LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
witgezicht
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:32

Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door witgezicht »

vorig jaar heb ik een levensverzekering afgekocht. de verzekeraar heeft geen leesbaar(onleesbaar) algemene voorwaarden blad in zijn bezit. nu komen ze met een andere set voorwaarden in een ander layout aanzetten waarvan ze vertellen dat deze voor dezelfde polis geld. deze set heb ik nooit gezien. mijn vraag is mogen ze dit zo doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 26 feb 2016 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kan je de situatie een beetje toelichten? Ik begrijp er nu niets van. Waar is jouw eigen set voorwaarden? Ben je die kwijt? En wat heeft de verzekeraar in zijn bezit: een leesbare of onleesbare versie? Kan me niet voorstellen dat ze hun eigen voorwaarden niet in een leesbare versie hebben. De layout maakt niets uit, het gaat erom of de inhoud overeen komt. Wat moet je nu nog met die voorwaarden? Je verzekering is toch afgekocht? Loopt er nog een discussie ofzo?

witgezicht
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:32

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door witgezicht »

het gaat over de kostenaftrek bij afkoop.
mijn eigen set heb ik niet meer. deze levensverzekering komt nog uit 1971. de verzekeraar heeft enkel nog een zeer slecht leesbaar copie in het bezit. nu zegt de verzekeraar dat de inhoud met de andere layout het zelfde is als de copie en ook uit 1971 stamt en deze hoort specifiek bij mijn polis. hoe kunnen ze dat zeggen als het ene blad onleesbaar is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

'Slecht leesbaar' of 'onleesbaar' zijn twee verschillende dingen. Bij 'slecht leesbaar' is de inhoud nog te ontcijferen toch?
Mocht u toch 'onleesbaar' bedoelen dan zou u via googelen kunnen proberen of u die voorwaarden nog ergens kunt achterhalen.
Of schrijf hier om welke polis en voorwaarden het gaat met een oproep of lezers die voorwaarden wellicht voor u hebben.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Het is toch niet onleesbaar, alleen slecht leesbaar. Maar wat is nu het achterliggende probleem? E.e.a is toch al afgehandeld? En zo niet citeer dan de bepaling waar het over gaat.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

witgezicht schreef:het gaat over de kostenaftrek bij afkoop.
mijn eigen set heb ik niet meer. deze levensverzekering komt nog uit 1971. de verzekeraar heeft enkel nog een zeer slecht leesbaar copie in het bezit. nu zegt de verzekeraar dat de inhoud met de andere layout het zelfde is als de copie en ook uit 1971 stamt en deze hoort specifiek bij mijn polis. hoe kunnen ze dat zeggen als het ene blad onleesbaar is.
Op zich kunnen ze dat prima zeggen: uit hun administratie blijkt uiteraard welke voorwaarden bij welke polis horen.

Over het algemeen wordt er in de polissen ook specifiek naar een concreet omschreven set voorwaarden verwezen, vaak inclusief een datum (van deponering). Als dat overeenkomt, is het ook helder.

Heb je redenen om aan te nemen dat het niet overeen komt? Of ben je gewoon wantrouwend?

witgezicht
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:32

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door witgezicht »

wantrouwend zijn heel veel mensen geworden naar verzekeraars toe de laatste jaren, ik ook. als ze een leesbare versie hadden vraag ik me af waarom deze niet in mijn dossier zat die ik opgevraagd heb een paar maanden geleden. daar komen ze nu ineens mee.

witgezicht
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:32

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door witgezicht »

even anders. er zijn blijkbaar algemene voorwaarden voor alle levensverzekering en specifieke voorwaarden voor mijn verzekering. blijkt uit een email vanmiddag. moet de een verwijzen naar de ander?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Los van die vraag zou je dan ook (vooral) moeten weten hoe de regelgeving hierover 45 jaar geleden was...

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

witgezicht schreef:even anders. er zijn blijkbaar algemene voorwaarden voor alle levensverzekering en specifieke voorwaarden voor mijn verzekering. blijkt uit een email vanmiddag. moet de een verwijzen naar de ander?
Het hangt er vanaf wat er ten tijde van het sluiten van de verzekering in jouw overeenkomst van toepassing is verklaard. Even je eigen papieren induiken dus.

witgezicht
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:32

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door witgezicht »

er staan geen verwijzingen in naar elkaar. ook geen datum ofzo.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Staat er geen enkele verwijzing in je overeenkomst? Dat zou zeer bijzonder zijn.

witgezicht
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:32

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door witgezicht »

nee, maar ja het komt wel uit 1971. geen idee of dat wettelijk nodig was in dezen. maar de specifieke voorwaarden zijn mij nooit getoond voor de afkoop.
de algemene voorwaarden staan op naam van verzekeringsunie levensverzekering maatschappij nv te utrecht en de specifieke voorwaarden staan op levensverzekerings maatschappij stad rotterdam. wat ik al vreemd vind als ze beide bij de polis horen. in de een staat iets over geschillen en in de ander niks.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witgezicht schreef:wantrouwend zijn heel veel mensen geworden naar verzekeraars toe de laatste jaren, ik ook. als ze een leesbare versie hadden vraag ik me af waarom deze niet in mijn dossier zat die ik opgevraagd heb een paar maanden geleden. daar komen ze nu ineens mee.
Dat wantrouwen komt vooral omdat de meeste mensen nooit hebben gekeken wat ze nu eigenlijk verzekerd hebben. Dan wordt er een beeld bij gevormd wat niet overeenkomt met hetgeen waar ze hun handtekening onder hebben gezet. En dan heeft de verzekeraar het ineens gedaan als de werkelijkheid anders is dan de fantasie.

witgezicht
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:32

Re: Kostenaftrek bij afkoop levensverzekering

Ongelezen bericht door witgezicht »

het wantrouwen bestaat omdat ze de specifieke voorwaarden achterhouden en niet in het persoonlijk dossier bewaren.

Gesloten