LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inbraak in studio

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
0ldnick
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2012 21:18

inbraak in studio

Ongelezen bericht door 0ldnick »

Beste,

Gisteren is er in mijn studio ingebroken, zonder inbraakschade. Er is voor ongeveer 300/400 euro aan spullen gestolen.
Mijn studio heeft een voordeur (die op slot kan) en bevindt zich in een groter pand met algemene voordeur.

Mijn voordeur valt gewoon in het slot, wanneer het dichtgetrokken wordt, en ik draai hem meestal dan ook alleen maar op slot als ik voor langere tijd weg ben. Ik vond het veilig genoeg om het niet altijd op slot te draaien.

Nu is er gisteren dus ingebroken, zonder inbraakschade, want betekent dat iemand heeft geflipperd of dat iemand de sleutel heeft.

Nu zijn er gevallen bekend dat een sleutel van een flatgenoot ook past op de deur van een andere flatgenoot. De sleutels zijn dus niet uniek. Of er ook een sleutel op mijn slot past, weet ik niet.

Ik heb interpolis gebeld met mijn verhaal en ik kan niks claimen, omdat er geen inbraakschade is aan de algemene deur. Was dat wel het geval, dan hadden ze uitgekeerd.

Ik heb twee vragen: Weet iemand of dit klopt en of ik misschien onder bepaalde voorwaarden toch wel kan claimen?
Kan ik de huisbaas aansprakelijk stellen, mocht blijken dat sommige sleutels inderdaad niet uniek zijn?

Groeten

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: inbraak in studio

Ongelezen bericht door yan »

Zonder je totale verzekeringspolis en huurovereenkomst te kennen kunnen we weinig zeggen wie waar voor aansprakelijk is.
Enige ding wat zeker is is dat de inbreker aansprakelijk is, maar die is natuurlijk onbekend

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: inbraak in studio

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Elke verzekering die ik ken houd de regel aan, geen inbraaksporen=geen uitkering.
Anders kunnen mensen erg makkelijk fraude plegen door te zeggen dat de splinternieuwe TV gestolen is van 3000 euro terwijl die eigenlijk bij de buren staat.
Bij de huisbaas kan je proberen maar nadeel is de bewijslast, hoe ga je bewijzen dat er een ander slot in het pand is waar dezelfde sleutel op gaat?
Dat het zo is bij 2 andere flatgenoten zegt natuurlijk niets over uw slot. (wel merkwaardig dat dit dus kan gezien de gemiddelde combinaties van sleutels x het aantal huizen in nederland zal het geheid zo zijn dat je sleutel ook ergens anders past maar in hetzelfde complex? amateuristisch op zijn minst)

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: inbraak in studio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik zou zeggen, probeer eens uw sleutel uit op andere voordeuren, kan kunt u dat alvast uitsluiten.
Maar u zegt zelf al dat u de deur niet afsluit. Flipperen is nog geen 2 seconden werk en je bent binnen. Hier wordt al jarenlang voor gewaarschuwd en is dus ook uw volledige verantwoordelijkheid. Als ik mijn voordeur open laat staan kan ik ook nergens aankloppen.
Maar kijk eerst of uw sleutels ook op andere deuren passen. Wie weet heeft u dan een ingang bij de verzekeraar.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: inbraak in studio

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als e geen braaksporen zijn, is het dus geen inbraak, maar valt het onder de noemer insluiping en/of “valse sleutell”. Een inboedelverzekering voor een zelfstandige woning dekt diefstal door insluiping etc. normaal gesproken wel. Maar u hebt het over een studio, bedoelt u daarmee een bedrijfsmatige ruimte? Dan zullen daar andere voorwaarden van toepassing zijn.
Maar u hebt het ook over een “flatgenoot”. Dus om wat voor ruimte gaat het nu precies?

In een appartementencomplex is ook een algemene voordeur, maar is insluiping etc. in een appartement zonder dat er inbraaksporen aan de buitendeur zijn wel degelijk gedekt.

U moet dus uw polis nalezen op de dekking voor diefstal, niet inbraak.

Uiteraard is de huisbaas niet aansprakelijk.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: inbraak in studio

Ongelezen bericht door Appie83 »

Bij Interpolis :
Bij schade door diefstal.
• De woning of de ruimte waarin de gestolen inboedel lag, kon op slot.
• Er moet inbraakschade te zien zijn aan de buitenkant van de woning.
– Als verzekerde in de woning een kamer huurt en in die kamer is ingebroken.
https://www.interpolis.nl/~/media/files ... 50-171.pdf

Als ze zich op een van bovenstaande voorwaarden beroepen (of allebei) dan is er volgens mij wel discussie mogelijk:
De vereiste inbraakschade geldt voor kamerhuur in een woning. De vraag is of een studio hier ook onder valt of dat een studio gezien moet worden als appartement waar het vereiste van braakschade niet onder valt.
Het vereiste dat de woning op slot kon betekent niet dat de woning ook daadwerkelijk op het nachtslot zat, maar dat de deur kon worden afgesloten.

Wat betreft de aansprakelijkheid van de huisbaas. Los van het probleem dat je niet kan aantonen dat de deur is geopend door een sleutel van een van je huisgenoten of de huisbaas, kan de huisbaas alleen aansprakelijk worden gehouden als hij de diefstal heeft gepleegd. En ook dat kan je niet aantonen, laat staan bewijzen.


.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: inbraak in studio

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bijzonder. Eerst zeg je dit:
0ldnick schreef:Nu zijn er gevallen bekend dat een sleutel van een flatgenoot ook past op de deur van een andere flatgenoot. De sleutels zijn dus niet uniek. Of er ook een sleutel op mijn slot past, weet ik niet.
En dan dit:
0ldnick schreef:Mijn voordeur valt gewoon in het slot, wanneer het dichtgetrokken wordt, en ik draai hem meestal dan ook alleen maar op slot als ik voor langere tijd weg ben. Ik vond het veilig genoeg om het niet altijd op slot te draaien.
Dus ondanks dat je weet dat er mogelijk sprake is van het in omloop zijn van passende sleutels, besluit je toch je deur alleen dicht te trekken. En dat ondanks alle campagnes op dit punt. Flipperen is vaak maar 2 seconden werk - en dat weet ik uit ruime ervaring.
0ldnick schreef:Kan ik de huisbaas aansprakelijk stellen, mocht blijken dat sommige sleutels inderdaad niet uniek zijn?
Nee. al was het maar omdat jij degene bent die de deur niet op slot heeft gedaan, waardoor het al dan niet passend zijn van een andere sleutel helemaal niet relevant is. Er is immers geen sleutel nodig om binnen te komen.

Mucha

Re: inbraak in studio

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: inbraak in studio

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik denk, gezien de context, eerder een éénkamerappartement.

0ldnick
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2012 21:18

Re: inbraak in studio

Ongelezen bericht door 0ldnick »

Dank voor alle reacties.

Met een studio bedoel ik inderdaad een éénkamerappartement.

Ik heb de voorwaarden van Interpolis inderdaad ook geraadpleegd en vind het best vaag. Huur ik nu een kamer in een gebouw of huur ik een appartement? Dat is volgens mij belangrijk.

Wat als je thuis bent en op zolder bent. Er komt een boef binnen en die neemt je tv mee. Ik neem aan dat je dan toch ook verzekerd bent, ondanks dat de deur gewoon open was?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: inbraak in studio

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je huurt een appartement. Bij kamerhuur is sprake van onzelfstandige woonruimte, en dat is bij jou niet het geval.

0ldnick
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2012 21:18

Re: inbraak in studio

Ongelezen bericht door 0ldnick »

Ik heb Interpolis even opnieuw gebeld hierover. Vanochtend dacht meneer dat ik een kamer huurde, omdat ik een student ben. Niet het geval, ik huur mijn eigen appartement, dus heb ik gewoon recht op die claim.. Twee dingen geleerd: 1 -> draai altijd je deur op slot, 2 -> ga zelf ook op onderzoek uit
Nu is het tijd voor bier!!!

Gesloten