Loyalis zegt ZZP Pensioen eenzijdig op, alternatieven leiden tot hogere kosten

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
SimonRoelofs
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2022 10:34

Loyalis zegt ZZP Pensioen eenzijdig op, alternatieven leiden tot hogere kosten

Ongelezen bericht door SimonRoelofs »

Beste forumleden,

Sinds enkele jaren bouw ik als ZZPer pensioen op in het ZZPpensioen van Loyalis (is onderdeel van het Algemeen Burgelijk Pensioenfonds... nu APG).

Dit systeem wordt nu per datum 31 dec 2022 eenzijdig opgezegd, we moeten een alternatief kiezen voor 30 november (datum van de Loyalis brief is 7 september j.l.)

Er worden twee alternatieven geboden:
1. Laten uitkeren: fiscaal is dit zeer ongunstig. Er in een klap wordt inkomstenbelasting geheven (ergens tussen 30 en 52%). Verder wordt geschermd met een (fiscale)boete die op kan lopen tot 20 %.
2. Overstappen naar ASR Vooruit: De vaste jaarkosten worden de eerste 10 jaar met 45,3 % verhoogd, na 10 jaar met 730 % verhoogd. Dit zijn cijfers t.o.v. de oorspronkelijke bij contract vastgestelde afspraak: vaste kosten per jaar van 35 euro (en 35 euro per inleg)... over de kosten per inleg wordt bij het ASRVooruit-voorstel (ik kan me vergissen) niets vermeld.
2a Er wordt met een kort zinnetje aangegeven dat er ook een mogelijkheid is om over te stappen op willekeurig welk ander pensioenfonds... met een waarschuwingen om goed na te gaan met welke voorwaarden je dan te maken krijgt. Mijn ervaring: je stapt dan een jungle van mogelijkheden in.

Met het Loyalis ZZPpensioen was er eindelijk een fonds dat transparant te volgen is. Met een of andere flut reden (maatschappelijk niet meer verantwoord,,,!?) wordt dit nu zomaar afgedaan/stop gezet. Ik schat in dat de Verzekeraar terug komt op eerdere afspraken en dat die te weinig opleveren.

Er wordt wel informatie gegeven over ASR Vooruit, maar ik kan niet nagaan hoe dit mix fonds rendeert of heeft gerendeerd. U moet weten, de renderendheid van het ZZPPensioen was tot nu toe echt uitstekend... liefst ga ik natuurlijk op deze voet verder, De renderendheid van ASR Vooruit zal best na te kijken zijn maar dat zal een zoektocht opleveren waar je vaak strand in een oerwoud van ellende. Het ZZP pensioen is nu net zo goed te volgen voor een leek als ik.

Mijn vragen:
- Kan een pensioenregeling zomaar eenzijdig opgezegd worden?
- Mag ik bij die eenzijdige opzegging geconfronteerd worden met de eerder aangehaalde kostenverhogingen?
- Zijn er meer mensen die hiermee worden geconfronteerd of stel ik me aan?
- Is Radar genegen hier eens in te duiken?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties, ik ben erg benieuwd.

Simon

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loyalis zegt ZZP Pensioen eenzijdig op, alternatieven leiden tot hogere kosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat ZZPpensioen zat al bij ASR.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loyalis zegt ZZP Pensioen eenzijdig op, alternatieven leiden tot hogere kosten

Ongelezen bericht door Jablan »

SimonRoelofs schreef:
26 sep 2022 10:59
Mijn vragen:
- Kan een pensioenregeling zomaar eenzijdig opgezegd worden?
- Mag ik bij die eenzijdige opzegging geconfronteerd worden met de eerder aangehaalde kostenverhogingen?
- Zijn er meer mensen die hiermee worden geconfronteerd of stel ik me aan?
- Is Radar genegen hier eens in te duiken?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties, ik ben erg benieuwd.

Simon
1 Ja, tegenwoordig kan dat. Veel houders van een klein pensioen zijn bijvoorbeeld verrast door waardeoverdracht zonder hun instemming (wettelijk toegestaan) of een voorstel tot uitbetaling.
2 De kostenverhogingen zie ik als communicatie, de pensioenaanspraken worden overgenomen door een ander bedrijf tegen andere voorwaarden.
3 Je stelt je niet aan. Er zullen zeker meer mensen mee te maken hebben.

4 De redactie van Radar bereik je via een contactformulier (onderaan de pagina 'contact' kiezen en dan doorklikken)
Een gewone nieuwsredactie kan hier ook wat mee, met een iets andere insteek. ZZP-pensioen voor Loyalis te duur geworden? / niet winstgevend genoeg? / Waar kun je als ZZP'er nog terecht als je wel pensioen wilt opbouwen?


Tip: ondanks de vele aanbieders zou ik eerst bij Aegon kijken, omdat dat bedrijf er wel in slaagt tegen lage vaste kosten kleine pensioenen goed te beheren, op te bouwen, uit te voeren.


Norbert1960
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2022 10:01

Re: Loyalis zegt ZZP Pensioen eenzijdig op, alternatieven leiden tot hogere kosten

Ongelezen bericht door Norbert1960 »

ZZP PENSIOEN Loyalis stopt
Verdient ZZP Pensioen Loyalis ASR inmiddels het predicaat "woeker polis"en is ASR hiervoor aan te pakken?

In reactie op "Simon"en vraag om reactie wat kunnen we (of wat kan ik doen)?

Ja ik heb ook sinds maart 2015 een zzp pens bij loyalis

En ben dus ook zeer ontevreden over het stop zetten:
1. De bedoeling van zo'n polis is langere termijn: door beide maatschappijen (ABP EN ASR) wordt hier niet aan voldaan(ABP verkoopt Loyalis na 3jaar en ASR vervolgens heft Loyalis na 4jaar op
2. "Simon" zegt tevreden te zijn met de beleggingen; Ik kan mij hier totaal niet in vinden: sinds 1-01-2022 dus 10 maanden ben ik meer dan 25% van mijn opgebouwde kapitaal kwijtgeraakt (dat de (aandelen)beurs het hier en daar slecht gedaan heeft en dat beleggen risico's mee neemt is mij bekent maar het is (zijn) beleggins fondsen (met de naam Loyalis erin)(fondsen zijn voor risico spreiding)(ASR zal toch personeel in dienst hebben met verstand van zaken die op basis van indicatoren aanpassingen aan die betreffende fondsen zouden kunnen maken al dan niet met het inlichten aan hun polishouders)in 7 jaar tijd is mijn rendement totaal 2% dus nog geen 0,3% per jaar.
3. In het kader van langere termijn denken zou ik zeggen laat mijn kapitaal nog in dat zelfde fonds zitten (geef het de tijd om te herstellen)2022 is sinds 2015 het jaar met het slechtste rendement: ASR zegt dat dat niet gaat.
4. Daar ik niet zoveel tijd meer heb om op te bouwen (ik ben 62) sta ik met mijn rug tegen de muur ; ik heb zelf geen verstand van beleggen, sparen levert te weinig op en het op zoek gaan naar een andere wel betrouwbare partij is onbegonnen werk: "Jablan" noemde in het forum AEGON ; naast een slechte pensioen polis ervaring met AEGON in het verleden is ook AEGON inmiddels opgegaan in ASR dus volgens mij zijn die pensioen polissen over 2 jaar ook aan de beurt om opgeheven te worden. Dus voel ik mij verplicht om bij ASR te blijven hoe zuur dit ook is.

Monteur2014
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2023 18:34

Re: Loyalis zegt ZZP Pensioen eenzijdig op, alternatieven leiden tot hogere kosten

Ongelezen bericht door Monteur2014 »

Dag Norbert ,
Voor mij hetzelvde probleem.
Ik ben sinds 2014 ZZP er en vanaf het begin werden we gepuschd door ZZP organisaties de overheid en allerlei organisaties om toch vooral je pensioen te gaan regelen.
Nu was ik daar niet op tegen ,dus toen Loyalis met het pesioen kwam ben ik daar ingestapt want dit was het volgens de ZZP organisaties en anderen.
Een aantal jaren ging het goed maar in 2022 kwam opeens het bericht we gaan ermee stoppen!
Ik heb tot het eind van het jaar gewacht ,maar toen werd ik echt gepuscht om te verdwijnen door ASR brieven.
Ik heb ook nog de ZZp organisatie aangeschreven.
Die waren gelijk afwerend.
"ja hier kunnen wij niets aan doen u bent op eigen risico ingestapt ,wij geven alleen een niet bindend advies"
De echte ontnuchtering kwam even later.
Toen bleek dat 25 procent van het opgebouwde kapitaal verdamt was.
Ja zegt ASR alle beurzen ,fondsen hebben 10 procent ingeleverd.
Maar" mijn fondsen kennelijk 25 procent"
Daar krijg je dus geen antwoord op.
Het lijkt erop dat men bewust het geld heeft weggemoffeld op een trici wijze.
Dat is voor een gewone man toch niet te controleren.
Kan hier niets gedaan worden? ik denk gewoon aan fraude.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Loyalis zegt ZZP Pensioen eenzijdig op, alternatieven leiden tot hogere kosten

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik denk eerder aan te hoge beheerskosten voor die 25%

Naar mijn idee is het als ZZP'er het beste om je pensioen op te bouwen via reguliere lijfrente-polissen of investeren in vastgoed. Eigenlijk alles wat op lange termijn winst oplevert (meer dan de inflatie) en waar je zelf nog de nodige controle over hebt.

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Loyalis zegt ZZP Pensioen eenzijdig op, alternatieven leiden tot hogere kosten

Ongelezen bericht door riddert »

Jablan schreef:
18 jul 2023 21:02
Ik denk eerder aan te hoge beheerskosten voor die 25%

Naar mijn idee is het als ZZP'er het beste om je pensioen op te bouwen via reguliere lijfrente-polissen of investeren in vastgoed. Eigenlijk alles wat op lange termijn winst oplevert (meer dan de inflatie) en waar je zelf nog de nodige controle over hebt.
Naast vastgoed kun je ook denken aan een oldtimer (collectie), heb je nu en in de toekomst plezier van.

Morgan le Fay
Berichten: 511
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Loyalis zegt ZZP Pensioen eenzijdig op, alternatieven leiden tot hogere kosten

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Kleine fondsen hebben dezelfde beheerskosten maar met dit verschil dat deze kosten over een kleiner aantal polissen wordt verdeeld.

Plaats reactie