LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechtsbijstandverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Hallo,


Ik ben opzoek naar een goede Rechtsbijstandverzekeraar.
Ik zag de site van Das en wil weten of er mensen hier aanwezig zijn die ervaring hebben met de service alsmede werkwijze van Das.

Graag verneem ik.

Alvast bedankt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door ciske »

DAS heb ik geen ervaring mee, ik heb een rechtsbijstand verzekering van Univé ben daar best te vreden over.

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Bedankt voor de informatie, ik wacht verdere reacties af.

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Ik zit bij Centraal Beheer en ben daar al met meerdere zaken prima geholpen.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door gtp »

Arag echte rechtsbijstand, goed te bereiken,goed en serieus behandeld, kan met vragen rechtstreeks contact maken met de juiste mensen, (gekwalificeerd)
bij meeste rechtsbijstand verzekeringen via verz. maatschappijen geven voornamelijk advies maar moet er geproduceerd worden wordt er toch verwezen naar advocaten.

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Bedankt voor de reacties.
Betreft Arag, de maatschappij heeft inderdaad wel een naam om hoog op te houden, maar ik zat zo hun voorwaarden te bekijken en daar spraken ze over een wachttijd, er word niet gezegd hoelang die wachttijd is en verder spraken ze ook nog over, dat indien je een zaak aanspand en je verliest, dat je dan wel de Gerechtelijke kosten van de tegenpartij diend te betalen.
Als ik dit soort dingen lees, dan denk ik, waarom heb je dan een Rechtsbijstandsverzekering nodig.
Bij een Rechtsbijstandsverzekering behoren dit soort dingen wel ingecalculeerd te zitten.

Ik vraag mij dan ook af, is die Arag wel zogoed.?

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door gtp »

Wachttijd daar wordt de inloop tijd mee bedoeld en wordt door iedereen gehanteerd
Dit ter voorkoming van al lopende zaken die ter behandeling worden aangeboden.Een al in brand staand huis kun je ook niet ter verzekering aanbieden(sorry, kan wel, maar wordt niet geaccepteerd).Voordat er een zaak wordt aangespannen wordt bekeken wat voor slagings percentage het zal hebben.Is deze minimaal en wil de client toch doorzetten dan is het ook zijn risico, logisch toch?

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Dat het logisch is gtp, zal ik niet ontkennen, wel behoord er een duidelijke omschrijving te staan, zoals hoelang de wachttijd bedraagt en dat staat er niet.
Overigens moet het niks uitmaken als jij een lopende zaak bij je verzekering aanbied, immers betaal je er wel voor.
Als ik ff een premieberekening maak bij Arag en zie wat ik op jaarbasis betaal als ik met hen inzee zou gaan, dan heb je de uurloon van de Advocaat al betaald.
Wat de Verzekeraars die een Rechtsbijstandsverzekering aanbieden, doen komt op hetzelfde neer dat wanneer je een Inboedelverzekering neemt, je huis brand door onbekende oorzaak af en ze zouden dit niet willen vergoeden omdat je net de Inboedelverzekering hebt.
Of stel nou dat je een Begravenisverzekering neemt, je hebt het net, je komt te overlijden en de Begravenisverzekeraar wilt niks uitkeren omdat je net een Begravenisverzekering hebt; sorry ik vind wat de Verzekeraars van een Rechtsbijstandsverzekering doen met een wachttijd maatregel eigenlijk een vorm van oplichting.
Natuurlijk is het wel logisch wat jij uiteenschetste, maar dat neemt niet weg dat het belachelijk is.
Tijdens de wachttijd geen service c.q. bijstand verlenen, maar wel gedurende de wachttijd het geld van je rekening plukken.
Natuurlijk is het je goed recht en van alle anderen om het niet met mij eens te zijn, doch is het mijn goed recht om er anders over te denken en hoe ik het ook bekijk en over denk, eris een vorm van oplichting in het spel bij de meeste Verzekeraars.
Iniedergeval bedankt voor je reactie.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door Emcede »

benikeennederlander schreef:verder spraken ze ook nog over, dat indien je een zaak aanspand en je verliest, dat je dan wel de Gerechtelijke kosten van de tegenpartij diend te betalen. Als ik dit soort dingen lees, dan denk ik, waarom heb je dan een Rechtsbijstandsverzekering nodig. Bij een Rechtsbijstandsverzekering behoren dit soort dingen wel ingecalculeerd te zitten.
Dit speelt pas als er daadwerkelijk voor de rechter een zaak wordt uitgevochten. Als je die zaak verliest, wordt je vaak veroordeeld tot het betalen van een deel van de kosten (advocaatkosten) van de tegenpartij. Dat valt nooit onder de dekking van een rechtsbijstandverzekering. Vergelijk maar met een advocaat: die zou deze kosten ook niet voor jou betalen en met zijn nota's verrekenen. Ook bij gesubsidieerde rechtshulp moet je zelf eventuele gerechterlijke kosten, waartoe je wordt veroordeeld, betalen.

De meeste zaken die door rechtsbijstandverzekeraar worden behandeld, worden zonder tussenkomst van de rechter afgewikkeld. Daarbij speelt bovenstaande dus niet.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door Emcede »

benikeennederlander schreef:sorry ik vind wat de Verzekeraars van een Rechtsbijstandsverzekering doen met een wachttijd maatregel eigenlijk een vorm van oplichting.
Natuurlijk is het wel logisch wat jij uiteenschetste, maar dat neemt niet weg dat het belachelijk is.
Tijdens de wachttijd geen service c.q. bijstand verlenen, maar wel gedurende de wachttijd het geld van je rekening plukken.
Toch ff de voorwaarden lezen onder wachttijd: "U kunt alleen aanspraak maken op rechtsbijstand als u kunt aantonen dat u de gebeurtenis niet kon voorzien bij het aangaan van de verzekering."

De voorbeelden die jij aanhaalt, zijn niet aan de orde. Als jij vandaag een verzekering afsluit en morgen krijg je een aanrijding waarbij schade verhaald moet worden, is er gewoon netjes dekking om maar een voorbeeld te noemen.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door gtp »

Emcede, klop helemaal maar ts snap het niet ( of wil het niet snappen) wacht- inlooptijd is 3 maanden premie ongeveer € 10,00 tot € 15,00 per maand uur kosten van een advocaat € 150,00 tot € 300,00 en meer.Hoogte van de premie is afhangkelijk van de veelheid van de rubrieken in het aan tegane pakket.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door henk51 »

benikeennederlander schreef
Dat het logisch is gtp, zal ik niet ontkennen, wel behoord er een duidelijke omschrijving te staan, zoals hoelang de wachttijd bedraagt en dat staat er niet.
Gek ik vond het wel op de DAS site dus ik weet niet waar je dan precies gekeken hebt,het staat er toch echt in.
Direct na het afsluiten van de verzekering bent u verzekerd van rechtsbijstand bij een aanrijding of een ongeval. Voor alle andere gevallen kunt u vanaf drie maanden na het afsluiten gebruik maken van de verzekering. Problemen die al bestaan of die u redelijkerwijs kunt zien aankomen op het moment dat u de verzekering afsluit, zijn niet gedekt.

gr Henk

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Een Verzekeraar behoord geen wachttijd in te stellen.
Indien zij dat wel willen dan behoren ze geen premie van je rekening af te boeken gedurende de wachttijd, immers kun je er ook geen aanspraak opmaken.
De voorbeelden die jij aanhaalt, zijn niet aan de orde.]
Toch wel! Dat een Verzekeraar eerst gaat kijken of een zaak kans van slagen heeft is inderdaad logisch, immers ik daag ook niet zomaar iemand voor de Rechter, maar om nou het volgende te stellen:
Toch ff de voorwaarden lezen onder wachttijd: "U kunt alleen aanspraak maken op rechtsbijstand als u kunt aantonen dat u de gebeurtenis niet kon voorzien bij het aangaan van de verzekering."
Ik had de voorwaarden gelezen en het bevalt mij voor geen meter.
Iemand neemt een Rechtsbijstandverzekering omdat hij of zij daar behoefte aan heeft en omdat hij of zij er meteen gebruik van wil maken zonder die tieren lantijntjes en dan zullen bepaalde maatschappijen eventjes voorwaarden gaan stellen dat je een wachttijd hebt.
Ik vind het prima dat ze dat doen, maar dan moeten ze ook gedurende de wachttijd met hun handen van iemand's rekening afblijven.
Geen bijstand verlenen, alleen als er onvoorziene omstandigheden in het spel zijn, kan natuurlijk niet.
Als ik zo'n verzekering neem, dan eis ik meteen dat indien de situatie daar is, meteen namens mij gehandeld word en niet dat ze lopen te zeuren of ik wel daarvoor verzekerd ben.
gtp je kan wel interessant gaan lopen doen, maar jouw berekening heb ik geen boodschap aan.

Henk51, er gaat een en ander verkeerd, als je even de berichten op naleest, dan zie je dat het inmiddels over Arag gegaan is.
Arag en Das zijn niet hetzelfde. Bij Das staat er inderdaad heel duidelijk aangegeven dat je een wachttijd hebt van 3 maanden; ga ik uiteraard niet mee inzee, als je de voorwaarden bij Arag leest, dan zie je alleen dat er gesproken word over wachttijd, maar niet hoelang die wachttijd bedraagt. Ook staat er inderdaad dat wanneer er een situatie ontstaan is wat jij niet hebt kunnen overzien, dat je wel geholpen word, maar ik vind dat je als verzekerde ten alle tijden een beroep op je verzekering moet kunnen doen zonder die achterlijke voorwaarden, immers betaal je er wel voor.
Het was niet mijn bedoeling om mij hierover uit te laten, doch ik liet mij eventjes gaan, ik ga mij dus beperken tot het feit waarmee ik deze topic opstartte.
Uiteraard kan ik het wel waarderen mensen, als jullie met bedrijven aan komen zetten waar je wat aan hebt; dan is het verder aan mij wat ik ermee doe.

henk51
Berichten: 1676
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door henk51 »

Henk51, er gaat een en ander verkeerd, als je even de berichten op naleest, dan zie je dat het inmiddels over Arag gegaan is.
Arag en Das zijn niet hetzelfde. Bij Das staat er inderdaad heel duidelijk aangegeven dat je een wachttijd hebt van 3 maanden; ga ik uiteraard niet mee inzee, als je de voorwaarden bij Arag leest, dan zie je alleen dat er gesproken word over wachttijd, maar niet hoelang die wachttijd bedraagt.
Ook bij ARAG en andere rechtsbijstandverzekeringen staat dit toch duidelijk omschreven vermeld op de website namelijk drie maanden.
Wat houdt de wachttijd in bij het afsluiten van de verzekering?

De wachttijd is een periode van drie maanden na de ingangsdatum van de verzekering. Het uitgangspunt is dat voorzienbare gebeurtenissen die binnen deze wachttijd plaatsvinden niet gedekt zijn. Hierop zijn enkele uitzonderingen:
•Bij module Verkeer is de wachttijd niet van toepassing.
•Bij de modules Consument & Wonen en Inkomen wordt er geen beroep op de wachttijd gedaan als u kunt aantonen dat u de gebeurtenis niet kon voorzien bij het aangaan van de verzekering.
•Bij de modules Consument & Wonen en Inkomen vervalt de wachttijd als het geschil betrekking heeft op een overeenkomst die na de ingangsdatum van de polis is gesloten.
•Er wordt geen beroep gedaan op de wachttijd als de polis direct aansluitend is afgesloten op een andere rechtsbijstandverzekering die voor de gemelde gebeurtenis ook dekking zou geven. Deze regel geldt voor alle modules.
Dus toch even goed lezen alvorens iemand te betuttelen die regel is algemeen bekend en vele vele malen besproken in diverse consumenten site's


gr Henk

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

[quoteOok bij ARAG en andere rechtsbijstandverzekeringen staat dit toch duidelijk omschreven vermeld op de website namelijk drie maanden.
][/quote]

Misschien dat het ernu bijstaat, maar afgelopen Zondag zat ik zo hun voorwaarden te bekijken en heb dit niet gezien.
Kijk je kan de voorwaarden tientallen malen bekijken, maar als het er niet bijstaat, dan staat het er niet bij, misschien nu, dat kan maar afgelopen Zondag niet en ik zat er toch echt met mijn neus er vlak bovenop.

Maar het was niet mijn bedoeling een discussie aan te gaan omtrend Arag, dus ik reageer niet meer op dit soort dingen, alleen ervaringen zoals in mijn topic aangegeven.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door Byob »

Het woord wachttijd komt een keer of 12 voor in de voorwaarden van Arag, met daarbij per dekkingsonderdeel hoe deze wachttijd werkt.

De Das heeft een algemene wachttijd van 3 maanden, bij arbeidrechtelijk geschil 6 maanden en bij onteigening 12 maanden.

Wachttijd is er meestal niet als je van de ene rechtsbijstandverzekeraar overstapt naar een andere.

Zoek je een rechtsbijstandverzekeraar zonder wachttijd, dan ben ik bang dat je geen polis gaat sluiten hiervoor. De wachttijd is bedoelt om geen "smeulende huizen" mee te verzekeren, welke vlink en de brand staan na sluiten van de polis. Het wel in rekening brengen van premie lijkt mij gewoon redelijk. Je hebt voor een aantal zaken wel degelijk dekking. En mochten ze de wachttijd nooit hebben ingevoerd, betaalde je nu misschien € 30,00 premie per maand in plaats van de nu € 17,50 tot € 20,00 per maand.

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Hier heb je een stukje tekst uit de voorwaarden van Arag over wachttijd:

Wachttijd
De modules geven aan dat voor de meeste zaken een ‘wachttijd’ geldt. Dat
is een periode na ingangsdatum van de verzekering. Uitgangspunt is dat
er geen dekking bestaat voor gebeurtenissen die zich binnen de wachttijd
voordoen. U kunt alleen aanspraak maken op rechtsbijstand als u kunt
aantonen dat u de gebeurtenis niet kon voorzien bij het aangaan van de
verzekering. Er geldt geen wachttijd als deze verzekering direct aansluit op
een andere rechtsbijstandverzekering, die voor de gemelde gebeurtenis ook
dekking zou geven.
Als ik dit zolees, dan vraag ik mij af, waar die 3 maanden wachttijd staat, zie jij het in dit stukje tekst staan, ik niet.?!

Ik ben het ermee eens dat indien ik een verzekering wil hebben zonder wachttijd, het heel moeilijk zal worden voor me om zoiets te vinden.
Wat mij eveneens niet bevalt van Arag is, dat indien je een zaak aanspand of je word gedaagd en je verliest de zaak, je word hierdoor veroordeeld in de Gerechtelijke kosten van de tegenpartij, dat deze kosten dan voor jouw rekening komen.
Uiteraard zullen er wel weer van die link giegels zijn die dit heel normaal vinden, nou ik niet, immers heb je een verzekering en van daaruit behoord de mij. dit te betalen zonder dat de verzekerde de kosten krijgt.
Stel dat ik met Arag inzee zou gaan, los gezien van de discussie wachttijden en vergoedingen, dan zou ik zeer zeker niet voor een maand betaling of kwartaal c.q. half jaar kiezen, daar je nogeens extra toeslage betaald.
Ik zou dan voor een jaar betaling kiezen.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door gtp »

Succes met het zoeken naar het onmogelijke en met het in strijd zijnde van wat is een verzekering ( het beginsel). Het vergoeding bieden tegen premie betaling van een onvoorzien voorval. Ik heb het donker bruin vermoeden dat er hier heeele andere motieven mee spelen om een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Het al bestaan van en dus een voorzien voorval en dus goedkoop bijstand willen hebben. Nogmaals succes.

keizerin
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 feb 2011 09:39

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door keizerin »

Beste TS , Ik ben NIET zo'n tevreden klant van ARAG. Ga ook beslist bij deze rechtsbijstandverzekering weg als mijn zaak eindelijk wordt afgehandelt. Maar ik weet niet wie wel een goede rechtsbijstandverzekering is. Want we kunnen denken dat we een heel goede verzekering hebben, pas als we hem nodig hebben, bewijzen ze hun diensten.

benikeennederlander
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 jun 2011 14:02

Re: Rechtsbijstandverzekering

Ongelezen bericht door benikeennederlander »

Beste TS , Ik ben NIET zo'n tevreden klant van ARAG. Ga ook beslist bij deze rechtsbijstandverzekering weg als mijn zaak eindelijk wordt afgehandelt. Maar ik weet niet wie wel een goede rechtsbijstandverzekering is. Want we kunnen denken dat we een heel goede verzekering hebben, pas als we hem nodig hebben, bewijzen ze hun diensten.

Ik weet niet wie TS is, maar ik ben het wel met je eens.
Feitelijk zijn het allemaal laaienlichters.
Mooie verhalen en als je niet oplet dan trap je erin en zit je met de gebakken peren.
Maar ik weet niet wie wel een goede rechtsbijstandverzekering is.
Het is ook moeilijk, ik denk dat dergelijke dingen ook niet meteen over een nacht ijs moeten gaan.
Doe ik ook nooit.
Ik ga wel verder kijken en misschien vind ik iets wat wel bij mij aansluit, zo niet, pech gehad en doe ik het zoals ik gewens was, m.a.w. ik procedeer wel met een toevoeging of ik betaal de uurloon; indien nodig.
Bedankt voor de reply.

Gesloten