LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
gaisdergerman
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jun 2013 21:48

Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door gaisdergerman »

Hallo,

Sinds gisteren hebben we een helaas een lekkage ergens aan de CV leiding. Toen ik het water bijvulde ging de druk binnen 10 minuten van 2.2 naar 0.3 bar.

Vandaag belde ik mijn tussenpersoon en zij zijn volmacht van ASR. Er werd aangegeven dat dit niet verzekerd zou zijn omdat er geen gevolgschade is. Naar mijn idee is er wel gevolgschade. We weten niet waar het lek zitten dus moeten het lek opzoeken en waarschijnlijk hak en breekwerk verrichten. Ook kunnen we onze verwarming niet meer gebruiken, lijkt me toch ook schade.

We hebben voor ons woonhuis voor de meest uitgebreide dekking gekozen (all risk). Er werd verteld dat 'van alle buiten komende onheilen gedekt zijn, tenzij in de voorwaarden uitgesloten'. Ik heb de voorwaarden erbij gepakt en zag dit niet in de uitsluitingen staan.

In de voorwaarde staat het volgende:
Artikel 5
Omvang van de dekking
1. Dekking voor het woonhuis bij normaal gebruik
a. Bij normaal gebruik bieden wij dekking voor de schade aan of het
verlies van het woonhuis. De schade of het verlies moet ontstaan zijn
door een gebeurtenis die plotseling en onvoorzien van buitenaf op
het woonhuis inwerkt. Deze dekking geldt ook als de gebeurtenis
een gevolg is van een eigen gebrek.
b. Als de schade is ontstaan door het voor verzekerde onvoorzien
stromen van water en stoom
uit de binnen het woonhuis
aangebrachte aan- of afvoer-leidingen en de sanitaire apparaten die
hierop aangesloten zijn., bieden wij dekking voor:
- de kosten van het opsporen van het defect aan de leidingen;
- de kosten die in verband daarmee zijn gemaakt voor breek- en
herstelwerkzaamheden aan muren, vloeren en andere
onderdelen in en onder het woonhuis, met inbegrip van kelders
en kruipruimtes;
- het herstel van de leidingen en de daarop aangesloten
toestellen.


Mijn inziens zou het gewoon gedekt moeten zijn. Doordat de cv leiding kapot is kunnen we de verwarming niet meer gebruiken en zullen we dit dus moeten herstellen. Als het niet onder een leiding zou vallen (wat ik heel raar zou vinden) dan staat het niet bij de genoemde uitsluitingen.

Ook mijn loodgieter had nog nooit meegemaakt dat het niet gedekt is.

Lees/zie ik het nu verkeerd of moet mijn tussenpersoon (Volmacht) de schade gewoon in behandeling nemen en me verder helpen? Hoop dat iemand me advies kan geven.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 apr 2019 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Althans ikzelf lees in de OP niet, dat de CV inbegrepen is.
Waar blijft het water, dat uit de CV lekt trouwens??
Zelf had ik ook eens een lek; dat bleek toen te zitten bij het ingaan van een (CV-)leiding in de muur tussen het woongedeelte en de garage, in de kruipruimte onder het woongedeelte; het lekwater kon je daar zo zien.
De ketel stond in de garage; daaronder was geen kruipruimte; als het lek daar ergens had gezeten, was detectie natuurlijk niet zo simpel geweest.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door kokka »

Je hebt geen waterschade, je heb alleen te maken met een kapotte leiding. Dat valt gewoon niet onder de inboedelverzekering. Als je als gevolg van het gelekte water schade had.. bijvoorbeeld omdat je parket bol staat,dan had je dat vergoed gekregen. Maar dan nog steeds niet de herstelkosten van je cv systeem

gaisdergerman
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jun 2013 21:48

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door gaisdergerman »

chrisd1 schreef:Althans ikzelf lees in de OP niet, dat de CV inbegrepen is.
Waar blijft het water, dat uit de CV lekt trouwens??
Zelf had ik ook eens een lek; dat bleek toen te zitten bij het ingaan van een (CV-)leiding in de muur tussen het woongedeelte en de garage, in de kruipruimte onder het woongedeelte; het lekwater kon je daar zo zien.
De ketel stond in de garage; daaronder was geen kruipruimte; als het lek daar ergens had gezeten, was detectie natuurlijk niet zo simpel geweest.
Het is een all risk dekking. Dan is volgens mij alles gedekt tenzij uitgeloten, ik zie niet dat dit in de uitsluitingen vermeld staat. De schade is ook plotseling en onvoorzien ontstaan.

Ik kan niet zien waar het lek zich bevind, dat is schijnbaar de reden dat er geen dekking zou zijn.

@ Kokka: Het gaat overigens om een woonhuisverzekering en niet om een inboedelverzekering.

De ketel lekt zelf overigens niet. Er is een mogelijkheid om de leiding dicht te zetten en dan blijft de ketel gewoon op druk en hebben we in ieder geval warm water.

edit: Dit staat er overigens in de voorwaarden van inshared, wat erg lijkt op de voorwaarden van ASR: CV leiding valt dus gewoon onder aan/afvoerleiding

U bent verzekerd voor de schade door water dat
of stoom die voor u onvoorzien komt uit een defecte aan- of
afvoerleiding. Of uit het sanitair en de toestellen die daarop zijn
aangesloten.
Met aan- of afvoerleidingen bedoelen we leidingen en koppelingen die
geschikt zijn:
om zonder toezicht te functioneren,
die altijd zijn aangesloten, en
die constant dezelfde druk als de waterleiding of de centrale
verwarmingsinstallatie kunnen weerstaan

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

gaisdergerman schreef:Ik kan niet zien waar het lek zich bevind, dat is schijnbaar de reden dat er geen dekking zou zijn.
Dat zou me zeer verbazen.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door beusen »

Je bent tegen waterschade van de CV installatie verzekerd.
Dat wil niet zeggen, dat je bij een schade ook de reparatie vergoed krijgt.
Die moet je wel zelf betalen.

gaisdergerman
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jun 2013 21:48

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door gaisdergerman »

Als ik weer de voorwaarden erbij pak staat er dat herstel leidingen ook vergoed wordt. Maar om die kosten maak ik me geen zorgen.

Opsporingskosten, evt hak en breekwerk en herstelkosten wel. Wellicht is het eenvoudig te traceren en is het voordelig te repareren, alleen al moet de tegelvloer eruit :-(.

Het belangrijkste is dat er naar mijn idee (zie eerste post) volgens de voorwaarden dekking moet zijn. Uiteindelijk heeft iedere verzekeraar weer net een andere dekking. Het gaat me erom dat ik het goed lees. Als dat zo is ga ik nog 1x proberen bij mijn tussenpersoon.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door berndv »

als het deze verzekering is:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 5766,d.d24
dan zie ik geen reden om deze schade uit te sluiten.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

gaisdergerman schreef:De ketel lekt zelf overigens niet. Er is een mogelijkheid om de leiding dicht te zetten (de ketel z.g. 'in te blokken' ch) en dan blijft de ketel gewoon op druk
Dat kun je natuurlijk zien aan de gebruikelijke drukmeter op de ketel; je hebt een aparte drukmeter op het leidingsysteem??

gaisdergerman
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jun 2013 21:48

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door gaisdergerman »

berndv schreef:als het deze verzekering is:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 5766,d.d24
dan zie ik geen reden om deze schade uit te sluiten.
Het gaat om deze voorwaarden:

edit: zijn dus precies dezelfde.

@christ1: Ik kan de leidingen net onder de cv ketel dicht zetten, als ik dat doe dan blijft de ketel wel op druk. Dit is momenteel ook het geval zodat we nog wel warm water kunnen gebruiken.
Laatst gewijzigd door gaisdergerman op 05 okt 2016 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door beusen »

Google eens op :lekkage opsporen, er zou wel in jou woonplaats ook een bedrijf zijn, die zonder breekwerk de lekkage opsporen.

Heb goede ervaring mee gemaakt.

gaisdergerman
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jun 2013 21:48

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door gaisdergerman »

Ik zou graag eerst duidelijk willen hebben of dit onder de dekking van mijn woonhuisverzekering valt.

Momenteel heb ik telefonisch te horen gekregen dat dit verzekerd zou zijn. Na het lezen van de voorwaarden ben ik hier niet mee eens, vandaar dat ik de schade nogmaals in heb gediend (op schrift).

Volgens mij valt deze schade onder de dekking. Mocht ik wederom een afwijzing krijgen wat zijn dan mijn mogelijkheden?

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door BL2 »

Op jou leidingen zijn geen sanitaire apparaten aangesloten, maar betreft het een CV installatie.
Misschien zit daar het probleem.
De CV valt alleen bij Inshared onder de voorwaarden, maar daarbij ben je niet verzekerd. Die voorwaarden zijn dus niet van toepassing.

gaisdergerman
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jun 2013 21:48

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door gaisdergerman »

BL2 schreef:Op jou leidingen zijn geen sanitaire apparaten aangesloten, maar betreft het een CV installatie.
Misschien zit daar het probleem.
De CV valt alleen bij Inshared onder de voorwaarden, maar daarbij ben je niet verzekerd. Die voorwaarden zijn dus niet van toepassing.
In de voorwaarden van mijn (ASR) verzekering staat ook 'U bent verzekerd voor de schade door water dat
of stoom die voor u onvoorzien komt uit een defecte aan- of
afvoerleiding. Of uit het sanitair en de toestellen die daarop zijn
aangesloten.'


Alleen bij Inshared staat het er nog het volgende bij:

Met aan- of afvoerleidingen bedoelen we leidingen en koppelingen die
geschikt zijn:
om zonder toezicht te functioneren,
die altijd zijn aangesloten, en
die constant dezelfde druk als de waterleiding of de centrale
verwarmingsinstallatie kunnen weerstaan


Mijn inziens is dat gewoon om duidelijk te maken wat ze precies onder aan- of afvoerleidingen bedoelen. Een CV leiding is een aanvoerleiding voor een verwarming. Dus als de laatste omschrijving ontbreekt zou het mijn inziens gedekt moeten zijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door berndv »

BL2 schreef:Op jou leidingen zijn geen sanitaire apparaten aangesloten, maar betreft het een CV installatie.
Misschien zit daar het probleem.
De CV valt alleen bij Inshared onder de voorwaarden, maar daarbij ben je niet verzekerd. Die voorwaarden zijn dus niet van toepassing.
wat ik in de voorwaarden van deze allrisk verzekering lees is alle schade binnenshuis gedekt, mits uitgesloten, en de cv is niet uitgesloten.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door chrisd1 »

berndv schreef:mits
tenzij

stofzuigertje

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast ketel onderhoud moeten ze ook regelmatig de leidingen en kranen controleren op eventueel doorroesten of andere schade.

Vooral als je flink verlies aan water hebt niet zomaar bijvullen maar eerst alles controleren en weg gewerkte leiding, mooi maar lastig als het fout gaat.
Niet de leiding maar alleen gevolg schade zal vergoed worden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door kokka »

berndv schreef:
BL2 schreef:Op jou leidingen zijn geen sanitaire apparaten aangesloten, maar betreft het een CV installatie.
Misschien zit daar het probleem.
De CV valt alleen bij Inshared onder de voorwaarden, maar daarbij ben je niet verzekerd. Die voorwaarden zijn dus niet van toepassing.
wat ik in de voorwaarden van deze allrisk verzekering lees is alle schade binnenshuis gedekt, mits uitgesloten, en de cv is niet uitgesloten.
Waterschade wel..

gaisdergerman
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 jun 2013 21:48

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door gaisdergerman »

En wat is dan de gevolgschade? Naar mijn idee is de gevolgschade een verwarming die niet werkt.

En negeer je dan gewoon de voorwaarden? Naar mijn idee staat in de voorwaarden duidelijk dat het verzekerd is.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Lekkage cv-leiding, geen dekking verzekering

Ongelezen bericht door angel1978 »

gaisdergerman schreef:En wat is dan de gevolgschade? Naar mijn idee is de gevolgschade een verwarming die niet werkt.

En negeer je dan gewoon de voorwaarden? Naar mijn idee staat in de voorwaarden duidelijk dat het verzekerd is.
Dat lijkt me niet. De gevolgschade van een lekkende leiding is bijvoorbeeld
* een kromme vloer (omdat deze in het water gestaan heeft).
* onder water gelopen kelder
* Kapot behang en stucwerk door waterschade

Gesloten