Schade aan auto

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Mark_M
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jun 2016 09:53

Schade aan auto

Ongelezen bericht door Mark_M »

Beste mensen,

Heb verleden week een aanrijding gehad met mijn auto. Zat op een voorrangsweg maar helaas had de andere persoon mij over het hoofd gezien.

Nu is er een schade expert komen kijken naar de auto en deze geeft aan dat ze een afweging gaan maken of de auto afgeschreven is of gerepareerd dient te worden. Echter geeft de man ook aan dat het een jonge auto (2 1/2 jaar) betreft en dat de kans aanwezig is deze ondanks de flinke schade toch nog op te knappen.

Eerlijk gezegd wil ik de auto het liefste niet meer terug krijgen aangezien ik er geen vertrouwen in heb dat deze weer 100% zal worden. Was mij tevens al aan het oriënteren op een andere auto en krijg natuurlijk na deze aanrijding een heel stuk minder terug voor deze aangezien overal bekend is dat het een schadewagen betreft.

Wat kan ik ermee als de schade expert besluit dat de auto gerepareerd dient te worden?

Zou voor mijn auto bij inruil nog 27.000 euro terug krijgen en de schade op dit moment (voor zover ze kunnen zien) is 23.500 euro.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door 16again »

Je kunt ook de schade laten uitkeren

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door riddert »

Als je de wagen gewoon bij een erkende schadehersteller laat repareren is de auto weer als nieuw, daar hoeft u geen angst voor te hebben.
Het is een ander verhaal met schadeautos die verhandeld worden en vervolgens op de goedkoopst mogelijke wijze gerepareerd worden, daar word je na een jaartje of wat niet gelukkig van.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er zoveel schade is aan een dergelijke jonge auto, hebt u ook recht op een vergoeding wegens het minder waard worden, naast herstel van de schade.

Lees hier.

https://www.nivre.nl/media/1843/richtli ... tuigen.pdf

Uw eigen autoverzekering, of verhaalsrechtsbijstand verzekering kan u daar alles over vertellen en dat voor u regelen.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij sommige all risk autoverzekeringen vergoeden ze de nieuwwaarde bij total loss als een auto jonger dan 3 jaar is. Ik zou zeker even uw verzekering doorkijken.

Mark_M
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jun 2016 09:53

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door Mark_M »

Nijogeth schreef:
06 jun 2023 20:44
Bij sommige all risk autoverzekeringen vergoeden ze de nieuwwaarde bij total loss als een auto jonger dan 3 jaar is. Ik zou zeker even uw verzekering doorkijken.
Klopt. Die van mij is ook tegen aankoopwaarde verzekerd.

rwolters
Berichten: 1477
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door rwolters »

23500 euro schade lijkt me eigenlijk economisch total loss. En technisch ook eigenlijk.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door riddert »

rwolters schreef:
06 jun 2023 21:57
23500 euro schade lijkt me eigenlijk economisch total loss. En technisch ook eigenlijk.
Valt wel mee, kosten lopen snel op. Koplampen met matrix Led zitten op 2500 per stuk, zonder aanbouwdelen. Een relatief kleine frontschade met spatbord motorkap en bumper, wellicht nog wat radiatoren, loopt snel in de papieren.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Mijn ervaring is dat je auto soms beter gerepareerd wordt als dat je hem af fabriek kreeg. Een goede schadeherstellet zal hem zo maken dat niemand ziet dat het ooit een schade auto is geweest. Maar ga wel naar een hersteller die al lang bestaat en is aangesloten bij brancheorganisaties.
Ik zie hier echt geen probleem in.

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door Kokka1 »

ondanks dat ik het met bovenstaande posts eens ben dat een goede schade hersteller een auto weer als nieuw maakt is het vaak toch zo dat de auto minder waard wordt als hij flink in elkaar heeft gezeten, vooral omdat veel mensen geen (ex) schade auto willen. zeker als de auto na het ongeval ook nog eens een WOK status heeft gekregen.
Hoe bepaalt de verzekeraar of je auto economisch total loss is?
Stel: de waarde van je auto voor het ongeval is € 5.000 en de restwaarde is € 1.000. De verzekeraar keert in dit geval nooit meer dan € 4.000 uit. Zijn de kosten om je auto te repareren lager dan € 4.000? Dan betaalt de verzekeraar voor de reparatie. Als de kosten hoger zijn dan € 4.000 wordt je auto economisch total loss verklaard. De opkoper betaalt in dit geval € 1.000 voor het restant en de verzekeraar betaalt de overige € 4.000
( bron independer)
dus als de restwaarde van de auto met schade hoger is dan 3500 euro, dan is de auto dus inderdaad economisch total loss.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik zou eerst nog eens in gesprek gaan met de verzekeraar. Hier hebben wij een aantal redelijk nieuwe auto’s staan met kleine en grotere schades die niet meer gerepareerd worden. Simpelweg omdat er geen onderdelen te krijgen zijn en de wachttijden bij de schadehersteller te lang zijn. De auto’s gaan nu de handel in en voornamelijk export.
Vraag eens na dat, als de auto nog gerepareerd zou gaan worden wat het tijdsbestek is en of dat wel lonend is.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Schade aan auto

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ook mijn advies is om te overleggen met de schade expert en uw verzekering.

Eventueel kunt u contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering (indien verkeersdekking), bovag of ANWB.

Plaats reactie