LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
elmerk
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mei 2009 23:05

Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door elmerk »

Beste mensen,

Ik heb een koophuis waar in de keuken een parketvloer ligt die er al 100 jaar ligt. Twee weken geleden heb ik enkele dagen lekkage gehad toen ik niet thuis was. Het bleek dat een aansluiting van de wasmachine is gaan lekken, met als gevolg dat het parket bol staat, stukken zijn los geraakt en de kleur is veranderd. Kortom geen redden meer aan, er kan enkel nog een nieuwe parketvloer in.

Ik heb een koopappartement met een actieve VVE en er is een opstalvereniging. Ik had de verwachting dat de opstalverzekering van de VVE dit zou dekken echter geeft de VVE aan dat de kosten door mijzelf vergoed moeten worden +-5000 Euro). Dit vind ik raar want mijn inboedelverzekering dekt dit niet en als ik zelf een opstalverzekering had afgesloten dekt deze nooit uit omdat de VVE al een opstalverzekering heeft. De VVE geeft als argument aan dat de lekkage is ontstaat door iets van de eigenaar zelf en niet waar ik gezamelijk eigenaar van ben of geen eigenaar.

Val ik nu tussen wal en schip? Of heeft de VVE ongelijk?

Groet Elmer

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik zou eerst eens vragen of uw inboedelverzekering ook een stuk eigenaarsbelang verzekerd. Dan kan je daar terecht.

De VVE dat bent uzelf! Dus de claim daar indienen kan nooit kwaad. Blijkt het een opstalschade te zijn, de vloer is nagelvast verbonden met de opstal, dan kan dat zomaar wel gedekt zijn. Anders krijgt u een gemotiveerd afwijzing. Van daaruit kunt u verder gaan.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door 16again »

Wellicht beter geen energie in stoppen:
als de verzekering al betaalt....verwacht ik dat de dagwaarde van 100 jaar oud parket wordt uitgekeerd. Heb je de bon nog?

elmerk
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mei 2009 23:05

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door elmerk »

Dagwaarde pakket van 100 jaar oud is de nieuwwaarde

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door sylvesterb »

elmerk schreef:
19 nov 2020 06:48
Val ik nu tussen wal en schip? Of heeft de VVE ongelijk?
Het ligt aan de verzekering die de VVE heeft afgesloten, maar veelal dekt een VVE Opstal verzekering niet de vloeren en/of verbeteringen in uw woning. U dient dit zelf te verzekeringen met een aanvullende verzekering op uw inboedel. Dus zo gelezen heeft de VVE gelijk en had u deze vloer zelf moeten verzekeren.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door 16again »

elmerk schreef:
19 nov 2020 07:43
Dagwaarde pakket van 100 jaar oud is de nieuwwaarde
In de eerste voorwaarden van verzekeraar die ik opende, werd parket volledig afgeschreven in 24 jaar.
En dan maakt het dus niet meer uit of met nieuwwaarde van nu of met de aanschafprijs van toen gerekend wordt.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door Nijogeth »

elmerk schreef:
19 nov 2020 07:43
Dagwaarde pakket van 100 jaar oud is de nieuwwaarde
En aangezien je in die tijd voor een gemiddelde koopwoning een paar duizend euro betaalde, zal dat niet heel veel zijn.

sake1987

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door sake1987 »

breien schreef:
19 nov 2020 08:29
Had men rond 1920 al parket in Woonhuizen?
Jazeker massief hout.
Maar TS ga eens naar www.eigenheid.nl en leg u vraag daar neer.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u wel een vloerenbedrijf laten kijken of het niet te repareren valt? Zeker aan echt parket valt veel te verhelpen.

Toch logisch dat dat niet meeverzekerd is op de opstalverzekering. € 5.000 voor parket in de keuken?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben ook wel benieuwd waar die 5000 euro vandaan komt.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
19 nov 2020 08:03
elmerk schreef:
19 nov 2020 07:43
Dagwaarde pakket van 100 jaar oud is de nieuwwaarde
In de eerste voorwaarden van verzekeraar die ik opende, werd parket volledig afgeschreven in 24 jaar.
En dan maakt het dus niet meer uit of met nieuwwaarde van nu of met de aanschafprijs van toen gerekend wordt.
Afschrijvingstabellen van verzekeringen waar je zelf niet de betalende klant bent, waar wel de gedupeerde, kunnen de prullenbak in. Je hebt niets te maken met die fictieve afschrijvingstabellen.

De verantwoordelijke of diens verzekering dient simpelweg de kosten van herstel of vervanging volledig te vergoeden.

Zelfs bij een claim bij de eigen verzekering is het goed mogelijk om met succes onder die fictieve tabellen uit te komen. Die tabellen zijn uitsluitend door verzekeraars verzonnen om je te laten denken dat je als klant of gedupeerde geen recht hebt op een volledige vergoeding van schade.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
19 nov 2020 09:47
Hebt u wel een vloerenbedrijf laten kijken of het niet te repareren valt? Zeker aan echt parket valt veel te verhelpen.

Toch logisch dat dat niet meeverzekerd is op de opstalverzekering. € 5.000 voor parket in de keuken?
Als het een vloer is die doorloopt naar de woonkamer en evt andere ruimtes, dan is het geen gek bedrag. Parket + laten leggen kost al snel 100+ euro per m2.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt, Ivo, maar omdat TS zo expliciet spreekt over "parket in de keuken" ga ik nog niet uit van een doorlopende vloer. Het zou logisch zijn dat TS dat dan ook vermeldt.

sake1987

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door sake1987 »

Moneyman schreef:
19 nov 2020 09:52
Ik ben ook wel benieuwd waar die 5000 euro vandaan komt.
Antiek waarde

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door Moneyman »

sake1987 schreef:
19 nov 2020 14:01
Moneyman schreef:
19 nov 2020 09:52
Ik ben ook wel benieuwd waar die 5000 euro vandaan komt.
Antiek waarde
:D :D dan maar hopen dat het ook als zodanig verzekerd is :wink:

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door gosewijn »

Er is wel een verschil . Vloeren los gelegd valt onder inboedel.
Vloeren verlijmt en vernageld ,valt onder opstal , volgens mij ,maar ben er al even uit ,dus misschien veranderd.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee hoor Gosewijn, dat klopt nog steeds (en heeft te maken met het juridische begrip "natrekking", waardoor roerende zaken onroerend kunnen worden).

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kan die natrekking niet uitgesloten zijn in de opstalverzekering van de VvE?

Wat het bedrag betreft: Als het om echt goed en mooi hout gaat, in visgraat met band en bies, kan het aardig oplopen. Ik heb wel eens een offerte van 400 €/m² gekregen (ja, echt per vierkante, niet per strekkende meter) . Voor een keuken van 12,5 m kom je dan inderdaad op € 5000.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Erthanax schreef:
19 nov 2020 17:31
Kan die natrekking niet uitgesloten zijn in de opstalverzekering van de VvE?
Veelal wel, de VVE heeft veelal een aangepaste opstalverzekering voor VVE's. Je hebt dan voor de eigenaren losse opstal verzekeringen die wel dat soort zaken dekken.

Ook logische want stel dat je met 3 man in een flat woont en 1 iemand heeft een vloer van EUR 5000,00 dan moet je meenemen in de dekking en daardoor zal het maand tarief toenemen, waarom zouden de andere 2 hiervoor moeten opdraaien.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opstalverzekering en VVE willen schade niet dekken

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij mij heeft de VVE de opstal wel meegenomen. Dat is verzekerd als percentage van de hele herbouwwaarde van het pand. De herbouwwaarde wordt dus veel hoger ingeschat.

Gesloten