LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Menzis incasseert veel te vroeg!

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Gezondverstand
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2005 23:54

Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door Gezondverstand »

Ik heb er niets op tegen dat de zorgpremie net als andere kosten vooruit betaald moeten worden maar Menzis heeft mijn premie voor de maand september al op 30 augustus van mijn rekening gehaald. Dat is 2 dagen te vroeg. Mijn verhuurder slaagt er wel elke keer in om de huur van een maand op zijn vroegst in de betreffende maand (meestal op de 1e en 2e) te incasseren. Waarom lukt dat Menzis niet?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door karr-2 »

Wat is er mis mee dan? Mijn huur voor de volgende maand is ook voor de 1ste van die maand te betalen. Mijn zorgpremie betaal ik ook voor de maand begint etc. Dat gebeurt vaker en is zeker niet ongewoon. Dat jij tot nu toe anders gewend bent is niet relevant lijkt mij.

komijntje
Berichten: 52
Lid geworden op: 22 jan 2006 18:15

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door komijntje »

over de maand augustus werd op 28-7 al de premie afgeschreven, op mijn vraag waarom zo vroeg, werd mij verteld dat iedereen op dezelfde tijd
de afschrijving krijgt, ja dat snap ik en tevens zei men ook dat het wel eens later gebeurde, nou daar zou ik wel met menzis een wedje over aan willen gaan en ik ben niet gokzuchtig

ninabeertje
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2004 15:42

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door ninabeertje »

wat dacht je van essent die presteerd het om de betaling van de nutsnota al op de 22e van de maand af te schrijven...Het wordt tijd dat er eens een wettelijke regeling komt die dit soort betalingsverkeer regelt. Het geeft geen pas dat bij vooruit betaling al 8-9 dagen voor het eind van de voorgaande maand betaald moet worden. Als ik iets over de maand september moet betalen is 1 september vroeg genoeg en hoeft dat niet op de 22 van de voorgaande maand

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door kiz »

Het wordt tijd dat er eens een wettelijke regeling komt die dit soort betalingsverkeer regelt.
Juist! Als er eens een behoorlijke regeling komt, waarbij niet álle risico op het bordje van de consument/klant wordt gelegd, dan zullen waarschijnlijk meer mensen geneigd zijn over te gaan tot automatische incasso.
Nu heb je bij elke vorm van "miscasso" (afschrijvingen zonder machtiging, afschrijven van een ander dan het afgesproken bedrag, etc.) op z'n minst een probleem: je blijft te allen tijde verantwoordelijk voor "voldoende saldo" op je rekening, maar aan de andere kant heb je geen poot om op te staan als b.v. je energiebedrijf op basis van geschatte meterstanden ineens even een bedrag met 3 nullen van je rekening afboekt.
Nu is het "eerst dokken" en als er iets niet klopt moet je zelf maar zien hoe je je centen terugkrijgt.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door karr-2 »

Pfff je kunt ook problemen maken over niets. Betalen moet je toch, dus wat maakt het uit?

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door kiz »

m'n zuurverdiende centen zijn bepaald niet "niks".
Dat ik moet betalen ben ik helemaal met je eens, maar ik wil er wél graag zelf controle op houden, als ik zélf verantwoordelijk wordt gehouden voor het saldo van mijn rekening. Dat verhoudt zich niet erg met het machtigen van jan-en-alleman om op een door hun te bepalen tijdstip een door hun te bepalen bedrag van mijn rekening af te boeken. Regelgeving omtrent rechten en plichten kan beslist verbetering brengen, aangezien je als consument weinig machtsmiddelen hebt om tegen miscasso's op te treden.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door tienepien »

Dus alles moet maar op 1 september afgeschreven worden? Ik vrees dat dat wat problemen op gaat leveren.

Vaak krijg je je loon en dingen als stufi en toeslagen toch ook al voor het daadwerkelijke einde van de maand? Misschien is het dan juist beter dat het dan al wordt afgeschreven, zodat je in de tussentijd dat geld niet aan andere dingen uit kan gaan geven....

Gezondverstand
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2005 23:54

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door Gezondverstand »

Hoe je het ook wendt of keert, 30 augustus is te vroeg voor de premie van september omdat op 31 augustus bankverkeer mogelijk is. De 28e (komijntje) is schofterig. Op de 22e de energienota van de volgende maand incasseren (ninabeertje) is diefstal. Dat je inkomsten ook voor het einde van de maand gestort zijn doet er niet toe. Dat is een zaak tussen jou en je werkgever/uitkeringsinstantie waar de crediteur niets mee te maken heeft. Crediteurs moeten incasseren op het moment dat ze daar recht op hebben en verder met hun klauwen van je rekening afblijven! Dus niet één of meer dagen te vroeg zijn want dan zijn ze in overtreding.
Met 31 augustus kan ik wel leven want dan ben ik vanaf 1 september 0.00 uur verzekerd. Je moet toch ergens een grens trekken?
En karr-2, betalen moet je inderdaad toch. Alleen graag wel op tijd en niet ruim vóór tijd. Ik heb altijd naar grote tevredenheid gebruik gemaakt van automatische incasso maar ik hou niet van sneeky bedonderd worden zoals Menzis nu doet. Elke maand is dat bedrijf een dag eerder met incasseren.

Gezondverstand
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2005 23:54

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door Gezondverstand »

De Postcodeloterij incasseerde de deelname voor de maand februari al op 25 januari terwijl het net zo goed op dinsdag 31 januari had kunnen gebeuren. De loterij incasseerde tevens op 22 februari, 28 maart enzovoort dus altijd te vroeg. MAAR het lot van juni werd surprise surprise op 2 juni afgeschreven. Volstrekte willekeur dus. Radar, besteed a.u.b. aandacht hieraan!

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door tienepien »

Zucht, als ze maar elke maand op ongeveer hetzelfde moment afschrijven toch? Kun je je voorstellen wat er gebeurd als er alleen op de 31e of de 1e van de maand afgeschreven kan worden? Overbelasting oid?

Gezondverstand
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2005 23:54

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door Gezondverstand »

Overbelasting kom nou!. Er zijn miljoenen transacties per dag per bank. Alsof de computers het niet aan zouden kunnen.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door karr-2 »

Ik snap nog steeds het probleem niet. Het zijn vaak betalingen die elke maand weer terugkomen, waar je dus al rekening mee houdt. Als ze maar elke maand op dezelfde datum afschrijven dan is het toch geen probleem?

Er wordt meteen met woorden als diefstal en bedrog gesmeten, terwijl daar in mijn mening absoluut geen sprake van is. Stel je voor dat inderdaad alles op 1 september zou worden afgeschreven? Dat wordt een chaos bij de bank en bij jezelf omdat je de voor 1 september misschien al wel je hele salaris hebt opgemaakt of opgenomen.

Kortom, mijn mening is nog steeds dat we problemen maken om niets.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door Bailey »

Goh, ik krijg mijn salaris elke maand op de 20e van de maand. En dan is er nog een stukje maand over. Moet ik nu maar gaan klagen dat ik het pas op de 1 van de volgende maand hebben?

Wat maakt het nu uit of het iedere maand op de 28e of de 30 afgeschreven wordt? Als het maar niet meer dan 1 keer per maand wordt afgeschreven, dat vind ik het prima.

Gezondverstand
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2005 23:54

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door Gezondverstand »

Ja karr-2 als je het zo bekijkt dan kan Menzis de premie van september net zo goed op 1 augustus van de rekening halen als ze het elke keer maar op dezelfde dag doen?
Te vroeg afschrijven is lenen zonder toestemming, dat kan je diefstal en bedrog noemen.
Afschrijven kan het beste gebeuren op de laatste dag van de maand waarop bankverkeer mogelijk is. Menzis kan dan de premie van oktober op 29 september innen. Wedden dat het de 28e wordt?
Als mensen niet zouden kunnen omgaan met eerlijke incassodata en hun geld verbrassen dan is dat hun probleem en niet van mensen die wel goed met geld kunnen omgaan.

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door ?? »

Allemachtig gezondverstand, volgens mij schakel jij je gezonde verstand compleet uit.

Wat maakt het nou uit dat ze iets eerder incasseren? Gebeurt bij mij ook, maakt mij geen bal uit, aangezien ik weet wanneer ze het doen en er dus gewoon rekening mee houd. Ja, dat betekent dat je langer dan één seconde na moet denken, so what?

Betalen moet je toch.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Die ene dag zal het verschil ook niet maken.

Echter: je kunt nooit weten wie er lastig gaat doen, wanneer je door het te vroeg innen van een bepaald bedrag een andere rekening niet afgeschreven ziet worden vanwege onvoldoende saldo.

Je kan daar niet op inspelen, je salaris krijg je op een bepaalde dag, en als bijvoorbeeld een verzekeraar net de dag ervoor de premie wil innen en je hebt net saldotekort of niet voldoende op je rekening staan, dan zal de opdracht niet worden uitgevoerd, de opdracht gaat terug naar de verzekeraar.

Dat zijn situaties die je als verzekerde niet in de hand hebt, en buiten je schuld wordt dan een opdracht niet uitgevoerd. Je zou maar net een paar weken op vakantie zijn, en het geld niet handmatig kunnen overmaken, heb je wel een probleem met de verzekering waar jij volstrekt buiten staat.

Terwijl, als de verzekeraar gewoon netjes op de eerste of de laatste werkdag van de maand de premie zou innen, er niets aan de hand is.

Gezondverstand
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2005 23:54

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door Gezondverstand »

Zeg Twee Vraagtekens (??), dat jij gratis een bank van lening wil zijn moet jij weten. Toen ik akkoord ging met automatische incasso heb ik niet getekend voor "u stemt in met te vroege afschrijving". Mij maakt het trouwens ook niets uit maar het gaat me om het principe dat de automatische incasso wordt misbruikt en er aan mijn bankrekening wordt gezeten op momenten (te vroeg) dat het niet mag!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door karr-2 »

Het mag dus wel, mits er een redelijke termijn aanzit. Maximaal 10 dagen voor het eind van de maand beschouw ik als een redelijke termijn en daarmee heb ik nog nooit problemen gehad.

Als we alles gaan uitstellen tot de laatste dag dat er betalingsverkeer mogelijk is, dan is de chaos helemaal niet meer te overzien.

Het is dus geen fraude en diefstal maar gewoon normaal betalingsverkeer zoals je waarschijnlijk de rest van je leven zult hebben.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Menzis incasseert veel te vroeg!

Ongelezen bericht door kiz »

Het mag dus wel, mits er een redelijke termijn aanzit. Maximaal 10 dagen voor het eind van de maand beschouw ik als een redelijke termijn en daarmee heb ik nog nooit problemen gehad.
Volgens welke regelgeving "mag" het wel, en wat is een "redelijke termijn", afgezien van jouw mening?

Gesloten