LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kleurverschil in vloer door lekkage

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
jochemvs
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2020 12:39

Kleurverschil in vloer door lekkage

Ongelezen bericht door jochemvs »

Goede middag,

Wij hebben een paar weken geleden lekkage gehad in onze keuken, ik zal jullie niet met de details vermoeien. Nu is het zo dat onze massief eiken houten vloer daar veel schade door heeft ondervonden. Deze vloer loopt helemaal door, via de woonkamer en de gang. We hebben het over een oppervlakte van om en nabij 50m2. Letterlijk de helft van de vloer is beschadigd en wordt vergoed. Maar de nieuwe vloer zal een andere kleur hebben dan de oude vloer (want dit is een andere partij hout dan die er nu ligt) en daarnaast is het niet goed aan te leggen aan onze huidige vloer omdat die helemaal aan elkaar is gelijmd. En dus zal de grens altijd goed zichtbaar zijn. Die grens loopt dus over het midden van onze woonkamer en is dus duidelijk zichtbaar en heeft een kleurverschil. Ik ben benieuwd of we de verzekering er niet voor verantwoordelijk is om het zo te herstellen dat het weer eruit ziet zoals het was?

Nu lees ik in de woonverzekering voorwaarden van de ING (opstal en inboedel loopt dan door elkaar, een massief houten vloer is opstal volgens mij):

12.2.3 Voorzover de inboedel kan worden hersteld, staat het
de maatschappij vrij de herstelkosten te vergoeden, eventueel
vermeerderd met een bedrag voor de waardevermindering
die door de schade werd veroorzaakt en door de reparatie niet
werd opgeheven.


Maar het liefst wil ik gewoon een mooie vloer, ik lees daar verder niks over in de polisvoorwaarden. Iemand hier ervaring mee?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kleurverschil in vloer door lekkage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een dergelijke discussie is onlangs al voorbij gekomen, maar daar bleven ook twistpunten over. U hebt lekkage in de keuken gehad, dat wil zeggen dat die vloer vervangen gaat worden. Dat u besloten heeft om de vloer naadvrij door te leggen is een persoonlijke keuze geweest.

Het voordeel van een houten vloer is is dat deze geschuurd kan worden. De slechte planken kunnen vervangen worden, de rest van de vloer schuren en in zijn geheel lakken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kleurverschil in vloer door lekkage

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Waarom nieuwe vloer?

Ik zou eerst alles schuren, de vochtplek tot die weg is en daarna de rest en gehele vloer behandelen...
Dan is kleurverschil ook weg.

Heb zelf een oude planken vloer, ook vocht, verf en brand plekken en na flink schuren weer als nieuw, met borstelen nu meer hout voelbaar en minder glad en de schuurplekken die dieper moesten vallen dan ook weg, slechts een vloer uit slooppand uit 1883... dus oude zooi?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kleurverschil in vloer door lekkage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Komkommertijd schreef:
22 feb 2020 18:41
Waarom nieuwe vloer?

Ik zou eerst alles schuren, de vochtplek tot die weg is en daarna de rest en gehele vloer behandelen...
Dan is kleurverschil ook weg.
Hout dat door vocht is aangetast kan je niet even weg poetsen. De planken die nat zijn geworden moeten gewoon vervangen worden. De goede planken kan je schuren en dan alles in zijn geheel lakken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kleurverschil in vloer door lekkage

Ongelezen bericht door crazyme »

Het ligt helemaal aan de situatie. Midden in de woonkamer lijkt mij niet acceptabel, maar wanneer uw vloer in een zeer matige staat is snap ik het wel.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kleurverschil in vloer door lekkage

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een gelijmde houten vloer is opstal.

https://baltussenparket.nl/advies/onder ... ten-vloer/

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Kleurverschil in vloer door lekkage

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar een voleiken vloer neemt verdacht weinig vocht op. Kleurverschil, maar da's dan ook omdat het 100% natuurlijk is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kleurverschil in vloer door lekkage

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

NeoDutchio heeft blijkbaar een Grenen vloer of zo....
Revoked weet wat Eiken is blijkbaar... flink werk maar ik zie nauwelijks verschil meer.
De watervlekken zijn weg te schuren zolang je geen massieve Fineer vloer van Eiken hebt genomen!

Gesloten