LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
26 feb 2019 19:50
Lady1234 schreef:
26 feb 2019 16:47
Maar ze hebben voor de premiekorting gekozen.
Pertinent onjuist.
Om bewust te kunnen kiezen moet je eerst op de hoogte zijn van de mogelijke keuzes. En daar is hier geen sprake van. Er is m.i. maar 1 variant aangeboden, zonder de plussen en minnen van het product duidelijk te maken.
Dat weet u dus helemaal niet, want u was er niet bij.

Een verhaal wordt vaak wel wat naar de eigen richting aangepastop tv.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
26 feb 2019 18:54


Tja, maar het is dus geen spaarpot. Die kapitaalverzekering komt tot uitkering op de einddatum als de verzekerde in leven is. Sic. En vóór die datum heb je dus de ORV nodig
....tsja: spaarpot, spaargroeiverzekering, kapitaalverzekering, opgebouwde spaardeel, tegoed ; what's in a name....je gaat voorbij aan mijn punt....

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

jonis schreef:
26 feb 2019 20:34
Lady1234 schreef:
26 feb 2019 18:54


Tja, maar het is dus geen spaarpot. Die kapitaalverzekering komt tot uitkering op de einddatum als de verzekerde in leven is. Sic. En vóór die datum heb je dus de ORV nodig
....tsja: spaarpot, spaargroeiverzekering, kapitaalverzekering, opgebouwde spaardeel, tegoed ; what's in a name....je gaat voorbij aan mijn punt....
ik ga helemaal niet voorbij aan uw punt. Enu schrijft wel what’s in a name, maar dat is dus juist een van de misverstanden. Bij een “spaar”hypotheek spaar je dus helemaal niets. Je legt een premie in. Een kale kapitaalverzekering is eigenlijk een kanscontract. Er volgt slechts een uitkering bij in leven zijn op de einddatum. En dat is dus mooi, als je nog in leven bent. Maar ga je een jaar of zo, of wanneer ook, voor de einddatum dood, jammer dan. Geld is voor de verzekeraar. En omdat niemand dat een prettig idee vindt, wordt er daarnaast een ORV afgesloten, voor het geval dat.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
26 feb 2019 20:44

ik ga helemaal niet voorbij aan uw punt. Enu schrijft wel what’s in a name, maar dat is dus juist een van de misverstanden. Bij een “spaar”hypotheek spaar je dus helemaal niets. Je legt een premie in. Een kale kapitaalverzekering is eigenlijk een kanscontract. Er volgt slechts een uitkering bij in leven zijn op de einddatum. En dat is dus mooi, als je nog in leven bent. Maar ga je een jaar of zo, of wanneer ook, voor de einddatum dood, jammer dan. Geld is voor de verzekeraar. En omdat niemand dat een prettig idee vindt, wordt er daarnaast een ORV afgesloten, voor het geval dat.
Daarom kan de tussenpersoon natuurlijk wel de spaarpot nu omzetten naar banksparen en daadwerkelijk een losse orv pakken...... :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

Of simpelweg de bestaande polis zo laten maar daarnaast de overlijdensrisicoverzekeringen verhogen of een extra aanvullende overlijdensrisicoverzekering sluiten voor het gat tussen uitkering bij overlijden en de hypotheeklening. Dat lijkt mij op het eerste gezicht een voordeliger en eenvoudiger optie dan de complete hypotheek oversluiten, met alle extra kosten en mogelijk boetes die daarmee gepaard gaan.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

jonis schreef:
26 feb 2019 21:10
Lady1234 schreef:
26 feb 2019 20:44

ik ga helemaal niet voorbij aan uw punt. Enu schrijft wel what’s in a name, maar dat is dus juist een van de misverstanden. Bij een “spaar”hypotheek spaar je dus helemaal niets. Je legt een premie in. Een kale kapitaalverzekering is eigenlijk een kanscontract. Er volgt slechts een uitkering bij in leven zijn op de einddatum. En dat is dus mooi, als je nog in leven bent. Maar ga je een jaar of zo, of wanneer ook, voor de einddatum dood, jammer dan. Geld is voor de verzekeraar. En omdat niemand dat een prettig idee vindt, wordt er daarnaast een ORV afgesloten, voor het geval dat.
Daarom kan de tussenpersoon natuurlijk wel de spaarpot nu omzetten naar banksparen en daadwerkelijk een losse orv pakken...... :wink:
De vraag is helemaal maar of dat wel zo gunstig is. De rente is superlaag, maar zal van de bestaande spaarhypotheek (veel) hoger zijn. Dus bij banksparen, afgezien van eventuele kosten, zal er echt meer gespaard moeten worden.

Maar zoals Kweenie ook schrijft, aanvullende ORV afsluiten en de rest zo laten, is wellicht verstandiger.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
26 feb 2019 20:11
16again schreef:
26 feb 2019 19:50
Lady1234 schreef:
26 feb 2019 16:47
Maar ze hebben voor de premiekorting gekozen.
Pertinent onjuist.
Om bewust te kunnen kiezen moet je eerst op de hoogte zijn van de mogelijke keuzes. En daar is hier geen sprake van. Er is m.i. maar 1 variant aangeboden, zonder de plussen en minnen van het product duidelijk te maken.
Dat weet u dus helemaal niet, want u was er niet bij.

Een verhaal wordt vaak wel wat naar de eigen richting aangepastop tv.
Vooralsnog doe je voorkomen alsof het een vaststaand feit is, dat het paar in de uitzending die keuze heeft gehad, terwijl niets daar op wijst. Evengoed was jij er ook niet bij.

Ik zie weinig verschil tussen dit soort uitlatingen van je , en nep-nieuws

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, nep nieuws.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
26 feb 2019 22:06
jonis schreef:
26 feb 2019 21:10

Daarom kan de tussenpersoon natuurlijk wel de spaarpot nu omzetten naar banksparen en daadwerkelijk een losse orv pakken...... :wink:
De vraag is helemaal maar of dat wel zo gunstig is. De rente is superlaag, maar zal van de bestaande spaarhypotheek (veel) hoger zijn. Dus bij banksparen, afgezien van eventuele kosten, zal er echt meer gespaard moeten worden.

Maar zoals Kweenie ook schrijft, aanvullende ORV afsluiten en de rest zo laten, is wellicht verstandiger.
Het is duidelijk dat we langs elkaar heen praten....
Bij een “spaar”hypotheek spaar je dus helemaal niets
Dan kun je toch ook geen bedrag naar andere spaarvorm omzetten.....


Om de spaarpot te laten uitkeren bij overlijden is een 110% dekking ruim voldoende.....dan praat je over heel wat minder geld
dat de veroorzakers van deze problemen voor eigen rekening kunnen nemen ipv nu opeens een volledige ORV te moeten hebben en waar men destijds ook niet voor gekozen heeft.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat die klanten willen doen, is aan hen. Maar dat gaat ze geld kosten en dat willen ze niet.

En nee, ze hebben niet voor een volledige ORV gekozen, maar ze veronderstelden die wel te hebben. Kunnen ze dus als og doen.

Ik neem aan dat u met de “veroorzakers” de adviseur of de bank bedoelt? Zo ja, waarom moeten die dat voor eigen rekening nemen?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
26 feb 2019 23:48
Wat die klanten willen doen, is aan hen. Maar dat gaat ze geld kosten en dat willen ze niet.

En nee, ze hebben niet voor een volledige ORV gekozen, maar ze veronderstelden die wel te hebben. Kunnen ze dus als og doen.

Ik neem aan dat u met de “veroorzakers” de adviseur of de bank bedoelt? Zo ja, waarom moeten die dat voor eigen rekening nemen?
Schenden zorgplicht en gebrekkig advies zijn 2 goede redenen , waarom dit de klant niets extra hoeft te kosten.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door JozJan »

jonis schreef:
26 feb 2019 23:37
Om de spaarpot te laten uitkeren bij overlijden is een 110% dekking ruim voldoende.....dan praat je over heel wat minder geld dat de veroorzakers van deze problemen voor eigen rekening kunnen nemen ipv nu opeens een volledige ORV te moeten hebben en waar men destijds ook niet voor gekozen heeft.
Maar alleen een uitkering van (110% van) de spaarwaarde is helemaal niet wat deze mensen wilden. Die wilden in ieder geval een bedrag van € 146.000 ontvangen bij overlijden.

Het enige probleem zit er nu in dat de uitkering bij overlijden in dit geval altijd € 146k is, ook als de waarde van de verzekering (de verzekering heeft wel degelijk een waarde @Lady) hoger is.

Inderdaad zou een eenvoudige oplossing kunnen zijn om een losse ORV van € 100.00 af te sluiten, kan met een annuïtair dalend verloop ook nog. Die verzekering zou pas hoeven te starten als de poliswaarde op € 146.000 komt en zou dan voor de resterende periode dat de hypotheek loopt afgesloten kunnen worden. Dat is wat lastig af te stemmen, misschien dat de hele constructie herzien daarom beter is. Uiteindelijk kan een adviseur het beste beoordelen wat de beste optie is.
16again schreef:
27 feb 2019 06:46
Schenden zorgplicht en gebrekkig advies zijn 2 goede redenen , waarom dit de klant niets extra hoeft te kosten.
Dat vind ik echt je reinste onzin. Deze klant heeft gewoon betaald voor wat hij gekregen heeft. Wil hij nu toch meer verzekeren? Dat kan, maar niet voor niets natuurlijk.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
26 feb 2019 23:48
Wat die klanten willen doen, is aan hen. Maar dat gaat ze geld kosten en dat willen ze niet.

En nee, ze hebben niet voor een volledige ORV gekozen, maar ze veronderstelden die wel te hebben. Kunnen ze dus als og doen.

Ik neem aan dat u met de “veroorzakers” de adviseur of de bank bedoelt? Zo ja, waarom moeten die dat voor eigen rekening nemen?
Zoals 16again zegt.
Of vraag 7:
Wat vindt u er ethisch van dat mensen bij overlijden ineens geconfronteerd kunnen worden met financiële zorgen, omdat een deel van het gespaarde vermogen door de bank wordt afgenomen?
Moet je als verstrekker zoiets wel aan de man mogen/willen brengen.

Daarbij moet je rekening houden met:
Omdat ze beiden werken en samen voor de hypotheek sparen, willen ze het risico afdekken als één van beiden overlijdt en dat inkomen zou wegvallen.
En er bij overlijden dus 1 inkomen over is;
Ze hebben bewust gekozen voor een 146000 dekking (dit zie ik niet als een probleem en dat zal ook duidelijk in polis staan) maar zeker niet voor een risiko tot 100000 te kunnen verliezen door overlijden.
Dan denk ik dat ik een 110% dekkingsvoorstel een nog goedkopere en passende oplossing is....te betalen door de veroorzakers van de nog niet ontstane schade.
Dan krijgt polishouder in elk geval altijd het hoogste bedrag ipv zoals nu een potentieel laagste.
Laatst gewijzigd door jonis op 27 feb 2019 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door jonis »

JozJan schreef:
27 feb 2019 09:18
jonis schreef:
26 feb 2019 23:37
Om de spaarpot te laten uitkeren bij overlijden is een 110% dekking ruim voldoende.....dan praat je over heel wat minder geld dat de veroorzakers van deze problemen voor eigen rekening kunnen nemen ipv nu opeens een volledige ORV te moeten hebben en waar men destijds ook niet voor gekozen heeft.
Maar alleen een uitkering van (110% van) de spaarwaarde is helemaal niet wat deze mensen wilden. Die wilden in ieder geval een bedrag van € 146.000 ontvangen bij overlijden.

Om de poliswaarde uit te keren kun je deze dekking 110% erbij hebben naast de 146.000

Daarom geef ik ook aan "hoogste bedrag" en in polis kan dan staan óf ... óf
Dus orv uitkering =146.000 indien 110% lager is....de 110% dekking kost mij op dit moment 40,- op jaarbasis en ben al redelijk op weg.....dat is voor de veroorzaker in elk geval ook wat anders dan voorstel nu 40,- per maand....en eerlijker.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

kweenie schreef:
26 feb 2019 21:45
Of simpelweg de bestaande polis zo laten maar daarnaast de overlijdensrisicoverzekeringen verhogen of een extra aanvullende overlijdensrisicoverzekering sluiten voor het gat tussen uitkering bij overlijden en de hypotheeklening. Dat lijkt mij op het eerste gezicht een voordeliger en eenvoudiger optie dan de complete hypotheek oversluiten, met alle extra kosten en mogelijk boetes die daarmee gepaard gaan.


Voor zover ik de uitzending heb gezien, zijn er alleen de eindbedragen genoemd en geen premies. Maar al met al zijn er dus 3 verzekeringen afgesloten; 2 ORV's en 1 levensverzekering, waarschijnlijk alledrie met het doel zoveel mogelijk premie te incasseren.

Het beste zou dus zijn die bestaande verzekeringen op te doeken, en het opgebouwde kaptaal als aflossing op de schuld te gebruiken en naar een nieuwe hypotheek over te gaan.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

jonis schreef:
26 feb 2019 18:28
Als er meer in de spaarpot dan wat er verzekerd is.....waar moet je dan met deze constructie dan nog premie ORV voor betalen? Dan kun je uiteraard wel heel makkelijk korting geven..... :wink:


Dat is dus het winstmodel voor de bank & tussenpersoon geweest: het risico is stevig gedaald door het opgebouwde kapitaal, maar toch twee ORV's erbij aanhouden, zodat vrijwel de gehele ORV-premie's als winst & provisie de boeken ingaat.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
27 feb 2019 10:02

Voor zover ik de uitzending heb gezien, zijn er alleen de eindbedragen genoemd en geen premies. Maar al met al zijn er dus 3 verzekeringen afgesloten; 2 ORV's en 1 levensverzekering, waarschijnlijk alledrie met het doel zoveel mogelijk premie te incasseren.

Het beste zou dus zijn die bestaande verzekeringen op te doeken, en het opgebouwde kaptaal als aflossing op de schuld te gebruiken en naar een nieuwe hypotheek over te gaan.
20 jaar hypotheek...looptijd 20 jaar vast ....(effectieve ) rente (6,1) 5,85
Denk je serieus dat na 10 jaar inlosssen dan verstandig is?

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door JozJan »

Fiesiekus schreef:
27 feb 2019 10:02
Het beste zou dus zijn die bestaande verzekeringen op te doeken, en het opgebouwde kaptaal als aflossing op de schuld te gebruiken en naar een nieuwe hypotheek over te gaan.
Gelukkig ben jij niet de adviseur van deze mensen. Veel te kort door de bocht deze redenering, maar goed, dat is niet voor het eerst.
Fiesiekus schreef:
27 feb 2019 10:05
Dat is dus het winstmodel voor de bank & tussenpersoon geweest: het risico is stevig gedaald door het opgebouwde kapitaal, maar toch twee ORV's erbij aanhouden, zodat vrijwel de gehele ORV-premie's als winst & provisie de boeken ingaat.
Het zijn geen losse ORV's. Kweenie heeft het al uitgelegd: als de uitkering bij overlijden hoger is dan de waarde van de polis dan loop je als klant risico voor het verschil. Over dat verschil krijg je dan maandelijks een 'premie' van de verzekeraar, en die premie is ongeveer gelijk aan de premie voor het overlijdensrisico die je als klant zou betalen als de verzekeraar het risico droeg over dat bedrag.
jonis schreef:
27 feb 2019 09:41
Daarom geef ik ook aan "hoogste bedrag" en in polis kan dan staan óf ... óf
Dus orv uitkering =146.000 indien 110% lager is....de 110% dekking kost mij op dit moment 40,- op jaarbasis en ben al redelijk op weg.....dat is voor de veroorzaker in elk geval ook wat anders dan voorstel nu 40,- per maand....en eerlijker.
Dat klopt op zich wel. Maar vergis je niet: de aanvullende dekking is dan € 146k of 110% van de waarde indien dat hoger is in plaats van € 146k. En het verschil is niet een klein bedrag per jaar voor de dekking 10% boven de poliswaarde, maar ook het mislopen van de 'premie' die klant krijgt voor het risico dat hij loopt.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door jonis »

JozJan schreef:
27 feb 2019 10:24

jonis schreef:
27 feb 2019 09:41
Daarom geef ik ook aan "hoogste bedrag" en in polis kan dan staan óf ... óf
Dus orv uitkering =146.000 indien 110% lager is....de 110% dekking kost mij op dit moment 40,- op jaarbasis en ben al redelijk op weg.....dat is voor de veroorzaker in elk geval ook wat anders dan voorstel nu 40,- per maand....en eerlijker.
Dat klopt op zich wel. Maar vergis je niet: de aanvullende dekking is dan € 146k of 110% van de waarde indien dat hoger is in plaats van € 146k. En het verschil is niet een klein bedrag per jaar voor de dekking 10% boven de poliswaarde, maar ook het mislopen van de 'premie' die klant krijgt voor het risico dat hij loopt.
Ik vergis me niet...dat kun je 2 kanten op formuleren.

Zolang er niet wordt aangegeven welke/hoeveel "premie"de klant krijgt en waar die korting op verrekend is, zie ik de schade niet; als de spaarpot nl groter is dan 146000 is er voor de bank ook geen risiko als polis zo zou blijven....dan kun je makkelijk bonusparticipaties geven.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Overlijdensrisicoverzekering: gespaard hypotheekdeel bij overlijden naar ABN AMRO

Ongelezen bericht door JozJan »

jonis schreef:
27 feb 2019 10:40
Zolang er niet wordt aangegeven welke/hoeveel "premie"de klant krijgt en waar die korting op verrekend is, zie ik de schade niet; als de spaarpot nl groter is dan 146000 is er voor de bank ook geen risiko als polis zo zou blijven....dan kun je makkelijk bonusparticipaties geven.
Stel de poliswaarde is (op enig moment) €200k. Dan is het risico voor de klant € 54k. Voor de verzekeraar is het risico €0, klopt. Daarom betaalt die een 'premie' aan de klant. Het risico voor de verzekeraar zit hem er bij dit product in dat de klant op het eind nog in leven is. Want dan heeft zij 'premies' betaald, maar geen 'uitkering' ontvangen.

Gesloten