LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensverzekering met winstdeling NN: waar blijft die winst?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Levensverzekering met winstdeling NN: waar blijft die winst?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou die stappen kunt u wel vergeten. Belachelijk of niet.

Er zullen jaren geweest zijn dat er op die beleggingen helemaal geen winst gemaakt is. En de winst van NN bestaat niet alleen uit uw soort polissen, daar dragen heel wat andere takken aan bij.

Maar wees blij dat u een gegarandeerd eindbedrag hebt.
Dus u hebt een polis die 34 jaar loopt?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Levensverzekering met winstdeling NN: waar blijft die winst?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @BLOO, als de winstdeling niet in overeenstemming is met de bijbehorende richtlijnen https://www.nn.nl/Particulier/Verzekere ... deling.htm die hier te vinden zijn dan zou u iets kunnen ondernemen.
Dat kunt u zelf uitzoeken of uw/een financieel adviseur raadplegen. En desgewenst naar het KIFID stappen.
Maar dan zult u met harde feiten moeten komen en niet met vermoedens over de bedrijfsvoering bij NN.

Volgens NN krijgt u jaarlijks een winstbrief met daarin prognoses voor de toekomst. Dat geeft een goed beeld van wat de winstdeling in de komende jaren gaat doen. Mocht u daar ontevreden over zijn dan zou u de polis af kunnen kopen als dat volgens de voorwaarden kan.

Maar door laten lopen lijkt me persoonlijk de beste optie. Beleggen is iets voor de lange adem en een looptijd van 34 jaar is zo gek nog niet. U had goed jaren qua winstdeling en ook mindere. Juist die fluctuaties van je met die lange looptijd op.
En de keuze voor een gegarandeerd eindbedrag was een goeie. Bedenk daarbij wel dat de beleggingsresultaten door die garantie altijd lager zijn dan bij verzekeringen die dat niet hebben.

Mijn advies? Check de voorwaarden en als die kloppen, leg dan de polis (voorlopig) onder in een la.

>Peter<
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 mar 2019 16:15

Re: Levensverzekering met winstdeling NN: waar blijft die winst?

Ongelezen bericht door >Peter< »

Nee, dat bent U niet!
Ook ik heb slechte ervaringen met gedeelde winstuitkering van een verzekeringsmaatschappij.
Of dit komt door overnames weet ik niet omdat er nooit een duidelijke specificatie van hun berekening wistuitkering kwam.
Had de levensverzekering afgesloten bij Prudential in 1988 d.m.v een eenmalige hoge premie en dan nog 10 gelijke jaarlijkse premies. 5 jaar na laatste premie betaling zou de jaarlijkse winstuitkering plaats vinden, dus in 2005. Er gebeurde echter niets!
In 2008 kwam ik erachter dat Avéro Achmea had Prudential NL overgenomen en die dachten dat mijn dossier was afgewikkeld en uitbetaald. Niet dus en er werd een nieuwe gerepareerde Avéro Achmea polis toegezonden alsof de premie wel in de polis gestort is en vanaf 2000 premievrij is. Omdat het dan gespaarde kapitaal nu in euro staat ipv guldens en dicht bij in 1988 gegarandeerde kapitaal zat was de jaarlijkse winstbijschrijving nog maar € 45 -50. Polis willen afkopen in 2013 maar was belachelijk duur dus door laten lopen tot einddatum 2018 en kreeg toen het prognose bedrag netto uitgekeerd

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Levensverzekering met winstdeling NN: waar blijft die winst?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het lijkt me niet dat ze de concurrentie laten beslissen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Levensverzekering met winstdeling NN: waar blijft die winst?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Theotrucker schreef:
08 aug 2019 11:04
Het lijkt me niet dat ze de concurrentie laten beslissen.
Dat is niet het punt maar dit uiteraard wel: 'Dat klinkt heel eerlijk, maar (1) ze beslissen over mijn geld zonder mij daarin te kennen en (2) ze zijn zelf ook weer een NN onderneming. Feitelijk wordt het besluit dus intern voorgekookt en dan even afgetikt door een aandeelhoudersbesluit dat ook weer intern wordt afgetekend.'

Gesloten