LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Premieverhoging met terugwerkende kracht

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

Beste forum leden,
Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen. Ik vond vandaag een brief op de deurmat van mijn verzekeringsadviseur dat ze waren 'vergeten' mij de nieuwe polis te sturen van mijn woonhuisverzekeringen (inboedel/opstal/aansprakelijkheid) en dat per 1 october 2018 mn premie van 36 naar 58 is gegaan. Deze verhoging is natuurijk bizar en ik ga daar ook niet mee akkoord. Normaal mag je bij een premieverhoging je polis opzeggen, maar nu loopt hij dus al een half jaar.
Mogen ze met terugwerkende kracht deze premieverhoging doorvoeren en kan ik dan nu alsnog van deze verzekering af?
Ik heb geen schades gehad of gemeld in de afgelopen jaren en andere verzekeraars zijn met een soortgelijk pakket nog steeds rond de 38 euro.
Alvast bedankt voor de hulp

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier.

Beëindiging per contractsvervaldatum bij een éénjarig contract

Sinds 1 maart 2010 mogen woonverzekeraars niet meer zomaar meerjarige contracten afsluiten of verlengen. Alle polissen die zijn afgesloten na 1 maart 2010 en minimaal 1 jaar hebben gelopen mag je ook per maand beëindigen. Als je de verzekering opzegt zal de verzekeraar hem altijd 30 dagen later beëindigen

Bron Independer.

En u betaalt waarschijnlijk ook nog beheerskosten aan uw “adviseur”? Die zou ik maar sowieso terugeisen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

Oke bedankt voor de tip

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

Ik heb de mn tussenpersoon gesproken, hij was er ook verbaasd over en gaat uitzoeken hoe dit kan

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar betaalt u maandelijks aan uw tussenpersoon? Met automatische incasso of zo?

Is uw verzekeringsadviseur dezelfde als uw tussenpersoon? Wat moet hij dan uitzoeken, zij hebben dan toch die fout gemaakt?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

Ja sorry, dat is inderdaad dezelfde persoon. Ik betaal maandelijk automatisch mn premie. Ik dacht ook dat hij dit zelf allemaal regelde, maar dat blijkt niet zo te zijn. Hij zit bij een samenwerkingsverband van adviseurs.
Ik begrijp best dat bij prolongatie de premie kan stijgen, maar na een half jaar ineens met terugwerkende kracht een verhoging van 70% proberen te innen is gek. Ik had nooit met die nieuwe premie akkoord gegaan en was dan overgestapt. Maar nu loopt deze hogere premie ineens al een half jaar

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En bij welke verzekeraar is dat dan? Ik lees en hoor wel veel over krankzinnige verhogingen bij Centraal Beheer, die zijn volgens mij helemaal gek geworden, en hebben ook allerlei uitbreidingen op die polissen toegepast, maar je zou verwachten dat als je nog steeds via een tussenpersoon verzekerd bent, die figuren wel op het vinkentouw zitten bij zo’n verhoging. Daar worden ze tenslotte ook nog voor betaald.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

Nou ik heb een pakketverzekering bij SAA, en die brengen het weer onder bij andere verzekeraars. Ze hebben me bij de verlenging ondergebracht bij een andere verzekeraar. Met deze verhoging als gevolg. Ik wil dus van deze verzekering af, haal mn andere polissen ook weg bij deze tussenpersoon ( hij zou mijn belangen moeten bewaken) en ik wil die premieverhoging niet betalen.
Laatst gewijzigd door kokka op 04 mei 2019 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou hier zeker tegen protesteren en ook die achterlijke verhoging niet betalen.

Wat moet je met zo’n adviseur, kost alleen maar goud.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik kan me niet voorstellen dat het ook zomaar kàn. Minimaal een protest indienen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

Dat kan ik me dus ook niet voorstellen, vandaar de vraag hier. Er zit behoorlijk wat relevante kennis hier

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je tussenpersoon is tekort geschoten en is dus aansprakelijk voor de nadelige financiele gevolgen die je nu hebt ondervonden. Het financiële verschil tussen wanneer je wél had opgezegd en de huidige situatie zal hij je moeten vergoeden.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

Moneyman schreef:
04 mei 2019 14:00
Je tussenpersoon is tekort geschoten en is dus aansprakelijk voor de nadelige financiele gevolgen die je nu hebt ondervonden. Het financiële verschil tussen wanneer je wél had opgezegd en de huidige situatie zal hij je moeten vergoeden.
Oh echt, dat is zeker een goede tip! Ik vind uiteraard ook dat hij tekort schiet, maar ik wist niet dat dit hem ook aansprakelijk maakt voor deze financiële schade. Het is voor hem in elk geval een goede motivatie om dit recht te breien

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of die tussenpersoon moet wel een heel goede reden kunnen aanvoeren, waarom hij die polis overgesloten heeft en dan nog wel tegen een veel hogere premie. Ik kan daar geen reden voor bedenken. In ieder geval niet tot uw voordeel.

Ik ben trouwens een groot tegenstander van dat volmacht gedoe. Verzeker gewoon zelf rechtstreeks bij een verzekeraar in plaats van al die omwegen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
04 mei 2019 12:14
Ik zou hier zeker tegen protesteren en ook die achterlijke verhoging niet betalen.

Wat moet je met zo’n adviseur, kost alleen maar goud.

Geldt dat ook voor hypotheekadviseurs…. :roll: ??

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In sommige gevallen zeker. :lol:

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door G7 »

Lady1234 schreef:
04 mei 2019 00:04
En bij welke verzekeraar is dat dan? Ik lees en hoor wel veel over krankzinnige verhogingen bij Centraal Beheer, die zijn volgens mij helemaal gek geworden, en hebben ook allerlei uitbreidingen op die polissen toegepast, maar je zou verwachten dat als je nog steeds via een tussenpersoon verzekerd bent, die figuren wel op het vinkentouw zitten bij zo’n verhoging. Daar worden ze tenslotte ook nog voor betaald.
Wij zijn al jaren verzekerd bij CB voor zowel het huis als de auto en heb geen extreme verhogingen gehad. We hebben een tijd terug een brief gehad voor die eventuele aanpassingen, maar als je niets aan vinkte bleef alles bij het oude. Ook de premie. Hooguit de auto verzekering was iets omhoog gegaan, maar dat is bij de meeste verzekeraars zo.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dan fijn voor u, maar het internet barst van de klachten over idiote verhogingen van de premie door CB.

Ook mijn dochter kreeg zo’n verhoging, maar wat bleek? Zij gingen allerlei extra dingen dekken, waar dus niet om gevraagd was/is. Dus terug laten draaien.

En dat had betrekking op opstal/inboedel/AVP.

En er kwam zeker geen brief van te voren.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u hoort |NU pas van deze verhoging en dus kunt u NU pas opzeggen, per omgaande aangetekend doen en een andere verzekring afsluiten...

kijk voor uw andere verzekeringen even wanneer ze aflopen voor u deze oversluit...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Premieverhoging met terugwerkende kracht

Ongelezen bericht door kokka »

@hawk-eye. Ik heb nu zowel per email als per telefoon contact gehad met mijn adviseur/tussenpersoon. En aangegeven dat ik binnen 14 dagen de teveel betaalde premie terug wil hebben dat ik met terugwerkende kracht de verzekering beëindig. Ik heb nog 1 verzekering via hun lopen, die haal ik daar ook weg.

Gesloten