Klungelige actie Reaal

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
pd1aol
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2011 14:30

Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door pd1aol »

Klungelige actie Reaal

Deze week kreeg ik 2x een email van Reaal 1 vooraankondiging ½ later een email met het verzoek mij bij Reaal te identificeren in de email een link naar de betreffende web pagina.
Meteen gingen bij mij alle alarmbellen af. Dit kan niet anders dan een poging van criminelen zijn om aan mijn persoonsgegevens te komen. Aldus gealarmeerd, was ik toch nieuwsgierig, en bezocht de betreffende webpagina. Hier werd ik bevestigt in mijn overtuiging dat het om een actie van criminelen ging.

Ik was dan ook stom verbaast toen ik een dag later van Reaal een brief ontving met de verwijzing naar de eerder verzonden email. Ik heb de betreffende email uit de prullenbak terug kunnen halen nog steeds niet overtuigt dat er geen criminelen achter zaten, heb ik ingelogd op de webpagina van Reaal en daar stond een verwijzing naar de email. En niet zoals het hoort een link naar de betreffende webpagina waar ik mij moest identificeren. Nog steeds niet overtuigt heb ik Reaal naar gebeld de medewerker verzekerde mij dat deze email toch echt van Reaal afkomstig was.

Uiteindelijk ben ik met een uittest onbehagelijk gevoel via de email naar de betreffende web pagina gegaan en heb de instructies opgevolgd. Op goed geluk dat deze email echt van Reaal afkomstig is. Maar ik blijf er bij dat dit een uiterst klungelige actie is van Reaal.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door BreejKC »

Terecht dat u met dit soort emails voorzichtig bent. U heeft juist gehandeld doordat u over de echtheid van de email correspondentie aan u onzeker was, heeft u contact met Reaal opgenomen. U heeft een keurig antwoord gekregen en de zaken zijn verlopen zoals het hoort.

Desondanks proef ik een stuk ontevredenheid bij u. Maar ik zie geen suggestie hoe Reaal het voor u dan nog beter had kunnen doen. Misschien dat u dat ook nog even kan melden, voor uzelf en voor ons "ter leeringhe ende vermaeck".

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe werd u dan bevestigd dat het om een actie van criminelen ging?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door witte angora »

Was het ook mogelijk om zonder tussenkomst van die mail de nodige stappen te zetten? Dan omzeil je een 'mogelijk risico'.

Maar waarom ging je er direct al van uit dat het een poging van criminelen was om aan jouw gegevens te komen? En hoezo werd, toen je vanwege je nieuwsgierigheid precies deed wat je niet zou moeten doen, dat bevestigd? Waarom bleef je het niet vertrouwen ondanks de geruststelling aan de telefoon?

En waarom is dit een klungelige actie van Reaal? Ze zullen hoe dan ook aan wettelijke vereisten moeten voldoen. Daar valt een identificatie van klanten ook onder.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Mogelijk heeft u ook niet met Reaal gebeld maar met een nummer van de criminelen. Spoofing heet dat. Het beste kunt u de komende tijd in de gaten houden of er niet rare dingen met uw banksaldo of identiteit gebeuren.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door Justmeagain »

J. Deltoer schreef:
04 dec 2022 00:11
Mogelijk heeft u ook niet met Reaal gebeld maar met een nummer van de criminelen. Spoofing heet dat. Het beste kunt u de komende tijd in de gaten houden of er niet rare dingen met uw banksaldo of identiteit gebeuren.
Volgens mij werkt dat alleen voor inkomende nummers, als je het echte nummer van Reaal belt krijg je toch echt Reaal aan de lijn. Dus criminelen kunnen wel bellen met het Reaal nummer maar je kunt ze zeker niet terugbellen.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Uiteraard. Maar is het nummer van Reaal gebeld uit de telefoongids of uit de mail? Iedereen kan opnemen en zeggen dat hij van Reaal is

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
03 dec 2022 17:14
En hoe werd u dan bevestigd dat het om een actie van criminelen ging?
Een link in de mail is sowieso opletten geblazen. Dan bepaalt de verzender van de email immers waar je met je browser heen gaat.
En als dat iets is als
https://login.reaal.nl.2388729165272sdhjk.foutesite.xyz , dan lijkt het login.reaal.nl vertrouwd, maar beland je wel op een site van de criminelen

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door Lowieze »

TS: “ ….heb ik ingelogd op de webpagina van Reaal en daar stond een verwijzing naar de email…”

Als je een e-mail niet vertrouwt, kun je dit natuurlijk ook gelijk doen om bij Mijnberichten te kijken van de betreffende instantie. Nooit op een link in een e-mail klikken.

Wopke/Durkje
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2022 12:47

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door Wopke/Durkje »

Ik heb de zelfde e-mail gekregen en voel mij daar ook niet goed bij
Daarom Reaal gebeld voor uitleg
Hun antwoord was dat het verplicht was
Maar waarom dan het BSN nummer ik heb altijd geleerd dat moet je niet afgeven
Waar op reaal zij als we het een probleem vinden er ook iemand langs kan komen voor een identificatie check dat lijkt mij dan de beste oplossing

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u van hen pensioen of iets degelijks ontvangt, hebben ze het BSN nodig.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wopke/Durkje schreef:
09 dec 2022 16:47
Ik heb de zelfde e-mail gekregen en voel mij daar ook niet goed bij
Daarom Reaal gebeld voor uitleg
Hun antwoord was dat het verplicht was
Maar waarom dan het BSN nummer ik heb altijd geleerd dat moet je niet afgeven
Waar op reaal zij als we het een probleem vinden er ook iemand langs kan komen voor een identificatie check dat lijkt mij dan de beste oplossing
Op hun site staat alles goed uitgelegd https://www.reaal.nl/klantenservice/ide ... bij-reaal/ Waarom mensen niet eerst daarop kijken voor info ipv bellen is me een raadsel.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Klungelige actie Reaal

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
04 dec 2022 09:40
Uiteraard. Maar is het nummer van Reaal gebeld uit de telefoongids of uit de mail? Iedereen kan opnemen en zeggen dat hij van Reaal is
Maar als je het nummer uit de mail hebt gebeld, dan is het geen spoofing.

Plaats reactie