Opstalverzekering: stijgt de dekking automatisch mee?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Opstalverzekering: stijgt de dekking automatisch mee?

Ongelezen bericht door petersch1 »

Zoals bekend zijn de huizenprijzen gestegen. Hoe zit het met de opstalverzekering ? Stijgt die dekking automatisch mee ?
Voorbeeld : woon al jaren in een vrijstaande woning, ooit gekocht voor 100 K. Het zelfde huis van de buurman werd onlangs verkocht voor 300 K. Moet ik dit melden bij de verzekeraar en zelf dus aanpassing van de polis dekking aanvragen ?

Bovenstaand was een voorbeeldje.
Nog een voorbeeld: ik wil een huis kopen dat tekoop staat voor 250 K. Vanwege de huidige gekte moet ik overbieden en uiteindelijk 300K betalen kk. Ga ik dan verzekeren voor 250 of 300 k.

Uiteindelijk doel is natuurlijk de herbouw waarde te verzekeren toch ?
Los daarvan lees je dan ook over de prijzen van hout enzo en drukke aannemers, dus hoe pak je dat goed aan?

Zou er niet een groot aantal woningbezitters zijn (zitteblijvers) die inmiddels flink onder verzekerd zijn?

Wij zijn niet door onze verzekering benaderd over aanpassing dekking, maar denkend dat je huis verzekerd is en dan na rampspoed verneemd dat je helaas onderverzekerd bent is ook niet prettig. (Zachtjes uitgedrukt)

Graag hoor ik meer hierover.
Peter
Laatst gewijzigd door Radar op 20 dec 2021 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel uitgebreid voor de duidelijkheid

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Opstalverzekering: stijgt de dekking automatisch mee?

Ongelezen bericht door Emcede »

De hoogte van de verzekerde som wordt niet bepaald door de verkoopprijs, maar door de herbouwwaarde. In de verkoopprijs zit ook de waarde van de grond, aantrekkelijkheid van de locatie en de gekte van de markt om maar iets te noemen - dat hoef je niet te verzekeren.

Nu is de herbouwwaarde de laatste tijd ook fors gestegen dus het is zeker goed na te gaan hoe dit bij jouw verzekeraar geregeld is. De verzekerde som wordt als het goed is elk jaar geïndexeerd omdat verzekeraars natuurlijk ook weten dat de herbouwwaarde fluctueert.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Opstalverzekering: stijgt de dekking automatisch mee?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik ben van mening dat die onderzoeksplicht bij de verzekeraar ligt. Ieder jaar je verzekering zelf indexeren slaat nergens op je rekent op bepaalde service en kennis bij die leveranciers.

Afspraak is afspraak natuurlijk en dat de markt wijzigt wil niet zeggen dat dat aan jou te wijten is. De verzekeraars houden zich ook het recht voor de prijzen aan te passen jaarlijks als dat nodig is of andere voorwaarden te die klein zijn eenzijdig te wijzigen. Jij hebt dat recht niet.

Je betaalt voor een dienst die betekent dat er reparatie herstel of vervanging zal komen in geval van een onzekere gebeurtenis. De waarde van het object is toen opgegeven. De premie is wel ieder jaar verhoogd premies blijven niet hetzelfde en worden ook aangepast geïndexeerd en dat kunnen ze ook staat standaard in de voorwaarden. andere wijzigingen kunnen ze zeker ook jaarlijks en doen ze ook in de praktijk en daar mag je vanuit gaan.

Indien jij geen waarde veranderende wijzigingen aanbrengt kan jou niet verweten worden dat het verzekerde meer waard is geworden en je dus onderverzekerd bent. Jij hebt gevraagd en zij hebben gedraaid en door andere oorzaken is de markt gewijzigd.

Ik vind het niet eens onvoorzien, de verzekeraars weten dit heel goed en berekenen dat zeer nauwkeurig of jij wel genoeg betaald anders gooien ze je er echt uit geloof me.

Iemand beloven dat hij safe zit en nooit even de telefoon pakken en expert zijn en jij betaalt braaf hoort beloond te worden, wordt het ook in de praktijk, en is niet jouw fout of plicht te onderzoeken.

Toch raad ik wel aan dit goed te checken once in a while, het risico van een conflict wil je vermijden en ga niet zomaar op safe zitten er zijn echt wel wat beunhazen die dit niet goed regelen en je laten zitten.

Check het dus en laat ze het per email bevestigen en dan hoef je daar voorlopig niets meer mee,

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opstalverzekering: stijgt de dekking automatisch mee?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De meeste opstalverzekeringen kennen een verzekerde waarde veel hoger dan de “echte” waarde van een woning. En een clausule tegen onderverzekering.

Alleen als je zelf grote, kostbare wijzigen aan hebt laten brengen, bijvoorbeeld vergroting van de woning, dakkapel of iets dergelijks, moet je dat de verzekeraar melden.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Opstalverzekering: stijgt de dekking automatisch mee?

Ongelezen bericht door rvjapio »

De herbouwwaarde wordt automatisch geïndexeerd door de verzekeraar. Ik ga ervan uit dat die klopt, inclusief gestegen prijzen. Daarop is immers ook onze inflatie gebaseerd.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Opstalverzekering: stijgt de dekking automatisch mee?

Ongelezen bericht door Har45 »

Jaarlijks actualiseert het Verbond van Verzekeraars de meter aan de hand van de dan geldende herbouwkosten. Een onafhankelijk technisch adviesbureau levert hiervoor gegevens aan. Bij de berekening wordt niet uitgegaan van de actuele dagprijzen. Deze prijzen worden immers beïnvloed door golfbewegingen in de economie. Daarom gaat het Verbond voor de herbouwwaardemeter uit van de structurele kostenontwikkeling. Om deze reden raden wij verzekeraars aan om bij gebruik van de herbouwwaardemeter de klant garanties te geven tegen onderverzekering.

Link:
https://www.verzekeraars.nl/branche/dat ... n-gebouwen

DeetjeB
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 okt 2021 18:41

Re: Opstalverzekering: stijgt de dekking automatisch mee?

Ongelezen bericht door DeetjeB »

kijk je polis na en vraag de verzekeraar c.q. tussenpersoon.
is je polis geïndexeerd, dan zie je de herbouwwaarde ieder jaar stijgen, en de premie ook.
meestal is het zo dat als je elke 5 jaar een herbouwwaarde-meter invult (hier hoort je verzekeraar om te vragen), je ook bent verzekerd tegen onderverzekering.
je hebt er ook voor kunnen kiezen om de waarde vast te zetten, dan ben je waarschijnlijk nu onderverzekerd en krijg je ook nooit het totaal verzekerde bedrag bij een totaal-schade (vork-clausule).

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Opstalverzekering: stijgt de dekking automatisch mee?

Ongelezen bericht door gewicht »

Ts , ik zou zeggen lees je polis eens goed door. Dan zal je het antwoord echt wel vinden.
Veel verzekering maatschappijen geven een garantie tegen onderverzekering van zowel opstal als inboedel. Bij mijzelf liggen die zeker 50% hoger dan de door mij ,ruim, geschatte waarden.
Normaliter staat in de jaarlijkse verlenging/aanpassing vermeld wat de maximaal verzekerde bedragen zijn, met eventueel een eigen risico per gebeurtenis.
Bij een verzekering moet je gaan voor zekerheid en niet voor een "prikkie" ( denk aan de Energie bedrijfjes die nu omvallen als het even tegen zit)

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Opstalverzekering: stijgt de dekking automatisch mee?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Of je door prijsstijgingen in de markt onderverzekerd kunt raken, hangt af van wat in de polis staat.

Staat er op je polisblad van de opstalverzekering een concreet (maximum) bedrag waarvoor je verzekerd bent, dan is de kans groot dat wanneer je deze polis al een aantal jaren hebt je nu onderverzekerd bent.

Staat er op de polis dat je verzekerd bent voor de herbouwwaarde, dan is het risico van dure bouwmaterialen en hoge uurlonen volledig voor de verzekeringsmaatschappij. Stijgt de herbouwwaarde door gekte in de bouw met 50% in een paar jaar tijd, dan moet de verzekering bij totaalverlies van de woning dus 50% meer uitkeren dan voor die gekte losbarstte.

Gesloten