LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichting met schadevrije jaren

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Phip
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:28

Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Phip »

Zal zeker geen nieuw onderwerp zijn, maar toch:
Sluit een bromfiets verzekering af, maar mag niet de schadevrije jaren die ik met de auto heb opgebouwd, invullen.
Argument van de verzekeraar; die korting heeft u al opgebruikt bij de maatschappij waar de auto verzekerd is. Dit is een andere verzekeringsmaatschappij. Als u korting krijgt bij de Hema, dan heeft u dat toch niet bij de V&D.

Je zou bijna zeggen dat het een stel oplichters zijn.........

OOK nog: Rij al vanaf mijn 18e jaar schadevrij. Heb vanwege omstandigheden 2 jaar geen auto gehad. Weg alle schadevrije jaren.
Waarom is er dan een register, waar dat allemaal wordt bijgehouden.

Wat kan er aan gedaan worden?

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Als u een nieuwe verzekering afsluit, en daar ook een nieuwe polis voor ontvang, kunt u geen rechten ontlenen aan een andere polis.
Als ik een bootverzekering heb, kan ik niet daarop een auto verzekeren, het Hema/V&D verhaal klopt dus.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

bij geen enkele bromfietsverzekering bouw je schadevrije jaren op.
Er valt dus ook niets mee te nemen van een andere verzekering en zeker niet van je autoverzekering.

ik zou haast denekn dat TS een grap maakt :mrgreen: ...dat-ie dat niet begrijpt!

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door tufima »

JanTinusPlukvet schreef:bij geen enkele bromfietsverzekering bouw je schadevrije jaren op.
Er valt dus ook niets mee te nemen van een andere verzekering en zeker niet van je autoverzekering.
Hoe kom je aan deze wijsheid?

Op de site van Unive bijvoorbeeld staat:

"Schadevrije jaren – Kan ik schadevrije jaren van/naar mijn auto- of motorverzekering meenemen?Ja, dat kan. Als u uw auto- of motorverzekering beëindigt, kunt u de schadevrije jaren overnemen naar uw bromfietsverzekering. Andersom kan ook. Als u uw Univé-bromfietsverzekering beëindigt, kunt u de schadevrije jaren die u daarmee heeft opgebouwd meenemen naar een auto- of motorverzekering van Univé. Dat levert u direct al extra korting op."

Op de site van Unigarant staat echter heel wat anders:

"Schadevrije jaren zijn voertuiggebondenDe opbouw van schadevrije jaren is voertuiggebonden. Schadevrije jaren die worden opgebouwd op een actieve lopende motorrijtuigenverzekering kunnen niet worden opgegeven bij het afsluiten van een andere nieuwe motorrijtuigenverzekering, zoals een bromfietsverzekering. Voorbeeld: Mevrouw Janssen heeft 10 schadevrije jaren op haar autoverzekering en heeft naast haar auto een nieuwe bromfiets aangeschaft. Bij het afsluiten van de bromfietsverzekering kunnen geen schadevrije jaren worden opgegeven. Het betreft hier immers een extra motorrijtuig (bromfiets)."

Schadevrije jaren kan je dus wel degelijk opbouwen met een bromfietsverzekering. Echter of je schadevrije jaren kan meenemen (van een eerdere bromfiets of motorvoertuig) hangt af van de verzekeraar.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door tufima »

Phip schreef: OOK nog: Rij al vanaf mijn 18e jaar schadevrij. Heb vanwege omstandigheden 2 jaar geen auto gehad. Weg alle schadevrije jaren.
Waarom is er dan een register, waar dat allemaal wordt bijgehouden.
Het is logisch dat als je een behoorlijk gat heb in je schadevrije jaren, dat de verzekeraar niet automatisch je schadevrije jaren overneemt.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat je in deze twee jaar veel schades heb gehad en dat je dat niet wil opgeven aan je nieuwe verzekeraar.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wat is de oplichterij? (ik zou overigens oppassen met dit soort beschuldigingen: u kunt hiervoor aangeklaagd worden).

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Emcede »

Schadevrije jaren kun je op 1 polis tegelijkertijd gebruiken. Ik ga ervan uit dat u bedoelt dat u de auto (met verzekering) nog heeft en dat er een bromfiets bijkomt.

Er zijn verzekeraars die schadevrije karen overnemen, bv. bij een tweede gezinsauto maar dat hoeft niet. En dan nog alleen als beide voertuigen bij dezelfde verzekeraar verzekerd zijn.

Is ook logisch. Stel dat ze die schadevrije jaren wél op de bromfiets zouden meenemen. Wat gebeurt er dan als u een aanrijding met uw auto krijgt? Dan zou u ook in schadevrije jaren op de bromfietsverzekering moeten terugvallen. Dat kan natuurlijk niet.

Na het beëindigen van een autoverzekering blijven de schadevrije jaren één jaar geldig. Dit had u kunnen weten want dit heeft op het polisaanhangsel gestaan dat u gekregen heeft bij beëindiging van de autoverzekering.
Als je een polis opschort blijven de jaren langer geldig. De polis blijft dan bestaan en de betaalde premie blijft staan. U kunt dan, als u een nieuwe voertuig koopt, het nieuwe voertuig op de oude polis verzekeren met behoud van de schadevrije jaren.

Niks oplichting dus!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door kokka »

waarom is het toch altijd meteen oplichting als mensen hun zin niet krijgen?

er zijn veel maatschappijen die een tweede voertuig tegen de zelfde no-claim willen verzekeren, of je daarmee ook meteen de schadevrije jaren krijgt weet ik niet. dat is namelijk niet perse gekoppeld.
zo heb je ook een no-claim beschermer, waarbij je 1 schade per jaar mag claimen zonder terug te vallen in no-claim. je schade vrije jaren raak je echter wel gewoon kwijt, dus je ben daarna min of meer gebonden aan deze verzekeringsmaatschappij.

Phip
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:28

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Phip »

Misschien is het voor sommigen hier moeilijk te begrijpen, of willen ze het niet weten omdat ze er aan verdienen (omdat ze zelf verzekeringen verkopen), het is niet NORMAAL. Dit zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die de woekerpolissen NORMAAL vinden.

Schadevrije jaren bouw je op als PERSOON, (Is het dan niet dezelfde persoon die ook op die bromfiets rijdt?) het heeft daarom de schijn van oplichting, omdat het gewoon een truc is om mensen geld uit de zakken te kloppen.

Voor degene die aangeven dat de redenering van Hema en V&D normaal is, zou ik ter overdenking het volgende willen meegeven:

U bent 65+ en heeft een kortingskaart. MAAR u kunt deze alleen op een plaats gebruiken.
Kinderen onder de drie jaar jaar kunnen maar op een plaats gratis worden meegenomen, want is de leeftijdskorting opgebruikt.

@tufima: Nee dat klopt niet want de geclaimde schade worden geregistreerd, of dacht u dat de verzekeringsmaatschappijen u op uw blauwe ogen gelooft, als u het aantal schade vrije jaren opgeeft.
Er is dus bewijs dat er geen schades zijn gemaakt.

Ben ik dan de enige die het een idiote regeling vind? En dat we aan de verzekeringen zijn overgeleverd (die wel verplicht zijn)......En o ja, er worden natuurlijk nooit onderlinge afspraken gemaakt, dat komt nooit voor.

Als laatste nog het volgende: Stel u staat als wanbetaler geregistreerd bij Tiel. Denk u dat men dan na dat u verhuisd bent, zal zegen o nee die registratie geldt allen voor het oude adres. Daar wordt wel op de persoon gespeeld. Overal trouwens, maar als het in het voordeel van de verzekering is,INEENS NIET. (lol)

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door kokka »

Phip schreef: Schadevrije jaren bouw je op als PERSOON,
Fout! de schadevrije jaren bouw je op per polis. Jij zou het ook vast niet eerlijk vinden als je twee auto's een motor en een brommer hebt, je valt met je brommertje en ineens gaat de premie voor je auto's en motor ook omhoog.

en nee ik werk niet bij een verzekeringsmaatschappij of bank.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door kweenie »

Schadevrije jaren bouw je op als PERSOON, (Is het dan niet dezelfde persoon die ook op die bromfiets rijdt?) het heeft daarom de schijn van oplichting, omdat het gewoon een truc is om mensen geld uit de zakken te kloppen.
Ik heb als persoon al tientallen jaren niets bij mijn AVP verzekering geclaimd. Zou ik dan ook voor mijn autoverzekering recht moeten hebben op die schadevrije jaren?

Of nog een leuke optie, stel ik wil over een paar jaar een auto kopen. Dan koop ik nu vast een tweedehands snorfiets en sluit voor een paar euro per maand een WA verzekering af. Dan kan ik lekker goedkoop schadevrije jaren opbouwen. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Schadevrije jaren bouw je dus niet per persoon op, maar in principe per 'soort' verzekering. Bij sommige verzekeraars zul je de jaren van een duurdere verzekering met meer risico ook kunnen gebruiken voor een andere verzekering, maar daarmee heb je nog niet meteen het recht om ook bij andere verzekeraars die jaren over te nemen. (Iets vergelijkbaars is dat je bv. met no-claim beschermers niet je schadevrije jaren behoudt, maar alleen de korting die je had. Als je wilt overstappen, dan neem je dus de werkelijke (en veel lagere) schadevrije jaren mee.)

stofzuigertje

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bromfietsen kunnen bij sommige alleen op de AR polis korting opbouwen, niet op WA gedeelte.

En je auto, na 1 jaar vervalt alles maar meestal is de vorige verzekeraar soepel en geeft aan ex klanten die terug komen meestal moeiteloos uit coulance deze jaren weer cadeau maar geen 100% garantie...

Ze willen U graag terug dus alleen de oorspronkelijke verzekeraar zal dit meestal doen.
Andere alleen als je klant wilt worden en het gehele pakket daar naar toe gaat verhuizen.
Unive mag het niet maar doet het wel eens vaker...

Dus alles daar verzekeren en de kans bestaat dat je daar wel korting kreeg als je weer auto ging rijden met vervallen verklaring...

Phip
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2013 14:28

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door Phip »

kokka schreef:Fout! de schadevrije jaren bouw je op per polis. Jij zou het ook vast niet eerlijk vinden als je twee auto's een motor en een brommer hebt, je valt met je brommertje en ineens gaat de premie voor je auto's en motor ook omhoog.
Hangt er van af of het mijn schuld is. (Bijv. drank, te hard of onvoorzichtig rijden) In dat geval zou het zeker eerlijk zijn en een goede straf, als al je verzekeringen omhoog gaan. Nogmaals, je bent niet ineens een ander persoon als je van de bromfiets in de auto stapt. Je bent nog steeds dezelfde voorzichtige of onvoorzichtige weggebruiker.

Trouwens als je rijbewijs wordt ingevorderd voor de auto, mag je nergens meer ene meter op rijden. Daar kan het dus ineens wel, daar zegt de rechter ook niet, NEE hoor het is per vervoermiddel. Maar bij centjes en de verzekering ligt het ineens heel anders. Dan is het ineens gescheiden.

Maar ik heb sommige zaken toch nooit goed begrepen. Als je iemand dood rijdt, (door jouw schuld) krijg als je pech hebt, maximum twee jaar gevangenis straf. Vaak slechts een taakstraf met ontzegging van rijbevoegdheid.
Sla je een wild vreemde dood (- vergelijkbaar want je kent de andere verkeersdeelnemer immers niet -), wordt je gemakkelijk voor 4 tot 6 jaar opgesloten.

Ja ja volhouden deze wanstaltigheid. Of zou dit systeem toch gewoon als oplichting aangemerkt kunnen worden, wie zal het zeggen? Ik vind het in elk geval NIET NORMAAL.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door kokka »

Trouwens als je rijbewijs wordt ingevorderd voor de auto, mag je nergens meer ene meter op rijden. Daar kan het dus ineens wel, daar zegt de rechter ook niet, NEE hoor het is per vervoermiddel. Maar bij centjes en de verzekering ligt het ineens heel anders. Dan is het ineens gescheiden.
Ja dat klopt. Je hebt ook maar 1 rijbewijs, waar alle categorieën opstaan. Ben je die kwijt dan mag je dus nergens meer op rijden waar je een rijbewijs voor nodig hebt.

unigarant
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2013 10:27

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door unigarant »

Geachte heer, mevrouw,

Wij willen uw klacht graag in behandeling nemen. Zou u contact met ons op willen nemen via het klachtenformulier op http://www.unigarant.nl/klantenservice/ ... formulier/

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Unigarant Verzekeringen

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door tufima »

Phip schreef: Schadevrije jaren bouw je op als PERSOON.
Even als voorbeeld, leaserijders krijgen geen schades op hun naam, aangezien de verzekering niet op hun naam loopt. Als leaserijder is het verstandig om na afloop van je contract een verklaring van schadevrije jaren op te vragen in het geval je in de toekomst een auto op eigen naam zou willen verzekeren en schadevrije jaren wilt "claimen". Als je dan een gat hebt in je schadevrije jaren dien je dit te verklaren.

Trouwens bij een schade die jij veroorzaakt met een auto van een ander komt deze schade toch ook niet op jouw naam te staan? Dus hoe kan je dan zeggen dat de schade voor een persoon zijn opgebouwd. Ze worden opgebouwd voor een specifiek object (jouw auto).
Het is namelijk net zo dat als iemand schades rijdt met jouw auto dat JIJ dat merkt in je schadevrije jaren omdat er met JOUW AUTO schade is gemaakt.

Anyway, check gewoon de voorwaarden van de betreffende verzekeraars en zie hoe zij met de schadevrije jaren omgaan. Switch desnoods naar een andere verzekeraar als het beleid van je huidige verzekeraar je niet bevalt...

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Oplichting met schadevrije jaren

Ongelezen bericht door tufima »

tufima schreef:
Phip schreef: Schadevrije jaren bouw je op als PERSOON.
Even als voorbeeld, leaserijders krijgen geen schades op hun naam, aangezien de verzekering niet op hun naam loopt. Als leaserijder is het verstandig om na afloop van je contract een verklaring van schadevrije jaren op te vragen in het geval je in de toekomst een auto op eigen naam zou willen verzekeren en schadevrije jaren wilt "claimen". Als je dan een gat hebt in je schadevrije jaren dien je dit te verklaren.

Trouwens bij een schade die jij veroorzaakt met een auto van een ander komt deze schade toch ook niet op jouw naam te staan? Dus hoe kan je dan zeggen dat de schade voor een persoon zijn opgebouwd. Ze worden opgebouwd voor een specifiek object (jouw auto). Het is namelijk ook zo dat als iemand schades rijdt met jouw auto dat JIJ dat merkt in je schadevrije jaren omdat er met JOUW AUTO schade is gemaakt.

Anyway, check gewoon de voorwaarden van de betreffende verzekeraars en zie hoe zij met de schadevrije jaren omgaan. Switch desnoods naar een andere verzekeraar als het beleid van je huidige verzekeraar je niet bevalt...

Gesloten