LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Merelv
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2021 23:58

Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door Merelv »

Hallo!

Ik verhuur mijn gemeubileerde appartement via een bemiddelaar aan expats.

Nu is er vorige week door hevige brand bij de buren schade aan mijn appartement ontstaan. Het grootste deel valt onder de opstalverzekering van de VvE, geen probleem hier. Echter, er is ook iets schade aan mijn inboedel, t.w. een compleet uitgebrande wasdroger a € 450 (mijn eigendom).

Mijn contract met de bemiddelaar stelt dat de huurder verplicht is een inboedelverzekering af te sluiten. Het contract tussen de bemiddelaar en de expats heeft diezelfde clausule. Wat blijkt, de expats hebben geen inboedelverzekering afgesloten. En ik ook niet, daar ik erop vertrouwde dat de huurder dat zou doen.

De vraag : welke weg moet ik bewandelen om een nieuwe wasdroger vergoed te krijgen? Uiteraard hoort de rekening bij de buren (slash hun aansprakelijkheidsverzekering) terecht te komen - niet bij mij en niet bij mijn huurders!

Hoor heel graag hoe jullie dit zouden aanpakken!

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door Emcede »

Uw inboedel, dus u bent degene die een inboedelverzekering had moeten afsluiten. Het is nog maar helemaal de vraag of uw buren ‘uiteraard’ uw schade moeten betalen. Leest u artikel 162 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek maar eens. Het enkele feit dat er brand is geweest maakt uw buren nog niet aansprakelijk.

Wees blij dat uw schade beperkt blijft tot € 450 en sluit vandaag zelf nog een inboedelverzekering af.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door kokka »

De huurder kan uw spullen helemaal niet verzekeren met een inboedelverzekering omdat hij geen belanghebbende is.
Een verzekeraar zal nooit uitkeren omdat de spullen niet van hem zijn.
merkwaardig , wel geld willen verdienen met je appartement maar je eigen niet goed inlezen in je eigen plichten.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe oud is die wasdroger? Als hij nagelnieuw is kun je uitgaan van een schade ter grootte van de nieuwwaarde, anders niet. Het is maar de vraag of een inboedelverzekering de volle mep zou vergoeden.

De huurders zijn inderdaad niet aansprakelijk voor jouw schade, de bovenburen zeer waarschijnlijk ook niet. En bij de brandweer hoef je ook niet aan te kloppen. ;)

Zie het als ondernemersrisico.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U moet de buren, waar de brand was, aansprakelijk stellen.
Zij zijn verantwoordelijk voor uw schade.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door alfatrion »


Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een rare schade, een compleet uitgebrande wasdroger. Maar dat is normaal gesproken voor uw rekening.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
15 jan 2021 11:30
Wat een rare schade, een compleet uitgebrande wasdroger.
Dat vond ik ook. Suggereert mij, dat de brand daar juist begonnen is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kolibrie schreef:
15 jan 2021 10:04
U moet de buren, waar de brand was, aansprakelijk stellen.
Zij zijn verantwoordelijk voor uw schade.
De buren zijn enkel aansprakelijk als er sprake is van nalatigheid, zonder de oorzaak van de brand te weten kunnen kun je niet zo stellig zijn in "Zij zijn verantwoordelijk voor uw schade". Jammer dat je niet de moeite nam om de eerdere reacties te lezen want daarin werd dit al direct vermeld.

Je moet je afvragen of je deze hele strijd wilt gaan voeren over een tweedehands wasmachine die al low budget was bij de aanschaf. Als de tegenpartij het afwijst en je wilt doorzetten ben je al meer kwijt dan de aanschaf van de wasmachine zonder enige garantie op succes (zie de eerder gegeven linkjes).

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
15 jan 2021 11:30
Wat een rare schade, een compleet uitgebrande wasdroger.
Dat is hoe het gesteld wordt. Het beeld op mijn netvlies is inderdaad een wasdroger die gitzwart is, al het rubber verbrandt, printplaat op alle fronten gesmolten kuip vervormt, enzovoorts. Lijkt me, aangezien de rest van de inboedel kennelijk gespaard is gebleven, een beetje apart, zelfs als de wasdroger in een aparte ruimte staat. Hoe zit het dan met de wasmachine?

Ik vermoed zo dat er bedoeld wordt dat het ding niet meer te repareren is. Het lijkt me eerder een gevalletje 'enigszins overdrijven' om de verzekeraar iets makkelijker over de streep te trekken.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

sylvesterb schreef:
15 jan 2021 11:37
(....)

Je moet je afvragen of je deze hele strijd wilt gaan voeren over een tweedehands wasmachine die al low budget was bij de aanschaf. Als de tegenpartij het afwijst en je wilt doorzetten ben je al meer kwijt dan de aanschaf van de wasmachine zonder enige garantie op succes (zie de eerder gegeven linkjes).
Huh?? Een tweedehands wasmachine??

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
15 jan 2021 11:30
Wat een rare schade, een compleet uitgebrande wasdroger. Maar dat is normaal gesproken voor uw rekening.

Mogen ze blij zijn dat het daarbij is gebleven.

Merelv
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2021 23:58

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door Merelv »

Dank voor de reacties.

De brand is op het balkon van de buren ontstaan, de brandweer vermoedt een brandende peuk als oorzaak. De brand is vervolgens overgeslagen naar mijn balkon. De circa €20,000 opstalschade aan mijn balkonconstructie en achtergevel is reeds opgenomen. De woning van de buren heeft overigens ook dusdanig veel schade dat deze maanden onbewoonbaar zal zijn. De brand was zo groot dat zij het lokale nieuws (AT5) heeft gehaald.

Het enige stukje inboedel dat geraakt is, is de wasdroger die in de balkonkast stond. Geen tweedehands low budget zoals werd gesuggereerd, maar een vrij nieuwe AEG.

Overigens helemaal gelijk, ik had mij beter in moeten lezen en mijn eigen inboedel goed moeten verzekeren. Gelukkig kom ik er nu met enkele honderdjes mee weg, en wordt een verzekering nu natuurlijk direct geregeld.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Merelv schreef:
15 jan 2021 13:00
Geen tweedehands low budget zoals werd gesuggereerd, maar een vrij nieuwe AEG.
Lees nu mij verhaal en het stond er wat botter dan ik het bedoelde. De wasmachine is gebruikt en de prijs is niet echt extreem hoog voor een wasmachine. Als je hem zou verkopen zou je niet meerde de waarde krijgen die hij bij aankoop had. De vraag is of je voor z'n laag bedrag de strijd aan moet gaan.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Vandaar dat de rest van de inboedel gespaard is gebleven. En inderdaad, als hij vrij nieuw is, heb je kans dat een inboedelverzekering de nieuwwaarde zou vergoeden.

Zie je verlies als leergeld, met dien verstande: kijk even of de kosten voor een verzekering opweegt tegen het risico op schade. Gemiddeld genomen lijdt een verzekeraar echt geen verlies. ;)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:
15 jan 2021 13:16
Zie je verlies als leergeld, met dien verstande: kijk even of de kosten voor een verzekering opweegt tegen het risico op schade. Gemiddeld genomen lijdt een verzekeraar echt geen verlies. ;)
Bij verzekeringen die zo algemeen (inboedel/opstal) is de massa en de kans op uitkeren de oorzaak dat er geen verlies wordt gemaakt.

Mijn complete inboedel heeft een waarde van circa 40k en de premie is € 5,00 per maand, dus pas na 666 jaar heb ik de waarde van mijn inboedel betaald aan premie, zo oud zal ik wel niet worden.

In het geval van de wasmachine zou het gaan om bijna 8 jaar aan premie. Bij sommige verzekeringen (veelal aanvullende zorgverzekeringen) zijn dit soort sommetjes wel te maken, maar bij inboedel is het gewoon altijd raadzaam om deze af te sluiten.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En zeker als het om een droger gaat. 😀

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door Kolibrie »

sylvesterb schreef:
15 jan 2021 11:37
Kolibrie schreef:
15 jan 2021 10:04
U moet de buren, waar de brand was, aansprakelijk stellen.
Zij zijn verantwoordelijk voor uw schade.
De buren zijn enkel aansprakelijk als er sprake is van nalatigheid, zonder de oorzaak van de brand te weten kunnen kun je niet zo stellig zijn in "Zij zijn verantwoordelijk voor uw schade". Jammer dat je niet de moeite nam om de eerdere reacties te lezen want daarin werd dit al direct vermeld.

Je moet je afvragen of je deze hele strijd wilt gaan voeren over een tweedehands wasmachine die al low budget was bij de aanschaf. Als de tegenpartij het afwijst en je wilt doorzetten ben je al meer kwijt dan de aanschaf van de wasmachine zonder enige garantie op succes (zie de eerder gegeven linkjes).
Dit klopt dus ook niet?
https://www.plusonline.nl/special-artik ... -uw-schade

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door Lowieze »

sylvesterb schreef:
15 jan 2021 13:13


Lees nu mij verhaal en het stond er wat botter dan ik het bedoelde. De wasmachine is gebruikt en de prijs is niet echt extreem hoog voor een wasmachine. Als je hem zou verkopen zou je niet meerde de waarde krijgen die hij bij aankoop had. De vraag is of je voor z'n laag bedrag de strijd aan moet gaan.
Het gaat om een droger, niet om een wasmachine!

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inboedelschade door brand bij buren - geen inboedelverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat klopt dus wel, maar het is maar de vraag of de buren aansprakelijk zijn voor de brand.

Gesloten