LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Sergio2
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2005 11:07

HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door Sergio2 »

Sinds een aantal jaren heb ik een doorlopende reisverzekering lopen bij de HEMA.

Ten tijde van het afsluiten waren computer- en communicatieapparatuur voor € 1250,- verzekerd (viel onder bagage). Toen ik onlangs de polisvoorwaarden nog eens doornam, kwam ik tot de conclusie dat ze dit onderdeel uit de verzekering hebben geschrapt, m.a.w. elektronica is NIET meer verzekerd (!) . Uiteraard kan dit, maar dan hoor je hier m.i. wel duidelijk over geïnformeerd te worden. Buiten een mail met als onderwerp “Verbetering polisvoorwaarden” heeft HEMA hier niets over gecommuniceerd en na aanschrijving verschuilen zij zich achter de kleine lettertjes. Uit deze mail had ik moeten opmaken dat de polisvoorwaarden zijn aangepast en is het mijn plicht om 28 pagina’s kleine lettertjes door te nemen.

Hieronder de mail die de HEMA heeft verstuurd. Hoe moet een klant hieruit opmaken dat elektronica niet meer is verzekerd, dit is toch geen verbetering?

In mijn ogen is dit misleidend en wordt er domweg een rookgordijn opgetrokken. Kan een verzekeraar hier zomaar mee wegkomen?

TIP: koop alleen worsten bij de HEMA .




Geachte heer,


Wensen van onze klanten, ervaringen bij schades en marktontwikkelingen gebruikt HEMA om verzekeringen en voorwaarden te verbeteren. Op die manier zorgen wij ervoor dat onze verzekerden goed verzekerd zijn en blijven.

Voor de doorlopende reisverzekering hebben wij onze polisvoorwaarden verbeterd. Zo kunt u met een nóg veiliger gevoel op reis.

Verbeteringen polisvoorwaarden
De één maakt het liefst 1 keer per jaar een verre reis, terwijl de ander liever meerdere korte tripjes maakt. Dat is voor iedereen anders. Daarom hebben wij de polisvoorwaarden op dit punt uitgebreid. Voortaan zijn al uw korte reisjes binnen Nederland ook verzekerd (vanaf 1 geboekte overnachting).
Daarnaast hebben wij de aaneengesloten reisperiode verhoogd van 42 dagen naar 60 dagen. Zo kunt u dus langer op vakantie en blijft u toch goed verzekerd.

Gevaarlijke sporten
Geeft u de voorkeur aan een vakantie met veel avontuur? Dan vragen we u om paragraaf 5.1.6. van de vemieuwde polisvoorwaarden goed door te lezen. We hebben een aantal sporten toegevoegd die onder deskundige begeleiding verzekerd zijn (paragliden, abseilen en bungeejumpen). Maar er zijn ook een aantal sporten uitgesloten, zelfs als deze onder goede begeleiding uitgeoefend worden.

De premie van onze doorlopende reisverzekering blijft gelijk. De verbeterde polisvoorwaarden gaan in per 1 januari 2013. Wilt u ze alvast inzien? Dat kan, klik dan hier.



Met vriendelijke groet,

Team HEMA Verzekeringen

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door eleven »

TIP: koop alleen worsten bij de HEMA .
Onzin.
Hema heeft heel goede producten, niet alleen worsten.

Ja, er zijn altijd mensen welke een goedkope (reis)verzekering willen hebben en dan bedrogen uitkomen.

Het verwonderd mij, dat een verzekering nog geen worsten verkoopt! :lol:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door sjohie »

Sergio2 schreef:Sinds een aantal jaren heb ik een doorlopende reisverzekering lopen bij de HEMA.

Ten tijde van het afsluiten waren computer- en communicatieapparatuur voor € 1250,- verzekerd (viel onder bagage). Toen ik onlangs de polisvoorwaarden nog eens doornam, kwam ik tot de conclusie dat ze dit onderdeel uit de verzekering hebben geschrapt, m.a.w. elektronica is NIET meer verzekerd (!) . Uiteraard kan dit, maar dan hoor je hier m.i. wel duidelijk over geïnformeerd te worden. Buiten een mail met als onderwerp “Verbetering polisvoorwaarden” heeft HEMA hier niets over gecommuniceerd en na aanschrijving verschuilen zij zich achter de kleine lettertjes. Uit deze mail had ik moeten opmaken dat de polisvoorwaarden zijn aangepast en is het mijn plicht om 28 pagina’s kleine lettertjes door te nemen.

Hieronder de mail die de HEMA heeft verstuurd. Hoe moet een klant hieruit opmaken dat elektronica niet meer is verzekerd, dit is toch geen verbetering?

In mijn ogen is dit misleidend en wordt er domweg een rookgordijn opgetrokken. Kan een verzekeraar hier zomaar mee wegkomen?

TIP: koop alleen worsten bij de HEMA .




Geachte heer,


Wensen van onze klanten, ervaringen bij schades en marktontwikkelingen gebruikt HEMA om verzekeringen en voorwaarden te verbeteren. Op die manier zorgen wij ervoor dat onze verzekerden goed verzekerd zijn en blijven.

Voor de doorlopende reisverzekering hebben wij onze polisvoorwaarden verbeterd. Zo kunt u met een nóg veiliger gevoel op reis.

Verbeteringen polisvoorwaarden
De één maakt het liefst 1 keer per jaar een verre reis, terwijl de ander liever meerdere korte tripjes maakt. Dat is voor iedereen anders. Daarom hebben wij de polisvoorwaarden op dit punt uitgebreid. Voortaan zijn al uw korte reisjes binnen Nederland ook verzekerd (vanaf 1 geboekte overnachting).
Daarnaast hebben wij de aaneengesloten reisperiode verhoogd van 42 dagen naar 60 dagen. Zo kunt u dus langer op vakantie en blijft u toch goed verzekerd.

Gevaarlijke sporten
Geeft u de voorkeur aan een vakantie met veel avontuur? Dan vragen we u om paragraaf 5.1.6. van de vemieuwde polisvoorwaarden goed door te lezen. We hebben een aantal sporten toegevoegd die onder deskundige begeleiding verzekerd zijn (paragliden, abseilen en bungeejumpen). Maar er zijn ook een aantal sporten uitgesloten, zelfs als deze onder goede begeleiding uitgeoefend worden.

De premie van onze doorlopende reisverzekering blijft gelijk. De verbeterde polisvoorwaarden gaan in per 1 januari 2013. Wilt u ze alvast inzien? Dat kan, klik dan hier.



Met vriendelijke groet,

Team HEMA Verzekeringen

Tsja, iedereen weet toch wel dat als iets niet in een polis staat, dat dit dan niet verzekerd is? En bij een bedrijf wat een product aanbiedt voor ~50% van de gemiddelde prijs, lijkt me het overduidelijk dat ergens op bezuinigd wordt. Maar goed, er zijn plenty verzekeringen waar computer- en communicatieapparatuur wel gewoon verzekerd zijn, dus tijd om over te stappen lijkt me?

Sergio2
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2005 11:07

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door Sergio2 »

Tijdens het afsluiten van de polis, was ik gewoon verzekerd voor elektronica (stond duidelijk in de poliswoorwaarden). Het punt is, dat dit zonder te melden is aangepast. Grappig overigens dat HEMA verzekeringen bekend staan als goedkoop en dit afgedaan wordt als " waar voor je geld" . Deze verzekering was ong. net zo duur als de concurentie, maar doordat hij goed getest was door de consumentenbond heb ik hiervoor gekozen.
Anyway, hij is opgezegd :)

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt wel de Hema de schuld geven, maar de Hema is in feite alleen maar een tussenpersoon die onder eigen naam verzekeringen verkoopt. Als de risicodragende maatschappij de voorwaarden verandert, kan de Hema daar weinig aan veranderen.

Maar goed, als je voortaan alleen voor de rookworsten naar de Hema wil, dat is een keuze die je zelf maakt.

Sergio2
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2005 11:07

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door Sergio2 »

witte angora schreef:Je kunt wel de Hema de schuld geven, maar de Hema is in feite alleen maar een tussenpersoon die onder eigen naam verzekeringen verkoopt. Als de risicodragende maatschappij de voorwaarden verandert, kan de Hema daar weinig aan veranderen.

Maar goed, als je voortaan alleen voor de rookworsten naar de Hema wil, dat is een keuze die je zelf maakt.
Ik heb de verzekering gekocht bij de HEMA en iedere maand werd er door de HEMA premie afgeschreven (ik weet niet eens wie de achterliggende verzekeraar is). Het zou mij hoogst verbazen dat de HEMA dan geen verantwoordelijkheid heeft omtrent poliswijzigingen. Overigens kun je als je mjin post leest zien, dat de HEMA wel een soort van polisverbetering heeft gecommuniceerd, maar hier zit nu juist het probleem in (het was GEEN polisverbetering).

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik ben het wel met ts eens dat het duidelijk gecommuniceerd moet worden als er iets in de polisvoorwaarden verandert. Bv een mail met alle veranderingen op een rij. Nu was het een verslechtering dus dachten ze laten we maar geen slapende honden wakker maken.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door eleven »

Ten tijde van het afsluiten waren computer- en communicatieapparatuur voor € 1250,- verzekerd (viel onder bagage). Toen ik onlangs de polisvoorwaarden nog eens doornam, kwam ik tot de conclusie dat ze dit onderdeel uit de verzekering hebben geschrapt, m.a.w. elektronica is NIET meer verzekerd (!) .
Raar, want op de website staat dit nog als verzekerd onderdeel. :shock:

bagage
maximaal per verzekerde, per reis 2.500
maximaal voor alle verzekerden samen 5.000
waarvan ten hoogste voor:
geluidsapparatuur en beeldapparatuur (bijv. fototoestel, filmcamera) 1.250
hobby-uitrusting, sportuitrusting 1.250
sieraden, horloges, boten bijvoorbeeld surfplank, opblaasboot 250
brillen, zonnebrillen, lenzen 250
als bagage te laat aankomt 125
Let op: voor bagage is het eigen risico €100.- per gebeurtenis.

https://www.hemaverzekeringen.nl/reisverzekering

Sergio2
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2005 11:07

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door Sergio2 »

eleven schreef:
Ten tijde van het afsluiten waren computer- en communicatieapparatuur voor € 1250,- verzekerd (viel onder bagage). Toen ik onlangs de polisvoorwaarden nog eens doornam, kwam ik tot de conclusie dat ze dit onderdeel uit de verzekering hebben geschrapt, m.a.w. elektronica is NIET meer verzekerd (!) .
Raar, want op de website staat dit nog als verzekerd onderdeel. :shock:

bagage
maximaal per verzekerde, per reis 2.500
maximaal voor alle verzekerden samen 5.000
waarvan ten hoogste voor:
geluidsapparatuur en beeldapparatuur (bijv. fototoestel, filmcamera) 1.250
hobby-uitrusting, sportuitrusting 1.250
sieraden, horloges, boten bijvoorbeeld surfplank, opblaasboot 250
brillen, zonnebrillen, lenzen 250
als bagage te laat aankomt 125
Let op: voor bagage is het eigen risico €100.- per gebeurtenis.

https://www.hemaverzekeringen.nl/reisverzekering
in de eerdere voorwaarden stond dat je ook verzekerd was voor Computer- en communicatieapparatuur. Geluids- en beeldapparatuur is een andere categorie :(

Overigens zie ik hier (https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=78532) dat een iPod NANO volgens de HEMA ook NIET onder geluidsapparatuur valt. Apart verhaal hoor....

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Of het netjes is weet ik niet, maar wel begrijpelijk. Vroeger nam niemand een computer mee op vakantie. Soms een telefoon, maar die kosten toen niet zoveel. Tegenwoordig neemt iedereen dure telefoons, tablets en laptops mee op vakantie. En ik kan mij voorstellen dat zij de plaats van de fotocamera's en zonnebrillen hebben ingenomen bij de verzekerings claims na een vakantie :mrgreen:

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door eleven »

Sergio2 schreef: Raar, want op de website staat dit nog als verzekerd onderdeel. :shock:

bagage
maximaal per verzekerde, per reis 2.500
maximaal voor alle verzekerden samen 5.000
waarvan ten hoogste voor:
geluidsapparatuur en beeldapparatuur (bijv. fototoestel, filmcamera) 1.250
hobby-uitrusting, sportuitrusting 1.250
sieraden, horloges, boten bijvoorbeeld surfplank, opblaasboot 250
brillen, zonnebrillen, lenzen 250
als bagage te laat aankomt 125
Let op: voor bagage is het eigen risico €100.- per gebeurtenis.

https://www.hemaverzekeringen.nl/reisverzekering
in de eerdere voorwaarden stond dat je ook verzekerd was voor Computer- en communicatieapparatuur. Geluids- en beeldapparatuur is een andere categorie :(

[/quote]


Dus klopt het overzicht op de website van de Hema niet, en alle nieuw klanten zouden dan volgens de voorwaarden NIET verzekerd zijn?

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door Lisare »

@ eleven
Dus klopt het overzicht op de website van de Hema niet, en alle nieuw klanten zouden dan volgens de voorwaarden NIET verzekerd zijn?
Klopt, zie de voorwaarden van de doorlopende reisverzekering, hierin staat o.a.;

De volgende spullen horen niet bij bagage. Schade aan deze spullen vergoeden we dus niet.
** Autotelefoons, mobiele telefoons, smartphones, laptops, tablets en andere computer- of
communicatieapparatuur.
** Autoradio’s, cd-spelers en andere audioapparatuur voor in de auto.

Sergio2
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2005 11:07

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door Sergio2 »

Zojuist een ANWB reisverzekering afgesloten, waarbij electronica gewoon WEL verzekerd is, én ook nog eens goedkoper is!

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door eleven »

Sergio2 schreef:Zojuist een ANWB reisverzekering afgesloten, waarbij electronica gewoon WEL verzekerd is, én ook nog eens goedkoper is!
Prima, opgelost!

Ook de Hema verzekering opgezegd?

Sergio2
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2005 11:07

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door Sergio2 »

Hema is opgezegd. Dit gaat gelukkig net zo makkelijk als een worst kopen :)

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door eleven »

Sergio2 schreef:Hema is opgezegd. Dit gaat gelukkig net zo makkelijk als een worst kopen :)

Ook de bevestiging van de opzegging gekregen, want anders heb je er nog niet veel aan.

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door flepp »

Goedkopere verzekeringen zijn riscovoller het moet ergens vandaan komen.
Kan beter eerst de polis voorwaarden doornemen voor men zich verzekert.
Moet er niet aandenken wat het extra kost als er iets gebeurt en een ziektekosten verzekering afgesloten heb via de hema.

Sergio2
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2005 11:07

Re: HEMA verzekering ernstig misleidende communicatie

Ongelezen bericht door Sergio2 »

Bij deze nog even een update.
Ik heb dit issue bij het KiFiD ingediend en zij vonden dit ook niet OK en hebben er een zaak van gemaakt.
Inmiddels heeft de HEMA schuld erkend en is het netjes opgelost!

Gesloten