LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
mooiedagen
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jul 2010 17:37

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door mooiedagen »

iedere uitvaartverzekering is anders in die zin,dat in de polisvoorwaarden staat of er afgekocht kan worden of niet. Vandaar mijn eerste vraag: hebt U dat nahekeken?
tweede punt: was het een geldbedragpolis ( bij overlijden ontvangt U € x,-- of een naturauitvaartverzekering? ( de uitvaart wordt voor U geregeld ongeveer) zoals Dela , Monuta, etc.
Nu is enkele jaren geleden de wet aangepast, in die zin, dat alle polissen afkoopbaar zijn dan wel premievrijgemaakt kunnen worden. in uw geval lijkt mij, dat er al premievrijdom is geregeld en dan wordt het iets moeilijker.
Maar het verhaal van de tussenpersoon(agent) slaat echt alles. Dergelijke onzin hebt ik nog niet eerder gehoord. Ik raad U aan toch de voorwaarden van de polis eens goed te bestuderen; misschien zit er nog iets in om de polis af te kopen. Hoeveel jaar zou de polis nog lopen ? want in feite mist de verzekeeaar de rente dan over de ingelegde premies nu zijnde het afkoopbedrag. Laat U niets wijmaken over nog te berekenen kosten, want alle kosten zijn verrekend toe de premiebrijdom geregeld werd. S6 dus :!:

Jacques Naus
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2010 22:41

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door Jacques Naus »

Een uitvaartverzekering is niet afkoopbaar.
De uitvaartverzekerbng heeft alleen waarde bij overlijden van de verzekerde.

emerald
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 jul 2010 19:01

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door emerald »

Wisten jullie dat de premie voor een uitvaartverzekering onder 2 voorwaarden aftrekbaar is?

1. de uitkering moet in natura zijn. Met andere woorden je krijgt geen geld maar de uitvaart wordt geregeld 2. de verzering mag niet afkoopbaar zijn. Je mag dus niet de verzekering stopzetten en dan een geldbedrag krijgen.

Ik heb een gezin met vier kinderen en betaal 155 euro per jaar aan de verzekering. Die mag ik aftrekken. Dus ik krijg 41% terug. De premie wordt bij de ziektekosten geteld onder de post kosten overlijden en crematie (dat is ook de reden dat veel mensen eroverheen lezen) en is dus wel afhankelijk van de beruchte drempel maar in de regel krijg je wel iets terug.
Nog leuker is dat je over afgelopen jaren die premie kunt terugvorderen.

Dus kijk even welke verzekering je hebt en overweeg eventueel over te stappen. Vorder dan 5 jaar premie terug.

Ik heb met de belastingdienst gebeld. Het klopt (ze moest wel even zoeken!!)

http://www.huishoudplaza.nl/forum_topic ... aftrekbaar

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@jaques

sommige zijn echt zeer zeker wel afkoopbaar,gaat wel een flink bedrag vanaf...ligt aan je maatschappij,maar net als je pensioen enz,kan je het afkopen!

ik heb het even nagekeken totaal mijn man 12000 nog wat ja die had die ene polis en die is vrij al jaren! en ik bijna 11000..buiten de winstdelingen die komen er nog bij,die heb ik nog niet opgeteld,krijg elk jaar een brief en die leg ik netjes weg,...

je hebt ook die polissen dan is het heel het gezin verzekerd dat is link,mijn tante en oom hebben dat nog...en die zijn dus nu zwaaaaaaaaaaar onderverzekerd,die hebben dat 19 jaar geleden afgesloten tot een bepaald bedrag en denken we zien dan wel...geen cent te makken....tja hoe ga je dat oplossen...laat mij dan maar paranoide zijn,met elke 5 jaar kijken hoe het ervoor staat...
en voor een paar euro per mnd een polis afsluiten...
ja zo makkelijk ben ik dan weer,als het maar geregeld is...zorg minder.op he moment zelf,zit je niet op nog eens financiele problemen te wachten of je moet lekkere centen hebben,ja dat is wat anders...

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door Byob »

Wisten jullie dat de premie voor een uitvaartverzekering onder 2 voorwaarden aftrekbaar is?
Per belastingjaar 2009 is dat dus niet meer zo.
http://www.belastingdienst.nl/particuli ... en-11.html

Onder de kosten voor begrafenis of crematie behoorde ook (onder genoemde voorwaarden) de premie van een verzekering hiervoor.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

emerald schreef:Wisten jullie dat de premie voor een uitvaartverzekering onder 2 voorwaarden aftrekbaar is?

1. de uitkering moet in natura zijn. Met andere woorden je krijgt geen geld maar de uitvaart wordt geregeld 2. de verzering mag niet afkoopbaar zijn. Je mag dus niet de verzekering stopzetten en dan een geldbedrag krijgen.

Ik heb een gezin met vier kinderen en betaal 155 euro per jaar aan de verzekering. Die mag ik aftrekken. Dus ik krijg 41% terug. De premie wordt bij de ziektekosten geteld onder de post kosten overlijden en crematie (dat is ook de reden dat veel mensen eroverheen lezen) en is dus wel afhankelijk van de beruchte drempel maar in de regel krijg je wel iets terug.
Nog leuker is dat je over afgelopen jaren die premie kunt terugvorderen.

Dus kijk even welke verzekering je hebt en overweeg eventueel over te stappen. Vorder dan 5 jaar premie terug.

Ik heb met de belastingdienst gebeld. Het klopt (ze moest wel even zoeken!!)

http://www.huishoudplaza.nl/forum_topic ... aftrekbaar
Waarschijnlijk de belastingtelefoon gebeld? Die antwoorden zijn niks waard, en byob heeft hier gelijk. Voor de IB is de premie niet meer aftrekbaar als mede de kosten voor begrafenis en crematie.
voor de Succesiewet gelden andere regels. Daar zijn de kosten van begrafenis en crematie onder voorwaarden wel aftrekbaar (art 20 lid 1 Sw 1956)

Hierop kantoor hebben wij een gezegde. Liegen als de belastingtelefoon :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat ik mis in deze discussie is het feit dat er "levensgrote" verschillen zijn in uitvaartverzekeringen. Bij sommige maatschappijen betaal je maximaal 30 jaar premie. Bij andere betaal je je leven lang, al word je (als man!) 110*. Waarbij het maandelijkse premiebedrag in dat laatste geval ook nog eens hoger is bij dezelfde dekking. In een berekening op Independer was de goedkoopste verzekering 44% goedkoper dan de duurste. Een verschil van vele duizenden euro's in betaalde premie voor een standaard uitvaart.

Zelf zie ik uitvaartverzekeringen meer als afkoop van angst en onzekerheid.

*) bron: premievergelijking op http://www.independer.nl
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 13 aug 2010 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door seuren »

In beginsel is een natura-uitvaartverzekering niet afkoopbaar. Soms is dit wel toegestaan, maar dat is afhankelijk van de verzekeringsvoorwarden. Afkoop is echter per definitie zeer onvoordelig. Ten onrechte bestaat soms de indruk dat bij afkoop het verzekerde bedrag wordt uitgekeerd of in ieder geval het totaal aan betaalde premies. Niets is minder waar!!! Het totaal van de betaalde premies wordt verminderd met de risicopremies en de kosten. De risicopremie is verschuldigd in verband met het dekken van het vroegtijdige overlijdensrisico. Immers als de verzekerde kort na het sluiten van de verzekering overlijdt, moet de verzekeringsmaatschappij direct het gehele bedrag vergoeden voor de uitvaartkosten. U kunt de afkoopwaarde opvragen bij de verzekeringsmaatschappij, maar u zult ongetwijfeld horen dat dit slechts een gering bedrag is.

Het is veel verstandiger de verzekering (eventueel premievrij) voort te zetten. Als de verzekering een natura-uitvaartverzekering is, dan regelt en betaalt de verzekeringsmaatschappij tot aan het verzekerde bedrag de uitvaart. Er wordt in dat geval dus geen geld uitgekeerd en u hoeft dan ook niet bang te zijn dat schuldeisers er aanspraak op kunnen maken. Maar informeert u wel even bij de verzekeringsmaatschappij om wat voor soort polis het gaat. Soms is het namelijk wel degelijk een uitkering in geld en dan zou er wel een probleem kunnen ontstaan als de schuldeisers aanspraak maken op de uitkering.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door tennis »

seuren schreef:In beginsel is een natura-uitvaartverzekering niet afkoopbaar. Soms is dit wel toegestaan, maar dat is afhankelijk van de verzekeringsvoorwarden. Afkoop is echter per definitie zeer onvoordelig. Ten onrechte bestaat soms de indruk dat bij afkoop het verzekerde bedrag wordt uitgekeerd of in ieder geval het totaal aan betaalde premies. Niets is minder waar!!! Het totaal van de betaalde premies wordt verminderd met de risicopremies en de kosten. De risicopremie is verschuldigd in verband met het dekken van het vroegtijdige overlijdensrisico. Immers als de verzekerde kort na het sluiten van de verzekering overlijdt, moet de verzekeringsmaatschappij direct het gehele bedrag vergoeden voor de uitvaartkosten. U kunt de afkoopwaarde opvragen bij de verzekeringsmaatschappij, maar u zult ongetwijfeld horen dat dit slechts een gering bedrag is.

Het is veel verstandiger de verzekering (eventueel premievrij) voort te zetten. Als de verzekering een natura-uitvaartverzekering is, dan regelt en betaalt de verzekeringsmaatschappij tot aan het verzekerde bedrag de uitvaart. Er wordt in dat geval dus geen geld uitgekeerd en u hoeft dan ook niet bang te zijn dat schuldeisers er aanspraak op kunnen maken. Maar informeert u wel even bij de verzekeringsmaatschappij om wat voor soort polis het gaat. Soms is het namelijk wel degelijk een uitkering in geld en dan zou er wel een probleem kunnen ontstaan als de schuldeisers aanspraak maken op de uitkering.


Dit is na te lezen en verdere informatie op:

http://www.uitvaart.nl/advies_kosten_1_14845.html

seuren
Berichten: 80
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:35

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door seuren »

Dat klopt daar heb ik het ook gevonden volgens mij :lol:

breed

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door breed »

Bericht verwijderd door de moderator i.v.m. het overtreden van de gedragsregels.

Agressieve, onwettelijke, bedreigende, lasterlijke, vulgaire, obscene, racistische, misleidende of anderszins ongepaste of irrelevante bijdragen zijn niet toegestaan.

Gesloten