Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
maroesjaw
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2021 20:34

Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door maroesjaw »

Hallo, wij hebben ons huis ruim 9 jaar geleden nieuw gekocht. 2 weken geleden viel ons op dat we de cv ketel vaker moesten aanvullen. Na wat onderzoeken in de laatste 2 weken is door een installateur vastgesteld dat er een lekkage is in het leidingwerk van de CV. Waarschijnlijk in de vloer beneden of in de leidingen koof bij ons achter de badkamer of achter het toilet.
We hebben melding gemaakt van deze schade bij onze opstal en inboedel verzekering Centraal Beheer Achmea. Zij zeggen dat ze de schade niet vergoeden omdat er geen zichtbare waterschade is. De druk op de ketel ging vanochtend met 1,5 bar in 15 minuten onderuit. De installateur heeft de verwarming afgekoppeld zodat we nog wel gebruik kunnen maken van o.a. douchen.
De schade die we nu hebben is volgens Achmea geen zichtbare schade, de kruipruimte staat vol water maar dat zakt weg in het zand...
Om de schade te herstellen moet waarschijnlijk de muur op de wc opengebroken worden of een deel van onze stenen vloer eruit. Wanneer we de schade niet aanpakken en we krijgen wel zichtbare schade is het verwaarlozing en vergoeden ze het ook niet.
Kan iemand mij adviseren wat handig is.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk goed wat er in je polisvoorwaarden staat. Daaruit moet blijken in hoeverre vervolgschade vergoed wordt. Het verschil tussen directe en indirecte schade luistert soms heel nauw.

En kijk ook gelijk even wat er in diezelfde voorwaarden staat over bezwaarmogelijkheden, mocht je alsnog van mening zijn dat je wel recht hebt op een vergoeding. Waarschijnlijk kan je naar de geschillencommissie. Gebruik, als je die hebt, je rechtsbijstandsverzekering.

Veldt01
Berichten: 984
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Idd voorwaarden goed lezen. Ik vermoed dat het begrip schade hier verkeerd uitgelegd wordt. Dat er breekwerk noodzakelijk is om een slecht aangelegde / lekkende installatie te repareren (zou onder garantie kunnen vallen) lijkt mij helder echter die wordt bewust (met voorbedachten rade) aangebracht en dat lijkt mij sowieso uitgesloten (als u niets doet en de lekkage accepteerd is er ook geen schade).

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het staat toch echt duidelijk in de voorwaarden. Als die lekkage geen schade veroorzaakt is het opsporen en herstellen niet gedekt.


• een verwarmingsinstallatie en uit leidingen
die vastzitten aan de installatie of een tank die bij de installatie hoort.
De kosten om de lekkage van de lekke leiding op te sporen en om de lekke leiding te repareren zijn verzekerd als het uitstromende water, stoom of olie de woning beschadigt. Wij vergoeden dan de volgende kosten:
• Het openbreken en herstellen van muren, vloeren en andere onderdelen van de woning.
• Het herstellen van de lekke leiding.
• Het herstellen van toestellen en sanitair
waaraan schade is ontstaan en die op de leiding zijn aangesloten.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het schade wordt vaak niet gedekt, wel de vervolgschade. Jij zegt dat er geen zichtbare schade is. Ik denk dat ASR gelijk heeft.

Natuurlijk kan je naar de geschillencommissie van www.kifid.nl gaan, ik denk dat het geen zin heeft.


Als jouw huis 9 jaar oud is, ga dan na door wie het is gebouwd en of er garantie erop zit. Informeer of met de garantie wie de kosten moet dekken van hak en breekwerk en herstelwerk.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door scontra »

maroesjaw schreef:
22 apr 2021 20:48

De schade die we nu hebben is volgens Achmea geen zichtbare schade, de kruipruimte staat vol water maar dat zakt weg in het zand...
Om de schade te herstellen moet waarschijnlijk de muur op de wc opengebroken worden of een deel van onze stenen vloer eruit.
Het water in de kruipruimte is grondwater en heeft helemaal niets van doen met het kleine beetje water dat weglekt uit uw cv-leidingstelsel.
Dat niet zichtbare schade niet wordt vergoed is niet zo vreemd en zolang u of uw installateur ook niet weet waar de lekkage zich precies bevind kan de lekkage zich dus overal in de woning bevinden.
Met 'waarschijnlijk hier' of 'waarschijnlijk daar' komt u geen stap verder.

Maar even iets anders en wellicht ten overvloede, is het expansievat al gecontroleerd ??
Want ook bij een defect expansievat loopt de druk telkenmale snel terug.
Even op het vat, welke uit twee delen bestaat, tikken met een metalen voorwerp. Het deel boven het membraam klinkt dof omdat er water in zit en het onderste deel zou ruimtelijk moeten klinken. Als het onderste deel ook dof klinkt, dan is het vat defect en dient vervangen te worden.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

scontra schreef:
24 apr 2021 14:40

Het water in de kruipruimte is grondwater
Hoe weet jij dat nou?

T.S. Zegt bovendien: "de kruipruimte staat vol water maar dat zakt weg in het zand..."
Als dat grondwater was komt het naar binnen door het zand, maar nee: het water zakt er in weg.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door scontra »

Geip Suusje schreef:
24 apr 2021 15:15
scontra schreef:
24 apr 2021 14:40

Het water in de kruipruimte is grondwater
Hoe weet jij dat nou?

T.S. Zegt bovendien: "de kruipruimte staat vol water maar dat zakt weg in het zand..."
Als dat grondwater was komt het naar binnen door het zand, maar nee: het water zakt er in weg.
Geen idee waar je je druk om maakt, geef liever een reactie waar Ts. iets aan zou kunnen hebben.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
24 apr 2021 15:24
Geen idee waar je je druk om maakt, geef liever een reactie waar Ts. iets aan zou kunnen hebben.
Het weerleggen van een onjuist antwoord aan TS lijkt me nu juist iets waar TS iets aan heeft.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
24 apr 2021 20:27
scontra schreef:
24 apr 2021 15:24
Geen idee waar je je druk om maakt, geef liever een reactie waar Ts. iets aan zou kunnen hebben.
Het weerleggen van een onjuist antwoord aan TS lijkt me nu juist iets waar TS iets aan heeft.
Ik neem toch aan dat @geip suusje zelf wel mondig genoeg is om te reageren als hij/zij dat wenst.

Wat is er onjuist in mijn antwoord?
Enig idee hoeveel water er uit het ' gesloten systeem' van een cv-installatie moet weglekken om de druk te laten wegvallen ?
Hopelijk denkt u toch niet dat er zoveel water uitkomt dat dat de kruipruimte doet vollopen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je presenteert jouw inschatting als een vaststaand feit, terwijl dat in strijd is met hetgeen TS aangeeft. Logisch dat daartegen geageerd wordt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
24 apr 2021 21:11
Je presenteert jouw inschatting als een vaststaand feit, terwijl dat in strijd is met hetgeen TS aangeeft. Logisch dat daartegen geageerd wordt.
Het is een vaststaand feit dat de kruipkelder kan niet vollopen van een lekkage in het gesloten systeem van de cv-installatie.
Maar u laat mijn vragen nog onbeantwoord ?

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door riddert »

Er zit geloof ik een 150 liter in een CV systeem. Loopt je kruipruimte niet echt van vol zeg maar

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat loopt er niet eens allemaal uit als de druk weggevallen is.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
24 apr 2021 20:59
Enig idee hoeveel water er uit het ' gesloten systeem' van een cv-installatie moet weglekken om de druk te laten wegvallen ?
Hopelijk denkt u toch niet dat er zoveel water uitkomt dat dat de kruipruimte doet vollopen.
Eigenlijk alleen tijdens bijvullen kan een hoop water ontsnappen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uiteraard staat die kruipruimte niet letterlijk “vol”. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het water waar TS over spreekt, grondwater zou zijn.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
24 apr 2021 22:07
Uiteraard staat die kruipruimte niet letterlijk “vol”. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat het water waar TS over spreekt, grondwater zou zijn.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets meer, dat lijkt mij de verstandigste weg.
Neem een borreltje o.i.d. en voor straks welterusten en morgen gezond weer op. :wink:

sadfghjei
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2021 12:49

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door sadfghjei »

helaas heb ik slechte ervaringen met centraal beheer met waterschade, je denkt dat je goed verzekerd bent, maar uiteindelijk krijg je helemaal niets, ben sinds kort maar overgestapt naar een ander, of dat helpt weet ik niet, maar het is in elk geval goedkoper.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er is hier geen schade.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onzichtbare waterschade wordt niet vergoed

Ongelezen bericht door alfatrion »

Waarom denk je dat?

Gesloten