LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Stefan Mathe

mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door Stefan Mathe »

9 weken gelden heeft er een flinke onweersbui huisgehouden in Enschede, ik heb preventief de stekkers eruit getrokken(ALLEMAAL!!!)
nu wilde ik de volgende dag mijn computer aanzetten en er kwam mij alleen maar rook tegemoet vanonder mijn computerkastje.
Nu heb ik een tussenpersoon ,wat ook een goede vriend is geworden door eerdere verzekeringskwesties en we kennen elkaar nu al 10 jaar...,
Zijn naam is Rob O.(haha klinkt verdacht)
Rob O. vertelde mij in het begin dat ik het beste al mijn verzekeringen(opstal,inboedel,auto,motor enz enz.) bij dezelfde verzekeraar moest afsluiten ivm hoge kortingen...dit klopt dan ook volgens zijn woord...
nu vertelde hij me dat ik de computer via de wa/inboedel wel vergoed kon krijgen als ik een taxatierapport van een computerexpert met het hele bliksemgedoe kon overleggen. zogezegd zo gedaan.
ik ben bij een expert geweest die mij vertelde dat het HEEL goed mogelijk zou zijn dat de onstaane schade door blikseminslag of bliksem/statischiteit veroorzaakt zou zijn, Rob gebeld, en hem het rapportje gedaan...310 euro om hem in de oude staat te brengen(de computer lol) nu vertelde Rob me:laat maar repareren want dit is klare koek.
Nu belde ik hem op om een autotje op naam te zetten en vroeg hem naar het verloop van de computer-ellende en hij vertelde dat het volgens de verzekeraar een probleem kon worden om het bedrag uit te keren daar het niet 100% zeker was dat het van de bliksem kwam...
nu haal ik nog eens extra aan dat Rob een zeer goede vriend is en dat ie het desnoods uit eigen zak betaald(zoiets heeft ie al eens eerder gedaan 230 euro)
Het betreft De Amersfoortse en ik heb er echt alles lopen via Rob maar moeten zij niet gewoon over de brug komen?
is toch raar dat ze dit nu op zo'n manier doen toch?
iemand anders ervaring dezelfde voorvallen met hun computje???

Jaymie

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door Jaymie »

Ook hier (kampen) heeft die bewuste onweersbui huis gehouden. Nadat ik alle stekkers eruit getrokken had, dacht ik dat het wel goed ging. Na een paar dagen zette ik mijn computer aan en daar kwam ook rook uit. Alles uitgezet en afgekoppeld en naar de computerwinkel om hem na te laten kijken. Daar zeiden ze dat de computer via de telefoonkabel blikseminslag had gehad.
Volgens de winkel kon ik middels mijn inboedelverzekering een schadeclaim indienen. De winkel heeft hiervoor een keurig schaderapport opgesteld. De totale schade was 525 euro.
Zo gezegt, zo gedaan. Het duurde even voor mijn aanvraag in behandeling werd genomen (twee weken), omdat het zo druk was door de storm. Uiteindelijk werd ik gebelt door een expert die mijn computer ook na wilde kijken en of hij bij me langs kon komen. O.K. ik zat inmiddels al 4 weken te wachten, laat maar komen. Eeen aantal vragen beantwoord en hij zou de computer thuis testen. Kon nog wel even duren want hij ging twee weken op vakantie. Ik heb weer twee weken netjes gewacht en gelijk op zijn eerste werkdag gebelt. Hij was er nog niet aan toegekomen. Diezelfde week ging ik zelf op vakantie dus wilde (eiste) ik dat ik voor vrijdag uitsluitsel zou krijgen. Die heb ik gehad. De totale schade werd geschat op 130 euro!!!!!! Hier was mijn eigen risico reeds vanaf. Ik heb de beste expert opgebelt en gevraagt of ik mijn computer terug kon krijgen. Dit was helaas niet mogelijk, want dan ging ik er zelf mee aan het kloten. en werd het te vergoeden bedrag gehalveerd. Was inmiddels boos en heb de beste man gevraagt waarom ik me nog verzeker, want voor 130 euro heb ik geen nieuwe computer. Volgens de beste man moest ik me niet zo boos maken, dit was en is nou eenmaal de gang van zaken. Ik heb me er maar bij neergelegt want ik had weinig keus.

Ik heb inmiddels een nieuwe computer, maar niet dankzij HET GROENE LAND en AD EXPERTS!!!!!!

Marcel

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door Marcel »

Volgens mij hebben jullie wel een moeilijke verzekeringsmaatschappij uitgekozen. Toch niet omdat de premie zo lekker laag was zeker? Op een inboedelverzekering (waar de computer onder valt) is een eigen risico niet verstandig. Als het er al op zit dan kun je het in de meeste gevallen wel afkopen. Het gaat vaak om relatief kleine schades en als er dan nog een eigen risico vanaf gaat is dat alleen maar een teleurstelling. Dan kun je beter iets meer premie betalen.

De Amersfoortse stopt ook met schadeverzekeringen, dat is ook niet meer hun specialiteit maar dat wil niet zeggen dat het een slechte maatschappij is. Laar je tussenpersoon nog eens een brief sturen met een verzoek om een coulance uitkering (zeker als je de laatste 10 jaar niks geclaimd hebt).

Blikseminslag/inductie is gewoon een gedekte schade, met een verklaring van de reparateur dat de dit ook de oorzaak is zou het geen probleem hoeven zijn. Tenminste, je moet ook geen nieuwe pc verwachten. De afschrijving is behoorlijk hoog en als de pc niet meer te repareren is dan krijg je gewoon de dagwaarde.

Als je zelf niet al teveel kaas gegeten hebt van verzekeringen dan kun je je het beste goed laten adviseren door een onafhankelijke tussenpersoon, die is niet gebonden aan 1 of een paar verzekeraars en kan je een goed advies geven.

Succes.

Gr. Marcel.

Adriaan
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 sep 2003 21:22

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door Adriaan »

Blikseminslag wordt nooit vergoed. Lees de polisvoorwaarden maar.

Simon
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 aug 2003 10:05

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door Simon »

Blikseminslag gedekt op de uitgebreide dekking, en blikseminslag en inductie op de extra uitgebreide dekking.

Marcel

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door Marcel »

Beste Adriaan,

Dan heb je wel een hele slechte verzekeringsmaatschappij als blikseminslag nieteens verzekerd is. Dan valt meestal binnen de"kale" branddekking. Inductie in een ander geval maar de meeste huishoudens hebben tegenwoordig wel een extra uitgebreide verzekering hoor.

Als ik jou was dan zou ik toch maar eens je verzekeringsadviseur laten komen om alles na te kijken.

Marcel.

EchteMeisje
Berichten: 442
Lid geworden op: 16 jul 2003 17:28

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door EchteMeisje »

Sorry hoor mensen,

Maar dit is natuurlijk een lachertje voor een schade-behandelaar .

- In het schaderapportje staat dat de schade 'waarschijnlijk' is
veroorzaakt door blikseminslag/inductie....

That's a very big NO NO.

Je had moeten vragen om een schaderapport waarin staat dat de
schade daardoor IS veroorzaakt. Dat doet-ie expert echt wel als je
er achteloos bij zegt dat hij de schade mag opknappen als je
verzekering uitbetaalt.

Als de verz. maatschappij op de kleine lettertjes let, moet je ervoor zorgen dat ze er goed uitzien.
Laatst gewijzigd door EchteMeisje op 03 mar 2005 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt voor uw advies.

DE DESKUNDIGE

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door DE DESKUNDIGE »

Beste EchteMeisje,

Jou verhaal klopt maar gedeeltelijk, ik kom zelf uit de ICT en heb al heel wat schadegevalletjes gezien en alleen de stekker uit het stopcontact halen is niet voldoende, meestal slaat de bliksem in in het telefoonnet wat daarvoor nu een maal gevoeliger is en soms in een netwerk(kabel) de meeste schade ontstaat dan ook doordat interne modems "gefrituurd" raken, bij externe modems blijft de schade meestal beperkt tot dat kastje omdat die gezekerd zijn.

s.mathe

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door s.mathe »

wat is nu eigenlijk blikseminslag?
ook al heb ik al mijn stekkers eruit, kan het nog inslaan en dan gaat ie echt niet via de voordeur!
mijn schade-expert vertelde mij dat het HEEL GOED mogelijk door blikseminslag gedaan kon zijn.... daar het die dag ervoor heel hard heeft geonweerd heeft mijzelf daarvan overtuigt.
is toch toevallig? ik heb het dingetje 3 jaar... aankomende November krijg ik weer een nieuwe van de baas dus voor die nieuwe doe ik het niet.
maar de reparatie van mijn oude kost 310 euro en als ik weet dat ik ervoor verzekerd ben dan claim ik hem gewoon.
Tenminste als ik denk dat het terrecht is...
ik heb een zeer goede tussenpersoon die nu momenteel alles uit het vuur haalt om het rond te krijgen want de verzekering gaf als verweer:" het kan ook een piek in het lichtnet geweest zijn"
nou ammahoela...
ik heb al mijn verzekeringen bij de amerfoortse lopen ivm met pakketkorting, maar dat gaat binnenkort ook vernanderen, want ik pak het pakket en ga gewoon naar een ander toe.
ps niet na de OHRA want die weten helemaal niet van wanten...

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door 16again »

opmerkingen:
-3 jaar oude PC met 310 euro reparatiekosten: De verzekeraar zal m.i. nooit meer uitkeren dan de dagwaarde

-verzekeraar keerde 130 euro uit, en gaf PC niet terug.
De PC is en blijft uw eigendom, en u behoort deze gewoon terug te krijgen. Tevens wilt u wellicht nog trachten (vertrouwelijke) data terug te winnen vanaf de harde schijf.

-Blikseminslag staat m.i. pas onomstotelijk vast bij schade, die niet verklaard kan worden door het "normale" uitbranden van electronica.
Denk bij bliksemschade aan compleet verdampte sporen in gedrukte bedrading etc.

-Ik zou geen vertrouwen meer stellin in een PC waar de bliksem in heeft gezeten, en altijd voor een andere gaan

Gast

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door Gast »

Stekkers eruit trekken maar ook telefoon en andere kabels uit je pc trekken. Pas dan ben je veilig tegen blikseminslag (behalve als die recht door je dak je pc raakt)

Gast

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door Gast »

Blijkt maar weer eens: Er gaat niets boven een bekwamen tussenpersoon...

Gast

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door Gast »

Mbt de opmerking van 16again dat zijn/haar inziens een verzekeraar nooit meer zal uitkeren als dagwaarde; dat klopt niet.

Zelf heb ik een dik jaar terug inductieschade gehad in mijn computer via de internetkabel. Erg vervelend, maar de reparatiekosten van ruim 700 euro (betrof een I-mac, en dus duur in reparatie helaas), werd zonder mokken vergoed terwijl de dagwaarde toch echt stukken minder was.

Gewoon kwestie van eens je polisvoorwaarden daadwerkelijk doorlezen als je je verzekering afsluit.

GAst151

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door GAst151 »

Ik vindt persoonlijk dat jij je heel druk maakt om iets wat je tussenpersoon moet doen.

tERRiON
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 feb 2005 00:41

Re: mijn computer was stuk, verzekeraar wil niet betalen....

Ongelezen bericht door tERRiON »

Het is een beetje late reactie, maar voor een goede tip is het nooit te laat volgens mij: Wat ik altijd doe bij onweer is ALLE stekkers eruit trekken. Dus ook van b.v. je muis e.d. Klinkt knullig, maar zo weet je 100% zeker dat je niet toevallig je netwerkkabel of telefoonkabel hebt laten zitten.

Het lullige is namelijk dat wanneer je bijvoorbeeld wel de voeding van je computer uit het stopcontact gehaald hebt en ook aan je netwerk/telefoonkabel gedacht hebt, je misschien vergeet dat je computer (indirect) nog steeds aan het stroom hangt via bijvoorbeeld een printer, monitor of scanner. Nou is de kans dat het vanaf een dergelijk apparaat doorslaat naar je PC niet zo heel erg groot, maar onmogelijk is het zeker niet!

Gesloten