LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
nanda70
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2016 17:02

inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door nanda70 »

Mijn ex-man haalt elke twee weken onze kinderen met de auto op. Nu heb ik onlangs van hem begrepen dat zijn rijbewijs bijna een jaar is verlopen, en ik heb niet de indruk dat hij deze binnenkort gaat verlengen. Op internet heb ik gelezen dat men, nadat het rijbewijs een jaar is verlopen, geen beroep meer kan doen op de verzekering. (Bij sommige maatschappijen is dat eerder). Nu vraag ik mij af hoe dat zit met de inzittenden, mocht er iets gebeuren zijn de kinderen dan verzekerd.

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door Upstairs »

Bij een verlopen rijbewijs ben je vanaf de verlopen datum NIET verzekerd voor schade aan anderen. Voor alle schade draai je volledig zelf op. Je bent zelfs strafbaar als je achter het stuur plaatsneemt.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door tijger1 »

En als het straks echt een jaar verlopen is, kan hij hem niet eens meer verlengen.

Maar waar moeten de kinderen dan tegen verzekerd zijn in die auto?

De kinderen maar niet meer meegeven dan.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door Franskia »

Verzekering en geldigheid rijbewijs zijn gescheiden zaken. Het gaat er hier om of de kinderen nog verzekerd zijn als ze in de auto zitten. Om een lang verhaal kort te maken, als er een "inzittendenverzekering" is nog wel, in andere gevallen wordt dit al lastiger. Als je het niet vertrouwd, zoals de vraagstelling is, zou ik ze niet bij hem in de auto laten zitten om alle risico's te vermijden. De geldigheid van het rijbewijs is o.a. een eis van de verzekering. Bij een ongeldig rijbewijs geldt de verzekering nog wel, als deze niet is gestopt, maar kan deze de schade op de persoon verhalen.

joirda
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2013 08:48

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door joirda »

Als een rijbewijs is verlopen is deze NIET meer geldig en mag je dus GEEN auto rijden. Doe je dat toch dan ben je strafbaar. Je bent trouwens ook niet verzekerd. Als ik jou was, en hoe jammer dat ook is voor de kinderen, niet bij hun vader in de auto als hij zelf gaat rijden. Als er wat gebeurd dan vergeef je je zelf dat nooit.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door puma73 »

Franskia schreef:Verzekering en geldigheid rijbewijs zijn gescheiden zaken. Het gaat er hier om of de kinderen nog verzekerd zijn als ze in de auto zitten. Om een lang verhaal kort te maken, als er een "inzittendenverzekering" is nog wel, in andere gevallen wordt dit al lastiger. Als je het niet vertrouwd, zoals de vraagstelling is, zou ik ze niet bij hem in de auto laten zitten om alle risico's te vermijden. De geldigheid van het rijbewijs is o.a. een eis van de verzekering. Bij een ongeldig rijbewijs geldt de verzekering nog wel, als deze niet is gestopt, maar kan deze de schade op de persoon verhalen.
Als je rijbewijs niet meer geldig is ben je niet meer verzekert, op geen enkele wijze. Dus ook geen inzittendeverzekering.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door moederslink »

@nanda70,
ik vind het onverantwoord om uw kinderen mee te geven met iemand die al een jaar zonder geldig rijbewijs rijdt.
Stel dat ie wordt aangehouden bij een toevallige controle? Kunnen ze uitstappen en gaan lopen !
Nog afgezien van het feit dat er geen verzekering is als er iets gebeurt en dat uw ex man strafbaar is.
Laatst gewijzigd door moederslink op 22 feb 2016 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door tijger1 »

Die verzekering betaalt wel, als de bestuurder aansprakelijk is, maar dan wordt het verhaald op de bestuurder.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En als het straks echt een jaar verlopen is, kan hij hem niet eens meer verlengen.
Dat is niet waar

Mo Goedhart
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2011 21:29

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door Mo Goedhart »

Lees overigens de verzekeringsvoorwaarden goed na. Het kan zomaar zijn dat de inzittendenverzekering alleen voor niet direct bloedverwanten geldt die u overigens ook via wettelijke aansprakelijkheid kunnen benaderen. In dat geval is een inzittendenverzekering alleen gemakkelijker en mag u de afweging maken of u extra premie wilt betalen voor derden die u het meereizen in uw vervoermiddel gunt. Deze verzekering is niet verplicht. Uiteraard moet u voldoen aan de wettelijke vereisten (opvolgen van verkeersregels en in het bezit zijn van een geldig rijbewijs).

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door tijger1 »

Inzittendenverzekeringen, zowel de schade als de ongevallenvariant zijn bestemd voor alle inzittenden inclusief de bestuurder. Bloedverwant is niet van belang.

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door bupaul »

info van de ANWB.
Een rijbewijs dat is verlopen vóór 1 juli 1985 is niet meer te vernieuwen. Je moet dan opnieuw examen doen. Bij nieuwere rijbewijzen is dat niet nodig. Let op, rijden met verlopen rijbewijs is strafbaar!
Het is per verzekering verschillend of en hoelang de verzekering tot uitbetaling overgaat.
De verzekering zal wel altijd de schade aan de tegenpartij vergoeden en dit bijna altijd verhalen op de veroorzaker persoonlijk.

Ik zou mijn kinderen in ieder geval niet meer met hem meegeven.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: inzittenden verzekering na verlopen rijbewijs

Ongelezen bericht door kokka »

Schade bij verlopen rijbewijs, wat nu?
Is uw rijbewijs verlopen en bent u het vergeten te verlengen? U bent dan niet verzekerd bij OHRA. Houd daarom goed in de gaten of uw rijbewijs nog geldig is. Laat dit op tijd verlengen. Dan kunt u altijd rekenen op snelle en goede hulp bij schade. Rijdt u met een verlopen rijbewijs? Dan loopt u risico op een boete.
er wordt hier dus heel simpel gesteld dat je niet verzekerd ben.. dus ook niet de inzittende.

Gesloten