LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Identiteitsbewijs verzekering.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
bonie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2013 22:42

Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door bonie »

volgende maand komt een kapitaalverzekering vrij nu wil de maatschappij een kopie
van het geldige paspoort of de geldige identiteitskaart ( dus geen rijbewijs ) van de verzekerde. Op de website van de Rijksoverheid staat o.a. dat bij geldzaken en bij de notaris een rijbewijs wel degelijk een identiteitsbewijs is. Moet de maatschappij dit rijbewijs accepteren ?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uatie.html

de]Identiteitsbewijzen Situatie Paspoort / Nederlandse identiteitskaart / vreemdelingendocument Rijbewijs / bromfietsrijbewijs (categorie AM)
bij identiteitscontrole door politie, marechaussee en toezichthouders ja ja
bij de Belastingdienst ja

alleen als de Belastingdienst dit aangeeft
bij geldzaken ja ja
bij de notaris ja ja
bij het aanvragen van een uitkering ja nee
bij in dienst treden bij nieuwe werkgever ja nee
op het werk ja ja
in de zorg ja ja
bij zwartrijden in het openbaar vervoer ja ja
bij binnenlands vreemdelingentoezicht ja nee
bij het bezoeken van een voetbalwedstrijd ja ja
bij het stemmen bij verkiezingen ja ja
bij inschrijving voor een opleiding bij een onderwijsinstelling ja nee[/code]

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Idd rijbewijs is legitimatie
Maar coor bep zaken willen ze toch paspoort of id.
Immers reizen doen we ook niet op rijbewijs( ja huh met de auto :wink: )

Waarom zo moeilijk doen??? Wat is nou het moeilijke punt...

bonie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2013 22:42

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door bonie »

Dat wij geen paspoort en of geldige ID kaart hebben, wij gaan nooit met vakantie
en ook niet naar het buitenland. Wij zijn gezellig gepensioneerd en tonen alleen ons rijbewijs als ID :D

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door ciske »

bonie schreef:Dat wij geen paspoort en of geldige ID kaart hebben, wij gaan nooit met vakantie
en ook niet naar het buitenland. Wij zijn gezellig gepensioneerd en tonen alleen ons rijbewijs als ID :D

Jullie komen ook nooit buiten? :lol:

bonie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2013 22:42

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door bonie »

Ja wel hoor wij wonen heerlijk in de natuur.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door sjohie »

Het kan zijn dat een kapitaalverzekering ivm fiscale regels wel een paspoort vereist? Je kan het ze even uitleggen, en vriendelijk vragen om een eventuele uitzondering. Zoniet, dan kom je voor de afweging of die paar tientjes investering in een paspoort opwegen tegen het geld wat ze uit moeten keren.

bonie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2013 22:42

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door bonie »

puma73 schreef:Ach ja het is weer weekeinde dusssss :mrgreen:
dussss wat ?

bonie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2013 22:42

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door bonie »

sjohie schreef:Het kan zijn dat een kapitaalverzekering ivm fiscale regels wel een paspoort vereist? Je kan het ze even uitleggen, en vriendelijk vragen om een eventuele uitzondering. Zoniet, dan kom je voor de afweging of die paar tientjes investering in een paspoort opwegen tegen het geld wat ze uit moeten keren.
Prima advies bedankt sjohie.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door ruud_a »

bonie schreef:
sjohie schreef:Het kan zijn dat een kapitaalverzekering ivm fiscale regels wel een paspoort vereist? Je kan het ze even uitleggen, en vriendelijk vragen om een eventuele uitzondering. Zoniet, dan kom je voor de afweging of die paar tientjes investering in een paspoort opwegen tegen het geld wat ze uit moeten keren.
Prima advies bedankt sjohie.
als het zo'n kapitaalverzekering is met aandelen en vliegwielen of turbo's, zou ik het geld voor die idetiteitskaart maar in mijn zak houden.

volley
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2013 22:59

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door volley »

Op de site van de overheid staat wel degelijk dat bij geldzaken een rijbewijs als identiteitsbewijs rechtsgeldig is. Welke maatschappij weigert dit dan ?

bonie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2013 22:42

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door bonie »

volley schreef:Op de site van de overheid staat wel degelijk dat bij geldzaken een rijbewijs als identiteitsbewijs rechtsgeldig is. Welke maatschappij weigert dit dan ?
Centraal Beheer-Achmea het betreft een lijfrente.

volley
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 jul 2013 22:59

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door volley »

Zij zijn verplicht een kopie van een rijbewijs te accepteren. Mocht u niet tot overeenstemming komen
dan kunt u mij via PB benaderen.

Succes.

bonie
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 nov 2013 22:42

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door bonie »

volley schreef:Zij zijn verplicht een kopie van een rijbewijs te accepteren. Mocht u niet tot overeenstemming komen
dan kunt u mij via PB benaderen.

Succes.
Bedankt voor uw hulp ik neem maandag contact op met CB !

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door sjohie »

bonie schreef:
volley schreef:Zij zijn verplicht een kopie van een rijbewijs te accepteren. Mocht u niet tot overeenstemming komen
dan kunt u mij via PB benaderen.

Succes.
Bedankt voor uw hulp ik neem maandag contact op met CB !
Ik zou wel een beetje uitkijken met mensen die zomaar diensten online aanbieden, zeker als het gaat om identiteitsbewijzen. Identiteitsfraude is een vervelend iets, wat steeds meer de kop op steekt via internet. :wink:

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door Lisare »

@Bonnie,

Een rijbewijs is inderdaad een legitimatiebewijs maar banken en verzekeraars accepteren ze vaak niet.

Hiervoor zijn twee redenen;

** Er staat geen nationaliteit op het rijbewijs
** Het rijbewijs is af te nemen (denk bv aan een fikse snelheidsovertreding)

Hierdoor vragen veel banken en verzekeraars om een paspoort of id kaart.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door sjohie »

Ook is het zo dat de identificatieplicht vanaf 14 jaar geldt, een leeftijd waarop niet iedereen een rijbewijs heeft .Ze houden het met de keuze voor een paspoort mooi uniform.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijfrentepolissen hebben veel fiscale impact. Daarom kan ik mij voorstellen dat ze niet simpelweg de regels voor geldzaken moeten volgen, maar ook de regels voor belastingen. En, wat al genoemd is, de nationaliteit en daarmee samenhangend de fiscale regels kunnen relevant zijn.

Maar een belangrijker punt is dat het bij een expirerende lijfrente van belang is of je nog leeft of niet. Een paspoort of ID kaart moet je bij overlijden teruggeven aan de gemeente. Een rijbewijs niet. Het kan dus zijn dat je van een overleden persoon nog wel het rijbewijs hebt, maar niet meer een paspoort of ID kaart. Je zou zo makkelijker kunnen frauderen met de polis van een overleden persoon.

Daarnaast kan er ook een praktisch punt meespelen, namelijk dat op het rijbewijs niet alle gegevens op de zelfde kant staan. Daar staat het (voor lijfrentepolissen zeer belangrijke) BSN op de achterkant en de rest van de gegevens op de voorkant. Als je alles per post zou kunnen regelen met de verzekeraar, en dus alleen kopietjes toestuurt, dan is het voor de verzekeraar dus moeilijk na te gaan of het BSN wel hoort bij de persoon.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste TS. Dat u geen identiteitsbewijs of paspoort heeft daar gaat u so-wie-so mee in de fout. U schrijft dat u weliswaar niet naar het buitenland gaat, maar in Nederland wel buiten komt. In Nederland bent u verplicht in het bezit te zijn van een ID-kaart of paspoort en er een van op eerste verzoek te tonen aan een daartoe bevoegd ambtenaar. Niet in alle gevallen is het tonen van een rijbewijs voldoende.

Als u geen geldige ID-kaart of geldig paspoort kunt tonen op eerste verzoek loopt u bij een overijverig controlerend ambtenaar grote kans op een bekeuring (schikking) hiervoor. Het niet tonen op eerste verzoek (of vordering) aan een daartoe bevoegd ambtenaar wordt gezien als een overtreding. Het bedrag van zo'n schikking is aanzienlijk hoger als de prijs voor de ID-kaart of een paspoort.

Als ik u was zou ik dus bij de plaatselijke gemeente snel een ID-kaart of paspoort aanvragen om alleen al op straat niet mee in de problemen te komen. U kunt daarna tevens voldoen aan het verzoek van uw levensverzekeraar.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Identiteitsbewijs verzekering.

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik denk dat kweenie het juiste antwoord heeft gegeven. Ik heb inderdaad ook nog de rijbewijzen van mijn opa's in het familiearchief zitten, maar de paspoorten hebben we inderdaad moeten inleveren.

Gesloten