u allen lezen.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een verzekeraar is niet verplicht om iedereen te verzekeren. Zij mogen voorwaarden hanteren. Uw broer en vader staat op hetzelfde adres geregistreerd. De kans is dus zeer aannemelijk dat uw broer met de auto van uw vader zou kunnen rijden. Aangezien uw broer een risicoklant is willen ze dit dus liever niet. Om die reden wordt uw vader dus geweigerd.

Een verzekeraar wil graag geld verdienen, dus zodra een mogelijke klant geld kan gaan kosten willen ze dit niet.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door kokka »

Rijdt je broertje soms met de auto van zn vader?

nickytt
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2020 10:16

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door nickytt »

Nee het grappige is dat hij gepakt is op de bromscooter met een borrel op. Hij heeft nog nooit zijn rijbewijs gehaald en rijdt ook verder geen auto.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door D34M0N »

Erg vervelend van die verzekeraar, maar bij autoverzekeringen geldt geen acceptatieplicht. Ze mogen dus mensen weigeren om wat voor reden dan ook, behalve als die reden bijvoorbeeld afkomst, geslacht of geloof is.

Ik zou aanraden om contact op te zoeken met een tussenpersoon, die kunnen soms wat meer voor elkaar krijgen dan wanneer je rechtstreeks een verzekering af probeert te sluiten.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door kokka »

Oh dat is dan inderdaad wel gek. Gelukkig zijn er ook nog andere verzekeraars

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik zou een andere verzekering proberen, het is raar dat jouw vader er op aangesproken wordt. Zorg dat er inderdaad contact is met een contactpersoon van de verzekering.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

nickytt schreef:
15 nov 2020 12:02
Nee het grappige is dat hij gepakt is op de bromscooter met een borrel op. Hij heeft nog nooit zijn rijbewijs gehaald en rijdt ook verder geen auto.
Rijden op een bromscooter en geen rijbewijs hebben? Hoe kan je dan een rijverbod krijgen?

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door Har45 »

Vergeet vooral niet te vermelden bij aanvraag nieuwe verzekeraar dat er een verzekering geweigerd is.
Als uw vader dit gaat verzwijgen kan er een probleem komen in de toekomst als er uitgekeerd moet worden.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Vader kan aangifte doen tegen die verzekeraar wegens valse beschuldigingen

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door marnix »

NeoDutchio schreef:
15 nov 2020 12:30
nickytt schreef:
15 nov 2020 12:02
Nee het grappige is dat hij gepakt is op de bromscooter met een borrel op. Hij heeft nog nooit zijn rijbewijs gehaald en rijdt ook verder geen auto.
Rijden op een bromscooter en geen rijbewijs hebben? Hoe kan je dan een rijverbod krijgen?
jahoor, kan,
klinkt gek maar je kunt een rijverbod krijgen zonder dat je een rijbewijs hebt.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door Nijogeth »

NeoDutchio schreef:
15 nov 2020 12:30
nickytt schreef:
15 nov 2020 12:02
Nee het grappige is dat hij gepakt is op de bromscooter met een borrel op. Hij heeft nog nooit zijn rijbewijs gehaald en rijdt ook verder geen auto.
Rijden op een bromscooter en geen rijbewijs hebben? Hoe kan je dan een rijverbod krijgen?
Dit is zo flauw. Rijbewijs B bedoelt TS.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
15 nov 2020 12:44
Vader kan aangifte doen tegen die verzekeraar wegens valse beschuldigingen
Kansloos advies. De beschuldiging is onjuist en zelfs als dat niet zo zou zijn, schiet TS er niets mee op.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Geen autoverzekering vanwege rijontzegging medebewoner

Ongelezen bericht door Arizonakid »

peter17111962 schreef:
15 nov 2020 12:44
Vader kan aangifte doen tegen die verzekeraar wegens valse beschuldigingen
Volslagen nonsens, vader wordt nergens van beschuldigd.

Gesloten