LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

Onlangs is mijn moeder overleden.
Lijfrentepolis, mijn moeder had er meerdere, lang voor gewerkt en gespaard. "mevrouw, nee die keren niet uit bij overlijden, die 9000 euro gaat naar ons". "dat doen alle banken zo". - Centraal Beheer Achmea, De Amersfoortse Rabobank/Interpolis..
daar borrelen bij mij toch wat ethische vragen op...

Mijn moeder was ZZP-er, lijfrentepolissen is dan hoe-je-voor-je-pensioen-spaart.
En heel raar is dat ze wel de polissen teruggestuurd willen hebben, maar niets uitkeren.

Bij elkaar is dat toch een flink bedrag.

Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

is er evt iets van een forum/advocaat? die dit soort zaken wil bundelen.. klinkt heel ver van redelijk en billijk... ik heb vragen over de ethische kanten van dit product
(ik heb al het juridisch loket gebeld "daar hebben wij geen verstand van").

kraaienest
Berichten: 83
Lid geworden op: 11 mei 2011 23:49

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door kraaienest »

Dat is afhankelijk van de overlijdensdekking. De meeste lijfrenteverzekeringen hebben geen standaard overlijdensdekking. Overlijdt de verzekerde, dan ontvangen de nabestaanden dus niets. Het is echter mogelijk om een overlijdensdekking af te sluiten. Hierbij is er een belangrijk verschil tussen de overlijdensdekking van een uitgestelde lijfrente en de overlijdensdekking van een direct ingaande lijfrente.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door ruud_a »

zo werken lijfrentepolissen nu eenmaal.
de rente is de uitkering, en dat lijf is uw moeder in leven.
je legt een bedrag in als verzekering voor een levenslange uitkering.
die kan lang (verzekerde blij) of kort (verzekeraar blij) duren, of je kunt er niet aan toe komen (verzekeraar heel blij).
als uw moeder alleenstaand was, zat er waarschijnlijk geen nabestaanden pensioen aan vast.
maar dat kunt u in de voorwaarden teruglezen.

en de polis terugsturen?
geen idee of dat verplicht is.
het lijkt me niet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door tenormin »

Sandra Voorstenbosch schreef:is er evt iets van een forum/advocaat? die dit soort zaken wil bundelen.. klinkt heel ver van redelijk en billijk... ik heb vragen over de ethische kanten van dit product
(ik heb al het juridisch loket gebeld "daar hebben wij geen verstand van").
Misschien heeft u hier iets aan? Hoewel bovenstaande antwoorden mij wel logisch in de oren klinken.
http://www.rechtswinkel.nl U moet wel inloggen daar, dus als daar uwerzijds geen bezwaar tegen is..

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door JanvL »

Bij het ingaan van een lijfrente moet de rechthebbende (moeder hier) een aantal keuzes maken.
Wel/Geen overgang naar een langstlevende partner, wel/geen contra verzekering.
Er is geen enkele verzekeraar die dit soort keuzes automatisch maakt. Dus de opmerking, dat alle banken het zo doen is onzin.
Blijkbaar heeft moeder die keuze gemaakt en daarbij gekozen voor geen contra en geen overgang.
Dat levert wel een hogere lijfrente uitkering op maar houdt ook in, dat het allemaal stopt bij overlijden.

Als moeder alleenstaand was op de ingangsdatum is het geen rare keuze omdat het nu eenmaal een hoger inkomen voor haar opleverde. U kunt overigens eenvoudig op de polis(sen) zien of er een overlijdensdekking in zit. Het terug sturen van de polis is niet verplicht.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door courier »

Bij een bancaire lijfrente gaan de betalingen - tot de einddatum- na overlijden over op de erfgenamen. De opmerking alsof "alle banken dit zo doen" is dus ook vanuit die optiek baarlijke nonsens.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door ruud_a »

courier schreef:Bij een bancaire lijfrente gaan de betalingen - tot de einddatum- na overlijden over op de erfgenamen. De opmerking alsof "alle banken dit zo doen" is dus ook vanuit die optiek baarlijke nonsens.
waarschijnlijk een slordig gebruik van het woord banken.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

JanvL schreef:Er is geen enkele verzekeraar die dit soort keuzes automatisch maakt.
Ze zijn er wel. Ik heb zelf een lijfrentepolis met automatische overlijdensdekking. Maar zoals u al aangeeft is het bestuderen van de voorwaarden en het maken van keuzes een must bij het afsluiten van een polis.
courier schreef:Bij een bancaire lijfrente gaan de betalingen - tot de einddatum- na overlijden over op de erfgenamen. De opmerking alsof "alle banken dit zo doen" is dus ook vanuit die optiek baarlijke nonsens.
Dat is dus niet zo. Tenzij de overlijdensdekking ingebouwd of apart afgesloten is.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door courier »

Klaas-Jan schreef:
JanvL schreef:Er is geen enkele verzekeraar die dit soort keuzes automatisch maakt.
Ze zijn er wel. Ik heb zelf een lijfrentepolis met automatische overlijdensdekking. Maar zoals u al aangeeft is het bestuderen van de voorwaarden en het maken van keuzes een must bij het afsluiten van een polis.
courier schreef:Bij een bancaire lijfrente gaan de betalingen - tot de einddatum- na overlijden over op de erfgenamen. De opmerking alsof "alle banken dit zo doen" is dus ook vanuit die optiek baarlijke nonsens.
Dat is dus niet zo. Tenzij de overlijdensdekking ingebouwd of apart afgesloten is.
Ik denk dat het TS er niet om te doen is welke varianten er allemaal bestaan in dat schimmige lijfrentewereldje, maar dat iemand van een bank/verzekeringmaatschappij (door de telefoon?) niet zomaar uit de losse pols wat uitkraamt.
Elk afgesloten financieel product is te beschouwen als een overeenkomst; beter is het dus dat een objectief persoon die lijfrentepolis met alle "kleine lettertjes" eens zorgvuldig doorleest en vervolgens de enig juiste conclusie deelt met de nabestaanden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door sjohie »

courier schreef:
Klaas-Jan schreef:
JanvL schreef:Er is geen enkele verzekeraar die dit soort keuzes automatisch maakt.
Ze zijn er wel. Ik heb zelf een lijfrentepolis met automatische overlijdensdekking. Maar zoals u al aangeeft is het bestuderen van de voorwaarden en het maken van keuzes een must bij het afsluiten van een polis.
courier schreef:Bij een bancaire lijfrente gaan de betalingen - tot de einddatum- na overlijden over op de erfgenamen. De opmerking alsof "alle banken dit zo doen" is dus ook vanuit die optiek baarlijke nonsens.
Dat is dus niet zo. Tenzij de overlijdensdekking ingebouwd of apart afgesloten is.
Ik denk dat het TS er niet om te doen is welke varianten er allemaal bestaan in dat schimmige lijfrentewereldje, maar dat iemand van een bank/verzekeringmaatschappij (door de telefoon?) niet zomaar uit de losse pols wat uitkraamt.
Elk afgesloten financieel product is te beschouwen als een overeenkomst; beter is het dus dat een objectief persoon die lijfrentepolis met alle "kleine lettertjes" eens zorgvuldig doorleest en vervolgens de enig juiste conclusie deelt met de nabestaanden.
En de bank zou niet weten wat ze zijn overeengekomen met de overleden moeder?

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

@courier: u schrijft 'Bij een bancaire lijfrente gaan de betalingen - tot de einddatum- na overlijden over op de erfgenamen' en dat is dus niet zo.
Het is hier niet alleen onwaar maar u zet ook nog eens de vraagsteller op het verkeerde been.

Verder is het bij uitstek juist wél de kwestie wat voor polissen er op de markt zijn want de kern van het hier besproken probleem is wel of niet een overlijdensdekking.

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door JanvL »

Nee Klaas-Jan, zo is het niet.
Je moet onderscheid maken tussen niet ingegane en ingegane lijfrentes.
We hebben het hier over ingegane lijfrentes.

In dat geval is het de rechthebbende die de keuzes maakt en niet de bank/verzekeraar.
In het geval van een bancaire lijfrente (en dat is dus geen polis!) blijft het restant wel degelijk beschikbaar in de nalatenschap.
Het is juist een van de grote verschillen tussen een polis en bancair het principe van lang/kort leven risico( naast de erfrechtelijke verschillen).

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Hoezo is de lijfrente al ingegaan? Dat staat er niet.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door ruud_a »

mogelijk is er wat begripsverwarring.
ik heb in een donkergrijs verleden een koopsompolis (op basis van sparen (5,6% al vele, vele jaren), ik had toen al geen vertrouwen in verwachte rendementen) afgesloten, die op een bepaalde datum omgezet moet worden in een lijfrente.
daar kon ik toen ook kiezen tussen met uitkering bij overlijden en zonder uitkering bij overlijden.
bij die zonder uitkering, was het rendement hoger.
het kan dus zijn, hier dus sprake is van een nog niet ingegane lijfrente.

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door JanvL »

Zelfs als we aannemen dat er sprake is van een niet ingegane maakt dat voor een bancaire niets uit
(gespaard bedrag gaat de nalatenschap in) en bij een polis is er hooguit sprake van een (beperkte) restitutievorm. Zodra we het hebben over een echte gemengde verzekering is dat de keuze van de verzekeringnemer en niet van de verzekeraar.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

De vraagsteller heeft het over lijfrentepolissen.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door courier »

Ik denk niet dat TS ermee geholpen is dat de discussie zich toespitst op de diverse lijfrentevarianten die in de afgelopen 10-tallen jaren op de markt zijn gebracht. Niemand zal ontkennen dat het hier om een typisch adviesproduct gaat, waarbij de vereiste zorgplicht van de adviseur/bank/verzekeringsmaatschappij om de hoek komt kijken.
Hoe is de moeder van TS indertijd geadviseerd? "Tekent u maar bij het kruisje"? Ik denk maar even hardop.
Feiten liegen niet, als er ergens eer te behalen valt, dan denk ik dat TS het over die boeg moet gooien.

Klaas-Jan
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:13

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door Klaas-Jan »

Ik geloof dat ik een ongeveer de enige ben die gewoon ingaat op wat de vraagsteller heeft geschreven.
En ik haak nu af.
Hopelijk heeft de vraagsteller wat aan de antwoorden gehad.

JanvL
Berichten: 104
Lid geworden op: 04 aug 2009 17:08

Re: Lijfrente keert niet uit bij overlijden

Ongelezen bericht door JanvL »

Weer een nee klaas jan. De enigste info die je gegeven hebt is aantoonbare onjuiste info. Dus dat afhaken lijkt mij inderdaad een goed idee.

Gesloten