LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
rebin67
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2006 21:32

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door rebin67 »

Bedankt Petra voor je nuttige adviezen en info's. Het is duidelijk geworden dat lijfrente duur, duurder, duurste product is voor de situatie van mijn partner. We maken dit bedrag naar ons spaarrekening over.

Blijft door gaan met je feedback omtrent de tussenpersonen en advieseuren.

Petra12
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:13

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door Petra12 »

Rebin,

Fijn dat ik je heb kunnen helpen.

Kijk overigens ook nog eens in de thre4ad Mensen kijken vanavond. Daar gaat het over een uitzending van Kassa van gisteren, waarin gekeken wordt of tussenpersonen zich in hun advisering laten leiden door het product dat het best is voor de klant (levensloop) of het product wat het best is voor hun eigen protemonnee (lijfrente).

En ja hoor, 7 van de 10 "financieel adviseurs" kiest voor datgene waar hij het meest op verdient en de klant het minst. Lekkere manier van adviseren....

lekkerbek
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2004 21:28

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door lekkerbek »

Ook ik heb ooit zo'n heerlijke zakkenvuller voor de tussenpersoon afgesloten: Koersplan van Spaarbeleg/Aegon.

1) 4% van de totaal te betalen inleg gedurende de gehele looptijd verdwijnt in de zakken van de tussenpersoon als courtage. In de overeenkomst en in de algemene voorwaarden wordt dat "administratiekosten" genoemd.

2) Tegelijk met het afsluiten van de overeenkomst werd er een overlijdensrisicoverzekering afgesloten, waarvan echter nooit sprake is geweest, noch in de polis, noch in de algemene voorwaarden, noch in de gesprekken met de "adviseur".
Ook was nergens sprake van de hoogte van de premie hiervoor.
Koppelverkoop heet dat.

Jarenlang wordt dezelfde prognose vermeld in de jaaroverzichten, totdat er bij wet een fiscaal overzicht verplicht wordt gesteld, waaruit blijkt dat de actuele waarde substantiëel achterblijt bij de bij herhaling schriftelijk uitgebrachte prognose.

Bij toeval kwam ik terecht op de site van
www.koersplandewegkwijt.nl

Daar lees je dus pas wat er echt aan de hand is in verzekeringsland, wat een oplichtersbende.

Offerteselect, hoeveel van die koersplandingen heb jij verkocht?

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Ik heb geen produkten van Aegon/spaarbeleg verkocht en zal dat ook niet doen. Dit gekldt ook voor Nationale Nederlanden, Avero etc.

In de levensverzekeringen die wij adviseren worden in de polis alle kosten vermeld. Daarnaast is voor ons het allocatiepercentage doorslaggevend. (d.i. het percentage van de inleg wat daadwerkelijk wordt aangewend voor vermogensopbouw)

Indien jij een overlijdensriciodekking hebt afgesloten die je niet wilt kun je de polis laten wijzigen, tenzij deze is verpand.

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Je uiteenzetting over de gouden handdruk is prima.

Leg mij nu eens uit hoe jij komt op het aantal van 7 op 10 adviseurs die zich schuldig maken aan provisiejacht. Is dit een inschatting of ergens op gebaseerd ?

Hierbij de uitslag van een door independer gehouden onderzoek

20 februari 2006
INDEPENDER: HOOGSTE WAARDERING VOOR INTERMEDIAIR
Uit klanttevredenheidsonderzoek van Independer, waaraan 17.706 mensen hebben meegewerkt, blijkt dat de plaatselijke tussenpersoon door de klant het best wordt gewaardeerd (7,7). Ook makelaars en hypotheekketens scoren hoog. Zo werden de adviseurs van de Hypotheekshop gemiddeld met een 7,6 gewaardeerd. Eveneens positief gewaardeerd zijn de adviseurs van Univé. Minder tevreden is de klant over de hypotheekadviseurs bij de bank. Hekkesluiter is Frisia Financieringen. De respondenten deden aan het onderzoek mee gedurende de periode september 2005 - februari 2006. Zij noemden bijna 100 verschillende organisaties. De plaatselijke tussenpersonen die niet aan een keten gebonden zijn, zijn in dit onderzoek in één categorie ondergebracht. In totaal waren er voor 33 verschillende organisaties voldoende waarnemingen om een betrouwbaar resultaat te kunnen tonen. De Rabobank is door de meeste respondenten beoordeeld (16 procent), gevolgd door de plaatselijke tussenpersoon (10 procent) en de Hypotheker (9 procent). Het meest kritisch zijn consumenten over de inhoud van het aanbod of de offerte. Gemiddeld gaf de consument hiervoor een 6,6 (schaal van 1-10). De sfeer tijdens het adviesgesprek kreeg de hoogste waardering (7,5).

Petra12
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:13

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door Petra12 »

offerteselect, kijk eens een paar postings terug. Dan zie je mijn verwijzing naar de thread Mensen kijken vanavond. Daarin wordt verwezen naar een uitzending van Kassa. Kassa heeft een onderzoek gehouden naar de wijze van "adviseren" van tussenpersonen. De conclusie was dat 7 van de 10 "adviseurs" een product adviseerde waar vooral de "adviseur" wijzer van werd.

Wat betreft jouw citaat:
1. dit onderzoek is uitgevoerd door een tussenpersoon. Het komt dus al bij voorbaat uit verdachte hoek
2. wat niet weet, wat niet deert. Pas als mensen weten dat ze bedonderd worden door hun "adviseur", zullen ze hem minder gaan waarderen. Kennelijk is dit besef nog niet al te breed doorgedrongen in Nederland.

Petra12
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:13

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door Petra12 »

Voor iedereen die de thread Mensen kijken vanavond mist, hieronder de samenvatting van de conclusies van Kassa


-----------
Levensloop versus lijfrente 18-02-06

Wie wil gaan sparen om later zijn pensioen aan te kunnen vullen, komt al gauw bij de lijfrentepolis uit, want dat levert belastingvoordeel op.

Mediaplayer breedband - modem


Realplayer breedband - modem











Maar het is wel een dure oplossing – er blijft heel wat geld achter bij de verzekeraar en de tussenpersoon. Sinds 1 januari is er een veel goedkoper alternatief: de levenslooprekening. Maar de meeste assurantieadviseurs houden vast aan de lijfrente-op0lossing.


Volgens financieel adviseur Frank van der Venne zijn de kosten van de levenslooprekening lager en de opbrengst hoger. Hij vergeleek een lijfrentepolis en een levensloopverzekering van dezelfde bank/verzekeraar (SNS). In beide gevallen wordt gedurende 24 jaar € 3600 per jaar ingelegd. Het geld wordt in hetzelfde fonds belegd. De lijfrente zou na die 24 jaar €178.000 opleveren, de levenslooprekening € 212.000, € 34.000 meer dus, dat is bijna 20 %.


Ook de kosten voor een levensloopregeling liggen aanzienlijk lager, mede omdat de tussenpersoon er minder op verdient. Bovendien krijgt de tussenpersoon de provisie al meteen bij het afluiten van de lijfrentepolis, en voor een levenslooprekening krijgt hij de provisie uitgesmeerd over de hele looptijd.


De vraag is: welk advies zullen verzekeringsadviseurs geven als iemand anno 2006 om een aanvullende pensioenregeling vraagt – houden ze vast aan de lijfrente of adviseren ze de levenslooprekening?


We gingen met de verborgen camera langs tien verzekeringsadviseurs in de regio Utrecht – allemaal leden van de branche-organisaties NVA en NBVA.


De meesten brachten uit zichzelf de levensloopregeling niet ter sprake. Slechts één adviseerde de levensloop. Zeven van de tien kozen voor de lijfrente.


Frank de Jonge van de branche-organisatie NVA vindt dat de levensloopregeling wel degelijk in een advies betrokken moet worden. Dat dit meestal niet is gebeurt, wijt hij gedeeltelijk aan het feit dat die regeling nog zo nieuw is en aan de enorme drukte waarmee tussenpersonen op dit moment te maken hebben. Die drukte houdt verband met het nieuwe zorgstelsel en met allerlei veranderde regelgeving.


Overigens is volgens hem de levensloopregeling niet altijd de beste oplossing. Als mensen een uitkering willen bij overlijden of wanneer ze het extra pensioen niet over hun hele pensioenperiode uitgekeerd willen hebben, dan is de lijfrente de meest aangewezen oplossing. Maar volgens Kapé Breukelaar, voorzitter van de Vereniging van Onafhankelijke financieel adviseurs de VOFP, is ook in die gevallen vaak een oplossing denkbaar in combinatie met een levenslooprekening.


Meer informatie over de levensloopregeling:

arnoud2
Berichten: 66
Lid geworden op: 31 jan 2006 09:29

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door arnoud2 »

Het verbaast mij nogal dat jij het onderzoek naar de prullenbak verwijst, omdat het zou zijn uitgevoerd door een tussenpersoon.

Trosradar maakt nogal promotie voor deze "tussenpersoon"

Wellicht zou je je reacties beter kunnen posten op het forum van kassa.

Waar het mij om gaat is het besef, ook aan onze kant, dat er in onze branche misstappen worden begaan. Hetgeen overigens in elke branche het geval is. Dit betekent echter niet dat de gehele branche verziekt is en dat er geen adviseurs zouden zijn die wel het belang van de consument op de voorgrond plaatsen.

ldeblaey
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2006 18:50

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door ldeblaey »

Hoe komen ze bij kassa op €212000? Zover ik kan lezen kan je niet meer dan 210% inleggen in die levensloop....Dan heb je toch een dik jaarsalaris dacht ik zo. Heb je geen aanvullend pensioen nodig. Bij lijfrente kun je toch door blijven sparen?? Levensloop lijkt mij alleen een vervanging voor prepensioen.. Of uiteraard ander verlof.

Petra12
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:13

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door Petra12 »

Offerteselect,

Over het feit dat Radar nogal veel gebruik maakt van Independer, wordt regelmatig op dit forum gediscussieerd. Ik vind zelf ook dat Radar te veel promotie maakt voor Independer en te weinig uitlegt dat ook Independer een commerciele partij is.

Verder vraag ik me af of jij een vleesonderzoek dat door de slager zelf uitgevoerd wordt, betrouwbaar vindt. Ik neem aan van niet, vandaar ook het bekende gezegde "dit is als de slager die zijn eigen vlees keurt". Als een tussenpersoon komt met een onderzoek hoe goed tussenpersonen het wel niet doen, dan vind ik dat net zo verdacht als de slager die zijn eigen vlees keurt. Dan hecht ik meer geloof aan een onderzoek van een externe partij, zoals Kassa.

Bovendien ging het onderzoek van Independer over vage zaken als "hoe men zich voelt bij de advisering van de tussenpersoon". Dat het gevoel van mensen bij de "advisering" goed is, betekent nog niet per se dat het "advies" dat ze hebben gekregen, ook goed is. Het onderzoek van Kassa gaat daarentegen over de keiharde cijfers.

En ja, 3 van de 10 adviseurs uit het Kassa onderzoek adviseerde wel correct. Maar de conclusie blijft dan nog steeds dat de overgrote meerderheid (7 van de 10) dit niet deed. Waarom denk je dat al die nieuwe wetgeving is doorgevoerd? Niet omdat slechts een enkeling er een potje van maakt qua "advisering"!

Petra12
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:13

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door Petra12 »

Zie ook de thread op het bankenforum over Independer. Daar wordt weer eens aangekaart dat Radar wel erg nauwe banden heeft met Independer.

Budweiser
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2006 16:57

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door Budweiser »

LAAT JE NIET FOBBEN DOR LIJFRENTE, OVER EEN AANTAL JAAR WORDT DIT DE NEK OMGEDRAAID! LEES DE KRANT ER MAAT OP NA, DIT ONDERWERP WORDT AL BESPROKEN IN DEN HAAG!

HOU EVENTUEEL OOK REKENING MET HET BELASTINGTARIEF OVER 30 - 40 JAAR! DIT TARIEF IS NATUURLIJK ALTIJD HOGER DAN WAAR MEN NU MOMENTEEL VANUIT GAAT. DE BELASTING MOET OOK RONDKOMEN.

REKENING HOUDEND MET DE INFLATIE HEB JE UITEINDELIJK EEN ZAK VOL STRONT EN GEEN POEN!

MET EEN EIGEN AFGELOST HUIS BEN JE ER OOK NOG NIET..........

STEL JE WOONT FANTASCTISCH MET EEN PERFECT UITZICHT, JE PENSIOENLEEFTIJD IS AANGEROKEN EN HET VERVANGINGSINKOMEN HIERVOOR VALT VIES TEGEN. HOE GA JE DAN VERMOGENSBELASTING BETALEN OVER EEN AFGELOSTE WONING?????

DAN WORDT JE GEDWONGEN JE WONING TE VERKOPEN EN JE EIGEN WONING OP TE VRETEN! JAMMER, JE WOONDE DAAR NET ZO FIJN!

HET IS WEL DE REALITEIT! VRAAG EENS AAN EEN ADVISEUR OF HIJ ZELF OOK EEN LIJFRENTEVERZEKERING HEEFT? KUN JE BEST DOEN WANT IEDEREEN LOOPT EEN SCHEUR OP IN HET PENSIOEN!

IK BEN BENIEUWD OF EEN ANDER HIER EEN LEUKE REACTIE OP HEEFT

GROETEN

Bud

Lawman
Berichten: 73
Lid geworden op: 14 nov 2005 16:36

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door Lawman »

Vermogensbelasting??????? Ga met je blokkendoos spelen.......

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door SJZ »

HOE GA JE DAN VERMOGENSBELASTING BETALEN OVER EEN AFGELOSTE WONING?????
1. De vermogensbelasting bestaat al niet meer sinds 2000
2. De opvolger van de vermogensbelasting is Box 3 in de IB, en daar is de eigen woning "vrijgesteld".
3. De eigen woning zit in Box 1 van de IB, en over een afgelost huis betaal je geen eigenwoningforfait.

ChristianEvers
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2006 19:55

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door ChristianEvers »

Petra schreef:
"Je kunt er in het algemeen binnen 14 dagen weer vanaf, dus stel je financieel adviseur zsm per aangetekende brief op de hoogte dat je er vanaf wil, met name als je het gevoel hebt overrompeld te zijn. Stuur een copie van je brief naar de verzekeraar."
Ik zit in exact dezelfde situatie als de topicstarter, heb het gevoel overrompeld te zijn terwijl ik gewoon wat advies wilde over mijn pensioenmogelijkheden. Stom van mezelf natuurlijk, maar het is niet anders...

Maar door dus een aangetekende brief te sturen kan ik weer van de overeenkomst af? Mijn ondertekening van de offerte was 4 dagen geleden.

Petra12
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:13

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door Petra12 »

Beste ChristianEverts,

Ja, in het algemeen kan je er binnen 14 dagen weer vanaf als je dit kenbaar maakt via een aangetekende brief. Kijk ook even in de Financiele Bijsluiter die je hebt gekregen, daar staat het allemaal in.

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door sjapo »

CHAPO PETRA no1,

Ga zo door, vol bewondering kijk ik naar je doorzettingsvermogen en inzicht welke je hier tentoonspreid.


Uiteraard is mijn mening ook dat een tussenpersoon niet bijvoorbaat van graaierij te verwijten is!

Doch word er een spelletje gespeeld met andermans centen, de kunst is zo veel mogelijk af te pakken zonder dat de klant dat door heeft. Je bent overgeleverd aan de persoon die `onafhankelijk` :shock: zijn brood (en evt meer :oops:) moet verdienen aan jou!

Maar mijn ervaring is:

Je never te weten komt welke provisie er verdiend word aan jou hypotheektransactie.
Buiten het vast 1%/tje om wat ze naar jou toerekenen.
Uiteindelijk word die tussenpersoon heel erg dik betaald!

(nou moet ie daar wel een maand aan uren in stoppen :roll: )

De meeste aanbieders zitten binnen 1 of 2 tiende van een procent van elkaar. Mijn persoonlijk mening is dat dit riekt naar enige monopolistische neigingen. De rest wat daar onder zit geeft weinig openheid van zaken.

Dat zijn zaakjes als LENEN.NL

1.
Hoe ik ook reken het is altijd interessant om zelf te sparen
2.
Stiekem ligt alle risico bij jou als klant, gaat het slecht met de belegging dan lever jij je centen in met als onderpand daar waar je in leeft!
Als het dan goed gaat, dan moet het wel heel veel beter gaan en blijven gaan voordat het gene wat je in gelegd hebt terugkomt met extra´s !

(er even van uit gaande dat je het ook op een spaarrekening had kunnen zetten)

BEN JE NOU SLIM OF SLIM

:lol:

Naar mijn mening zou de regering dit gewoon pertinent moeten verbieden:

100% openheid van verdiensten (soort notaris tarief stelsel'
Afschaffen van allerhande beleg en verzeker achtige praktijken

Als we het dan toch over regels hebben hier in dit land.

8)

voor diegene die twijfel doe het volgende: vraag een offerte aan doe alsof je van niets weet geef geen voorkeur aan en kijk waar die onafhankelijke tussenpersoon (adviseur) mee op de proppen komt.


Iets MET een VERZEKERING !!! :wink:

Taan
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2009 12:09

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door Taan »

Beste mensen, lezen dit topic!
Oh, Oh, Oh, ik wou dat ik dit 5 jaar eerder had gelezen.

Vrijwel alle financiele producten die wij vanaf 2002 hebben afgesloten met behulp van "financiele adviseurs" draaien uit op een teleurstelling. Natuurlijk komt dit aan het licht door tegenvallende beursresultaten, maar die gok heb ik genomen en accepteer ik volkomen. Maar wat ik niet kan accepteren zijn die stiekeme, achterbakse kosten clausuletjes waar een "adviseur" je niet op wijst, maar waardoor het met mijn huidige kennis kristalhelder was dat je je geld beter in een ouwe sok met gaten had kunnen stoppen.

Petra zal dit misschien niet meer lezen, maar ik heb genoten van hoe ze de vloer aanveegt met die incompetente bedriegers. Hartelijk bedankt Petra!
Natuurlijk zullen er goeden zijn die onder de kwaden zullen lijden, maar ik geloof zeker niet dat ze in de meerderheid zijn.

Laatst had ik zo'n "adviseur" a 100+ euro per uur op bezoek die me niet eens kon vertellen hoe mijn aandelenleaseproduct nou in elkaar stak. Of misschien hield hij zich van de domme. Duidelijk was me wel dat hij míjn belang niet kon dienen.

Ik denk dat ik maar ga doe het zelven, dan zijn de eerste honderdjes alvast verdiend.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Lijfrent...Is dit wel zo'n goed idee.

Ongelezen bericht door jammer »

Och Taan als je leest op het forum: woekerpolissen is het nog veel erger, daar zitten mensen op die ook ooit een polis hebben afgesloten...
Het resultaat mag duidelijk zijn: Voor wie het nog niet weet de offerte kapitalen worden NOOIT gehaald....In mijn geval mag ik delen door getal 8...En dan kijk ik naar de hoogste rendementen van toendertijd + 14% en van 2010 is 7,75%. Even de getallen er bij:
In 1999 bij 14% stond er op de opgave in guldens toen nog: f 969.100 dus in euro`s E 439.900 en nu opgave 2010 bij 7,75% in E 55.065.
Maar troost u maar ook ik sta onder de inleg in euro`s tot en met 31-12-2010 van E 1723,-.
Maar ik wacht nog steeds op antwoord hoe mijn verzekeraar OOIT op deze getallen dacht te komen......Ik denk zelf dit zijn geen NETTO bedragen geweest maar bruto bedragen.......En de rendementen vallen ook nog eens dik tegen.
En juist de kosten structuur dan: daar praten we over 31,75% direct van de inleg af......Zie daar het verschil rolt er al uit.....

Gesloten